Jump to content
IGNORERAD

Alla thailändare är likadana!


Joints

Recommended Posts

GammalDansken

Quote

Jag håller i princip med om allt de skrev. Men, en del tyckas använda sig av aldrig sinande strömmar av ad hoc-teorier för att upphålla tron på vad de tror är sant.

Några absoluta sanningar om mänskligt beteende kommer vi nog aldrig att få och det är väldigt bra.

Hmm Joints, när du startar tråden med frågan:

Av min egen begränsade erfarenhet har jag lärt mig att de är precis lika olika eller lika som svenska tjejer eller någon annan nationalitet. Därmed inte sagt att de är likadana som svenska tjejer och inte saknar någon slags nationell prägel, för en sådan finns ju.

Så vad tycker du och vad är din erfarenhet?

... är syftet inte att egentligen höra vilka erfarenheter vi har utan att sitta högt

och förakta svaren från de som bara vill "upphålla tron på vad de tror är sant"

Att det skulle finnas andra - t.ex. läsarna - som kan urskilja "ad-hoc-teorierna" har inte fallit dig in?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    12

  • GammalDansken

    9

  • Singha711

    6

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Min erfarenhet av thailändare:

Frikostiga

När jag var där för något år sedan hade det gått en dryg vecka innan jag lyckades ta upp plånboken ur fickan. De verkar ha som tradition att den som planerar en utflykt eller ett restaurangbesök är den som också betalar.

Arbetsamma

De verkar jobba 18 timmar per dag och har sin uniform nästan från att de vaknar till att de går och lägger sig.

Barnvänliga

Alla verkar ha ett oändligt tålamod, speciellt med andras barn.

Respektfulla

De talar alltid artigt till alla och visar en otrolig respekt för äldre.

Sen träffar man så klart folk med sämre karaktärsdrag precis som i alla andra länder. Men de känns mer individuella och inte allmänna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min erfarenhet av thailändare:

Frikostiga

När jag var där för något år sedan hade det gått en dryg vecka innan jag lyckades ta upp plånboken ur fickan. De verkar ha som tradition att den som planerar en utflykt eller ett restaurangbesök är den som också betalar.

Arbetsamma

De verkar jobba 18 timmar per dag och har sin uniform nästan från att de vaknar till att de går och lägger sig.

Barnvänliga

Alla verkar ha ett oändligt tålamod, speciellt med andras barn.

Respektfulla

De talar alltid artigt till alla och visar en otrolig respekt för äldre.

Sen träffar man så klart folk med sämre karaktärsdrag precis som i alla andra länder. Men de känns mer individuella och inte allmänna.

Barnvanliga ar de.

Respektfulla ar de till viss del. Atminstone utat sett.

Visst finns det effektiva thaiare som jobbar av bara tusan. Men en mycket stor del ar tamligen lata sarskilt nar de far en farang i familjen. Da ar det som upplagt for att sluta jobba.

Frikostigheten finns dar sarskilt nar det galler sma saker. Nar en familj fatt en farang far nog dock farangen sta for det mesta. sakert manga faranger som bittert sutit och tankt pa pengar nar utflyktsbilen fylls till bristningsgransen eller nar tjejens hem blivit fullt av slaktingar som vantar pa gratis utfordning under farangens tva veckor langa besok.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, sen är di ju rent tokiga i ukelele, frugan sitter varje kväll och spelar George Formby låtar.

Ad Hocaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... är syftet inte att egentligen höra vilka erfarenheter vi har utan att sitta högt

och förakta svaren från de som bara vill "upphålla tron på vad de tror är sant"

Syftet var att få igång en diskussion och idén fick jag från en annan tråd där råd gavs till en medlem som skulle få hit sin vän från Thailand. Ville inte sabba den tråden så jag startade en ny. Jag är helt enkelt nyfiken på att läsa andras tankar och funderingar. Frågar jag inte så får jag inga svar och jag har lärt mig väldigt mycket genom att spendera tid här. Kan du precisera på vilket sätt jag skulle vilja sitta högt och förakta svar?

Quote

Att det skulle finnas andra - t.ex. läsarna - som kan urskilja "ad-hoc-teorierna" har inte fallit dig in?

Framstår jag verkligen som så korkad i dina ögon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske de inte är lika endå för när jag läser här så inser jag att vi i  alla fall har olika uppfattningar om de små liven.

"arbetssamma" Nja jag skulle definitivt säga att majoriteten av de thailändare jag stött på varit lata, ja nästan i klass med svenskar.

"Städmani" Det där känner jag inte alls igen, det kan knappast ens bli rent med de där kvastarna  och damm verkar inte bekymra dem det minsta.

Sen verkar ju en del beteenden hos barflickor vara gemensamma men det kan ju bero på att de fått sina hjärtan krossade och sina själar trampade på hundratals gånger. Man förstår ju att det kan leda till vissa problem när det gäller att lita på män och även att humöret kan få sig en känga. Speciellt välutbildade är de oftast inte heller vilket kan förklara att de ofta beter sig som barn. Men det där kan nog BTT bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Syftet var att få igång en diskussion och idén fick jag från en annan tråd där råd gavs till en medlem som skulle få hit sin vän från Thailand. Ville inte sabba den tråden så jag startade en ny. Jag är helt enkelt nyfiken på att läsa andras tankar och funderingar. Frågar jag inte så får jag inga svar och jag har lärt mig väldigt mycket genom att spendera tid här. Kan du precisera på vilket sätt jag skulle vilja sitta högt och förakta svar?

 

Framstår jag verkligen som så korkad i dina ögon?

För att ta det sista först så försöker jag undvika synpunkter på personligheter.

Kan ju bara bedöma det som skrivs.

 

Och när du skriver att

en del tyckas använda sig av aldrig sinande strömmar av ad hoc-teorier för att upphålla tron på vad de tror är sant.

- i en fråga som bara kan besvaras med ad-hoc-teorier eller personliga erfarenheter för att använda andra ord -

ja - då anser jag att det är att se ned på andras åsikter.

Fast varför blir jag förvånad? Jag borde sett det komma eftersom du redan

i upplägget skrev vad du ansåg vara den absoluta sanningen.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara läge för att dela in Thailändare, i varje fall damerna, i två grupper för att få en rättvis bedömningav de stackars liven.

Grupp 1, de "vanliga" från lampaffären eller internetshoppen.

Grupp 2, bartjejerna.

Nu har vi möjligtvis lättare att införliva damerna i vårt svenska synesätt, kanske det kan finnas någon gemensam nämnare, inte vet jag, för jag har aldrig upplevt någon större skillnad.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då ett himmla tjat om absoluta sanningar. Jag tror inte på absoluta sanningar. Jag tror inte heller att jag alltid har rätt och jag har ingen aning om vad du håller på med eller vad du vill. Däremot så har jag tappat mycket av den respekten jag hade för det du skrivit tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det var då ett himmla tjat om absoluta sanningar. Jag tror inte på absoluta sanningar. Jag tror inte heller att jag alltid har rätt och jag har ingen aning om vad du håller på med eller vad du vill. Däremot så har jag tappat mycket av den respekten jag hade för det du skrivit tidigare.

Du tänker på "Jag heter inte Hans"?

Nej förresten det var ju inte GD som skrev det  :mdr:

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du tänker på "Jag heter inte Hans"?

Nej förresten det var ju inte GD som skrev det  :mdr:

Nej, den hade jag glömt. Hänger inte alls med i ditt resonemang och är övertygad om det är det samma för dig. Nu har jag ju skrivit korta meningar och då blir det ju mer lämnat till fantasin. Konsekvenserna kan tydligen blir hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Att hävda att alla Thailändska tjejer är lika till sitt lynne anser jag vara direk fel, de jag känner bra då menar jag inte bara ytliga konversationer utan att man känt personen under flera år och träffats regelbundet och ofta. Jag har träffat en kvinnlig kusin till frun och hennes äldsta väninna väldigt ofta under de senaste åren och kan konstatera att dessa tre kvinnor har helt olika beteenden och lynnen trots att de är nära vänner därför är jag helt säker på att den förutfattade meningen om att alla Thailändska tjejer är lika till sättet är felaktig.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Nej, den hade jag glömt. Hänger inte alls med i ditt resonemang och är övertygad om det är det samma för dig. Nu har jag ju skrivit korta meningar och då blir det ju mer lämnat till fantasin. Konsekvenserna kan tydligen blir hur som helst.

Inlägget du svarade på då, var mitt lilla försök att bredda diskussionen ytterligare genom att visa

att samma generaliseringar som vi har ang thailänderna går att läsa om farangerna i Thailand.

I detta forum borde de flesta per definition ha en positiv inställning till iaf thailändskor, och själv

har jag haft turen att aldrig möta någon som ifrågasatta min frus närvaro här.

På senare tid har jag börjat undra om motståndet mot faranger i Thailand är djupare än de flesta anar

eller kan utleda från IL's rosenröda teorier.

En del påstår t.o.m att thailänderna är racistiska.

Hadde förhoppningen att det gick att koppla till såväl ditt upplägg i denna tråd som till ett annat,

om svenskarnas syn på Thailand trots tsunamier, skandaler och politisk oro.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Att hävda att alla Thailändska tjejer är lika till sitt lynne anser jag vara direk fel, de jag känner bra då menar jag inte bara ytliga konversationer utan att man känt personen under flera år och träffats regelbundet och ofta. Jag har träffat en kvinnlig kusin till frun och hennes äldsta väninna väldigt ofta under de senaste åren och kan konstatera att dessa tre kvinnor har helt olika beteenden och lynnen trots att de är nära vänner därför är jag helt säker på att den förutfattade meningen om att alla Thailändska tjejer är lika till sättet är felaktig.

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag tycker du har helt rätt där :great:

Jag har själv levt ihop med 3 olika thai kvinnor under en

20 års period + att jag har rest i Thailand många herrans

år,och jag tycker faktiskt thaitjejerna är mera olika

än svenska tjejer är. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inlägget du svarade på då, var mitt lilla försök att bredda diskussionen ytterligare genom att visa

att samma generaliseringar som vi har ang thailänderna går att läsa om farangerna i Thailand.

Ok, då är jag med.

Quote

I detta forum borde de flesta per definition ha en positiv inställning till iaf thailändskor, och själv

har jag haft turen att aldrig möta någon som ifrågasatta min frus närvaro här.

Tycker du att alla har en positiv inställning då? På detta forum alltså.

Quote

På senare tid har jag börjat undra om motståndet mot faranger i Thailand är djupare än de flesta anar

eller kan utleda från IL's rosenröda teorier.

En del påstår t.o.m att thailänderna är racistiska.

Jag vet inte hur stort motståndet är i Thailand men självklart finns det racister där precis som här och gott om folk som drar enkla slutsatser på komplicerade problem. Att påstå att thailändare är racistiska är väl ett racistiskt påstående?

Jag vet inte hur noga du läser vad jag skriver. Men jag försöker så gott jag kan att argumentera för att det inte är sådan stor skillnad mellan svenskar och thailändare, eller mellan folk överhuvudtaget. Jag tror att vi är likadana i mer eller mindre grad och det som skiljer sig åt är mest våra vanor och personliga egenskaper.

"Konstiga" fenomen i den thailändska kulturen kan vi hitta även i den svenska om vi letar tillräckligt mycket. Därför försvarar jag gärna thailändare när jag anser att de får obefogad kritik. Du på din sida menar att jag bara vill "stå över och förakta" när det jag själv vill är det motsatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag tycker du har helt rätt där [img alt= :great: ]http://../../../Smileys/default/great.gif

Jag har själv levt ihop med 3 olika thai kvinnor under en

20 års period + att jag har rest i Thailand många herrans

år,och jag tycker faktiskt thaitjejerna är mera olika

än svenska tjejer är. [img alt= :yes: ]http://../../../Smileys/default/yes.gif      Håller med gurkan förutom somtamm +nallen som dom inte kan va utan

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Just det, exakt så. Dessutom är dom alla 1,47 långa, väger 45 kg och ler när man pratar med dom.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att hävda att alla Thailändska tjejer är lika till sitt lynne anser jag vara direk fel, de jag känner bra då menar jag inte bara ytliga konversationer utan att man känt personen under flera år och träffats regelbundet och ofta. Jag har träffat en kvinnlig kusin till frun och hennes äldsta väninna väldigt ofta under de senaste åren och kan konstatera att dessa tre kvinnor har helt olika beteenden och lynnen trots att de är nära vänner därför är jag helt säker på att den förutfattade meningen om att alla Thailändska tjejer är lika till sättet är felaktig.

Mvh

Magnus-Chumphae

Känns ju tryggt att du i varjefall har TRE personer i ditt vetenskapliga underlag beträffande Thaitjejer och deras lynne.  :great:     men jag tror ändå att du till viss del har rätt.  ;)  

men visst finns det gemensamma olator/lynnen som mer eller mindre är speciellt för Thai.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att påstå att thailändare är racistiska är väl ett racistiskt påstående?

Lär dig stava för helvete  :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lär dig stava för helvete  :kort:

Joints verkar ha varit för länge i England om det påverkat stavningen ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ar nu tillbaka i Thailand efter 3 veckor i Sverige och Danmark. Mesta tiden i Sverige har agnats at att traffa vanner och slaktingar och den socioekonomiska spridningen bland dem far anses vara ratt stor; typ fran mobelsnickare i Tibro till vd i Sthlm, eller tvartom om man vill. Trots denna spridning sa ar de oerhort lika i sitt tankande och leverne vilket absolut inte kan sagas om mina in-laws och kompisar i Thailand.

Min fd klasskompis vd:n gillar att plocka svamp i skogen och barndomskamraten mobelsnickaren ar intresserad av historia och klassisk musik. Bada gillar dock att grilla korv och dricka bars samt hanga med i silly season skriverierna samt senaste vaderprognoserna.

Grannen dagsverkarn har i Chachoengsao och klassforaldrarna i Bkk med sina foretag har dock valdigt lite gemensamt och kommer sakerligen aldrig att traffas, om inte grannen skulle ta jobb som tradgardsskotare hos klassforaldern. Deras liv har varit diametralt motsatta sedan den dagen de var i fosterstadiet och den enda likheten ar att de bada en dag kommer att do.

Det ar kul att folk ar olika men det ar inget kul nar folk aldrig ens far chansen att bli olik det alla tar for givet att den personen ska bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Vad galler min fru stammer nr 4. Ibland kanns sa att frugan ar radd att det finns pengar kvar i reskassan.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'><span style='font-size: 15px;'>Att hävda att alla Thailändska tjejer är lika till sitt lynne anser jag vara direk fel, de jag känner bra då menar jag inte bara ytliga konversationer utan att man känt personen under flera år och träffats regelbundet och ofta. Jag har träffat en kvinnlig kusin till frun och hennes äldsta väninna väldigt ofta under de senaste åren och kan konstatera att dessa tre kvinnor har helt olika beteenden och lynnen trots att de är nära vänner därför är jag helt säker på att den förutfattade meningen om att alla Thailändska tjejer är lika till sättet är felaktig. </span>

<span style='font-size: 15px;'>Mvh</span>

<span style='font-size: 15px;'>Magnus-Chumphae</span></div></div>

Känns ju tryggt att du i varjefall har TRE personer i ditt vetenskapliga underlag beträffande Thaitjejer och deras lynne.  :great:     men jag tror ändå att du till viss del har rätt.  ;)  

men visst finns det gemensamma olator/lynnen som mer eller mindre är speciellt för Thai.

Silom du kanske inte läste det jag skrev jag anser inte att jag kan bedömma en persons lynne om jag inte känner den väl du kanske anser att du känner personer väl efter spradiska träffar lite då och då, jag tycker dock att det tar lite längre tid oftast flera år om man inte bor tillsammans då går det något snabbare. Därför anser jag att jag det endast är tre Thaitjejer jag känner väl! Sedan har jag väldigt många bekantskaper och kompisar som är Thai men de är inte nära vänner vars lynne jag känner väl.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min erfarenhet av thailändare:

Frikostiga

När jag var där för något år sedan hade det gått en dryg vecka innan jag lyckades ta upp plånboken ur fickan. De verkar ha som tradition att den som planerar en utflykt eller ett restaurangbesök är den som också betalar.

Arbetsamma

De verkar jobba 18 timmar per dag och har sin uniform nästan från att de vaknar till att de går och lägger sig.

Barnvänliga

Alla verkar ha ett oändligt tålamod, speciellt med andras barn.

Respektfulla

De talar alltid artigt till alla och visar en otrolig respekt för äldre.

Sen träffar man så klart folk med sämre karaktärsdrag precis som i alla andra länder. Men de känns mer individuella och inte allmänna.

Hej Sattahip

Jag blev glad av att läsa din lista och den stämmer helt med mina upplevelser av Thailand och folket där.

Tack för det välformulerade och positiva inlägget, det är dessa generösa och vänliga människor väl värda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT

Jag vill bara tillägga att allt ovan utom #3 stämmer på min blonda och blåögda SVENSKA exfru... Fast iofs så stämmer trean åxå om man ändrar från dubbade kinesiska till såpoperor i allmänhet.

Så kontentan av detta föga vetenskapliga inlägg blir. Alla kärringar är lika, It does'nt matter if u black or white

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...