Jump to content
IGNORERAD

Funderingar kring när hon väl kommer hit..


honken

Recommended Posts

Har suttit och funderat lite på vad man ska hitta på när hon kommer hit.

Vill att hon ska få ha kul, men det är vissa saker som kommer krocka om man inte reder ut dom.

Tex. Nämnde att jag ibland drar o gymmar ett par timmar. Då ville hon hänga med och gymma med mig.

Problemet i detta är att SATS är cepe dyrt! :)

Får väl säga upp sats kortet och fixa 2st 24/7 kort istället, blir aningen billigare med 2st 24/7 kort så ökar inte på mina redan fasta utgifter.

Köra kvar på SATS med två kort gör jag inte om jag ska pynta allt.

550kr/mån * 2 för SATS

199kr/mån * 2 för 24/7.

SL kort ska hon få, sen träffa lite folk som jag tror hon kan ha kul med på dagtid när jag jobbar om hon känner för det, ingen lust att hon bara ska sitta hemma och dega när hon kan komma ut lite.

Riskokaren är köpt sen en tid tillbaka, thaibutiker är lokaliserade och klara.

Sen jävlar blir det ta med henne till ställen och sånt som jag hängt på mycket i mina dagar.

Ska bli kul och se hur hon reagerar på Kellys och Anchor :)

Gå på fotboll (hejja gnaget!!).

Spelningar med diverse musik grupper.

Sen också lovat att hon ska få åka med på en finlandskryssning, men tror jag målade upp den som en lyx resa för henne, måste hinna tona ner hennes förväntningar och förklara om all fylla och folk som skiter i paperskorgar i hissen osv.

Men tror hon kommer tycka det blir kul.

Sen ska hon få träffa min kompis skara, men det kommer ta tid för den är uppdelad i så många olika grupperingar.

Och ett måste är en grillfest, för visade henne filmen från MPR grillen i sthlm, och hon såg allt lättklätt folk och trodde att vi grillar nakna i detta land  :D

"oh you go nude barbeque na?"

Är ingen direkt natur människa, föredrar faktiskt storstäder, men gissar på att visa naturen blir av hur jag än vill se på det.

Men nått jag inte tänker visa är följande:

IKEA

Stureplan

NK gallerian

Har jag missat nått?

Jag tror detta ser rätt okej ut just nu, lär dyka upp mer saker senare men förstunden så är målet att visa henne hur mitt liv varit och är.

Men om ni ser nått i min plan som ni tror blir katastrof säg gärna till.

Finns säkert många "nybörjar" misstag i min plan :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • honken

    24

  • Avregistrerad clion

    12

  • Herr Chang

    7

  • swedenfarang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Sitter i samma funderingar...

Förhoppningsvis är visa klart på måndag och hennes nerver stabila nog att hoppa på flyget nästa lördag.

Tror det bästa är att tänka lite Thai och ta dagen som den kommer, och precis som när vi kom till Thailand så är Sverige en upplevelse för dem.

Tror nog det finns ganska mycket att hitta på  :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dixon grymt.

Hoppas det smider på som smör.

Vi har tid på ambassaden om lite mindre än två veckor :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken

Ta med henne ut i skogen och plocka svamp, det är en höjdare då får höra det hela tiden efter det om att plocka svamp.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig sak är att ta med henne till templet i Vendelsö och träffa munkarna

Bra trygghet för henne att veta att det finns och var

Viktigare än vi faranger inser ibland detta.

Och skogen med svamp och bär är absolut rätt grej. Det blir dom flesta thai-tjejer lyriska av.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

En viktig sak är att ta med henne till templet i Vendelsö och träffa munkarna

Bra trygghet för henne att veta att det finns och var

Viktigare än vi faranger inser ibland detta.

Och skogen med svamp och bär är absolut rätt grej. Det blir dom flesta thai-tjejer lyriska av.

Fan, jag har blivit lurad igen! Alisa ar muslim och hatar att plocka svamp. Kan man reklamera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

SL kort ska hon få, sen träffa lite folk som jag tror hon kan ha kul med på dagtid när jag jobbar om hon känner för det, ingen lust att hon bara ska sitta hemma och dega när hon kan komma ut lite.

Så tänkte jag med men det var hon inte alls speciellt intresserad av. Utan hon ville välja sina egna vänner i sin egen takt.

Dra inte med henne på massa aktiviteter så där i början utan låt henne själv välja om hon vill göra allt det du planerat.

Så som du har tänkt att det kommer bli kommer det troligtvis inte att bli  :yes:

Lycka till och hoppas allt går bra  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att hon få träffa nadra tjejjer från Thailand, thailänskaor är ju väldigt sociala. Vill du visa henne den fina naturen och den fina delarna av Sverige (Dalarna på sommaren) är du välkommen att höra av dig. Min tjej kommer på torsdag, och har tänkt visa runt henne lite.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Honken,

Vanudå, inget IKEA? Det var inte snällt... åtminstone fru Chang är mycket förtjust i att gå och titta där.

Men men... vi får väl se hur det blir i praktiken ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken jag vet av egen erfarenhet att en uppdatering av köket

och inhandling av thaimat med tillbehör är nummer 1.

Resten löser sig med lite fantasi bara hon har kommit hit.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Plocka svamp, blåbär - vadsomhelst - definitivt.

Handla tillsammans det som behövs för thaimaten i diverse stormarknader och Asian-food-shops.

Visst kan du (fortsätta?) att gå ut och äta ibland men bered dig på att fr.o.m. nu är det

äta hemma som gäller :-)

Ut å fiska.

Hitta nån å eller sjö där det finns småabborrer eller mört.

Fram med det andra spöt, gräv mask eller blanda ihop lite mjölklister.

Men framförallt - hitta thailändska kompisar till henne och bjud hem dom.

Ser ni nån i ICA-butiken (eller på IKEA) som ser thailändsk ut, så fråga!

mvh GD

ps...

Templet är jätteviktigt som nån sa.

Och du ska med.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Ta dagen som den kommer... ansträng dig inte för mycket. Har du hittat en thaishop, så är allt lugnt. Sen flyter det på i sin egna takt, det blir bara jobbigt att man ska hitta på en massa bara för sakens skull.

Det är er tid tillsammans som räknas när hon är här.

sanook.com kapook.com, kan du lägga till i favoriter. Tjejen brukar slösurfar där ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundström6

Grattis till ditt nya liv :wai:

Det blir en stor förändring i ditt liv med att bo med en Thaidam.

På tal om att dra med henne på att träffa olika Thaidamer ska du ta det lugnt med.

Hon måste först lär sej ditt och erat nya hemma liv först, sen ta med henne till dom vänner du har som har Thaidamer så hon får välja lite själv vilka som hon vill umgås med.

Här är ett tempel som du kan åka till 

Thailändska Buddhistiska Föreningen i Sverige

Buddharama Tempel

Torsbyvägen 42, 139 51 Värmdö

Tel: 08- 570 24 916

Jag har varit med min dam till 5-6 olika tempel i Sverige under dom senaste 4åren och det den på Värmdö som hon har fastnad för.

Sen har du en affär i Märsta som du måste åka till www.thaifong.se

lycka till

Gunnar

bild från gatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ta henne inte på aik då reser hon tillbaka fort som

Svampplockning men då får du skaffa dej en bok he he.synd att ni inte har

saltvatten i staaaden för krabbfiske e alltid poppis.ta det lungt så fixar det

sej.ps du ska nog ha lite koll på vilka väninnor hon träffar det finns tyvärr

många dåliga också spel o dobbel är ett gift för thaifolk  lycka till :preved:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dixon grymt.

Hoppas det smider på som smör.

Vi har tid på ambassaden om lite mindre än två veckor :)

Jag hoppas att det smider oxå  :yes: , papprerna var ok och hon svarade ärligt på frågorna (har inget att dölja), så jag hoppas på ett possitivt svar på måndag (väntat över 2mån på besök+ 1 vecka handläggning)

Vi pratade nyss i telefon och en skog med blåbär och svamp verkar locka mycket...Provar kanske lite Ullared, (vid förlängt visum krävs vinterkläder)  samt någonstans utanför Sverige...Baltstaterna är billigt nu...

Vi får inte glömma att Sverige är fantastikt och det finns mycket att visa i vår närhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, Thai-kompis frågan är faktiskt lite komplicerad som jag ser det. När tjejen kom hit första gången ville jag dra med henne på allt som hade med Thai att göra så hon skulle känna sig som hemma. Hon var inte ett dugg intresserade av detta! Jag frågade henne vad som var problemet, hon svarade "Jag är från Thailand, nu vill jag se Sverige".

Nå, detta med kompisar! Jag tror att en Thaitjej fixar det ganska bra själv utan inblandning av hennes kille. I den lilla stad som vi bor i råder tydligen någon form av hierarki bland thaitjejerna med mycket skvaller och avundsjuka mm. Detta gör att hon har en ganska återhållsam attityd mot andra thaitjejer.

Ofta när vi är ute och handlar träffar vi andra farang/thai-par och tjejerna snackar en stund och byter telefonnummer. Sakta men säkert bygger hon upp ett vänskapsnät som hon själv valt och som passar henne.

Trots allt tror jag att det viktigaste, som i alla förhållanden, är att visa tolerans, ödmjukhet samt att visa sin kärlek till sin partner är det viktigaste för ett lyckat förhållande.

MEN! För det finns det massor av!

Det luktar död och förbannelse i köket när de lagar en del mat, typ torkad bläckfisk.

Man får tvätta sina strumpor själv, kan inte beblandas med skitiga kallingar, eller något annat.

Duschen är ockuperad i minst 2 timmar morgon och kväll.

Det går absolut inte att skita i en torrtoa i båten, men i ett hål i Thailand går bra.

Man får inte krama en gammal flickvän eller vän, då är man otrogen.

Listan är nog ganska lång, men om man tar sig tid och accepterar andra kulturer, har man så mycket mer tillbaka!

Mitt val att leva ihop med en kvinna från Thailand har inte varit lätt, men nu är jag övertygat att jag gjort rätt!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dixon,

Fru Chang älskar Ullared... de få gånger hon haft möjlighet att åka dit.

Lustigt nog var det en gång med SFI, tydligen en del av utbildningen!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan,

Ja, det är nog bäst att thaidamen etablerar sina kontakter själv. Men man kan ju alltid visa på de möjligheter som finns.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan:

Shit pommes, verkar som en hel vetenskap det där.

Men låter sunt, och givetvis vill jag att hon finner de som hon vill umgås med, det som retat mig lite när vi snackat är att hon säger "medans du jobbar kan jag städa och laga mat".

Tycker inte hon bara ska sitta hemma om dagarna, kan lätt bli tråkigt (om hon inte får för sig att Left 4 Dead på xboxen är kul vilket jag tvivlar på).

En sak jag kommer göra när hon funnit sig mer här är att hon ska få hänga med mig till jobbet och de kunder jag spenderar tid hos så hon får se vad jag gör.

Kanske inte heldagar, me nån timma hit o dit, dels så får hon åka lite i sthlm och leta sig fram och få upp lokalkännedomen här.

Men nu sova sig lite, varm kväll på tigern idag, måste få min skönhetssömn.

Natti på er och dröm söta drömmar om mig!

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Honken,

Min erfarenhet är att fru Chang till en början var rätt pigg på att träffa andra thaidamer i Sverige eller snarare Göteborg. Men sen sket sig många av dessa bekantskaper av diverse anledningar. Olika grupperingar gillar att snacka skit om varandra. Fru Chang är ej intresserad av att delta i detta spel, och väljer nu sina thaivänner mycket noggrannt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Var som många säger återhållssan till att bjuda in andra Thaitjejer om du aktivt verkar för att de skall bli kompisar så måste du veta ganska mycket om den andra tjejen med annars låt henne finna kompisarna själv. Det räcker om du tar med henne till Tempel och Thaibutik så fixar det nog sig på kompisområdet samt blir ett bättre kompisar.

Du bör nog varna henne för de problemgrupper som finns bland de Thai som kommit hit spel, lånehajar, samt vissa damer som vill tjäna extra den"lätta vägen" dessa är inget bra umgänge om det skall funka för er två!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det viktigaste är att hon känner sig hemma och att du har tid för henne.

Även om du måste jobba så är det nog bra att ta åtminstone en veckas semester när hon kommer hit. Det är ju garanterat en enorm omställning och det blir mängder med kulturkrockar.

Det kan vara de små tingen som gör att hon trivs i vad som kan bli hennes nya "hemland".

När tjejen min kom hit för snart två år sedan då hade jag gjort plats i garderoberna för hennes saker, köpt riskokare och den där "krukan" dom gör somtam i, fixat nyckel till lägenheten åt henne allt för att det skulle kännas som hennes hem också.

Sen att hon har möjlighet att ringa till mamma/syskon hemma i Thailand är viktigt så hon inte känner sig helt avskuren från omvärlden . Det där med vänner löste sig på egen hand i thaiaffären, på stan och i templet.

Kan också rekommomendera att du hittar någon/några sidor där man kan tanka hem diverse thai musik, serier och filmer. Dom små liven verkar ha svårt att leva utan sina tramsiga thaiserier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa henne var Guldfynd och var di andra guldhandlarna i staden finns.

Fyndige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...