Jump to content
IGNORERAD

Funderingar kring när hon väl kommer hit..


honken

Recommended Posts

John Khonken

Grattis

Till att löste sig för dej och din partner. Jag tror också på att ta det lugnt i början. Bry dig om. Det tror jag räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • honken

    24

  • Avregistrerad clion

    12

  • Herr Chang

    7

  • swedenfarang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Lappen

Precis som dom flesta säger låt henne själv hitta sina vänner. Jag blev också orolig att hon ville bara stanna hemma i början men det finns en logik bakom det hela. Hon vill helt enkelt göra sig hemma stad och känna sig trygg innan hon börjar leta efter vänner och utforska Sverige. Jag frågade flera ggr om hon inte ville ha vänner men jag fick bara till svar att det är okej och att det löser sig.

Det verkar som matthew och jag tänkt lika för jag gjorde som han det uppskattades enormt mycket. :)

Än en gång lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med SL-kort kan du lika gärna vänta med. Jag hade en illusion om att tjejen skulle glatt ta emot ett SL-kort och åka runt stan och kolla, shoppa lite etc. Kanske komma o ta en lunch med mig när jag jobbar eller liknande.

Två gånger har jag lyckats få ut henne själv från lägenheten för att möta mig efter jobbet. Ett par promenader har hon väl gjort själv i närheten av lägenheten. Åka kommunalt gillas inte.

Första dagen bjöd jag på farangmat. Detta var inte särskilt poppis, så efter det har hon lagat maten. Vi kollade upp ett gäng thaibutiker och åkte och handlade. Wokpanna och croc (mortel) är det som är absoluta måsten i hemmet. Thaibutiksbesöken har utvecklats till en rutin för oss nu.

Har också märkt att tanten är väldigt försiktig och avvaktande i kontakt med andra Thai. Kan ju bero på att sociala strukturen kanske ändras aningen här i Sverige jämfört med Thailand. Sedan misstänker jag att det kan finnas andra faktorer som kan påverka att hon undviker kontakt, svartsjuka t.ex..

Efter tips på forumet så tog jag henne till ett tempel inom en vecka från ankomsten. Det var uppskattat även om det inte har blivit av efter det.

Det hon gillar allra mest är den billiga telefontjänsten till Thailand. Utan det skulle hon nog ha det tufft under dagarna när jag är på jobbet.

Youtube är också poppis. Massa thaimusik att lyssna på.

Sen om tjejen tror lika mycket på spöken (Phi) som min, så blir det trubbel om hon måste vara ensam en kväll/natt. Dom verkar även finnas i tvättstugan, så dit får jag gå själv. ;)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken, du behöver inte vara orolig för att hon städar och lagar mat hela dagarna, en egenskap som Thailändare har är att SOVA, och det gör dom ganska ofta när som helst.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och leta upp loppisar och gå dit med henne!!

Det är popis!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Honken, du behöver inte vara orolig för att hon städar och lagar mat hela dagarna, en egenskap som Thailändare har är att SOVA, och det gör dom ganska ofta när som helst.

Baa

Det där kan du nog ta med en nypa salt :yes:

alla thailändare sover inte närsomhelst utan det

är nog dom som inte har något jobb eller annat

tidsfördriv

MVH Gurkan21

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där kan du nog ta med en nypa salt :yes:

alla thailändare sover inte närsomhelst utan det

är nog dom som inte har något jobb eller annat

tidsfördriv

MVH Gurkan21

Du har inte fel, men jag skulle vilja uttrycka det så här.

Thailändare kan tänka sig att sova när dom inte har något att göra, eller väntar på något. Jobb kan man ha, det har inte med saken att göra. Ett typiskt exempel är när vi hyr in en song tao med chaufför och åker någonstans. Chauffören ska vänta medan vi besöker attraktionen, och då passar det bra att ta sig en tupplur.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Honkskrälle.

Jag håller med Changen ang. andra Thaitjejer, det är ett jäkla internt tjafs och stridigheter mellan olika grupper.  Så ssv. ta det lite piano med att presentera henne för andra Thaiare låt henne få bli lite varm i kläderna först.

Men jag vet att du fixar det här till det bästa, är inte de minsta tveksam över det. Lycka till och grattis till ditt nya liv kompis.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle:

Quote

Har suttit och funderat lite på vad man ska hitta på när hon kommer hit.

Vill att hon ska få ha kul, men det är vissa saker som kommer krocka om man inte reder ut dom.

Tex. Nämnde att jag ibland drar o gymmar ett par timmar. Då ville hon hänga med och gymma med mig.

Problemet i detta är att SATS är cepe dyrt! :)

Får väl säga upp sats kortet och fixa 2st 24/7 kort istället, blir aningen billigare med 2st 24/7 kort så ökar inte på mina redan fasta utgifter.

Köra kvar på SATS med två kort gör jag inte om jag ska pynta allt.

550kr/mån * 2 för SATS

199kr/mån * 2 för 24/7.

SL kort ska hon få, sen träffa lite folk som jag tror hon kan ha kul med på dagtid när jag jobbar om hon känner för det, ingen lust att hon bara ska sitta hemma och dega när hon kan komma ut lite.

Riskokaren är köpt sen en tid tillbaka, thaibutiker är lokaliserade och klara.

Sen jävlar blir det ta med henne till ställen och sånt som jag hängt på mycket i mina dagar.

Ska bli kul och se hur hon reagerar på Kellys och Anchor :)

Gå på fotboll (hejja gnaget!!).

Spelningar med diverse musik grupper.

Sen också lovat att hon ska få åka med på en finlandskryssning, men tror jag målade upp den som en lyx resa för henne, måste hinna tona ner hennes förväntningar och förklara om all fylla och folk som skiter i paperskorgar i hissen osv.

Men tror hon kommer tycka det blir kul.

Sen ska hon få träffa min kompis skara, men det kommer ta tid för den är uppdelad i så många olika grupperingar.

Och ett måste är en grillfest, för visade henne filmen från MPR grillen i sthlm, och hon såg allt lättklätt folk och trodde att vi grillar nakna i detta land  :D

"oh you go nude barbeque na?"

Är ingen direkt natur människa, föredrar faktiskt storstäder, men gissar på att visa naturen blir av hur jag än vill se på det.

Men nått jag inte tänker visa är följande:

IKEA

Stureplan

NK gallerian

Har jag missat nått?

Jag tror detta ser rätt okej ut just nu, lär dyka upp mer saker senare men förstunden så är målet att visa henne hur mitt liv varit och är.

Men om ni ser nått i min plan som ni tror blir katastrof säg gärna till.

Finns säkert många "nybörjar" misstag i min plan :)

Det fungerar nog att  att hon bara hänger hänger med till gymmet i början och att se på kostar inget.

sen är det nog inte bra och planera för mycket.

Ord och handling :whistle:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sen jävlar blir det ta med henne till ställen och sånt som jag hängt på mycket i mina dagar.

Ska bli kul och se hur hon reagerar på Kellys och Anchor :)

Gå på fotboll (hejja gnaget!!).

Spelningar med diverse musik grupper.

Hehe.. gillar hon hårdrock då? Kellys är alltid nice.. där har man vart lite för ofta. Tänkte dra dit min donna me någon gång. Längre upp på folkungagatan ligger en thairestaurang där de serverar lite starkare rätter o har goo chang beer.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Efter lång väntan blev visat klart förra måndagen (tack till forumet för många bra tips) och jag hämta upp henne på flygplatsen i lördags.

Har redan hunnit med endel utflykter, grillning, klädshopping, svampplockning ...men det hon hittils har uppskattat mest är att träffa min mor och övrig familj.

I helgen blir det att åka till huvudstaden Göteborg och ev. har jag biljetter till U2.

God thaimat i köket som jag kan svälja ner med ett par kalla "nyimporterade" Beer Chang är en av de saker jag har uppskattat mest. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Efter lång väntan blev visat klart förra måndagen (tack till forumet för många bra tips) och jag hämta upp henne på flygplatsen i lördags.

Har redan hunnit med endel utflykter, grillning, klädshopping, svampplockning ...men det hon hittils har uppskattat mest är att träffa min mor och övrig familj.

I helgen blir det att åka till huvudstaden Göteborg och ev. har jag biljetter till U2.

God thaimat i köket som jag kan svälja ner med ett par kalla "nyimporterade" Beer Chang är en av de saker jag har uppskattat mest. :whistle:

Gratulerar.

Själv får man svar nu på tisdag om OK eller EJ. :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Massor med bra tips. Min fru har varit här några år nu. Det med att åka rundt med lokaltraffiken är nog individuellt. Min fru gillade att ta sig en sväng med spårvagnen i Göteborg, medan jag jobbade. Glömmer aldrig ett samtal jag fick till jobbet. Det var vinter, och Liseberg hade sin julmarknad.

Ska läggas till att hon älskar Liseberg. Iallafall, jag jobbade på Volvo, när telefonen ringer. Då har jag en hysteriskt lycklig tgf, som åker skridsko för första gången i sitt liv.Hon har säkert ramlat 50 gånger, men hon bara skriker: "The rabbit is teaching me to skate".

Tror nog att killen eller tjejen inne i kanindräkten måste ha fått mången god skratt av denna episoden. Jag fick givetvis efter detta köpa skridskon till henne. Hon blev tillslut riktig duktig.

Önskar är lycka till. Det viktiga är bara att hon känner sig välkommen, och att du är vaken för det som dyker upp efterhand. Som sagt tidigare, det med kompisar löser sig nog utan din inblanding allt eftersom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Honken vilken lackrits va det som du föll för?? de e väl nån från din reseberätelse

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte göra: Ta henne till slottet och gamlastan för att insupa lite historia.. Provade med exet och det gick inte alls. :crazy:

Har även tagit med henne och en polares fru för att se bla domkyrkan i Uppsala (jamenar dom släpar med oss till varenda tempel som finns) efter fem minuter hade jag fått nog av tjatet efter glass och mat. :angry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Massor med bra tips. Min fru har varit här några år nu. Det med att åka rundt med lokaltraffiken är nog individuellt. Min fru gillade att ta sig en sväng med spårvagnen i Göteborg, medan jag jobbade. Glömmer aldrig ett samtal jag fick till jobbet. Det var vinter, och Liseberg hade sin julmarknad.

Ska läggas till att hon älskar Liseberg. Iallafall, jag jobbade på Volvo, när telefonen ringer. Då har jag en hysteriskt lycklig tgf, som åker skridsko för första gången i sitt liv.Hon har säkert ramlat 50 gånger, men hon bara skriker: "The rabbit is teaching me to skate".

Tror nog att killen eller tjejen inne i kanindräkten måste ha fått mången god skratt av denna episoden. Jag fick givetvis efter detta köpa skridskon till henne. Hon blev tillslut riktig duktig.

Önskar är lycka till. Det viktiga är bara att hon känner sig välkommen, och att du är vaken för det som dyker upp efterhand. Som sagt tidigare, det med kompisar löser sig nog utan din inblanding allt eftersom.

sakonnokhon:

Vintern kommer bli nått speciellt, åkte mycket skridskor själv som liten, har nog mina bauers kvar på vinden hos morsan... behövs nog bara slipas lite :)

Försökt att förklara snöbollskrig med bilder mm, samt min favvis: När man vrålar "Gul snö" och slungar iväg en kocka :whistle:

Honken vilken lackrits va det som du föll för?? de e väl nån från din reseberätelse

clion: lakris? var i Thailand inte afrika :)

Jo hon är med i reseberättelsen, lat har hon börjat bli, går upp sent och går o lägger sig tidigt.. ska vi nog ta och ändra på :)

Förutom 2 dagar i rad som hon ringde mig från Thailand i och med ambassaden.. 06:00 här! låg fasen o sov sket i o svara första gången och andra... o 10 onde, hon gav inte upp, så vart till att lyfta på luren :)

Att inte göra: Ta henne till slottet och gamlastan för att insupa lite historia.. Provade med exet och det gick inte alls. :crazy:

Har även tagit med henne och en polares fru för att se bla domkyrkan i Uppsala (jamenar dom släpar med oss till varenda tempel som finns) efter fem minuter hade jag fått nog av tjatet efter glass och mat. :angry:

Wwax:

Uppfattat och noterat, inga kyrkor och historia på så sätt.

Dock ska det bli lite party historia, om allt löper på fint så kommer hon vara här när en polare från irland kommer tebax på semester (svensk) då blir det dunken... se hur mycket hon klarar av den :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppfattat och noterat, inga kyrkor och historia på så sätt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Hej Honken,

Min erfarenhet är att fru Chang till en början var rätt pigg på att träffa andra thaidamer i Sverige eller snarare Göteborg. Men sen sket sig många av dessa bekantskaper av diverse anledningar. Olika grupperingar gillar att snacka skit om varandra. Fru Chang är ej intresserad av att delta i detta spel, och väljer nu sina thaivänner mycket noggrannt.

Herr Chang har talat.

Precis samma som fru Somtam, väninnorna väljs med största omsorg.

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis samma som fru Somtam, väninnorna väljs med största omsorg.

//Khun Somtam

Håller med, det tog ett tag tills rötåggen sållades ut och numera är frugan väldigt försiktig när det gäller nya bekantskaper från Thailand.

Att hålla sin tjej/fru borta från diverse affärer/platser pga. en eller annan anledning låter helt sjukt i mina öron.

Vi har nu bott i sverige i 5 år och en kvinna från Thailand klarar av att ta hand om sig själv om hon inte är helt bakom flötet, eller hamnar i väldigt dåligt sällskap (läs lån/spel etc..).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och funderat lite på vad man ska hitta på när hon kommer hit.

Vill att hon ska få ha kul, men det är vissa saker som kommer krocka om man inte reder ut dom.

Tex. Nämnde att jag ibland drar o gymmar ett par timmar. Då ville hon hänga med och gymma med mig.

Problemet i detta är att SATS är cepe dyrt! :)

Får väl säga upp sats kortet och fixa 2st 24/7 kort istället, blir aningen billigare med 2st 24/7 kort så ökar inte på mina redan fasta utgifter.

Köra kvar på SATS med två kort gör jag inte om jag ska pynta allt.

550kr/mån * 2 för SATS

199kr/mån * 2 för 24/7.

SL kort ska hon få, sen träffa lite folk som jag tror hon kan ha kul med på dagtid när jag jobbar om hon känner för det, ingen lust att hon bara ska sitta hemma och dega när hon kan komma ut lite.

Riskokaren är köpt sen en tid tillbaka, thaibutiker är lokaliserade och klara.

Sen jävlar blir det ta med henne till ställen och sånt som jag hängt på mycket i mina dagar.

Ska bli kul och se hur hon reagerar på Kellys och Anchor :)

Gå på fotboll (hejja gnaget!!).

Spelningar med diverse musik grupper.

Sen också lovat att hon ska få åka med på en finlandskryssning, men tror jag målade upp den som en lyx resa för henne, måste hinna tona ner hennes förväntningar och förklara om all fylla och folk som skiter i paperskorgar i hissen osv.

Men tror hon kommer tycka det blir kul.

Sen ska hon få träffa min kompis skara, men det kommer ta tid för den är uppdelad i så många olika grupperingar.

Och ett måste är en grillfest, för visade henne filmen från MPR grillen i sthlm, och hon såg allt lättklätt folk och trodde att vi grillar nakna i detta land  :D

"oh you go nude barbeque na?"

Är ingen direkt natur människa, föredrar faktiskt storstäder, men gissar på att visa naturen blir av hur jag än vill se på det.

Men nått jag inte tänker visa är följande:

IKEA

Stureplan

NK gallerian

Har jag missat nått?

Jag tror detta ser rätt okej ut just nu, lär dyka upp mer saker senare men förstunden så är målet att visa henne hur mitt liv varit och är.

Men om ni ser nått i min plan som ni tror blir katastrof säg gärna till.

Finns säkert många "nybörjar" misstag i min plan :)

ikea stureplan nk är väll å dra i?

hade du tänkt att hon skulle köpa ijälv dig eller?

lol nää skämtar bara men däremot en sak jag funderar över varför har du inte med några museum tror tjejen skulle digga det med.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

ikea stureplan nk är väll å dra i?

hade du tänkt att hon skulle köpa ijälv dig eller?

lol nää skämtar bara men däremot en sak jag funderar över varför har du inte med några museum tror tjejen skulle digga det med.

Maybe, återstår att se.

Men vill ibörjan att hon ska få se hur jag levt mitt liv här.

Så det kommer nog bli att resa lite runt i landet.

Men kommer uppmuntra henne och komma på saker också och inte bara köra "up 2 you".

Dock för att upp nå detta, måste hon få lära sig komunaltrafiken i storstaden, men kommer inte pusha på hon får ta det i sitt eget tempo.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa in henne på KomVux så att hon får lära sig svenska, där kan hon även hitta både vänner och ovänner. I övrigt slappna av och fråga henne vad hon vill eller vänta till hon frågar efter saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon får inte gå på Komvux på besöks visa utan hon måste ha UT

Oj förlåt jag missade att det var besöksvisa. Ja då måste jag rekomendera blåbärsplockning och fiske i stället för Komvux. Ut i naturen med damen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon får inte gå på Komvux på besöks visa utan hon måste ha UT

Så det du säger är att i 3månader får hon ej gå på komvux, men förlänger man hennes vistelse så får hon gå? :)

besöksvisum -> temp ut

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...