Jump to content
IGNORERAD

Efternamnbyte på frugan (i Thailand)


frogfish

Recommended Posts

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

 

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

 

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

 

Frågan gäller inte namnbyte i Sverige, det har jag koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    11

  • ItaMar

    6

  • Tommy

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minuter sedan, skrev frogfish:

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

 

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

 

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

 

Frågan gäller inte namnbyte i Sverige, det har jag koll på.

Frugan var inte i Bangkok och fyllde i något dokument men jag kan tänka mig att de vill ha era svenska personbevis översatta till thai.

Får fråga frugan när hon kommer hem, en munk i byn har dött så det är fullt pådrag i templet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev frogfish:

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

 

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

 

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

 

Frågan gäller inte namnbyte i Sverige, det har jag koll på.

Enligt frugan så var det översatta personbevis och att 2 personer från byn följde med till amphur och intygade att vi bodde ihop.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Enligt frugan så var det översatta personbevis och att 2 personer från byn följde med till amphur och intygade att vi bodde ihop.

Tack för bra svar.

 

Får skriva till ambassaden och fråga efter hur gå tillväga för att få översättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

 

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

 

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

 

Frågan gäller inte namnbyte i Sverige, det har jag koll på.

Är ert giftemål registrerat på amphur?

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev BB:

Är ert giftemål registrerat på amphur?

Ja, och även i Sverige.

 

Hon vill bara byta efternamn till mitt i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gifte oss på riktigt på Amphur Bang khen, och namnbytet skedde direkt, själva "bröllopet" tog väl 30 minuter allt som allt, men då hade vi koll på vilka handlingar som behövdes.

Sen till ambassaden för att se till och registrera oss som gifta i Sverige också, jag upplevde inget strul alls.

 

Det enda som kunde ställt till det var lite felaktig information på Ambassadens hemsida om vilka handlingar som behövdes, det stod att vi behövde intyg från 2 svenska medborgare att jag inte var gift i Sverige, det hade jag för säkerhets skull 2 st av, som tur var, ett där farsan och brorsan intygat, och för att vara säker på att något av intygen skulle komma fram i tid med posten från Sverige hade 2 vänner som känner oss båda också skrivit på ett likadant intyg.

Amphur accepterade INTE intyget från farsan och brorsan de var ju släktingar!!! Kompisarnas intyg funkade fint! Ambassaden har förtydligat att intyget inte får vara från familjen, efter att jag berättade det för den.

 

 

Själva buddist-giftermålet med fest och en massa Munkar hade vi redan klart av, typ ett halvår tidigare.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

 

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

 

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

 

Frågan gäller inte namnbyte i Sverige, det har jag koll på.

Kontakta Sveriges Ambassad i Thailand och fråga dem, de brukar ha koll på vad som behövs, dokument och översättningar, osv.

 

Bor ni i Sverige så kolla Med Thailands Ambassad.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi gifte oss på riktigt på Amphur Bang khen, och namnbytet skedde direkt, själva "bröllopet" tog väl 30 minuter allt som allt, men då hade vi koll på vilka handlingar som behövdes.

Sen till ambassaden för att se till och registrera oss som gifta i Sverige också, jag upplevde inget strul alls.

 

Det enda som kunde ställt till det var lite felaktig information på Ambassadens hemsida om vilka handlingar som behövdes, det stod att vi behövde intyg från 2 svenska medborgare att jag inte var gift i Sverige, det hade jag för säkerhets skull 2 st, som tur var, ett där farsan och brorsan intygat, och för att vara säker på att något av intygen skulle komma fram i tid med posten från Sverige hade 2 vänner som känner oss båda också skrivit på ett likadant intyg.

Amphur accepterade INTE intyget från farsan och brorsan de var ju släktingar!!! Kompisarnas intyg funkade fint! Ambassaden har förtydligat att intyget inte får vara från familjen, efter att jag berättade det för den.

 

 

Själva buddist-giftermålet med fest och en massa Munkar hade vi redan klart av, typ ett halvår tidigare.

 

 

MVH

Kul historia, även om den kanske inte hjälper i detta fallet.

 

Allt är gjort enligt reglerna, och att vi inte bytte efternamn på frugan var enligt planerna då.

 

Frågan var vad som behövs för att i efterhand byta efternamn på frugan i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Kontakta Sveriges Ambassad i Thailand och fråga dem, de brukar ha koll på vad som behövs, dokument och översättningar, osv.

 

Bor ni i Sverige så kolla Med Thailands Ambassad.

 

 

MVH

Tack för bra tips.

 

Har mailat och frågat, väntar på svar.

Tänkte dock höra om expertisen här hade tips, har fått en del.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Kul historia, även om den kanske inte hjälper i detta fallet.

 

Allt är gjort enligt reglerna, och att vi inte bytte efternamn på frugan var enligt planerna då.

 

Frågan var vad som behövs för att i efterhand byta efternamn på frugan i Thailand.

Och svaret finns i mitt förra inlägg!

 

Lycka till!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Tack för bra tips.

 

Har mailat och frågat, väntar på svar.

Tänkte dock höra om expertisen här hade tips, har fått en del.

 

Expertisen på MPR är för det mesta underhållande, men det är alltid bäst att gå direkt till myndigheterna, mitt giftermål var för 15 år sedan, och det som gällde då har nästan säkert ändrats på nåt sätt sedan dess!

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Ja, och även i Sverige.

 

Hon vill bara byta efternamn till mitt i efterhand.

Vi gifte oss i Thailand för 6 år sedan men registrerade det på Amphur för 2 år sedan. Inga problem vi fick papper med intyget och nytt ID-kort för henne.

Sedan börjar vi tänka efter vad det med nya efternamnet kan ställa till det i Sverige och Thailand.

Permanenta uppehållstillståndet, pass, ID-Kort, namnet på flygbiljett, Svenskt pass etc. 

Vi valde att byta tillbaka till hennes familjenamn nu i år och det var inga problem på Amphur och våra papper att vi är gifta ändrades utan några problem, de förstod att vi måste göra

allt i rätt ordning.

När svenskt pass och ID-kort finns så kommer vi fortsätta denna process med att byta efternamnet igen på Amphur och registrera giftermålet i Sverige

 

Ändrades av BB

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bifogar länken till Namnändringen hos Skatteverket. 

https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7502.4.515a6be615c637b9aa477ef.html

 

Med vänlig hälsning Roffe

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-18 at 18:19, skrev BB:

Vi gifte oss i Thailand för 6 år sedan men registrerade det på Amphur för 2 år sedan. Inga problem vi fick papper med intyget och nytt ID-kort för henne.

Sedan börjar vi tänka efter vad det med nya efternamnet kan ställa till det i Sverige och Thailand.

Permanenta uppehållstillståndet, pass, ID-Kort, namnet på flygbiljett, Svenskt pass etc. 

Vi valde att byta tillbaka till hennes familjenamn nu i år och det var inga problem på Amphur och våra papper att vi är gifta ändrades utan några problem, de förstod att vi måste göra

allt i rätt ordning.

När svenskt pass och ID-kort finns så kommer vi fortsätta denna process med att byta efternamnet igen på Amphur och registrera giftermålet i Sverige

 

 

När ni har detta på plats så ta er till Thai Ambassad eller Konsulat! Stockholm, Köpenhamn , Oslo eller Göteborg.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-18 at 18:19, skrev BB:

Vi gifte oss i Thailand för 6 år sedan men registrerade det på Amphur för 2 år sedan. Inga problem vi fick papper med intyget och nytt ID-kort för henne.

Sedan börjar vi tänka efter vad det med nya efternamnet kan ställa till det i Sverige och Thailand.

Permanenta uppehållstillståndet, pass, ID-Kort, namnet på flygbiljett, Svenskt pass etc. 

Vi valde att byta tillbaka till hennes familjenamn nu i år och det var inga problem på Amphur och våra papper att vi är gifta ändrades utan några problem, de förstod att vi måste göra

allt i rätt ordning.

När svenskt pass och ID-kort finns så kommer vi fortsätta denna process med att byta efternamnet igen på Amphur och registrera giftermålet i Sverige

 

Hjälper inte Trådskaparen eller dig men kan sprida lite ljus för någon….

 

Vi gifte oss i Thailand för 2 år sedan, registrerade det på Amphur, hon tog mitt efternamn, inget nytt ID kort/Pass. Vi flög hem med hennes gamla pass.

Vi gifte oss i Sverige men hon behöll sitt gamla efternamn.

Varit i Thailand 2ggr sedan dess. Ingen har kollat hennes efternamn. Nu i november beslöt vi oss för att byta pass och då blev det mitt efternamn.

Flygbiljetten, (Qatar) stod hennes gamla efternamn, vi försökte checka in med hennes gamla pass men då tog det stopp. Man såg att hon hade nytt pass.

Lite pappers ifyllnad på Suvan så var det inga problem att flyga vidare till Doha, ganska vanligt förekommande sa man till oss. Väl i Doha så använde vi hennes gamla pass igen utan problem

samt in till Sverige, eftersom PUT kort, ID kort var i hennes gamla namn.

 

Nu har vi ändrat PUT Kort och ID m.m. till mitt efternamn. Många åker till Köpenhamn eller Stockholm för att byta Thai pass, en onödig kostnad om man gör som vi.

 

Blev nästan trött på att skriva ner röran….

 

(Om ni nu kommer med ett nytt pass till Sverige, och PUT kort har fel efternamn, bör man skriva ut giftemålsintyget från skatteverket och ha med sig).

Ändrades av ItaMar
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ItaMar:

Hjälper inte Trådskaparen eller dig men kan sprida lite ljus för någon….

 

Vi gifte oss i Thailand för 2 år sedan, registrerade det på Amphur, hon tog mitt efternamn, inget nytt ID kort/Pass. Vi flög hem med hennes gamla pass.

Vi gifte oss i Sverige men hon behöll sitt gamla efternamn.

Varit i Thailand 2ggr sedan dess. Ingen har kollat hennes efternamn. Nu i november beslöt vi oss för att byta pass och då blev det mitt efternamn.

Flygbiljetten, (Qatar) stod hennes gamla efternamn, vi försökte checka in med hennes gamla pass men då tog det stopp. Man såg att hon hade nytt pass.

Lite pappers ifyllnad på Suvan så var det inga problem att flyga vidare till Doha, ganska vanligt förekommande sa man till oss. Väl i Doha så använde vi hennes gamla pass igen utan problem

samt in till Sverige, eftersom PUT kort, ID kort var i hennes gamla namn.

 

Nu har vi ändrat PUT Kort och ID m.m. till mitt efternamn. Många åker till Köpenhamn eller Stockholm för att byta Thai pass, en onödig kostnad om man gör som vi.

 

Blev nästan trött på att skriva ner röran….

 

(Om ni nu kommer med ett nytt pass till Sverige, och PUT kort har fel efternamn, bör man skriva ut giftemålsintyget från skatteverket och ha med sig).

Bra info iaf.

Får jag fråga varför ni gifte er i Sverige också? Det räcker ju att registrera ert giftermål från Thailand i Sverige.

 

Sen när det gäller min frus namnbyte, så verkar det lösa sig. Det är nåt lokalt amphur-relaterat, där de kräver ett personbevis från mig, men det ska vara stämplat av ambassaden, skatteverket räcker inte. Killen på ambassaden garvade och tyckte att vi kunde byta amphur. Men de kopierade och stämplade personbeviset, därefter översatte vi det. Och nu verkar det funka, amphur är nöjda😀

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Bra info iaf.

Får jag fråga varför ni gifte er i Sverige också? Det räcker ju att registrera ert giftermål från Thailand i Sverige.

 

Sen när det gäller min frus namnbyte, så verkar det lösa sig. Det är nåt lokalt amphur-relaterat, där de kräver ett personbevis från mig, men det ska vara stämplat av ambassaden, skatteverket räcker inte. Killen på ambassaden garvade och tyckte att vi kunde byta amphur. Men de kopierade och stämplade personbeviset, därefter översatte vi det. Och nu verkar det funka, amphur är nöjda😀

Vi ska in på Amphur idag mest för att ta ut ett ID-kort för dottern. Men vi ska även se över frugans namn. 

Vi gifte oss 91- i Sverige gjorde namnbyte på ambassaden i Stockholm. Nytt och fint pass med hennes efternamn som gift. Sedan gjorde hon ett nytt pass i Thailand då fick hon inte efternamnet som gift i det passet. Förmodligen för att Amphur inte registrerat giftermålet, men det borde ju vara registrerat i övrigt. Passmyndigheten fick ju se hennes pass med efternamnet som gift. Borde väl räcka tycker man. TiT Hon var inte så ledsen över att få in det thailändska namnet i passet, så hon kanske inte protesterade så mycket. 

 

På den tiden jobbade jag en del utomlands det var då praktiskt med samma familjenamn när hon följde med. Sedan beslutade vi oss för att stanna i Sverige när dottern föddes. Då spelade det ingen roll att hon hade olika efternamn i Sverige och Thailand. Nu börjar de gnälla lite på vissa ställen.

 

Få se om det blir en onödig resa ner till Ambassaden eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det några fördelar med att regga giftemålet i Thailand? 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Är det några fördelar med att regga giftemålet i Thailand? 

Om man vill söka extension som gift så är det ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Är det några fördelar med att regga giftemålet i Thailand? 

Självklart skall man regga sitt giftermål i Thailand. Vad som bland annat händer är att på frugans ID-kort ändras status från Miss till Mrs, vilket kan vara nog så viktigt. Detta innebär bland annat att din fru inte kan köpa eller sälja mark utan att du blir inblandad.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev rolba:

Om man vill söka extension som gift så är det ett måste.

Har för mig att det räcker att du är gift i Sverige.   

 copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Självklart skall man regga sitt giftermål i Thailand. Vad som bland annat händer är att på frugans ID-kort ändras status från Miss till Mrs, vilket kan vara nog så viktigt. Detta innebär bland annat att din fru inte kan köpa eller sälja mark utan att du blir inblandad.

Frugan äger och har köpt sin mark för egna pengarså jag har inget intresse av att vara inblandad i det. 

Att kallas Miss eller Mrs är rätt oviktigt för oss.  Vi är gifta i Sverige sedan 15 år så att regga i Thailand verkar ju inte ha några fördelar för oss.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Har för mig att det räcker att du är gift i Sverige.   

 copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)

Gäller ju bara visumansökan, inte extension. Då måste du vara gift i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev gst:

Gäller ju bara visumansökan, inte extension. Då måste du vara gift i Thailand

Ja, svenska personbevis att man är gift och översatta till thai.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...