Jump to content
stefan5300

Thailändska folkgrupper.

Recommended Posts

stefan5300

Läste i en tråd om nordisaaniter, har googlat men inte hittat något är det kaske någon som vet om det är en mix mellan människor från Isaan och norra Thailand.

Hara bara fått detta svar på google, Your search - nordisaaniter - did not match any documents.

• Ge karma 1
  • Snurrigt 2
  • Haha 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Alarik
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Läste i en tråd om nordisaaniter, har googlat men inte hittat något är det kaske någon som vet om det är en mix mellan människor från Isaan och norra Thailand.

Hara bara fått detta svar på google, Your search - nordisaaniter - did not match any documents.

Benämningen North Isaan finns.

Uttrycket nordisaaniter är helt enkelt ett försvenskat uttryck för att särskilja de boende i de norra provinserna i den nordöstra regionens provinser från dem i de södra.

Thailändare boende i Isaan säger själva pagisaan

• Ge karma 7

Soengsang
9 minuter sedan, skrev Alarik:

Uttrycket nordisaaniter är helt enkelt ett försvenskat uttryck för att särskilja de boende i de norra provinserna i den nordöstra regionens provinser från dem i de södra.

👍

Läsförståelse och tolkningsförmåga is da shit, det kan man bla träna upp genom att tex läsa böcker.

• Ge karma 1

conservator
13 minuter sedan, skrev Alarik:

Inte bara de själva utan det heter så men det ä bara en geografisk beskrivning.

precis som sydthai som bor eller kommer ifrån pagtdai och de som bor i norra pagnua , ifrån de centrala delarna heter det pagklang

Edited by conservator
  • Ge karma 6

Alarik
9 minuter sedan, skrev conservator:

Inte vaea sw själva utan det heter så men det ä bara en geografisk beskrivning.

precis som sydthai bor eller kommer ifrån pagtdai och de som bor i norra pagnua , ifrån de centrala delarna geter det pahklang

vaea sw?

Du menar typ om sig.

Meningen blir då Inte om sig själva.

Visst, du har helt rätt. Det är en geografisk beskrivning av området.

Det här kan bli en väldigt intressant tråd.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

mats-oland-loei

Finns 3 sorter som jag stött på i Thailand  men  har ju bara varit 4 resor än ...thailändskor , thailändare och thaihens ,, (lät lite svängigare med s efter hen )

• Haha 4

clion

Välldig skillnad på chonburi språket och isan i Ubon Poshai

Här i Poshai är det mycket kinesiska i språket Jag förstår inget jämfört med Pattaya med omnejd

• Ge karma 1

Wangthong
1 timme sedan, skrev navion hispania:

Ingen aning  Northern  Issan tribe/people , men  en  Övertyrman  i en Kembåt  jag var i försökte övertyga mig om  att han hade besökt en Fist Fuckar stam i  Indonesien. Enligt honom  så vart han upptagen stamen.  Ritualen var att man skulle  Fist Fucka damerna.

Han tryckte in handen ända upp till klockarmbandet, vilket tydligen imponerade på de Byäldste. Om det var tekniken eller klockarmbandet skall jag låta vara osagt. 

Har Googlat  Fist Fucking Tribe Indonesia utan finna svar eller en jävla massa svar men inte så säkra källor.

Åter står väl att sända ett mejl till  The Royal Geographical Society i London eller Etnologiska institution i Uppsala (för nu mäter dom väl inte lappskallar längre). Så då borde dom ha tid att svar på detta.

Skulle var kul och få en Ev bekräftelse  om denna ursprungsbefolkning och deras kultur & seder.   

Eller så kan man dra slutsatsen att man inte skall segla Kembåt för länge.😉

Skål från en sketen  Bogserbåt!

Har överstyrman ingen aning om vilken indonesisk ö han var iland på så lär det nog förbli en gåta.

navion hispania
6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har överstyrman ingen aning om vilken indonesisk ö han var iland på så lär det nog förbli en gåta.

Tja  har för mig vi var på väg upp  i Malacka straight till Kina med soyaolja från  Argentina,  därav diskussionen.

Men springer   jag på  Överstyrman  Ö. L  på nån  av dom  +/- 10 000 öar i Indonesien,  så kommer frågan vara Mister  Ö,L  Fist Fucker I  presume ?

• Haha 3

gst
10 timmar sedan, skrev clion:

Välldig skillnad på chonburi språket och isan i Ubon Poshai

Här i Poshai är det mycket kinesiska i språket Jag förstår inget jämfört med Pattaya med omnejd

I Chonburi pratar de thai, i norra Isaan där vi bor pratar de lao, tror inte det är så mycket kinesiska. I södra Isaan pratar de khmer.

Unga människor har ju lärt sig thai, i skolan om inte annat. Äldre människor, som min svärfar t ex, förstår överhuvudtaget inte thai :(

• Ge karma 4

wavis

Var uppe i gyllene triangeln för ex år sen o kollade in på typ opium museet , Såg en stor karta var alla folkslag kom ifrån o vad de odlade från olika årtionden i de olika regionerna o då menar jag inte bara droger , Faktiskt gäkligt intressant 

• Ge karma 3

Soengsang
4 timmar sedan, skrev gst:

södra Isaan pratar de khmer.

I Sydöstra menar du, i södra Isaan dvs Korat talar man en dialekt som kallas just Korat, och inte nämnvärt mycket khemer, kommer man sen mot Buriram hållet går det över mot Lao dialekt, håller man mot Surin eller NonDing Deang och Cambodjas gränstrakter så blir det Khemer.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 3

gst
18 minuter sedan, skrev Soengsang:

I Sydöstra menar du, i södra Isaan dvs Korat talar man en dialekt som kallas just Korat, och inte nämnvärt mycket khemer, kommer man sen mot Buriram hållet går det över mot Lao dialekt, håller man mot Surin eller NonDing Deang och Cambodjas gränstrakter så blir det Khemer.

Ja, blir väl så :) Korat ligger ju så pass långt västerut så det knappt är Isaan :)

Runt mig är det bara Lao som gäller, längre söderut Khmer. Det krångliga är ju att svärfar, som fyller 91 nästa vecka inte ens förstår thai :(