Jump to content
IGNORERAD

Den första och sista ölen.


flebbe

Recommended Posts

Vilken öl var den första du drack i ditt liv som du kan minnas och vilken öl skulle du välja om du bara fick dricka en endaste öl till i ditt liv ?

 

Jag hade med mig en kasse Löwenbräu på en av Djurgårdens bortamatcher ca 1978-79, var nog min första ölfylla.

Knepigare med sista ölen, då jag knappt dricker bärs längre pga diabetes, men skulle nog bli en helt vanlig lager.

 

Kul med lite öltips  🍻

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att den första var en helt vanlig Pripps, efter det har jag finslipat smaklökarna så den sista skulle givetvis bli en kall o go Sofiero...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vilken ölsort som var den första, men kan eventuellt varit falcon röd bayerskt, om jag inte minns helt fel.

Ett litet tips kan jag däremot bistå med, innan gillade jag skarpt chang, men efter att ha sänkt alkohol procenten från 6.4 procent så faller den bort.
Numera tar jag gärna ett par tapper.
I sverige så fungerar spendrups gold hyffsat.
a61afb937be712aaf0fbcfa49fca26fc.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det var en Pripps blå folköl, eller 5...

 

Torstens Kafé hade sitt drickaförråd i ett garage på baksidan, garaget hade ett fönster som inte gick att låsa...

Vi var väl 15 år eller så.

Våra äldre kompisar visade oss, och sa att det var bättre innan mellanölet försvann, och att inte ta för många varje gång.

 

Tror inte jag tagit min sista öl ännu, men jag köpte av ren nyfikenhet en Sofiero för några veckor sedan...

...Och jag har tagit min sista Sofiero! (om ingen bjuder förstås, "Gratis e gott")

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en klasskompis vars far ägde Skillsta bryggeri i Skogtibble. Vi snodde några pilsen på lagret ibland 🍺

 

Den sista får bli en gravöl

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det var Carlsberg Elephant.

 

En endaste till?

"Du Flebbe - Ka´ Du sige mig - hvoornaar smager en Tuberg bedst?"

"Hvergang".

Så passer en Tuborg også sidste gang.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer faktiskt inte ihåg den första men jag gissar på en patron.... Min sista drack jag ikväll på vinverkert, och tyvärr den kom jag inte ihåg heller!

 

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte riktigt tror/gissar på Rigello som första öl. Sista ölen blir förstås Rochefort 10.
Nu blev jag sugen. Tur det är fredag :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1969 Three town klass llB, mellanöl.

Kompisen och jag i en skogsbacke inte långt från hemmet delade på en sexpack som innehöll 6 st 28 cl flaskor även kallad knubb på den tiden.

Nu blev man nostalgisk 🍻

 

Den sista blir svår att välja finns många goda, hoppas det är långt kvar till den sista.

Ändrades av BB

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Definitivt var den första en mellanöl.

Förmodligen Bockens.

Tuborg Classic skulle mycket väl kunna få bli min sista slurk eller en Newcastle 

Link to comment
Dela på andra sajter

Folköl, Pripps....var nog den första hela, bara smakat tidigare innan den, gissar den första smakslurken var någon mellis.

Den senaste var nog EN Grolsch på julafton för några veckor sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ölen var nog Becks, kan även vara DAB. Började sent med pilsner så skolresan till Rhodos -81 så blev det brännvin för hela slanten
Min Öde Ö öl blir Bedarö Bitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör har varit folköl fesljumna three hearts I nån park som bluffen, den lokala danska lågrisaffären, såld billigt. Tog flera år efter det till jag började gilla öl.

Kanske världens bästa starköl Falcon resten av livet?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste blev en Lech från Polen, smakar så där! I kväll blir det Singha efter bastun!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ölen var nog ett gäng Pripps Fat, eller någon annan eurolager folköl.

image.png.4120e15a36690bef18ec8f3832f82764.png

Min sista öl skulle bli en Westvleteren 12 😋, men jag hoppas  de dröjer länge tills dess...

image.png.20dd24d0b6e1b7b9a03f6b53218ebaf8.png

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Nick:

Första ölen var nog ett gäng Pripps Fat, eller någon annan eurolager folköl.

image.png.4120e15a36690bef18ec8f3832f82764.png

Min sista öl skulle bli en Westvleteren 12 😋, men jag hoppas  de dröjer länge tills dess...

image.png.20dd24d0b6e1b7b9a03f6b53218ebaf8.png

Westfleteren är inte dum. En av de bästa ölen. Något för söt om jag ska klaga på något.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Peolito:

Westfleteren är inte dum. En av de bästa ölen. Något för söt om jag ska klaga på något.

Man får lagra den några år först 😆

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första var en mellanöl när jag var 13år,2:a Elefantöl på båten Malmö-Köpenhamn,Sen minns jag inte "Var mest Full hela tiden".Den sissta ölen jag drack var Norrlandsguld hos en MC-Klubb i Svenljunga.Sen dess minns jag allt "Slutat dricka öl mm".Är nu 56år,Men dom bästa ölen jag drack så är nog Leffe,Tjekisk hemkört,Beer Lao mörk,Sort Guld,Polsk öl nog dom bästa,av dom jag kan minnas genom åren och det har varit många sorter.Nu är kaffe och grönt te "Inte miljöpartiets"dom bästa dryckerna och nu minns jag allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

 

Svårt att minnas så långt tillbaka i tiden men det var nog när vi delade på en back Skilling Banco mellanöl vid 13-14 års ålder. Inhandlad i drickabutiken av en storväxt kompis. 
 

Favoriten på senare år är Kilkennys men munkarnas brygd i Belgien är inte heller fy skam.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns så väl när jag och polaren 16 år gamla cyklade ut till Julles Livs och köpte mellanöl ... en ICA lanthandel som låg cirka 6 km från samhället.

Och den snälla farbrorn var det ju lite si och så med när det skulle kollas legget .... han blev väl bara glad när han fick kränga grejer .

Minns ochså att det var röd Risingsbo vi köpte ....var tydligen inte så kräsen på den tiden .

Har nu för tiden fastnat för min kära Stockholm Festival  :)

Ändrades av Arnold Layne

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Första var nog TILL 3,6 mellanöl. De gick köpa som 16 åring på ICA eller andra livsmedelsaffärer. Fast de flesta var inte så noga med leg. Som 14åring så hade man några kompisar som var springschas och körde flakmoppe. De sa att de fått pengar från någon A-lagare som skulle ha några plattor. Då skrev de en nota och springschasen betalade åt "A-lagarn" och plattorna blev utkörda dit vi hade fest. 

 

När vi blev äldre kom en polare på att farsan hade Arak bagerisprit i deras bageri. Farsan hade inte så bra koll så kompisen kunde smussla ut en del, han slog upp i en kvarting, någon gång emellanåt.

 

Som sista öl, blir faktiskt sugen på Mariestads ofiltrerad från tap någon gång nu och då. Den har försvunnit från stamhaket. Annars blir det en Twisted Thistle.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-17 at 01:23, skrev Bananen:

Kommer inte ihåg vilken ölsort som var den första, men kan eventuellt varit falcon röd bayerskt, om jag inte minns helt fel.

Ett litet tips kan jag däremot bistå med, innan gillade jag skarpt chang, men efter att ha sänkt alkohol procenten från 6.4 procent så faller den bort.
Numera tar jag gärna ett par tapper.
I sverige så fungerar spendrups gold hyffsat.
a61afb937be712aaf0fbcfa49fca26fc.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Spendrups gold är min favorit, lika god varje gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första var antagligen TT eller tre hjärtan mellanöl just nu dricker jag mariestad oldox.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...