Jump to content
IGNORERAD

När ska jag skriva tjejen på min adress mm


whitepointer

Recommended Posts

whitepointer

Tjena, tjejen har flyttat in hos mig men vi har ännu inte lämnat in UT ansökan. Till saken hör att hon redan varit här i Sverige och arbetat i över ett år så UT borde inte vara något problem. När kan jag skriva henne hos mig och hur gör jag med att fixa ID mm?  :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att skriva henne så fort som möjligt hos dig, ju längre hon bor hos dig ju bättre, ni bör nog kolla men nån som kan detta innan ni lämnar in en UT ansökan i Sverige, det är stor risk att det blir avslag. 

Nu har hon väl iof personnummer men risken är annars att det tar väldigt lång tid och hon under tiden inte kan jobba eller studera. Det är kanske en bättre strategi att lämna in ansökan i Bangkok via ombud och få en intervjutid precis när hon kommit tillbaka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
whitepointer

tack för svaren...bör ändå inte vara några problem med avslag när hon redan varit här i 1,5 år på arbetsvisa och vi har foton tillsammans sedan augusti 08. Det var då vi träffades kan man säga men det är först i april, maj som det blev lite mer seriöst. Skulle nog ha skrivit henne hos mig redan då...puckad som man är när man inte vet hur man ska gå tillväga. En annan väg är väl att be hennes arbetsgivare förlänga hennes arbetsvisa antar jag o ta det från där...Måste fixa handläggare på kontoret i Götet - någon som har tips på direkt telenr? Jag antar det är bäst o släpa sig dit så fort som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

whitepointer

När jag frågar skattemyndigheten om att skriva tjejen på min adress så går det inte förrän hon har UT säger de? :blink: hur har Ni andra gjort?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

För att få folkbokföra sig i Sverige måste man ha ett uppehållstillstånd som är giltigt i ett år eller mer.

Vilken typ av uppehållstillstånd har hon nu?, ni kan titta i hennes pass.

Är hon redan folkbokförd i sverige men på en annan adress? Då ska det inte vara ngn svårighet att skriva henne hos dig.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

whitepointer

Tja.

För att få folkbokföra sig i Sverige måste man ha ett uppehållstillstånd som är giltigt i ett år eller mer.

Vilken typ av uppehållstillstånd har hon nu?, ni kan titta i hennes pass.

Är hon redan folkbokförd i sverige men på en annan adress? Då ska det inte vara ngn svårighet att skriva henne hos dig.

mvh

Tack, kikade i hennes pass och hon har ett "uppehålls och arbetstillstånd" Giltigt 1,5 år maj08-okt 09

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tack, kikade i hennes pass och hon har ett "uppehålls och arbetstillstånd" Giltigt 1,5 år maj08-okt 09

Då uppfyller hon ju grundregeln för att folkbokföra sig i Sverige!

Är hon redan folkbokförd? dvs har hon ett personnummer. I såfall borde dat ju bara vara att byta adress på folkbokföringen. 'Skriva' sig hos dig. tex www.adressandring.se

Skattemyndigheten har varken ngn rättighet eller skyldighet att ha ngn synpunkt på det.

Är hon inte folkbokförd. dvs har inget personnummer kan det kanske bli krångligare, eftersom hon har så kort tid kvar på sitt uppehållstillstånd.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

whitepointer

Då uppfyller hon ju grundregeln för att folkbokföra sig i Sverige!

Är hon redan folkbokförd? dvs har hon ett personnummer. I såfall borde dat ju bara vara att byta adress på folkbokföringen. 'Skriva' sig hos dig. tex www.adressandring.se

Skattemyndigheten har varken ngn rättighet eller skyldighet att ha ngn synpunkt på det.

Är hon inte folkbokförd. dvs har inget personnummer kan det kanske bli krångligare, eftersom hon har så kort tid kvar på sitt uppehållstillstånd.

mvh

Nej, hon har inget personnr än. Hon har tidigare innan hon "flyttade in" hos mig bott i en lgh som hennes arbetsgivare stod för. Ska ta ett snack med hennes arbetsgivare hur vi ska göra. Får lösa det genom dem på något sätt. Ev bara förlänga arbetstillståndet o ta det från där. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Glöm inte att meddela ditt försäkringsbolag som du har din hemförsäkring i, det är viktigt för då är hon medförsäkrad på samma premie.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon är folkbokförd på sammma adress så är hon medförsäkrad automatiskt, gäller även vid resa utomlands. Försäkringsbolaget kollar i "spar" och ser vart hon är folkbokförd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få folkbokföra sig måste man ha c.a ett år kvar av uppehållstillståndet. I annat fall säger Skatteverket nej.

Däremot kan hon söka förlängning av sitt uppehållstillstånd med anknytning till dig och det gör hon i Sverige. Folkbokföra sig kan hon göra efter det förlängningen blivit klar.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

whitepointer

Skulle ha skrivit tidigare men har inte hunnit med. Tjejen fick sitt UT på mig för ett par veckor sedan :great: Vad jag fick reda på innan vi lämnade in var att hon redan var c/o hos sin chef sedan maj 08 och redan hade de fyra sista. Så det var bara att lämna flyttanmälan till skatteverket. Nu har hon också slutat hos denna arbetsgivare som betalar taskiga thailöner o bara åker o hämtar nya "slavar" i Thailand när det passar...har god lust o skriva ut dennes namn o vilka företag han står för men det är väl att gå för långt...vi får se. Är inte direkt kompis med den killen kan jag säga.

Tack för alla svar!

:clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...