Jump to content
IGNORERAD

Alla thailändare är likadana!


Joints

Recommended Posts

God Fredagskväll!

Nu har man ju varit medlem på olika thaiforum i säkert sex år och läst ett antal tusen trådar i alla olika varierande ämnen och stilar. Men något som fortfarande förvånar mig är att det är så vanligt att se framförallt thailändska kvinnor som en extremt homogen grupp där alla mer eller mindre framställs som exakta kopior av varandra.

Av min egen begränsade erfarenhet har jag lärt mig att de är precis lika olika eller lika som svenska tjejer eller någon annan nationalitet. Därmed inte sagt att de är likadana som svenska tjejer och inte saknar någon slags nationell prägel, för en sådan finns ju.

Så vad tycker du och vad är din erfarenhet?

Undrar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    12

  • GammalDansken

    9

  • Singha711

    6

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Barflickorna och då menar jag de som jobbar där (än) - av vilka det testats många

av BTT och andra hårdingar är väl knappast representativa, eller kanske man får säga

testade under tillräckligt lång tid för att kunna användas som underlag för att besvara

(eller bestrida) frågan.

De här på MPR vanligt förekommande flickor med universitetsutbildning i kombination med

uppväxt i fattig familj i fattigt bondesamhälle i nordöstra Thailand är nog också atypiska, misstänker jag. 

Lägg därtill, att av de som skriver här, var majoriteten, (antar jag utan vidare) över 50

innan de hade den ekonomiska kraften som erfordras för att kunna "ta hem" den första Thailändskan.

Tror fan att det blir generaliseringar.

Erfarenhetsunderlaget är helt enkelt för litet.

mvh GD 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD: Nu dar så rätt, (min ny idol). Om alla thailänskor vore lika, vad ha då alla på detta forum förälskat sig i? Naturlöigtvis är alla thailänkor olika som all andra nationaliteter och tur är väl det. De är som alla andra egna personer, som olika personer tycker olika om, vissa älskar vi, vissa inte.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lätt att man generaliserar men det gäller nog åt andra hållet också

om inte värre för frågar du en tjej som har varit i turistområden vad hon

tycker om svenskar, tyskar, engelsmän osv. så får du svar om alla oss så

det betyder ju att vi också är like trots att vi är så olika här på MPR.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man lätt generaliserar. Men många av oss här är ju gifta eller ihop med thailändskor så att jämföra med turister håller väl inte riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, jag tycker di är väldigt lika och har svårt att se några skillnader.

Det händer ganska ofta att jag hamnar i säng med fel fruntimmer.

Närsynte Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Generalisering, ja då är vi tillbaks i favoritämnet på nästan alla forum:

Hur ofta har vi inte hört fraserna ”det går inte att generalisera”, ”alla är de väl individer som du och jag” etc. Och alla munhugger varandra med argument för och emot generalisering och alla har naturligtvis rätt eftersom begreppet generalisering spänner från 2 till oändligheten - 1. Det krävs minst 2 individer för att i vardagligt tal utgöra en grupp, medveten om att det rent teoretisk räcker med 1 individ eller rentav ingen (eller ”tom” grupp som man säger) för att konstituera en grupp. Ju mindre grupperna är desto flera blir de och de blir till slut ohanterliga på grund av sin mängd. Ju större grupperna är desto enklare blir det att hantera dem men vi gör oss mer och mer skyldiga till orättfärdiga generaliseringar pga att variationen inom gruppen blir för stor. Vi kan därav se att argumentering handlar om att hitta rätta balansen mellan det som man vill framföra och dimensionering av gruppstorleken i de grupper som man vill använda för att underbygga sin utsaga. Finner mottagaren att variationen inom grupperna är acceptabel, går budskapet fram. Finner han att variationen är för stort lider avsändarens trovärdighet ett nederlag. Det gäller alltså att få denna variation att bli liten eller att framstå som liten och/eller acceptabel. För att få ner variationen finns det då endast 3 möjligheter: antingen modifierar man sitt påstående och/eller man drar ner på gruppstorleken. Fortsätter man på resonemanget inser man att man snart hamnar i ett hopplöst läge, i synnerhet då ”antigeneraliseringsaktivisterna”, eller kortfattat AGA , lurar i vassen  och kräver villkorslös kapitulation så länge det finns ett uns av variation kvar. Argumentationen har därmed utan möda och motprestation skjutits i sank och sönder.

Vi kan iaf vara överens om att generalisering är inom vissa gränser nödvändig för att få någonting sagt men får hanteras med ett visst mått av finkänsla för att hitta den rätta balansen. Allt det här gäller naturligtvis bara under förutsättning att avsändaren och mottagaren delar samma perspektiv och kunskap m.a.p. budskapet. De är viktiga aspekter och lite funderingar kring dessa begrepp kommer jag att redogöra för i ett annat inlägg, som tex. hur vi funkar och hur diverse demagoger utnyttjar oss m.h.a. generaliseringar.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Singha för h...

Är dom likadana eller inte?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr 711:an, man skall vara väldigt återhållsam med generaliseringar.

Det enda man med säkerhet kan säga är att smålänningar generellt sett är snåla och norrmän korkade.

Fördomsfrie Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Singha för h...

Är dom likadana eller inte?

mvh GD

Nej, det finns en som avviker…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Singha för h...

Är dom likadana eller inte?

mvh GD

Vilken fråga?

Jag såg i alla fall inget frågetecken i trådrubriken.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Herr 711:an, man skall vara väldigt återhållsam med generaliseringar.

Det enda man med säkerhet kan säga är att smålänningar generellt sett är snåla och norrmän korkade.

Fördomsfrie Arne 

Ja du Bengt-Arne,

Du har faktiskt rätt, bortsett från att du hade kunnat sätta en trevligare egenskap på de stackars norrmännen. Jag utgår då ifrån att påståendet kommer från tex en kines som har kommit hem ifrån ett studiebesök i Skandinavien. Hade en nordbo eller svensk påstådd samma sak, så hade han gjort sig skyldig till en lömsk generalisering, medan kinesen får briljera med ingående detaljkunskaper där borta.

Det är perspektivet som här avgör graden i generaliseringen, en viktig aspekt i synnerhet när vi uttalar oss om saker som pågår långt bort ifrån vår verklighet.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilken fråga?

Jag såg i alla fall inget frågetecken i trådrubriken.

//Singha711

Tja Singha711... Joints rubrik är definitivt ingen fråga. Han har för all del en fråga i första inlägget.

Joints rubrik kan dock ses som ett något provocerande påstående avsett att skapa debatt. Inget fel i det.

Mitt svar på Joints fråga blir att givetvis är alla thaidamer olika individer. Det finns dock enligt min mening vissa gemensamma egenskaper hos dom (OK, kanske inte hos alla). Som vi förstås gärna skriver om här!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Vilken ar den gemensamma namnaren som gor dem lynniga, leder dem till att fly till tv-sapans varld istallet for verkligheten och ger dem en standigt lite smutsig kansla som leder till frenetisk stadning?

A andra sidan sa framkallar du svartsjuka ocksa och det maste val vara positivt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilken ar den gemensamma namnaren som gor dem lynniga, leder dem till att fly till tv-sapans varld istallet for verkligheten och ger dem en standigt lite smutsig kansla som leder till frenetisk stadning?

A andra sidan sa framkallar du svartsjuka ocksa och det maste val vara positivt eller?

Hehe, här har wille en utmärkt poäng som BTT aldrig kommer att medge!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hmmm!!

Undras vad det är herr Wille egentligen vill säga med sitt inlägg?

Att broder skulle vara en otrogen snuskhummer, som dessutom skitar ner omkring sig?

Då vill jag bara påpeka att jag aldrig behandlat någon thaitjej illa eller varit otrogen.

Jag har visserligen kastat ett par skitiga strumpor i ansiktet på en tjej en gång, men bara på skoj och i fyllan.

Vilket ledde till surhet och tystnad i flera dagar,

men aldrig att jag varit oren eller skitat ner.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej... broder är ju nästan urtypen för alla kvinnors drömman. :)

Singa711's inlägg om grupper och perspektiv var kul att läsa.

Vid vilket perspektiv blir generaliseringen total för den tomma gruppen? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Exactemente, å då skall man beakta att Bror ändå betalar 1000 bath om dagen.

Klagomuraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hmmm!!

Undras vad det är herr Wille egentligen vill säga med sitt inlägg?

Att broder skulle vara en otrogen snuskhummer, som dessutom skitar ner omkring sig?

Då vill jag bara påpeka att jag aldrig behandlat någon thaitjej illa eller varit otrogen.

Jag har visserligen kastat ett par skitiga strumpor i ansiktet på en tjej en gång, men bara på skoj och i fyllan.

Vilket ledde till surhet och tystnad i flera dagar,

men aldrig att jag varit oren eller skitat ner.

BTT

Det enda jag ville pavisa ar att generaliseringar ar svart. Forutom det uppenbara i att tjejerna var thailandskor sa var den enda andra tydliga gemensamma namnaren du.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det är ju lätt att man generaliserar men det gäller nog åt andra hållet också

om inte värre för frågar du en tjej som har varit i turistområden vad hon

tycker om svenskar, tyskar, engelsmän osv. så får du svar om alla oss så

det betyder ju att vi också är like trots att vi är så olika här på MPR.

//Broskan

Läste detta inlägg ang. hur vi faranger upplevs i Thailand..

Brutalt kanske, men träffsäkert :-)

Re: Farang and their seemingly paradoxical ways

by sparkler_dynamo on Fri Jul 24, 2009 8:06 pm [58.10.152.xx]

"Hello, my name is Hans. I am 56 years old and I have a bit of a weight problem and I am

also losing my hair. In other words, I am old, fat and ugly, which is the main reason I

decided to come to Thailand because back home no woman would consider going out with me

let alone even look at me (unless they were complete heffers themselves).

Here in Thailand I am like a god (an ugly god). Thai women adore me (my money)

and don't really mind the age difference (that much).

My current girlfriend is 19 years old but could easily pass for 15. We met at the local

massage parlour around the corner where she works.

She said she loved my body and excessive body hair and liked the way I smelled (Ewwww!!!).

No woman (girl) had ever spoken (lied) to me like that before."

If you recognize yourself in the aforementioned character, please stop wondering

why Thai People don't really like Farang that much.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag heter inte alls Hans.

Men resten stämde, eller?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Städmani? Det måste min fruga helt ha missat! Annars får jag nog hålla med om att de övriga punkterna förmodligen går att applicera på de allra flesta thailändskorna. Därmed inte sagt att jag skriver under på trådens titel. Att kulturellt betingade beteenden gör att dess individer påminner om varandra är ju inget överraskande. Detta kombinerat med vår intuitiva vilja till att vilja kategorisera vår omgivning samt selektiva perception, d.v.s. att vi väljer att ta till oss av det som bekräftar våra åsikter och bekvämt "missa" det som talar emot är nog snarast vad som får oss att uppleva att t.e.x. en specifik invandrargrupp består av identiska individer.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...