Jump to content
IGNORERAD

Bor du ensam nu?


Herr Chang

Är det ett problem för dig att bo ensam?  

58 röster

  1. 1. Är det ett problem för dig att bo ensam?

    • Nej
      41
    • Ja, om damen är borta för länge
      13
    • Ja
      4


Recommended Posts

Som en del kanske noterat är jag just nu gräsänkling, vilket har sina sidor...

Hur som helst har fru Chang som just nu befinner sig i Italien misslyckats att meddela sin släkt om sina planer. FC har givetvis sin mobil med sig, men vet att det kan kosta en del med samtal till andra länder. Så hon ger därför mig uppdraget att meddela hennes son och far att hon är bortrest och ej vill svara i mobilen. Eftersom hon vet det kostar pengar för henne... håhåjaja.

Men OK, jag ringer till sonen som inte precis är bekväm med att prata engelska. Han förstår troligen mycket av vad jag säger, men är mycket motvillig att formulera egna engelska meningar. Till vår räddning kommer då hans flickvän. Hon pratar ganska hyfsad engelska, och bekymrar sig inte för att hon kanske säger något fel.

Jag får fram budskapet att fru Chang är ute på semester i Europa och ej vill ha några mobilsamtal, plus beräknat datum för hennes återkomst till Göteborg. Och att även svärfar Chang ska underrrättas om detta.

Så långt inga konstigheter. Men sen börjar flickvännen fråga om hur det är med mig?

"What are you eating?"

"Usually some microwave food."

"Aah..."

Det märks att hon inte riktigt gillar det. Ingen som lagar mat åt mig... Vad hon inte vet är att jag är en riktig latmask som undviker disk och ej heller vill lägga särskilt mycket tid eller energi på matlagning.

Och sen:

"So you stay alone now?"

"Yes."

"Why you not go see your parents? Stay with them?"

"I have no problem staying alone."

"Ooh..."

Uppenbarligen en liten kulturkrock. Det är inte bra för mig att vara ensam, även om hon inte säger det rakt ut. Jag har ju inga som helst problem med att bo ensam, men det ter sig tydligen lite konstigt för många thailändare.

Men jag uppskattar förstås hennes omtanke! Vad har ni för erfarenheter?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Där av alla omröstningar.. "Svärdottern" är nog bara orolig att du matafyar  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Där av alla omröstningar.. "Svärdottern" är nog bara orolig att du matafyar  :D

Hehe, det är nog möjligt att hon lite subtilt försöker ta reda på om jag träffar någon annan dam medan fru Chang är bortrest.

Men jag uppfattade faktiskt frågorna som genuint bekymrade vad gäller mitt välbefinnande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som en del kanske noterat är jag just nu gräsänkling, vilket har sina sidor...

Hur som helst har fru Chang som just nu befinner sig i Italien misslyckats att meddela sin släkt om sina planer. FC har givetvis sin mobil med sig, men vet att det kan kosta en del med samtal till andra länder. Så hon ger därför mig uppdraget att meddela hennes son och far att hon är bortrest och ej vill svara i mobilen. Eftersom hon vet det kostar pengar för henne... håhåjaja.

Men OK, jag ringer till sonen som inte precis är bekväm med att prata engelska. Han förstår troligen mycket av vad jag säger, men är mycket motvillig att formulera egna engelska meningar. Till vår räddning kommer då hans flickvän. Hon pratar ganska hyfsad engelska, och bekymrar sig inte för att hon kanske säger något fel.

Jag får fram budskapet att fru Chang är ute på semester i Europa och ej vill ha några mobilsamtal, plus beräknat datum för hennes återkomst till Göteborg. Och att även svärfar Chang ska underrrättas om detta.

Så långt inga konstigheter. Men sen börjar flickvännen fråga om hur det är med mig?

"What are you eating?"

"Usually some microwave food."

"Aah..."

Det märks att hon inte riktigt gillar det. Ingen som lagar mat åt mig... Vad hon inte vet är att jag är en riktig latmask som undviker disk och ej heller vill lägga särskilt mycket tid eller energi på matlagning.

Och sen:

"So you stay alone now?"

"Yes."

"Why you not go see your parents? Stay with them?"

"I have no problem staying alone."

"Ooh..."

Uppenbarligen en liten kulturkrock. Det är inte bra för mig att vara ensam, även om hon inte säger det rakt ut. Jag har ju inga som helst problem med att bo ensam, men det ter sig tydligen lite konstigt för många thailändare.

Men jag uppskattar förstås hennes omtanke! Vad har ni för erfarenheter?

Herr Chang har talat.

Har haft samma erfarenhet , en äkta oro för att jag har vart ensam . Vilket jag inte har några problem med .

Link to comment
Dela på andra sajter

HEHE

Känner igen symptomet, när jag inte berättar exakt vad jag gör eller är kommer det signaler alltsom oftast, berättar jag att jag skall tillbringa några dar med sonens familj eller med syrran blir det ganska lugnt till man rapporterat hemkomst.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Bo ensam!!! Fy f*n vad skönt det skulle vara. :)

Skojar du! Underbart med lite lugn och ro i kaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

När tanten och jag träffades så berättade jag att jag bode ensam i en lägenhet i Stockholm. Hon blev riktigt orolig för att jag var tvungan ett vara helt själv. Hon undrade om jag inte hade nån kompis som i alla fall kunde sova hos mig då och då. :)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen detta...

Fråga nummer ett brukar alltid gälla maten,

och att bo ensam ca.30km från sina föräldrar var väldigt hemskt. (mörkrädd och spöken osv...)

När jag för något år sedan lämnade i princip allt och flyttade hem till mina föräldar för att hjälpa till

när min far var döende så verkade detta vara en helt vanlig gärning i Thailand.

Men är detta så konstigt??

De frågar ju faktiskt om saker som är det viktigaste här i livet (mat, närhet till familj och vänner), även om vi ser det som självklart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd Mr C :)

Själv får man när på helgerna när det ska webcamas med gumman vrida datorn och visa att sängen är tom på folk  :D

Fråga mig inte varför, men garvar varje gång, medans hon tar det rätt seriöst :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Detta är en konstig tråd. Jag pratade med en vän idag som har en thaifru. Frugan åkte ner till Thailand och träffade dottern. Min kamrat är mäkta populär hos dottern. Så mamma fick en utskällning av dottern för att hon åkte ifrån min vän . Och inte tog hand om honom i en hel månad. Lagade mat och städade. Visst är dom för GOA

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...