Jump to content
IGNORERAD

Ringa billigt till Thailand


born41

Recommended Posts

Om man ringer med fast telefoni så kostar det multom om samtalet till Thailand blir långt.

Ringa med mobilen och Halebop så kostar det 87 öre /minut men många och långa samtal så blir det mycket pengar i längden.

 

Om man skall ringa via internet så kostar det "nästan ingenting" enligt vad som sagts mig.

 

Ni som kan det här med att ringa med internet , förklara för mig hur man gör och vilka appar som är gångbara.

I Sverige har vi Watsap men går det även att ringa med den till Thailand?

 

Born41

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev born41:

Om man ringer med fast telefoni så kostar det multom om samtalet till Thailand blir långt.

Ringa med mobilen och Halebop så kostar det 87 öre /minut men många och långa samtal så blir det mycket pengar i längden.

 

Om man skall ringa via internet så kostar det "nästan ingenting" enligt vad som sagts mig.

 

Ni som kan det här med att ringa med internet , förklara för mig hur man gör och vilka appar som är gångbara.

I Sverige har vi Watsap men går det även att ringa med den till Thailand?

 

Born41

 

 

Messenger

Line(vanlig i Thailand)

Whatsapp


Dessa är väl de största, Skype används nog inte så mycket idag, särskilt inte i Thailand 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev born41:

Om man ringer med fast telefoni så kostar det multom om samtalet till Thailand blir långt.

Ringa med mobilen och Halebop så kostar det 87 öre /minut men många och långa samtal så blir det mycket pengar i längden.

 

Om man skall ringa via internet så kostar det "nästan ingenting" enligt vad som sagts mig.

 

Ni som kan det här med att ringa med internet , förklara för mig hur man gör och vilka appar som är gångbara.

I Sverige har vi Watsap men går det även att ringa med den till Thailand?

 

Born41

 

 

Inga problem att ringa med WhatsApp till Thailand under förutsättningen att även mottagaren har det. Vanligast i Thailand är dock Line som utför samma tjänst. Sen finns ju även Facebook Messenger.

 

Samtliga kräver dock wifi eller mobilt bredband för att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skall ringa med Line förklara hur det rent praktiskt går till?

Om jag laddar ner appen är det bara att slå numret som vanligt eller måste dom ha datorn i gång och hör dom signalen?

måste man komma överens om tidpunkten i förväg så dom sitter vid datorn eller kan dom använda smartphonen?

Kan dom se min bild när vi pratas vid?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev born41:

Om man skall ringa med Line förklara hur det rent praktiskt går till?

Om jag laddar ner appen är det bara att slå numret som vanligt eller måste dom ha datorn i gång och hör dom signalen?

måste man komma överens om tidpunkten i förväg så dom sitter vid datorn eller kan dom använda smartphonen?

Kan dom se min bild när vi pratas vid?

 

Born41

”Alla” i Thailand som har en smartphone har Line.

Du bara trycker på luren i appen och ringer till den du vill.

Ladda ned appen så är det uppenbart hur det fungerar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev born41:

Om man skall ringa med Line förklara hur det rent praktiskt går till?

Om jag laddar ner appen är det bara att slå numret som vanligt eller måste dom ha datorn i gång och hör dom signalen?

måste man komma överens om tidpunkten i förväg så dom sitter vid datorn eller kan dom använda smartphonen?

Kan dom se min bild när vi pratas vid?

 

Born41

Du laddar ned appen som du ger tillåtelse att få tillgång till din kontaktlista .

Har du personen ifråga där med telefonnumret och dom har samma app så är det som att ringa ett vanligt samtal.

Du har möjligheten att välja mellan videosamtal eller röstsamtal. 

 

Mvh Hobbe

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev born41:

Om man skall ringa med Line förklara hur det rent praktiskt går till?

Om jag laddar ner appen är det bara att slå numret som vanligt eller måste dom ha datorn i gång och hör dom signalen?

måste man komma överens om tidpunkten i förväg så dom sitter vid datorn eller kan dom använda smartphonen?

Kan dom se min bild när vi pratas vid?

 

Born41

Man använder Line på en smartphone. När du installerar Line, får du dels ange ditt telefonnummer (du får en bekräftelsekod på sms), dels ett Line-id, som är det som är ditt id på Line. Tala om för den som vill ringa till dig vad ditt Line-id är, så kan den personen lägga till dig som kontakt på Line (eller fråga efter personens Line-id). Du måste också bekräfta att du ska bli tillagd hos den personen. Du kan också söka på telefonnummer i Line om du vet personens telefonnummer.

 

Sen är det bara att ringa upp med Line och prata hur mycket ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Tala om för den som vill ringa till dig vad ditt Line-id är, så kan den personen lägga till dig som kontakt på Line (eller fråga efter personens Line-id). Du måste också bekräfta att du ska bli tillagd hos den personen. Du kan också söka på telefonnummer i Line om du vet personens telefonnummer.

Så krångligt behöver det inte vara, man tillåter bara auto add från sin kontaktbok.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev born41:

Om man skall ringa med Line förklara hur det rent praktiskt går till?

Om jag laddar ner appen är det bara att slå numret som vanligt eller måste dom ha datorn i gång och hör dom signalen?

måste man komma överens om tidpunkten i förväg så dom sitter vid datorn eller kan dom använda smartphonen?

Kan dom se min bild när vi pratas vid?

 

Born41

De som räknats upp messenger, line och whatsupp kräver att mottagaren har samma app. Ska du ringa ett telefonnummer på vanligt sätt är det väl Skype som gäller men då får man betala en slant.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Galten:

line har gällt ett bra tag finns det annat😉

Ja messenger har nog de flesta. Line verkar vara lite på nedgång, jag använder det mer sällan numera.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Comviq Amigo (kontantkort) kostar 79 öre att ringa till mobilen i Thailand, 69 öre till fast telefon. Om man vill använda vanlig telefon. Det tyckte jag var billigast när jag sökte alternativ. Annars man kan köpa telefontid till Skype o ringa till vanliga telefoner utan internet, både mobil o fast telefon. Minns inte vad det kostar men inte stora pengar, man tankaar 100 SEK som räcker till ett antal minuter samtal. Prislista Amigo utlandet nedan.
amigo_utlandet.thumb.JPG.e12db2276ce242faad916a505f251555.JPG
LINE, Whatsapp och messenger måste båda ha appen för att kunna kommunicera och internet självklart. LINE o Messenger kan användas på lapptop, PC med vanlig dator alltså för videosamtal o vanlig samtal. Whatsapp bara i mobiltelfonen för videosamtal, chatta (skicka medelanden, bilder, video etc.) kan man även med lapptop o PC med alla applicationer. Personligen tycker jag att LINE samtal har bästa kvaliten, sen tvåa whatsapp och sist är messenger rätt ostabil. I Thailand/Asien är det LINE som är populärast.

Ändrades av Amigo
förtydligande
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Så krångligt behöver det inte vara, man tillåter bara auto add från sin kontaktbok.

Med tanke på hur ofta, i alla fall de thailändare jag känner, byter telefonnummer, är det inte säkert de har samma telefonnummer idag som de hade när de skaffade Line, och heller inte säkert att de uppdaterat. Jag personligen vill heller inte ha auto add från kontaktboken, men det är ju jag det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev gst:

Med tanke på hur ofta, i alla fall de thailändare jag känner, byter telefonnummer, är det inte säkert de har samma telefonnummer idag som de hade när de skaffade Line, och heller inte säkert att de uppdaterat. Jag personligen vill heller inte ha auto add från kontaktboken, men det är ju jag det :)

Jag vet inte om det tillhör saken men jag har inte ens SIM kort i plattan o LINE funkar utan problem Första gången när jag installerade appen, fick jag ett SMS till den telefon nr som jag har registrerat på LINE (behöver inte sitta i den enheten som man installerar, bara man har telefonen tillhanda så man kan se PIN koden som skickas) så det gäller uppdatera sin profil om man själv byter SIM för att kunna t.ex syncronisera sin chatthistori. Även Whatsapp o messenger funkar i tablett utan SIM bara man har internet. Så även om mottagaren har bytt telefonnummer men inte uppdaterad det i sin profil, går det att använda LINE/Whatsapp utan att adda på nytt.

 

Det här är kanske lite överkurs redan, men inte behöver man skapa nya konton bara för att man byter nummer/SIM Sorry om jag strular till det eller förvirrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag vet inte om det tillhör saken men jag har inte ens SIM kort i plattan o LINE funkar utan problem Första gången när jag installerade appen, fick jag ett SMS till den telefon nr som jag har registrerat på LINE (behöver inte sitta i den enheten som man installerar, bara man har telefonen tillhanda så man kan se PIN koden som skickas) så det gäller uppdatera sin profil om man själv byter SIM för att kunna t.ex syncronisera sin chatthistori. Även Whatsapp o messenger funkar i tablett utan SIM bara man har internet. Så även om mottagaren har bytt telefonnummer men inte uppdaterad det i sin profil, går det att använda LINE/Whatsapp utan att adda på nytt.

 

Det här är kanske lite överkurs redan, men inte behöver man skapa nya konton bara för att man byter nummer/SIM Sorry om jag strular till det eller förvirrar.

Nej, man behöver inte alls byta konto, men har du bytt telefonnummer, kan du inte söka på nuvarande telefonnummer om de inte uppdaterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en kompis som bor i Thailand nio månader per år så är det bättre ljud och kvalitet på samtalen till Sverige med en app som heter Viber än Line och Messenger.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder Skype dagligen mellan Thailand och Sverige. Både med och utan bild.

Väldigt sällsynt med några problem.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Line, av nån anledning verkar "alla" Thai ha det, funkar fint och påstås använda mindre av bredband än Skype, jag har inte kollat.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan använder messenger och Rebtel som kostar en hundring/mån för obegränsad samtalstid

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-19 at 18:26, skrev biker:

Använder Skype dagligen mellan Thailand och Sverige. Både med och utan bild.

Väldigt sällsynt med några problem.

 

mvh

biker

 

Man får ju bara 200min/mån. Så dagliga samtal undviker vi! Eller betalar du om det ens finns för obergänsade minuter?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Mankan:

Det finns ju några alternativ 800 min räcker nog rätt långt

image.thumb.png.e8b628dd6342f09be3170bd671c80bf6.png

Vem fan vill sitta 800 minuter i telefon per månad?

Så länge pratar jag inte ens med frun fast vi bor under samma tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...