Jump to content
IGNORERAD

Hyra condo 1 månad tm6


Rave on

Recommended Posts

Hittat en condo som jag är intresserad av att hyra 1 månad. Hur viktigt är det att immigration blir informerad (TM6 eller TM30 har hört båda)? Vad kan hända om det inte skickas in information om min vistelse? Jag frågade om det vid lobby men hon sa att de brukar inte göra det för en månad men efter ett telefonsamtal så kunde de göra det för 2000 baht via uthyrningsservicen. Vilket jag tycker verkar utsugeri då det väl inte borde kosta något? Condominiumet där jag bor i en månad nu tog inget extra men då hyr jag direkt av sales office utan någon "agent" inblandad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan har en adress i Thailand som du är registrerad på hos Migration är detta inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ArneMorales:

Om du redan har en adress i Thailand som du är registrerad på hos Migration är detta inget problem.

Okej, så det räcker med att det registrades  där jag hyr nu då? Jag trodde kanske det var så att man måste registrera igen ifall man byter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är hyresvärdens  ansvar att registrera dig hos Migration, så om din gamla hyresvärd avregistrerar dig hos Migration måste  du lämna in en TM 30.

Du måste ha en adress i deras system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nuvarande registrerade mig för en månad så jag antar att jag blir avregistrerad när jag checkar ut. Men kan det bli repressalier om man struntar i det? Hyresvärden bryr sig tydligen icke då det går genom en agency och dom ska ha 2000 extra.

 

Fick ett kvitto på registreringen där jag är nu och där det står en månad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man "bara" bo en månad och inte behöver besöka immigrationen för eventuell förlängning av visa eller behöver certifikat of residens så är det mest pragmatiska att inte göra nåt.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, Rave on said:

Hittat en condo som jag är intresserad av att hyra 1 månad. Hur viktigt är det att immigration blir informerad (TM6 eller TM30 har hört båda)? Vad kan hända om det inte skickas in information om min vistelse? Jag frågade om det vid lobby men hon sa att de brukar inte göra det för en månad men efter ett telefonsamtal så kunde de göra det för 2000 baht via uthyrningsservicen. Vilket jag tycker verkar utsugeri då det väl inte borde kosta något? Condominiumet där jag bor i en månad nu tog inget extra men då hyr jag direkt av sales office utan någon "agent" inblandad.

 

TM6 är slippen du fyller i på Airport när du anländer och där skriver du in din första tilltänkta adress i Thailand. TM6 ligger sedan kvar i ditt pass och den tar de tillbaka på Airport när du lämnar landet.

TM30 har du inget som helst ansvar för. Den ska fastighetsägaren lämna in till myndigheterna varje gång en utlänning hyr lägenheten annars får fastighetsägaren böter om de kommer på honom.

Summering: Du behöver inte göra någonting bara för att du hyr en lägenhet. De försökte blåsa dig på 2000 Baht trots att ansvaret ligger helt på dem.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Om du redan har en adress i Thailand som du är registrerad på hos Migration är detta inget problem.

Byter man adress ska det anmälas om det är privat boende. Har man inget ärende till Immigration så lär dom knappast upptäcka det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Rave on:

Hittat en condo som jag är intresserad av att hyra 1 månad. Hur viktigt är det att immigration blir informerad (TM6 eller TM30 har hört båda)? Vad kan hända om det inte skickas in information om min vistelse? Jag frågade om det vid lobby men hon sa att de brukar inte göra det för en månad men efter ett telefonsamtal så kunde de göra det för 2000 baht via uthyrningsservicen. Vilket jag tycker verkar utsugeri då det väl inte borde kosta något? Condominiumet där jag bor i en månad nu tog inget extra men då hyr jag direkt av sales office utan någon "agent" inblandad.

Agencyn du hyr av är skyldig att anmäla det så några pengar ska det inte kosta. Däremot kan dom få böter om du går till Immigration för att anmäla. Problemet är bara att ibland får den boende böter med. Om dom vill hyra ut lägenheten tycker jag du ska kräva att dom anmäler till Immigration. Någon brist på condos är det ju inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bor privat och byter provins så är du skyldig att anmäla dig med TM28 och fastighetsägare på TM30 men bor du på hotell så behöver du inte göra någonting då sköter hotellet det hela, men men det är ju Thailand så det skiljer ju sig beroende på vart man befinner sig bara att gilla läget å göra som den lokala IM vill.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Fager said:

Det är väl en TM28 man bör lämna in.

TM30 är för hyresvärden.

 

TM30 är den enda de infomerat mig om på Imm och den kan numera fyllas i online av hyresvärden eller hyresgästen. https://extranet.immigration.go.th/fn24online/
TM47 (90 dagars) kan oxå fyllas i online numera. https://extranet.immigration.go.th/fn90online/online/tm47/TM47Action.do?cmd=acceptTerm

 

TM28 är en nyhet för mig men faller ju bort om hyresgästen tillåts fylla i TM30 online istället för hyresvärden.

Själv tror jag att hela skiten faller isär snart då det blivit helt absurt med ständigt nya regler som inte Imm själva förstår.

 

Ska till Imm snart och då ska jag rota vidare i saken,

Böterna är tydligen inte så dryga så det är ju också en valmöjlighet.

 

Lite mer att läsa  här men ingen tycks veta exakt vad som gäller: https://forum.thaivisa.com/topic/1103504-tm28tm30-clarification/
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

TM30 är den enda de infomerat mig om på Imm och den kan numera fyllas i online av hyresvärden eller hyresgästen. https://extranet.immigration.go.th/fn24online/
TM47 (90 dagars) kan oxå fyllas i online numera. https://extranet.immigration.go.th/fn90online/online/tm47/TM47Action.do?cmd=acceptTerm

 

TM28 är en nyhet för mig men faller ju bort om hyresgästen tillåts fylla i TM30 online istället för hyresvärden.

Själv tror jag att hela skiten faller isär snart då det blivit helt absurt med ständigt nya regler som inte Imm själva förstår.

 

Ska till Imm snart och då ska jag rota vidare i saken,

Böterna är tydligen inte så dryga så det är ju också en valmöjlighet.

 

Lite mer att läsa  här men ingen tycks veta exakt vad som gäller: https://forum.thaivisa.com/topic/1103504-tm28tm30-clarification/
 

Precis på forum är det en jävla massa tyckande å tror sig vetande bättre ätt läsa på IM egna sida!

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...