Jump to content
IGNORERAD

Öppna Thairestaurang


Leni

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • Amigo

    7

  • born41

    4

  • Fantomen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev Leni:

Några tips o råd den är/blir  i Stockholm

Spontant. Låt bli.

 

Nej, mer seriöst. Finns massor av dåliga ställen över hela landet, ännu fler i Stockholm. 

 

Bra mat är absolut viktigast. Bra läge, lokal osv. är ett plus men hjälper inte om maten inte håller måttet. Tvärtom däremot. Är maten bra kan jag sitta i en smutsig trappuppgång och äta. 

 

Som nystartad verksamhet är fasta kostnader oftast ett problem, försök hitta en prisvärd lokal det är din största fasta kostand. En lokal som varit restaurang förr är bra för att slippa för mycket kostsamma ombyggnationer. 

 

Lite tillstånd från miljö och hälsa, sedan är det bara köra igång. 

 

Smygöppna utan stor invigning med buller å bång. Bättre att få in rutinerna istället för att bli överkörda första dagarna och få ryktet att det tar lång tid. 

 

Lycka till!

 

Berätta gärna vart du öppnar, jag letar alltid efter nya bra ställen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant, låt bli.

 

Om du inte kan tänka dej att jobba stenhårt och inte vara ledig alls de första åren.

Ta hjälp med bokföring direkt från start, om du är det minsta osäker på att du fixar det själv.

Om du tar över en lokal kolla för fasen upp att den är godkänd för det ni tänker använda den till, jag vet några som blivit duktigt lurade av säljarna och fått stänga så snart Miljö och hälsa gjort sitt första besök.

 

Om ni söker nystartsbidrag var noga med att ingen i företaget har en vettig utbildning, vi kunde inte få nån hjälp, eftersom jag hade det...

När ni anställer personal, med eller utan stöd, kolla upp den ni tänker anställa så gott det går, vi har haft en del märkliga kvinnor anställda med en massa olika problem både egna (alkohol) och i hemmet.

Kan ni hitta en bra kock, var beredd att betala en bra lön, låt kocken känna att denne kan vara med och utveckla restaurangen.

 

Alla thai tror att de kan laga bra mat, det är inte sant, de flesta svenska män som har en Thailändsk fru/sambo/flickvän tycker att dessa lagar fantastisk mat...

 

Nu har vi äntligen 2 st riktigt bra kockar så att vi kan slappna av. Vi har haft några bra kockar tidigare den första som var bra startade eget efter 2 år hos oss för att han ville ha hit sin son från Thailand, han gick i konkurs efter 6 månader och förlorade allt inkl sin bostadsrätt, han bor i Thailand igen efter 7-8 år i Sverige för att undvika kronofogden och SKV

Manliga kockar är i genomsnitt bättre än kvinnliga och har inte jobbiga sambos...

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Gör en budget, de här kostnaderna kommer vi att ha, hyra, köksutrustning,bord, stolar, tallrikar, råvaror, löner, soc avgifter, kortinlösen mm. Kalkylera vad varje rätt kostar och vad ni kommer att ta ut för den.

Beräkna hur många portioner ni måste sälja för att först få ihop till kostnaderna och förhoppningsvis en vinst att återinvestera i framtida kostnader.

 

Skulle också vilja plocka upp Samets första råd, "spontant låt bli" i vart fall om ni inte har erfarenhet från restaurang. Själv skulle jag aldrig komma på idéen att öppna en bilverkstad.
Det skulle bli rena katastrofen.

 

Sist men inte minst, förbered er för hårt arbete med en löjligt låg timpenning. 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med alla som talat före mig ,ughhhhh! Har hållt på i 32 år nu i februari och har så klart fått både ris och ros under denna tid! En sak som är den viktigaste av allt är: en bra bokförings byrå som ser till att det blir rätt F-skatt från start!

Betalar man för lite F-skatt så blir det dålig pension sedan när man går i pension samt att man måste hålla koll på Periodiseringsfonderna!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant: Kör på!
Skiter det sig så har du iaf testat och blivit många erfarenheter rikare.
Bättre att ångra saker man gjort än saker man inte gjort.

Önskar dig stort lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte en kvinna i Thailand att öppna restaurang. Det gick jättebra första året men sedan så såg andra att det gick bra och vips så öppnade 3 st till och nu var man 4 st. Följden blev att 3 st fick slå igen och den 4:e finns kvar. Den ägaren hade en annan affär som han sålde och investerade minst en miljon Thb.

 

Nu var detta i Thailand men sensmoralen är att gör en noggrann lägesanalys och kolla in ev.konkurenter samt trafikflödet för att se om du kan räkna in spontankunder som råkar passera och har sett ditt ställe.

 

Sist men inte minst så måste ni utbilda er i livsmedelshantering för när hälsovårdsmyndigheterna kommer på besök så gäller det att ha "bra på fötterna"

Hjälpte till på ett sommarkaffe (obs ej matservering) och när hälsovårdsinspektören kom så stod bakdörren öppen för det var ganska varmt.

Damen gick upp i spinn och sa att vi måste skaffa en nätdörr för att inte flugorna skulle komma in. Jag kommer tillbaka om 2 dar och är det inte fixat då så stänger jag stället. på en bänk var det lite slitet i ett hörn så spånskivan nsyntes stort som en lillfingernagel och skadan måste åtgärdas. Drickabackar sto på golvet ute i ett lager och det var inte godkänt,Jag var tvungen att göra små rullbobbar med beläggning både över och under samt på sidorna så dom skulle vara lätt avtorkbara. Hjul under så man kommer åt att städa inunder.

Rotfruktshantering får ej ske i hop med matlagning så många restauranger köper färdigskalade produkter. Lagad mat som ställs in i kylrummet måste märkas med datum

Bakning måste ske åtskilt från matlagning.

 

Det var en del av mina erfarenheter i "restaurangbranchen"

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade thairestaurang i 8 år i Malmö. Vi var tidigt ute och konkurrensen var inte så tuff då. Dom första 4-5 åren gick det väldigt bra, sen började det poppa upp thaihak till höger och vänster. Vill minnas att vi tog 56 kronor för dagens men Ali från Rosengård öppnade upp med filipinokockar och sålde thai dagens för 35 kronor och då gick det ju inte att konkurrera. Körde vidare ett par år till och sålde sen med bra förtjänst. 

 

Mitt råd, kolla konkurrensen väldigt noga och därefter leta lokal. Jäkligt hårt jobb, räkna med problem med Miljö och personal. Köper ni en befintlig restaurang så var mycket noga med att kolla med Miljö vad lokalen är godkänd för och ffa om några ändringar måste göras av ny ägare. Vi behövde t.ex. inte installera fettavskiljare när vi köpte och inte när vi ägde det heller, däremot måste den nya ägaren installera det.

 

Har ni ingen erfarenhet och det är din fru/tjej som tycker att hon är väldigt duktig på att laga mat, skippa det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Amigo:

Kör på, då har Du åtminnståne provat även om det skiter i.

Att förlora hela sitt sparkapital på en havererad satsning är en mardröm liksom att stå med en massa skulder efter en konkurs.

Var noga med att inte sätta hem o bil och smycken samt övriga personliga tillhörigheter som säkerhet hos banken om ni måste låna pengar!

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja  Miljö o hälsoskydd får man ha god hand med , De är både åklagare o domare samtidigt. När vi byggde nytt kök på verksamheten så åkte jag upp till kommunen och frågade rakt ut nu behöver jag ha hjälp med det o det vad kan ni erbjuda. Fick rätt bra respons när jag visade ritningar blir nog lättare när de sen skall godkänna lokalen då de haft lite att säga till om redan från början. Enda jag sparkade bakut på var att det skulle va ett rum särskilt för bakning vet inte om det kommit nya regler nu för de godkänner bakning i köket nu men inte i samband med matlagning då det skall vara rengöring o disk innan bakning.

Men som somliga har sagt ha koll både på lokaler, lagar o regler o ha full dokumentation på flödet. Utbildning naturligtvis för olika yrkesroller.

O sist var beredd att jobba 24/7 utan lön.  För varje anställd kostar det multum.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Att förlora hela sitt sparkapital på en havererad satsning är en mardröm liksom att stå med en massa skulder efter en konkurs.

Var noga med att inte sätta hem o bil och smycken samt övriga personliga tillhörigheter som säkerhet hos banken om ni måste låna pengar!

 

Born41

Det är ju klart att det kanske svider om man förlorar hela sparkapital, men friskt vågat, halvt vunnet. Jag ångrar inte även om jag förlorade en rejäl slant, pengar är överskattade. Men jag gick ur med torra fötter, utan skulder och allt detta. Skulle göra igen samma val, med vissa ändringar. Tex. när jag tog hem träskulpturer o tavlor mm hade jag  tänkt att flickan skulle ta hand om busines, men hon ledsnade efter ett par månader o jag skulle sköta hela ruljansen vid sidan om mitt jobb som sopgubbe. Det går ju inte om man jobbar 10-12 timmar med fysiskt arbete. Ofta är det så att först är sambon/flickvännen etc entusiastisk och vill satsa 120% men efter ett tag slocknar intressen o allt lämnas åt sidan. Det kanske var samma med gästhuset i Thailand, vad vet jag. Men provat har jag o det är jag nöjd med även om jag har det knapert med ekonomin idag. Jag klarar mig men får leva utan lyxkonsumtion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på Kruger kraschen på 1930 talet, han förlorade miljarder!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Amigo:

Det är ju klart att det kanske svider om man förlorar hela sparkapital, men friskt vågat, halvt vunnet. Jag ångrar inte även om jag förlorade en rejäl slant, pengar är överskattade. Men jag gick ur med torra fötter, utan skulder och allt detta. Skulle göra igen samma val, med vissa ändringar. Tex. när jag tog hem träskulpturer o tavlor mm hade jag  tänkt att flickan skulle ta hand om busines, men hon ledsnade efter ett par månader o jag skulle sköta hela ruljansen vid sidan om mitt jobb som sopgubbe. Det går ju inte om man jobbar 10-12 timmar med fysiskt arbete. Ofta är det så att först är sambon/flickvännen etc entusiastisk och vill satsa 120% men efter ett tag slocknar intressen o allt lämnas åt sidan. Det kanske var samma med gästhuset i Thailand, vad vet jag. Men provat har jag o det är jag nöjd med även om jag har det knapert med ekonomin idag. Jag klarar mig men får leva utan lyxkonsumtion.

 

" pengar är överskattade"

 

Tja fråga den ensamstående och arbestlösa mamman med 4 ungar att försörja och enbart soc bidrag vad hon tycker om det.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

. Det kanske var samma med gästhuset i Thailand, vad vet jag.

Hon satsade på barberqe. En gryta med glödande kol ställdes fram och sedan en skål ovanpå där gästerna själva skötte grillningen.

man ställde fram en bricka med grönsaker och kött samt en kanna med sås/spad till skålen.

Det fans inte något liknande i byn så alla var nyfikna i början och ville prova på.

Nej det var kundunderlaget som inte räckte till för 3 ytterligare restauranger med samma koncept.

Varje dag gick back så det var bara o slå igen samt riva husen som stod på lånad mark.

Materialet som man fick vid rivningen byggde vi ett hönshus av, men kycklingfarmen blev en felsatsning då hon ble grundlurad av kycklingleverantören men det har jag skrivit om i en annan tråd.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

" pengar är överskattade"

 

Tja fråga den ensamstående och arbestlösa mamman med 4 ungar att försörja och enbart soc bidrag vad hon tycker om det.

 

BTT

Ja det finns ju alltid extremfall i båda ändarna, de som har det värre o de som har det bättre. Sånt är livet. Finns säkert flera ensamstående 4 barns mor som är företagare oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Amigo:

Ja det finns ju alltid extremfall i båda ändarna, de som har det värre o de som har det bättre. Sånt är livet. Finns säkert flera ensamstående 4 barns mor som är företagare oxå.

 

Extremfall vet jag inte om det handlar om.

 

Ca 70 procent av Afrikas befolkning lever under svältgränsen och under 100 kronor om dagen i inkomst

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

Tja fråga den ensamstående och arbestlösa mamman med 4 ungar att försörja och enbart soc bidrag vad hon tycker om det.

 

Hade hon en thairestaurang, eller vad har hon ämnet att göra?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Ca 70 procent av Afrikas befolkning lever under svältgränsen och under 100 kronor om dagen i inkomst

 

Är det för att de hade en thairestaurang?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Extremfall vet jag inte om det handlar om.

 

Ca 70 procent av Afrikas befolkning lever under svältgränsen och under 100 kronor om dagen i inkomst

 

BTT

Ja där är t om du Mr Big Spender. 

Link to comment
Dela på andra sajter



 
Ca 70 procent av Afrikas befolkning lever under svältgränsen och under 100 kronor om dagen i inkomst
 
BTT




 
Är det för att de hade en thairestaurang?
 
 


De måste driva jäkligt dåliga thairestauranger där nere.......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
58 minuter sedan, skrev Bibben:

 

Hade hon en thairestaurang, eller vad har hon ämnet att göra?

 

 

 

Nu handlade det om att Amigo anser pengar vara överskattade.

 

Du kanske ska anmäla dig till en kurs i läsförståelse på ABF så du kan hänga med i trådarna på forumet.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nu handlade det om att Amigo anser pengar vara överskattade.

 

Du kanske ska anmäla dig till en kurs i läsförståelse på ABF så du kan hänga med i trådarna på forumet.

 

BTT

Nja jag är ganska säker på att tråden handlar om en som vill öppna thairesturang.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fantomen:

Spontant: Kör på!
Skiter det sig så har du iaf testat och blivit många erfarenheter rikare.
Bättre att ångra saker man gjort än saker man inte gjort.

Önskar dig stort lycka till!

Har hört det där förut, och det är ganska korkat...

Det finns en mängd saker jag aldrig gjort, och är helt säker på att jag har det bättre och mår bättre för att jag låtit bli...

 

Jag har aldrig mördat någon, aldrig våldtagit någon, aldrig rånat någon... Jag hade antagligen ångrat mej om jag gjort nåt av de där och är nöjd med att ha avstått.

Har aldrig langat sprit till minderåriga, aldrig sålt droger... Listan kan göras längre, mycket längre...

 

Jag har inte alltid följt lagen till punkt och pricka, en del av lagbrotten stör mej inte alls, andra ger mej dåligt samvete när jag minns dem.

 

Saker jag inte gjort som jag ångrar? Har aldrig vunnit Jackpot på Eurolotto, det svider...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...