Jump to content
IGNORERAD

Hur ligger det till med markägandet osv


Sam sip sam

Recommended Posts

Sam sip sam

Läste ett påstående på ett annat forum som lyder så här kan det stämma

Om man köpt marken under äktenskapet och byggt sitt privata hus, får maken även  som farang äga 1 rai land. Bara för privat bruk om frugan har dött. Ett av dom  få sätten man kan äga land på som farang i Thailand.

Däremot om man  skiljer sig så får man inte rätt till hälften av landet. Nuförtiden får farangen  till och med skriva på ett papper när man köper landet att denne inte ska ha  något land vid skilsmässa.

Men vid dödsfall får man ärva en rai från sin  fru. Sänder lite konstiga signaler till folk med ont uppsåt. Alltså: Om du  gifter dig för att få köpa 1 rai land, skilj dig inte utan slå ihjäl henne  istället. Annars får du inte landet. Konstigt men sant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där stämmer inte tror jag.

Jag har läst att man visserligen kan ärva vid dödsfall och stå som ägare till marken. Men marken måste säljas inom ett år, och då förstås till en thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

har man ungar tillsammans så går det ju bra om ens fru skulle dö,med tanke på hus å mark då det går vidare i arv...

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där stämmer inte tror jag.

Jag har läst att man visserligen kan ärva vid dödsfall och stå som ägare till marken. Men marken måste säljas inom ett år, och då förstås till en thailändare.

Herr Chang har talat.

Precis. Tycker vi ska låta bli att dräpa våra fruar för fjuttiga raien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där stämmer inte tror jag.

Jag har läst att man visserligen kan ärva vid dödsfall och stå som ägare till marken. Men marken måste säljas inom ett år, och då förstås till en thailändare.

Herr Chang har talat.

Och vad gäller i så fall det finns mer än en rai? Borde ju i alla fall inte vara så svårt att få sålt till en thailändare och samtidigt få ett leaseavtal på 30 år.

Quote

Precis. Tycker vi ska låta bli att dräpa våra fruar för fjuttiga raien.

Det tycker jag med, absolut.

Men tre rai...då kan man ju i alla fall fundera på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre rai...

Fru Chang har väl minst 20 rai. Frågan är om hon ska hoppa från balkongen här i Göteborg?

Nej usch, nu var jag hemsk...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där stämmer inte tror jag.

Jag har läst att man visserligen kan ärva vid dödsfall och stå som ägare till marken. Men marken måste säljas inom ett år, och då förstås till en thailändare.

Herr Chang har talat.

Tyckte det kändes osäkert det där med att marken måste säljas inom ett år så vi gick till en advokat här i Udon som upprättade 2 dokument.

1 st Testamente där min fru testementerar hus och mark till mej och hennes dotter

1 st Dokument som garanterar mej att bruka mark och hus i 30 år från dokumentets underskrift om min fru skulle gå bort. Däremot när dottern blir 18 år om hon då vill sälja måste jag lösa ut henne, eller sälja och ge henne hälften.

Likadant vid skiljsmässa har vi hälften var av vad vi kan sälja hus o mark för.

Samt om jag avlider får min fru huset.

Kostade 12000 Bath med dokument översatt till engelska samt en tolk som förklarade innebörden av dokumenten.

Har man inte dessa dokument måste huset säljas inom ett år vilket kan skapa problem om man inte lyckas.

Mvh.

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det som Herr Chang skrev om 1-års regeln stämmer.

Inom 1 år ska den ärvda fastigheten (marken) säljas.

Gäller dock inte om hon har testamenterat marken till ett aktiebolag som faranggubben är minoritetsägare i.

Då kan farangen bo kvar så länge han vill, bara han ser till att sköta skatter och allt annat som följer med ett aktiebolag.

Som Janne skrev så bör man i alla fall försöka ha lite lagliga papper som ger en en viss trygghet.

Hellre lite säkerhet än att bara sprätta iväg sparpengarna på något som man inte har det minsta koll på.

Det tycks ibland vara en slags tävlan bland tjaidamerna att kunna köpa på sig så många rai som möjligt av allehanda åkerlappar som sällan brukas rationellt.

Det verkar vara en ganska dålig affär för det mästa.

Både jag och min sambo är helt ointresserade av att bli risbönder på äldre dar.

- Nej, för oss är en lagom stor villatomt med en vacker vy ett klart mycket mer attraktivt val att lägga pengarna på.

Min sambo köpte en villatomt för ett par veckor sedan. Den ligger granne med min svärfars hus ca tre mil söder om Korat. Marken ligger placerad längst ut i hörnet på en lugn och lummig udde med stora vattendammar på sidorna. Där ska vi förmodligen bygga en villa i framtiden. På en del bilder kan man se en silverfärgad pick-up parkerad framför vår köpta tomt.

Min son som har dubbelt medborgarskap kommer att ärva marken och huset i framtiden.

Frugan har inga egna barn, men hon har adopterat min son från ett tidigare äktenskap, så därför är det han som står som arvinge, vilket känns skönt. 

Ha de bra,

SiamNIlsson

14964_b5c67ba0ed248f5e677d647f50357466f3

14966_575639c6e43a87cbc5b784566ea7b59e85

14962_9d0268771dc037ff127162f7af2d4afad0

14964_b5c67ba0ed248f5e677d647f50357466f3

14966_575639c6e43a87cbc5b784566ea7b59e85

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket vackert ställe.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det som Herr Chang skrev om 1-års regeln stämmer.

Inom 1 år ska den ärvda fastigheten (marken) säljas.

Gäller dock inte om hon har testamenterat marken till ett aktiebolag som faranggubben är minoritetsägare i.

Då kan farangen bo kvar så länge han vill, bara han ser till att sköta skatter och allt annat som följer med ett aktiebolag.

Som Janne skrev så bör man i alla fall försöka ha lite lagliga papper som ger en en viss trygghet.

Hellre lite säkerhet än att bara sprätta iväg sparpengarna på något som man inte har det minsta koll på.

... cut...

Frågan är om det håller när man de facto kringgått lagstiftarens intentioner?

Ifall det blir diskussioner och rättstvist med efterlevande menar jag.

Någon som har exempel på rättslig prövning ?

mvh GD

edit.

Efter att ha läst nedanstående blir jag mera osäker på vad som gäller.

Det handlar ju ofta om en stor investering så man vill gärna vara säker.

Under Sec. 86 of the Thai Land Law, a foreigner may own land in Thailand only if permitted by treaty.

In fact, Thailand does not have a treaty with any country permitting foreigners from that country to

own land.

Therefore, foreigners are effectively prohibited from owning land in Thailand.

Under Sec. 97 of the Land Law, the definition of a foreigner includes Thai registered companies or

partnerships in which more than 49% of the capital is owned by foreigners or of which more than

half the shareholders or partners are foreigners.

As a practical matter, it is often difficult for a Thai company with foreigners having substantial minority

ownership (e.g., 51% Thai, 49% foreign) to acquire land in Thailand.

The policies of Land Offices vary throughout Thailand, but often they require that Thais own at least

60% or 70% of a company in order to register land ownership.

Kan tolkas som om att om man bara lyckas registrera ägandet då är det grönt men min juridik-engelska

är inte den bästa.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Viktigaste som jag ser det, och vad även min tidigare thai-advokat tipsade mig om är att det vid firmabildningen tas ett styrelsebeslut som ger den minoritetsägande farangen exekutiv ensamrätt på att sammankalla till nya styrelsemöten samt att vid det första styrelsemötet också ta ett beslut som ger farangen ensamrätt på att signera dokument som har anknytning till rörelsen.

På så vis kan ingen thailändsk majoritetsägare gå bakom ryggen på farangen och eventuellt göra uttag från bankkonton, ta upp banklån i firmans namn eller sälja rörelsen.

Det lär även vara mindre koll och gnäll från myndigheterna om farangen nöjer sig med 30 % av aktiekapitalet. De andra 6 aktieägarna får dela på resten av aktiekapitalet.

Vill man inte själv visa sitt ansikte vid ett eventuellt markköp mm, så kan man från gång till annan istället skriva en fullmakt till advokaten som kan få köpa och sälja för farangens räkning.

Men det gäller at se upp med att ge ut generella fullmakter då det även är känt att advokater kan vara fula fiskar.

Allt går, men lätt är det inte, men det gäller ju mycket här i livet.

Sedan finns det ju en uppsjö av villor som man kan hyra, så man kan ju fråga sig varför man promt ska köpa en egen villa?

Ha de bra,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen köper 2 rai troligen om en vecka om det ser bra ut.

sedan bygger vi hus.

Mitt i släkten, så där kan man inte vara om förhållandet skulle ta slut.

Men det är status Q just nu för är hon lycklig så är allihopa lyckliga.

Och det är hennes pengar  :wai:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vi köpte 3,5 Rai till slut för 100 000 bath.

Med marken som låg bättre till höjdmässigt fick vi inte tag på ägarn så vi köpte näst bästa alternativet.

Lär dock gå åt närmare 100 jordlass innan vi är tryggt över översvämningsrisken men det får vi ta.

Räcker till och odla lite men med tanke på att det säljs chili för 60 bath kilot mm, så får det bli hobbystuk när det väl gäller ;-).

Godsägaren i Nakhon Si Thammarat.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte 3,5 Rai till slut för 100 000 bath.

Med marken som låg bättre till höjdmässigt fick vi inte tag på ägarn så vi köpte näst bästa alternativet.

Lär dock gå åt närmare 100 jordlass innan vi är tryggt över översvämningsrisken men det får vi ta.

Räcker till och odla lite men med tanke på att det säljs chili för 60 bath kilot mm, så får det bli hobbystuk när det väl gäller ;-).

Godsägaren i Nakhon Si Thammarat.

Godsägaren i Thailands "Cowboy city". Menar du?

;)

Ha det så gott!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

stämmer det att det e mycket gangsters i nakho si thammarat???

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

stämmer det att det e mycket gangsters i nakho si thammarat???

Eh jag har inte sett en enda ;-)

Det har Lugnat sig de senaste åren.

Tjejen berättade att när hon var liten så stormade gangsters eller vad man skall kalla dom hemmet och tryckte upp en pistol mot morsans tinning.

Pappan fick hämta alla tillgångar inklusive boskap innan de var nöjda.

Idag lär det vara lugnare och Pappan köpte en hagelpistol för 4000 bath sist ifall.

Dörrar är väl låsta och hundarna vaktar på natten.

Skulle det hända något så har släkten runt om mycket vapen och kan nog undsätta snabbt.

Hur det är att promenera ensam i själva stan på natten kan jag inte svara på då mina nattliga promenader inskränker sig till sewen elewen eller internetkafet.

Stan lär dock ha dålig statistik i brottsammanhang.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...