Jump to content
IGNORERAD

Efternamnbyte på frugan (i Thailand)


frogfish

Recommended Posts

19 timmar sedan, skrev frogfish:

Bra info iaf.

Får jag fråga varför ni gifte er i Sverige också? Det räcker ju att registrera ert giftermål från Thailand i Sverige.

 

Sen när det gäller min frus namnbyte, så verkar det lösa sig. Det är nåt lokalt amphur-relaterat, där de kräver ett personbevis från mig, men det ska vara stämplat av ambassaden, skatteverket räcker inte. Killen på ambassaden garvade och tyckte att vi kunde byta amphur. Men de kopierade och stämplade personbeviset, därefter översatte vi det. Och nu verkar det funka, amphur är nöjda😀

Kunde gjort så men kändes bättre att göra det på rätt sätt, illa fall för henne :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    11

  • ItaMar

    6

  • Tommy

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev ItaMar:

Kunde gjort så men kändes bättre att göra det på rätt sätt, illa fall för henne :-)

Ta det inte på fel sätt, men vad betyder det att göra på rätt sätt? Hade ni inte ett bröllop i Thailand?

 

Vi hade ett bröllop i Thailand (släkten och kompisar kom dit, 40 pers), och i Sverige reggade vi bara hos Skatteverket. Skulle kännas skumt att gifta oss igen. Går det ens om man redan är gift (även om det är samma person)?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frogfish:

Ta det inte på fel sätt, men vad betyder det att göra på rätt sätt? Hade ni inte ett bröllop i Thailand?

 

Vi hade ett bröllop i Thailand (släkten och kompisar kom dit, 40 pers), och i Sverige reggade vi bara hos Skatteverket. Skulle kännas skumt att gifta oss igen. Går det ens om man redan är gift (även om det är samma person)?

Var på amphur idag, köade halva dagen. Blir en resa ner till ambassaden för den här amphur vill har stämplar från ambassaden. 

Frugan och jag gifte oss i Sverige 1991 för att hon skulle kunna följa med mig utomlands på jobb. Fanns som inte tid att åka till Thailand och fixa ett giftermål här för att sedan registrera i Sverige.  Thaiambassaden i Stockholm skrev in i hennes pass att hon var gift och hade nytt efternamn. Nästa pass var det glömt.

Nu vill Amphur att vi gifter oss i Thailand efter att ha varit gifta sedan nästan 30 år. Jag sa att allt om giftermålet står i personbevisen. Blir intressant att följa detta. För vem ska intyga att vi inte är gifta innan vi gifter oss igen.

Dom har någon mall att gå efter som inte tar hänsyn till att man redan kan vara gifta med varandra. Allt är fokus bara på Thailand. Den som fixar översättningen till oss säger att det skiljer sig från amphur till amphur hur de ska ha det. Därför måste man ta reda på vilka krav amphur har innan man översätter. Detta beror troligen på hur amphur tolkar kraven från ministry of internal affairs (tror jag att det var). 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev frogfish:

Ta det inte på fel sätt, men vad betyder det att göra på rätt sätt? Hade ni inte ett bröllop i Thailand?

 

Vi hade ett bröllop i Thailand (släkten och kompisar kom dit, 40 pers), och i Sverige reggade vi bara hos Skatteverket. Skulle kännas skumt att gifta oss igen. Går det ens om man redan är gift (även om det är samma person)?

Nej då ingen fara :-) Nej inget bröllop i Thailand, mycket enkelt, lite mat med dom närmsta, samma i Sverige inget kyrkligt. Vi kände båda två samma, bara enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev ItaMar:

Nej då ingen fara :-) Nej inget bröllop i Thailand, mycket enkelt, lite mat med dom närmsta, samma i Sverige inget kyrkligt. Vi kände båda två samma, bara enkelt.

Ok. Då förstår jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev frogfish:

Skulle kännas skumt att gifta oss igen. Går det ens om man redan är gift (även om det är samma person)?

Vi är skumma 😉 Nej då, inte konstigt alls, två helt skilda/olika länder och inte samma tro :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev ItaMar:

Vi är skumma 😉 Nej då, inte konstigt alls, två helt skilda/olika länder och inte samma tro :-)

Ok. Jag kan nog inte det där helt 100%.

 

Vi gifte oss i Thailand och registrerade det på amphur. När vi kom till Sverige gick vi bara och registrerade hos skatteverket att vi var gifta (visade givetvis papper på det), vi behövde inte gifta oss på nytt i Sverige. Den juridiska biten har inget med religion att göra.

 

Men det går säkert att göra på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, ItaMar said:

Vi är skumma 😉 Nej då, inte konstigt alls, två helt skilda/olika länder och inte samma tro 

Självklart får man inte gifta sig två gånger om man inte skiljer sig innan även om det är två länder/religioner, men man kan så klart ha en präst som välsignar giftermålet och en fest hur många gånger man vill. Rent rättsligt gäller bara det första giftermålet.

 

/Martin

Ändrades av Mr_Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Där vi bor är ampur helt hopplösa, de kan och vet ingenting.

 

Har helt lagt ner försöken att regga giftmål och skaffa husbok för det är nog bra för både blodtryck och humör 😁

 

Frugan har även behållit sitt flicknamn då de är så hopplösa.

 

 

Men vi är fortfarande gifta legalt i Sverige

IMG_0272.thumb.JPG.1bded328a01e93481f6e0cf19bb0eab7.JPG

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Självklart får man inte gifta sig två gånger om man inte skiljer sig innan även om det är två länder/religioner, men man kan så klart ha en präst som välsignar giftermålet och en fest hur många gånger man vill. Rent rättsligt gäller bara det första giftermålet.

 

/Martin

O vem Fa. kollar det? Då menar du alla som är gifta i Thailand men inte i Sverige kan räkna in sig som arvtagare här?

Ändrades av ItaMar
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, ItaMar said:

O vem Fa. kollar det? Då menar du alla som är gifta i Thailand men inte i Sverige kan räkna in sig som arvtagare här?

Ja det är klart de kan ärva här, om de kan bevisa att de är gifta, varför tror du att man måste ha med sig bevis på att man inte är gift förut när man vill gifta sig?

/M

Ändrades av Mr_Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Ja, det är klart de kan bara att bevisa giftermålet, varför tror du att man måste ha med sig bevis på att man inte är gift förut när man vill gifta sig?

/M

Klart att man måste visa när du skall registrera dig i Sverige, står du sedan efter att man har godtagit detta som ogift i registret så är det fritt fram att gifta sig. Hindersprövning.

Men nu pratar vi om att vara gift med samma person och gifta dig i båda länderna. Tror många skulle bli skakis om det skulle vara så enkelt att komma viftandes med ett intyg från Thailand och få arvsrätt i Sverige att man är gift i Thailand.

Att du kan registrera det är en sak. Nu kan jag detta för lite och jag har gift mig två gånger då som man inte kan :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Där vi bor är ampur helt hopplösa, de kan och vet ingenting.

 

Har helt lagt ner försöken att regga giftmål och skaffa husbok för det är nog bra för både blodtryck och humör 😁

 

Frugan har även behållit sitt flicknamn då de är så hopplösa.

 

 

Men vi är fortfarande gifta legalt i Sverige

IMG_0272.thumb.JPG.1bded328a01e93481f6e0cf19bb0eab7.JPG

 

 

Här är amphur också helt sanslösa. Men jag är stark.

Jag ska inte bryta ihop, inte bryta ihop inte bryta ihop, inte bryta, inte, inte

 

Superfint kort.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, ItaMar said:

Klart att man måste visa när du skall registrera dig i Sverige, står du sedan efter att man har godtagit detta som ogift i registret så är det fritt fram att gifta sig. Hindersprövning.

Men nu pratar vi om att vara gift med samma person och gifta dig i båda länderna. Tror många skulle bli skakis om det skulle vara så enkelt att komma viftandes med ett intyg från Thailand och få arvsrätt i Sverige att man är gift i Thailand.

Att du kan registrera det är en sak. Nu kan jag detta för lite och jag har gift mig två gånger då som man inte kan :-)

Ja man kan ljuga och intyga att man inte är gift och gifta sig igen men det är ju så klart inte giltigt om någon skulle titta på det, fösta giftermålet gäller. Varför skulle man inte få ärva bara för man är gift utomlands, har man papper på att man är gift har man så klart rätt även i Sverige. Äktenskapsförord är ju ett tips om man inte vill att ens fru ska få ärva i Sverige.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Komedin fortsätter.

 

Idag gick frun till amphur för att byta till mitt efternamn. Med sig hade hon vårt vigselbevis (thai), mitt personbevis (översatt, intygat och stämplat av ambassaden) som de krävde förra gången och sina identitetshandlingar.

 

Tror ni det funkade......

 

Nu krävde surkärringen en fullmakt från mig där jag intygar att frun får använda mitt namn. Påpekande att vi var gifta och det egentligen inte behövs några dokument alls (utöver vigselbeviset) gjorde henne bara mer bestämd. Ett absurt Linesamtal senare, där jag försöker intyga kärringen (som vet vem jag är) om att jag är jag, så blev hon bara ännu mer bestämd. Inte heller en uppvisad fullmakt via Line (livekamera) där jag håller upp fullmakten hjälpte. Här skulle inte bytas nåt efternamn inte (det handlade inte om muta heller, det hade dock underlättat).

 

Only in Thailand. Trist att hamna i "ett-dokument-till-loopen".....

 

Jag sa till frun att vi får ta det när jag är på plats nästa gång. Trist med dessa småpåvar som missbrukar sin makt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Komedin fortsätter.

 

Idag gick frun till amphur för att byta till mitt efternamn. Med sig hade hon vårt vigselbevis (thai), mitt personbevis (översatt, intygat och stämplat av ambassaden) som de krävde förra gången och sina identitetshandlingar.

 

Tror ni det funkade......

 

Nu krävde surkärringen en fullmakt från mig där jag intygar att frun får använda mitt namn. Påpekande att vi var gifta och det egentligen inte behövs några dokument alls (utöver vigselbeviset) gjorde henne bara mer bestämd. Ett absurt Linesamtal senare, där jag försöker intyga kärringen (som vet vem jag är) om att jag är jag, så blev hon bara ännu mer bestämd. Inte heller en uppvisad fullmakt via Line (livekamera) där jag håller upp fullmakten hjälpte. Här skulle inte bytas nåt efternamn inte (det handlade inte om muta heller, det hade dock underlättat).

 

Only in Thailand. Trist att hamna i "ett-dokument-till-loopen".....

 

Jag sa till frun att vi får ta det när jag är på plats nästa gång. Trist med dessa småpåvar som missbrukar sin makt.

Gjorde en vända nu i februari på amphur. Det dög inte med stämpel från ambassaden. Utan gången var stämpel från ambassaden, översättning av aktoriserad byrå godkänd av foreign affairs, stämpel från foreign affairs. Duktig tjej från Khon Kaen gjorde översättningen. Fick besked förra veckan att papperna var tillbaka godkända och stämplade från UD.  Är tillbaka i Sverige så forts följer när vi åker ner. 

 

Innan vi åkte hem gick vi till amphur och skulle fixa fullmakt för svågern att lämna in papperna. Hade även fått pojai att gå med på att komma. Han dök naturligtvis aldrig upp, hade något krystat förhinder. Vi behövde ingen fullmakt då papperna från UD var användbara hur gamla de än blev. Därför skulle vi själva lämna in dom. fn trott. Vi får väl se. Känns säkrast att få in dom asap. Vår amphur brukar vilja krångla till det till max. Inget är skrivet i sten utan allt går att ändra till det sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru bytte aldrig efternamn efter att vi gift oss. Fattar inte vad det skall vara bra för och fattade direkt att det bara skulle bli problem i papperslandet Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev lasseiudon:

Min fru bytte aldrig efternamn efter att vi gift oss. Fattar inte vad det skall vara bra för och fattade direkt att det bara skulle bli problem i papperslandet Thailand.

Det är frugan som vill byta. Anledningen till att vi inte bytte från början var rent praktiska, då resor och en massa annat (i hennes namn) var inplanerat. Vi trodde att det skulle vara en baggis att fixa det efteråt (borde vara det).

 

Men vi får fixa det nästa gång jag är i byn, då borde ju min identitet och min vilja vara enkel att bevisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...