Jump to content
IGNORERAD

Alla thailändare är likadana!


Joints

Recommended Posts

Quote

Men resten stämde, eller?

Ja, det var ju kusligt likt mig själv och precis alla andra som jag också känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    12

  • GammalDansken

    9

  • Singha711

    6

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Quote

God Fredagskväll!

Nu har man ju varit medlem på olika thaiforum i säkert sex år och läst ett antal tusen trådar i alla olika varierande ämnen och stilar. Men något som fortfarande förvånar mig är att det är så vanligt att se framförallt thailändska kvinnor som en extremt homogen grupp där alla mer eller mindre framställs som exakta kopior av varandra.

Av min egen begränsade erfarenhet har jag lärt mig att de är precis lika olika eller lika som svenska tjejer eller någon annan nationalitet. Därmed inte sagt att de är likadana som svenska tjejer och inte saknar någon slags nationell prägel, för en sådan finns ju.

Så vad tycker du och vad är din erfarenhet?

Undrar Joints

Håller med dig 100 % Joints.

Jag anser att det är större diversitet i det thailänska samhället än i det västeuropeiska.

varför?

1. Du har MYCKET större klasskillnder i Thailand.

2. I väst lever vi mycket i det postindustriella samhället, I Thailand lever man parallellt i bondesamhället, industrisamhället och det postindustriella samhället.

Må vara att den etniska majoriteten är mer homogen än i västeuropa än i Thailand, men du har fortfarande en stor minoritet av kineser i BKK, bergsfolk i norr, muslimer i söder mm

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ja, det var ju kusligt likt mig själv och precis alla andra som jag också känner.

Själv tyckte jag dom sista två raderna var mest kusliga.

Inte minst för att det påminner en annan om hur många av de thailändare, som deltar

på diverse fora, verkar tycka, att om man som därboende farang har det minsta att invända

mot thailändsk kultur, politik, seder - ja allt som pågår där - då bör man f***k off.

Gemene man verkar också ha en annan synpunkt på förhållandet mellan bartjejer och turistande falanger

än man kanske skulle kunna tro när man läser hur BTT m.fl. uppfattar sig själva.

Precis på samma sätt som rubriken antyder ang vår inställning till Thailändarna

har många där en bild av oss som en homogen massa.

Bara ordet, farang är ju nästan en racistisk massbeteckning.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fasligt vad ni har börjat svänga er med "fina" ord,tror ni att alla hänger med på den tonarten?Jag tror att ordförståelsen skiftar enormt här och att ni endast når ett fåtal medlemmar(men det kanske är det som är meningen)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

håller fullt med om alla punkter men städmani "Glöm det"  :preved:

If You want something done...Do it Your self..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. undrar också när den omtalade städmanin skall infinna sig.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Min brud kan beskrivas så här:

Hatar alla former av fysiska aktiviteter.

Älskar att äta

Sover ofta, länge och djupt

Hatar att städa

Inte det minsta svartsjuk

Internetberoende

Har aldrig fel

Otroligt kärleksfull och full av empati

Gillar skräckfilmer men gömmer sig under filten

Älskar shopping och är stolt när hon shoppat på rea och sparat en slant

Link to comment
Dela på andra sajter

BTTs lista

1/ snabba lynnesväxlingar 2/ stark tendens till svartsjuka 3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor. 4/ Shoppingmani 5/ städmani

Blev faktiskt förvånad att just barräven BTT lyckades träffa in så många faktorer som har en viss eller t.o.m god sannolikhet...

Samtliga stämmer helt eller delvis in på mina erfarenheter. Speciellt städmani...Varje dag noggrannt skurande av samtliga golv som redan är kliniskt  rena.Sägas att min Dam kommer inte från barmiljö.

Frågan är dock om det råder samma överensstämmighet angående vad man använder införskaffade pengar till.

En vanligt argument är ju att faranger (oftast nybörjare komna ifrån baren) ser Thailändskor som hookers, Att skinna av faranger pengar är närmast en sport.?

Men det är där som jag menar och andra troligen också har sett, att det finns en väldigt utbredd kultur där Thailändare skänker pengar och mat i väldigt hög utsträckning. Till munkarna eller till familj och vänner.

Att visa sig generös mot annan person(er) (oftast med pengar eller mat) är en starkt utbredd "sport" i Thailand.

Det är inget fult att köpa sig populäritet hos andra, eller en intäckning hos munkarna för ett gott framtida liv genom att köpa en ny fönsterruta till byns tempel.

Man har ju också en ganska stort antal dagar om året de kallar "merit" dagar där de samlas i stora skaror och försöker bräcka varandra i generösitet.

Och att de därmed visar att de faktiskt har det bra ställt.

Det är väl där den största kulturkrocken sker med farangen som kommer ifrån en kultur där det är fult att köpa sig populäritet och lika fult att skryta om att man har det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

BTTs lista

1/ snabba lynnesväxlingar 2/ stark tendens till svartsjuka 3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor. 4/ Shoppingmani 5/ städmani

Blev faktiskt förvånad att just barräven BTT lyckades träffa in så många faktorer som har en viss eller t.o.m god sannolikhet...

Samtliga stämmer helt eller delvis in på mina erfarenheter. Speciellt städmani...Varje dag noggrannt skurande av samtliga golv som redan är kliniskt  rena.Sägas att min Dam kommer inte från barmiljö.

Frågan är dock om det råder samma överensstämmighet angående vad man använder införskaffade pengar till.

En vanligt argument är ju att faranger (oftast nybörjare komna ifrån baren) ser Thailändskor som hookers, Att skinna av faranger pengar är närmast en sport.?

Men det är där som jag menar och andra troligen också har sett, att det finns en väldigt utbredd kultur där Thailändare skänker pengar och mat i väldigt hög utsträckning. Till munkarna eller till familj och vänner.

Att visa sig generös mot annan person(er) (oftast med pengar eller mat) är en starkt utbredd "sport" i Thailand.

Det är inget fult att köpa sig populäritet hos andra, eller en intäckning hos munkarna för ett gott framtida liv genom att köpa en ny fönsterruta till byns tempel.

Man har ju också en ganska stort antal dagar om året de kallar "merit" dagar där de samlas i stora skaror och försöker bräcka varandra i generösitet.

Och att de därmed visar att de faktiskt har det bra ställt.

Det är väl där den största kulturkrocken sker med farangen som kommer ifrån en kultur där det är fult att köpa sig populäritet och lika fult att skryta om att man har det bra.

Tjaaa.fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det är nog inte helt ovanligt att de pengar som används till gåvor är just sådana som man "skinnat" (för att använda ditt ordval) faranger på.

Sedan, efter en högst ovetenskaplig och slarvig dikursanalys, så vore det intressant om du ville utveckla varför du fann det nödvändigt att förtydliga att din "dam" inte kommer ifrån barvärlden efter att du beskrivit hennes renlighet. Jag ser inte riktigt kopplingen där emellan.

Upplys mig!  :wai:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvångstvagning är ett vanligt sett att försöka få bort skrämmande upplevelser.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1. Du har MYCKET större klasskillnder i Thailand.

2. I väst lever vi mycket i det postindustriella samhället, I Thailand lever man parallellt i bondesamhället, industrisamhället och det postindustriella samhället.

Må vara att den etniska majoriteten är mer homogen än i västeuropa än i Thailand, men du har fortfarande en stor minoritet av kineser i BKK, bergsfolk i norr, muslimer i söder mm

mvh

Bra poänger  :great:

Quote

Själv tyckte jag dom sista två raderna var mest kusliga.

Varför är de så kusliga? Om jag vore thailändare med goda engelskakunskaper och läste allt dravvel som skrivs om Thailand och thailändare av faranger som besöker eller tom bor i Thailand så skulle jag bli mer än milt upprörd. Bland oss florerar ju alla möjliga konstiga idéer och åsikter om thailändare. Det skulle vara märkligt om det inte vore på samma sätt för dem, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo Joints,

Underbar fråga du ställde, va tvungen och ransaka mig själv länge.

Min fundering gick länge och detta kom ja fram till.

När det kommer till det vardagliga så är dom ganska lika (utan att thai är finare att titta på då dom klär upp sig ovasätt vad dom ska)

Lynniga är dom alla

Dom flesta vill ha pengar (thai-Swe) spelar ingen roll, damer e damer, vad pengarna går till spelar ingen roll.

Sex. Ja då pratar vi en annan klass, oftas (inte i all fall) så slår Thai damen det med längder med att vara sexig och klä sig vackert, inte som en svenska så fort hon får någon i sällskap klä sig i mysbyxor och tro att man ska tända på henne.

Sen finns det ju massor annat men ja slutar här.

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Alltid kul när man får någon annan att fundera. Att man sedan inte alltid håller med varandra spelar mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japps joints.

Allting är ju delat

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på ditt påstående, Joints, för att det är en implicit fråga du ställer, är ju egentligen ganska enkelt:

Ja, om du befinner dig i Sverige, eller tillräkligt långt borta från Thailand (kulturellt och geografiskt).

Nej, när du befinner dig i Thailand (fysiskt och/eller mentalt).

Nja, om du är mitt i mellan.

Det finns många andra aspekter i en sådan fråga, en del har blivit påtalade även här, men i det långa loppet är det egna perspektivet det avgörande. Kan vara svårt att inse eftersom man är där man är, men den gången man ha upplevt att samma fenomen ger upphov till diametralt motsatta svar, beroende vilken position eller sida man står, senast då får man slänga tron på absoluta sanningar på skrothögen.

Men nog har den gode Joints inte heller räknat med att få absoluta svar.

Alltså, allting är relativ, kanske också en absolut sanning?

//Singha711 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svaret på ditt påstående, Joints, för att det är en implicit fråga du ställer, är ju egentligen ganska enkelt:

Ja, om du befinner dig i Sverige, eller tillräkligt långt borta från Thailand (kulturellt och geografiskt).

Nej, när du befinner dig i Thailand (fysiskt och/eller mentalt).

Nja, om du är mitt i mellan.

Enkelt och bra samanfattat Singha!

Hur en individ med, för övrigt, så kloka åsikter kan ha så fel angående öl gör mig dock konfunderad!  ;)

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enkelt och bra samanfattat Singha!

Hur en individ med, för övrigt, så kloka åsikter kan ha så fel angående öl gör mig dock konfunderad!  ;)

Nu börjar jag bli oroligt.

Jag tar då hellre tillbaks allt jag sa eftersom jag inte vill blanda Singha, Chang och Leo i ett glas och sen behöva dricka upp det…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svaret på ditt påstående, Joints, för att det är en implicit fråga du ställer, är ju egentligen ganska enkelt:

Ja, om du befinner dig i Sverige, eller tillräkligt långt borta från Thailand (kulturellt och geografiskt).

Nej, när du befinner dig i Thailand (fysiskt och/eller mentalt).

Nja, om du är mitt i mellan.

Det finns många andra aspekter i en sådan fråga, en del har blivit påtalade även här, men i det långa loppet är det egna perspektivet det avgörande. Kan vara svårt att inse eftersom man är där man är, men den gången man ha upplevt att samma fenomen ger upphov till diametralt motsatta svar, beroende vilken position eller sida man står, senast då får man slänga tron på absoluta sanningar på skrothögen.

Men nog har den gode Joints inte heller räknat med att få absoluta svar.

Alltså, allting är relativ, kanske också en absolut sanning?

//Singha711 

Jag håller i princip med om allt de skrev. Men, en del tyckas använda sig av aldrig sinande strömmar av ad hoc-teorier för att upphålla tron på vad de tror är sant.

Några absoluta sanningar om mänskligt beteende kommer vi nog aldrig att få och det är väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

  [img alt= :kort: ]http://../../../Smileys/default/1zgarz5.gif Nej,allting är inte delat  [img alt= :kort: ]http://../../../Smileys/default/1zgarz5.gif Inte frugans tillgångar [img alt= :crazy: ]http://../../../Smileys/default/crazy.gif Mvh Måne      Måne

HHHMMMM.INTE FRUGANS TILLGÅNGAR?? Men månes??? :bag:  

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr UdonCh!!

Efter tre långa förhållanden med thaitjejer plus då ett antal mindre långa och en drös shorttimes så har jag lärt mig en del om thaikvinnors lynnen och egenheter.

Och kan nog djärvt påstå att nästan alla varit stöpta i samma form.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsatsen är alltså att nästan alla pattayanska bartjejer är stöpta i samma form...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

De thaitjejer jag varit med har alla haft ungefär samma drag.

1/ snabba lynnesväxlingar

2/ stark tendens till svartsjuka

3/ överdrivet tv tittande, särskilt på dubbade kinesiska såpoperor.

4/ Shoppingmani

5/ städmani

BTT   

Inget av ovanstående stämmer på min chilack.Undrar om hon e från Thailand???

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...