Jump to content
IGNORERAD

Utgångsdatum för passet regler förvirrar


Chomphoo

Recommended Posts

Tjenare.

Läste på Visumservices hemsida att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER Utresedatum. Med utresa menas väll hemresan? Mitt pass är då giltigt i 5mån och således för kort tid. Har bestämt för mig att jag fått veta en gång att bara passet var giltigt resans längd så var det ok. Och har för mig att jag läst någonstans att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER INRESA OCH INTE UTRESA. Men nu börjar jag tveka då visumservice verkar ha sina regler och om jag ens kommer få visum för det. Vilka erfarenheter har ni?

 

Mvh Chomphoo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    18

  • frogfish

    18

  • Tallviking

    4

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

Utresa är resan från Sverige till Thailand

Sedan är väl regeln för Thailand att passet skall vara giltigt i 6 mån efter Inresan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeln verkar egentligen vara borttagen men lever kvar ändå och används som det verkar godtyckligt. Det står fortfarande på thailändska ambassadens hemsida att passet ska vara giltigt 6 månader vid inresa.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Mankan skriver, gäller inte längre om du ska ha vanligt 30dagars turistvisum, .

 

Rotade som fasen i detta förra året då jag missat att mitt pass var på väg att gå ut.

6 månader är rekomenderat men inte nödvändigt, det man kan tänka på att ha kopplade flygbiljetter (alt bevis på att du ska flyga vidare) om du ska mellanlanda så du inte fastnar om det landet har andra regler och så klart att passet är giltigt tiden du ska stanna i Thailand. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev evert 1:

Du kan även förnya ditt svenska pass i Thailand

Inte om man nekas tillträde vid passkontrollen på Suva..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Läste på Visumservices hemsida att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER Utresedatum. Med utresa menas väll hemresan? Mitt pass är då giltigt i 5mån och således för kort tid. Har bestämt för mig att jag fått veta en gång att bara passet var giltigt resans längd så var det ok. Och har för mig att jag läst någonstans att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER INRESA OCH INTE UTRESA. Men nu börjar jag tveka då visumservice verkar ha sina regler och om jag ens kommer få visum för det. Vilka erfarenheter har ni?

 

Mvh Chomphoo

Varför inte byta pass redan nu? Då slipper du eventuella problem. Tar 5 dagar (max).

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev frogfish:

Varför inte byta pass redan nu? Då slipper du eventuella problem. Tar 5 dagar (max).

5 dagar från du varit hos polisen....Dit är det minst sagt KÖ! Men har det som reservplan men blir jävligt tajt om tid för att beställa visum efter man fått sitt nya pass.

 

Men jag har idag kollat upp dom luddiga reglerna. Går på uteslutningsmetoden. 80% säger att passet ska vara giltigt 6mån i resans start. Några få säger att passet ska vara giltigt 6mån efter hemkomsten till Sverige. Men Sveriges ambassad kör på första alt så det borde stämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Chomphoo:

5 dagar från du varit hos polisen....Dit är det minst sagt KÖ! Men har det som reservplan men blir jävligt tajt om tid för att beställa visum efter man fått sitt nya pass.

 

Men jag har idag kollat upp dom luddiga reglerna. Går på uteslutningsmetoden. 80% säger att passet ska vara giltigt 6mån i resans start. Några få säger att passet ska vara giltigt 6mån efter hemkomsten till Sverige. Men Sveriges ambassad kör på första alt så det borde stämma.

Du kan ju åka till vilken passexpedition du vill, kolla runt lite. Har du bara tillgång till bil borde ju problemet vara ganska lätt att lösa. Syrrans familj i Norrköping hittade tid på Skavsta i Nyköping 2 dagar framåt.

 

Men det kanske är ont om tid, så det inte hinns med. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går från klarhet till klarhet.

TS vill söka visum, dvs högst troligt stanna mer en 30 dagar, och råden kring passets giltighetstid vid vistelse max 30 dagar haglar in.

Sen verkar ut och inresa vara samma sak också.....

Kan ske bästa att han stannar hemma?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Sedan är väl regeln för Thailand att passet skall vara giltigt i 6 mån efter Inresan.

Den regeln verkar mest tillämpas om man åker dit på visum. Åker man dit på "Visa Exemption" i 30 dagar räcker det normalt med att passet är giltigt under tiden man skall vara i landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Tallviking:

. Åker man dit på "Visa Exemption" i 30 dagar räcker det normalt med att passet är giltigt under tiden man skall vara i landet

Normalt? Och när räcker det då inte?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chomphoo:

5 dagar från du varit hos polisen....Dit är det minst sagt KÖ! Men har det som reservplan men blir jävligt tajt om tid för att beställa visum efter man fått sitt nya pass.

 

Men jag har idag kollat upp dom luddiga reglerna. Går på uteslutningsmetoden. 80% säger att passet ska vara giltigt 6mån i resans start. Några få säger att passet ska vara giltigt 6mån efter hemkomsten till Sverige. Men Sveriges ambassad kör på första alt så det borde stämma.

Ja det där med vid "hemkomst" är nog bara snick snack. In till Sverige kommer man nog även om passet går ut.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var o fixade ett nytt pass onsd den 8e , Fick det i dag , Så snabbt trodde jag inte det gick så nu beställa biljett..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid inresan inträde i det besökta landet "bör" giltighetstiden för passet gälla i minst 6 mån.

Bör innebär inte att passet måste vara giltigt i 6 månader till men vissa immigrationsmyndigheter kan kräva det = är mycket personligt tyckande.

Sak samma är att passet helst inte "bör" gått ut innan hemresan är avslutad.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Alarik:

Normalt? Och när räcker det då inte?

Som med många regler i Thailand så hänger det ibland på "dagsformen" på den tjänsteman man råkar hamna framför. I det här fallet på Immigration på flygplatsen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Varför inte byta pass redan nu? Då slipper du eventuella problem. Tar 5 dagar (max).

Tog 4 dar för mig. Tisdag tog jag foto hos polisen. Fredag fick jag sms att det var klart. Hämtade det idag (måndag) då jag inte hade tid i fredags.

6 timmar sedan, skrev Chomphoo:

5 dagar från du varit hos polisen....Dit är det minst sagt KÖ! Men har det som reservplan men blir jävligt tajt om tid för att beställa visum efter man fått sitt nya pass.

 

Men jag har idag kollat upp dom luddiga reglerna. Går på uteslutningsmetoden. 80% säger att passet ska vara giltigt 6mån i resans start. Några få säger att passet ska vara giltigt 6mån efter hemkomsten till Sverige. Men Sveriges ambassad kör på första alt så det borde stämma.

Bestämde mig före nyår att beställa tid för ett nytt pass. Fick tid tisdag efter trettondagen. 

 

Att några få inte fattar hur vansinnigt det låter att passet ska vara giltigt 6 månader efter hemkomsten bör inte vara något att bry sig om. De borde själv höra hur dumt det låter. Varför ska det vara giltigt 6 månader efter hemkomst. Det enda jag kan tänka mig är om landet du besökte vill få dig utlämnad. Fast när det gäller Sverige tar det säkert minst 2 år om de ska kunna besluta om utlämning eller ej. Därför borde ingen få åka utomlands längre, om de inte har ett nytaget pass. 

 

Det finns ett uttryck TiT (thai is thai), men är det inte dags att mynta SiS (Sweden is Sweden)?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-13 at 17:52, skrev Tallviking:

Som med många regler i Thailand så hänger det ibland på "dagsformen" på den tjänsteman man råkar hamna framför. I det här fallet på Immigration på flygplatsen

Så är det. Småpåvar finns det lite överallt. Inte bara i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
thaikonsult

Enligt Svenska Ambassaden

Thailand tillämpar den internationella rekommendationen att passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa. Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning. Ambassaden rekommenderar därför att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa till Thailand.

Med vänlig hälsning Roffe

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev thaikonsult:

Enligt Svenska Ambassaden

Thailand tillämpar den internationella rekommendationen att passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa. Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning. Ambassaden rekommenderar därför att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa till Thailand.

 

Med vänlig hälsning Roffe

Bra, det har väl alla förståt att så är det utom vissa som alltid vet bäst men vet ingenring

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi vännder på frågan

Damens pass måste ha 6 månaders giltlighet vid inresa till sverige enl Ambasaden  och då gäller nog samma sak för oss om vi vill åka till Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev clion:

Om vi vännder på frågan

Damens pass måste ha 6 månaders giltlighet vid inresa till sverige enl Ambasaden  och då gäller nog samma sak för oss om vi vill åka till Thailand

Härligt nu vart det solklart. Alla regler är exakt de samma oavsett om en Thai åker till Sverige eller en Svensk till Thailand😂

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är ju ett icke-problem. Se till att byta pass när det är 6 månader kvar. Hur svårt kan det vara, det ska ju ändå bytas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...