Jump to content
IGNORERAD

Thailändska folkgrupper.


stefan5300

Recommended Posts

Läste i en tråd om nordisaaniter, har googlat men inte hittat något är det kaske någon som vet om det är en mix mellan människor från Isaan och norra Thailand.

 

Hara bara fått detta svar på google, Your search - nordisaaniter - did not match any documents.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    6

  • Alarik

    4

  • frogfish

    3

  • mats-oland-loei

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Läste i en tråd om nordisaaniter, har googlat men inte hittat något är det kaske någon som vet om det är en mix mellan människor från Isaan och norra Thailand.

 

Hara bara fått detta svar på google, Your search - nordisaaniter - did not match any documents.

Benämningen North Isaan finns.

Uttrycket nordisaaniter är helt enkelt ett försvenskat uttryck för att särskilja de boende i de norra provinserna i den nordöstra regionens provinser från dem i de södra.

Thailändare boende i Isaan säger själva pagisaan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Alarik:

Benämningen North Isaan finns.

Uttrycket nordisaaniter är helt enkelt ett försvenskat uttryck för att särskilja de boende i de norra provinserna i den nordöstra regionens provinser från dem i de södra.

Thailändare boende i Isaan säger själva pagisaan

👍

Läsförståelse och tolkningsförmåga is da shit, det kan man bla träna upp genom att tex läsa böcker.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Alarik:

Benämningen North Isaan finns.

Uttrycket nordisaaniter är helt enkelt ett försvenskat uttryck för att särskilja de boende i de norra provinserna i den nordöstra regionens provinser från dem i de södra.

Thailändare boende i Isaan säger själva pagisaan

Inte bara de själva utan det heter så men det ä bara en geografisk beskrivning.

precis som sydthai som bor eller kommer ifrån pagtdai och de som bor i norra pagnua , ifrån de centrala delarna heter det pagklang

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev conservator:

Inte vaea sw själva utan det heter så men det ä bara en geografisk beskrivning.

precis som sydthai bor eller kommer ifrån pagtdai och de som bor i norra pagnua , ifrån de centrala delarna geter det pahklang

vaea sw?

Du menar typ om sig.

Meningen blir då Inte om sig själva.

Visst, du har helt rätt. Det är en geografisk beskrivning av området.

Det här kan bli en väldigt intressant tråd.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

mats-oland-loei

Finns 3 sorter som jag stött på i Thailand  men  har ju bara varit 4 resor än ...thailändskor , thailändare och thaihens ,, (lät lite svängigare med s efter hen )

Link to comment
Dela på andra sajter

Välldig skillnad på chonburi språket och isan i Ubon Poshai

Här i Poshai är det mycket kinesiska i språket Jag förstår inget jämfört med Pattaya med omnejd

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Ingen aning  Northern  Issan tribe/people , men  en  Övertyrman  i en Kembåt  jag var i försökte övertyga mig om  att han hade besökt en Fist Fuckar stam i  Indonesien. Enligt honom  så vart han upptagen stamen.  Ritualen var att man skulle  Fist Fucka damerna.

Han tryckte in handen ända upp till klockarmbandet, vilket tydligen imponerade på de Byäldste. Om det var tekniken eller klockarmbandet skall jag låta vara osagt. 

Har Googlat  Fist Fucking Tribe Indonesia utan finna svar eller en jävla massa svar men inte så säkra källor.

Åter står väl att sända ett mejl till  The Royal Geographical Society i London eller Etnologiska institution i Uppsala (för nu mäter dom väl inte lappskallar längre). Så då borde dom ha tid att svar på detta.

Skulle var kul och få en Ev bekräftelse  om denna ursprungsbefolkning och deras kultur & seder.   

Eller så kan man dra slutsatsen att man inte skall segla Kembåt för länge.😉

 

Skål från en sketen  Bogserbåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev navion hispania:

Ingen aning  Northern  Issan tribe/people , men  en  Övertyrman  i en Kembåt  jag var i försökte övertyga mig om  att han hade besökt en Fist Fuckar stam i  Indonesien. Enligt honom  så vart han upptagen stamen.  Ritualen var att man skulle  Fist Fucka damerna.

Han tryckte in handen ända upp till klockarmbandet, vilket tydligen imponerade på de Byäldste. Om det var tekniken eller klockarmbandet skall jag låta vara osagt. 

Har Googlat  Fist Fucking Tribe Indonesia utan finna svar eller en jävla massa svar men inte så säkra källor.

Åter står väl att sända ett mejl till  The Royal Geographical Society i London eller Etnologiska institution i Uppsala (för nu mäter dom väl inte lappskallar längre). Så då borde dom ha tid att svar på detta.

Skulle var kul och få en Ev bekräftelse  om denna ursprungsbefolkning och deras kultur & seder.   

Eller så kan man dra slutsatsen att man inte skall segla Kembåt för länge.😉

 

Skål från en sketen  Bogserbåt!

Har överstyrman ingen aning om vilken indonesisk ö han var iland på så lär det nog förbli en gåta.

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har överstyrman ingen aning om vilken indonesisk ö han var iland på så lär det nog förbli en gåta.

Tja  har för mig vi var på väg upp  i Malacka straight till Kina med soyaolja från  Argentina,  därav diskussionen.

Men springer   jag på  Överstyrman  Ö. L  på nån  av dom  +/- 10 000 öar i Indonesien,  så kommer frågan vara Mister  Ö,L  Fist Fucker I  presume ?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev clion:

Välldig skillnad på chonburi språket och isan i Ubon Poshai

Här i Poshai är det mycket kinesiska i språket Jag förstår inget jämfört med Pattaya med omnejd

I Chonburi pratar de thai, i norra Isaan där vi bor pratar de lao, tror inte det är så mycket kinesiska. I södra Isaan pratar de khmer.

 

Unga människor har ju lärt sig thai, i skolan om inte annat. Äldre människor, som min svärfar t ex, förstår överhuvudtaget inte thai :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Var uppe i gyllene triangeln för ex år sen o kollade in på typ opium museet , Såg en stor karta var alla folkslag kom ifrån o vad de odlade från olika årtionden i de olika regionerna o då menar jag inte bara droger , Faktiskt gäkligt intressant 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev gst:

södra Isaan pratar de khmer.

I Sydöstra menar du, i södra Isaan dvs Korat talar man en dialekt som kallas just Korat, och inte nämnvärt mycket khemer, kommer man sen mot Buriram hållet går det över mot Lao dialekt, håller man mot Surin eller NonDing Deang och Cambodjas gränstrakter så blir det Khemer.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

I Sydöstra menar du, i södra Isaan dvs Korat talar man en dialekt som kallas just Korat, och inte nämnvärt mycket khemer, kommer man sen mot Buriram hållet går det över mot Lao dialekt, håller man mot Surin eller NonDing Deang och Cambodjas gränstrakter så blir det Khemer.

Ja, blir väl så :) Korat ligger ju så pass långt västerut så det knappt är Isaan :)

 

Runt mig är det bara Lao som gäller, längre söderut Khmer. Det krångliga är ju att svärfar, som fyller 91 nästa vecka inte ens förstår thai :(

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Ja, blir väl så :) Korat ligger ju så pass långt västerut så det knappt är Isaan :)

Jo, men dock södra isaan, the gate to isaan som sloganen är.

 

Men är väl lite som Gävle, ligger i södra Norrland men räknas av många inte till Norrland.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

I Sydöstra menar du, i södra Isaan dvs Korat talar man en dialekt som kallas just Korat, och inte nämnvärt mycket khemer, kommer man sen mot Buriram hållet går det över mot Lao dialekt, håller man mot Surin eller NonDing Deang och Cambodjas gränstrakter så blir det Khemer.

Nästan rätt, men i Buriram är det khmerdialekt (och thai) som gäller, ingen lao där.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

Nästan rätt, men i Buriram är det khmerdialekt (och thai) som gäller, ingen lao där.

Nja, det är nog rätt blandat, provinsen har rätt mycket lao, men också en del khemer, när man kommer till de mer östra delarna.

Gränsen för att tala korat ligger nog ungefär där jag bor, men åker jag 2 mil nord så är jag i Burriram provins och där talas mest lao.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, det är nog rätt blandat, provinsen har rätt mycket lao, men också en del khemer, när man kommer till de mer östra delarna.

Gränsen för att tala korat ligger nog ungefär där jag bor, men åker jag 2 mil nord så är jag i Burriram provins och där talas mest lao.

Då måste jag säga till min fru att de pratar fel språk😉

 

Vi har släkt både i Prakhon Chai och Buriram (city med omnejd), och där pratar de flesta khmer-Isaan och thai. Vilket är ganska naturligt då gränsen till Kambodja är ganska nära. Till Laos är det betydligt längre, tom ganska långt.

Men det finns säkert de som talar lao också. Min uppfattning är dock inte att det är det dominerande språket där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mystiken tätnar, enligt min expert från Khon buri (någon mil från Soengsang) pratar de korat, med ett litet inslag av lao, inget inslag av khmer. Men hon kan ju ha fel!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Stefan:

Mystiken tätnar, enligt min expert från Khon buri (någon mil från Soengsang) pratar de korat, med ett litet inslag av lao, inget inslag av khmer. Men hon kan ju ha fel!

//S

Inget större mysterium. Hon har säkert rätt, och @Soengsang också (och även jag). Åt Korathållet är det nog naturligt att de pratar likt varandra.

 

Finns säkert nån som pratar finländska också, så vi får enas om att de åtminstone pratar. Men nu blir väl nån stum kränkt istället...….

 

Sen tror jag inte Khon Buri ligger i Buriram, men det kanske är en petitess i sammanhanget.....

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Stefan:

Mystiken tätnar, enligt min expert från Khon buri (någon mil från Soengsang) pratar de korat, med ett litet inslag av lao, inget inslag av khmer. Men hon kan ju ha fel!

//S

Så är det, räcker att komma till vår by så finns det mer inslag av lao, även om mina barn talar korat, sen om man åker norr mot Phakam 20km så är det tvärtom, där börjar ju Burriram, och lao dominerar, men svänger man öst mot Non Ding Dean så är det en del khemer.....

 

Men vi ska väl vara glad att vi inte diskuterar Filipinerna, de har väl ett 50 tal olika språk, många som inte alls liknar varandra....

 

Hursomhelst, hoppas att @stefan5300 fått sina funderingar om "nordisaaniter" utredda, blev ju en rätt intressant tråd då det finns så många olika folkgrupper/dialekter i Thailand.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Inget större mysterium. Hon har säkert rätt, och @Soengsang också (och även jag). Åt Korathållet är det nog naturligt att de pratar likt varandra.

 

Finns säkert nån som pratar finländska också, så vi får enas om att de åtminstone pratar. Men nu blir väl nån stum kränkt istället...….

 

Sen tror jag inte Khon Buri ligger i Buriram, men det kanske är en petitess i sammanhanget.....

Du har helt rätt,i denna lilla risby finns det 2 som pratar finska🤣🤣 https://goo.gl/maps/K7PtyZrebGsWruCW8

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Så är det, räcker att komma till vår by så finns det mer inslag av lao, även om mina barn talar korat, sen om man åker norr mot Phakam 20km så är det tvärtom, där börjar ju Burriram, och lao dominerar, men svänger man öst mot Non Ding Dean så är det en del khemer.....

 

Men vi ska väl vara glad att vi inte diskuterar Filipinerna, de har väl ett 50 tal olika språk, många som inte alls liknar varandra....

 

Hursomhelst, hoppas att @stefan5300 fått sina funderingar om "nordisaaniter" utredda, blev ju en rätt intressant tråd då det finns så många olika folkgrupper/dialekter i Thailand.

Svaret fick jag i andra inlägget så det är väl något påhittat mpr-ord.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

mats-oland-loei

Pratade  med flickvännen om detta och hon sa dom 4 stora var södra ,norra , bangkokthai och lao ..typ 3 styck dialekt skillnad på thai, 

 

sedan e det ju lika vid alla gränser att dom brukar vara 2 språkliga typ,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...