Jump to content
IGNORERAD

Hjälp till utsatt thaitjej


ye

Recommended Posts

Hej, en kompis till min fru har råkat illa ut och och behöver lite råd.

hon var gift med en idi*t men har skilt sig men är tvungen att bo kvar.

hennes UT går ut i oktober så hon måste åka tillbaka till Thailand men då hon inte har något jobb har hon knappt pengar till mat och absolut inte till biljetten hem. hennes fd har ringt till migrationsverket och sakt att han inte garanterar henne längre dom svarade tydligen att han inte behöver hjäpa henne alls, iallafall sa han så.

Alltså vad kan hon göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hon kan kontakta socialen så hjälper de henne.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

>hon var gift med en id**t men har skilt sig

En fundering.

Tog han alla pengar och boedne vid bodelningen? Och normalt tar väl det 6 månader om den ena parten sätter sig på tvären vid skilsmässa. Och tills tingsrättens dom är klar angående skilsmässan så garanterar han henne vare sig han vill eller inte (hans pengar är hennes pengar) :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

han har supit upp pengarna och blivit av med jobbet.

socialen gör inget då hon inte är svensk medborgare

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om dom kanske hade något skrivit eller något sånt, ska kolla.

hon kan ha blivit lurad att skriva på papperen.

vi kände inte henne vid skillsmässan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är här väl på UT och då omfattas man av av de sociala säkerhetsnätet tex subventionerad sjukvård och dylikt.

Kanske tycker socialen att hon bör åka hem men tills dess så borde de väl ställa upp med hjälp.

Annars så finns det ju kvinnojourer alt thailändska ambassaden, tyvärr så kanske man blir återbetalningsskyldig om ambassaden står för biljett.

Mitt tips är att kontakta en kvinnojour, de borde ju kunna hjälpa till i kontakter med svenska myndigheter typ socialen.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Vi har hjälpt en thaitjej som har råkat illa ut, hon träffadeen kille i Thailand, och han bjöd in henne till Sverige nu i början av sommaren. hon dök upp med ett turist visa och en biljett hem i slutet av augusti, tyvärr visade det sig att han var gift och ville ha lite extra kul när frugan var bortrest, han kastade ut heen efter en vecka, satte henne på tåget till Stockholm med 500:- tjejen hade ingenstans att ta vägen. Tur så hade hon träffat en av mina anställda på flyget till Svedala och hade sparat hennes mobilnummer. Nu bor hon hemma hos henne och tjänar några hundralappar på att klippa folk. Man blir så dj.a förbannad när man får reda på sånt här, nu planerar mina anställda att ringa upp id..ens fru, för att få sin hämnd för en medsyster från Thailand

Thairobban

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bästa hjälpen får hon hos kvinnojouren dom är vana med sånt här.

Och dom hjälper även till med kontakter till andra myndigheter.

Så kontakta dom snarast, dom vet precis hur hon ska göra och vilka rättigheter hon har.

Ordnar även bostad tillfälligt så hon slipper träffa mannen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt...

Kvinnojouren ger mycket bra hjälp, tycker jag. De som väljer att jobba där verkar har hjärtat för det.

Hoppas det löser sig för henne.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar.

vi ska förmedla alla råd vi fått och sen får vi se.

tack igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi har hjälpt en thaitjej som har råkat illa ut, hon träffadeen kille i Thailand, och han bjöd in henne till Sverige nu i början av sommaren. hon dök upp med ett turist visa och en biljett hem i slutet av augusti, tyvärr visade det sig att han var gift och ville ha lite extra kul när frugan var bortrest, han kastade ut heen efter en vecka, satte henne på tåget till Stockholm med 500:- tjejen hade ingenstans att ta vägen. Tur så hade hon träffat en av mina anställda på flyget till Svedala och hade sparat hennes mobilnummer. Nu bor hon hemma hos henne och tjänar några hundralappar på att klippa folk. Man blir så dj.a förbannad när man får reda på sånt här, nu planerar mina anställda att ringa upp id..ens fru, för att få sin hämnd för en medsyster från Thailand

Thairobban

Fy fan vilken gris.

De där va nog det taskigaste jag hört, så gör man bara inte.

En person som han borde åka på en massa stryk.

Hängas upp i hälsenorna på torget, inte ska man leka med folk på ett sådant sätt.

Snacka om att krossa en själ helt i onödan.

Såklart hämnden skall utföras, fick hon lida pinn ska han lida mer!

Kan också ringa för att spä ut.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

VAr de gifta i Sverige så måste en skilsmässa registreras hos tingsrätten där finns pappren avseende bodelningen med kolla med aktuell tingsrätt.

mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det som sägs så skall han självklart ha käftsmällar, men det skulle ändå vara intressant att höra hans version…..

Ha det gubbs

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Det var nog i särklass bland det värsta jag har hört. Det gör riktigt ont i mig. Stackars tjej! Fy fan!

Men som sagt, den enes version behöver inte alltid vara sann. Men troligen är det så i detta fall.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är för jävligt att att en kille gör på det sättet.

Kick his nuts girl and demand what is regely urs.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hur Har detta tragiska drama förlupit???

någon rättvisa i landet måste det finnas eller ? :kort::rtfm:

/Mats

Mats Och Duen (Chumpon Buri)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som har uppehållstillstånd och du som är medborgare i EU eller EES och är anställd i Sverige eller aktivt söker arbete här, och anses ha en verklig möjlighet att få ett jobb, har samma rättigheter att få ekonomiskt bistånd som svenska medborgare.

Du som söker asyl eller uppehållstillstånd och bor hos dina anhöriga här i Sverige kan få din dagersättning från Migrationsverket utbetald genom kommunens försorg.

Studerande, pensionärer, turister och andra tillfälliga besökare kan också i vissa fall ha rätt till ekonomiskt bistånd på samma grunder som svenska medborgare.

Ovanstående enligt Socialstyrelsen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har hjälpt en thaitjej som har råkat illa ut, hon träffadeen kille i Thailand, och han bjöd in henne till Sverige nu i början av sommaren. hon dök upp med ett turist visa och en biljett hem i slutet av augusti, tyvärr visade det sig att han var gift och ville ha lite extra kul när frugan var bortrest, han kastade ut heen efter en vecka, satte henne på tåget till Stockholm med 500:- tjejen hade ingenstans att ta vägen. Tur så hade hon träffat en av mina anställda på flyget till Svedala och hade sparat hennes mobilnummer. Nu bor hon hemma hos henne och tjänar några hundralappar på att klippa folk. Man blir så dj.a förbannad när man får reda på sånt här, nu planerar mina anställda att ringa upp id..ens fru, för att få sin hämnd för en medsyster från Thailand

Thairobban

Man blir så nedstämd och förbannad av att läsa utnyttjandet från vissa män. Jag tycker verkligen de ska berätta för hans fru.

Sedan gör det faktiskt detsamma om killen har en annan version. Man utnyttjar inte på det sättet och sedan sätter henne på ett tåg till Stockholm med 500kr på fickan. Så gör bara svin..

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Du som har uppehållstillstånd och du som är medborgare i EU eller EES och är anställd i Sverige eller aktivt söker arbete här, och anses ha en verklig möjlighet att få ett jobb, har samma rättigheter att få ekonomiskt bistånd som svenska medborgare.

Du som söker asyl eller uppehållstillstånd och bor hos dina anhöriga här i Sverige kan få din dagersättning från Migrationsverket utbetald genom kommunens försorg.

Studerande, pensionärer, turister och andra tillfälliga besökare kan också i vissa fall ha rätt till ekonomiskt bistånd på samma grunder som svenska medborgare.

Ovanstående enligt Socialstyrelsen.

Mvh Thaikonsult

Detta är ju inte speciellt specifikt och lämnar mycket till kommunerna själva att tolka, jag misstänker starkt att denna kvinna inte kan räkna med hjälp från socialtjänsten, möjligen om det är barn med i bilden eller misshandel.

Hemskt läge för henne...stackare

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...