Jump to content
IGNORERAD

Nytt kylskåp


Mankan

Recommended Posts

Jag har varit sugen på att köpa en sån där "öl-kyl" med glasdörr att ha ute uppe i byn. Jag såg sist vi var uppe att de hade lite olika storlekar på makro i Chiang mai. Har för mig att de inte kostade mer ä 5-15 tusen beroende på storlek.

 

Vi har en ganska lite kyl/frys inne så den är alltid belamrad med diverse mat när vi är hemma så det är is-box som gäller för dryck. Nu tycker väl min sambo att det är bättre att satsa på ett nytt större kyl/frys innan då kan man ju använda den gamla till öl-kyl men det känns inte lika roligt men det kan hända det blir så.

 

Frågor 

Är det nått att ha de där kylarna med glasdörr på makro?

Tips på affärer de finns att köpa till hyfsat pris?

 

Vanlig kyl/frys kombi.

Vart hittar man bra skåp till bra priser?

Har alla kyl/frys skåp i Thailand frys-delen överst jag föredrar att ha den nere? 

( Jag får i princip stå på knä när jag ska söka nått i kylen med de skåpet vi har idag medans frys-delen man sällan är i är i perfekt höjd).

 

PS

Lampang eller Phrae är närmast större städer för oss där det finns större köpcentrum.

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har varit sugen på att köpa en sån där "öl-kyl" med glasdörr att ha ute uppe i byn. Jag såg sist vi var uppe att de hade lite olika storlekar på makro i Chiang mai. Har för mig att de inte kostade mer ä 5-15 tusen beroende på storlek.

 

Vi har en ganska lite kyl/frys inne så den är alltid belamrad med diverse mat när vi är hemma så det är is-box som gäller för dryck. Nu tycker väl min sambo att det är bättre att satsa på ett nytt större kyl/frys innan då kan man ju använda den gamla till öl-kyl men det känns inte lika roligt men det kan hända det blir så.

 

Frågor 

Är det nått att ha de där kylarna med glasdörr på makro?

Tips på affärer de finns att köpa till hyfsat pris?

 

Vanlig kyl/frys kombi.

Vart hittar man bra skåp till bra priser?

Har alla kyl/frys skåp i Thailand frys-delen överst jag föredrar att ha den nere? 

( Jag får i princip stå på knä när jag ska söka nått i kylen med de skåpet vi har idag medans frys-delen man sällan är i är i perfekt höjd).

 

PS

Lampang eller Phrae är närmast större städer för oss där det finns större köpcentrum.

 

Hej

 

Vi bestämde oss för nytt kylskåp för någon månad sedan. Så vi kollade runt en del. Nu var vi naturligtvis inte runt överallt. Men

av alla ställen vi kollade, så låg Makro bäst prismässigt. Det blev ett Samsungskåp, kyl+frys. Ingen lyxmodell. Alla man pratade med

framhöll Samsung som bästa val.

Frysdelen sitter överst, verkar vara det mest förekommande. Såg nog bara någon Electrolux som hade frys nederst.

Hemkörning och montering ingick i priset, men det är nog vanligt hos de flesta butiker. I varje fall inom rimligt avstånd.

2 proffsiga killar kom med skåpet på avtalad tid, bar in och monterade ihop prylarna.

Vad gäller drickakylarna med glasdörr så är väl min uppfattning att de främst är avsedda för butiker och restauranger.

Fördelen med glasdörr att man kan kolla vad som finns, och inte ha dörren öppen mer än nödvändigt.

Kanske man även ska jämföra energiförbrukning? Jag kan tänka mig att en isolerad "normal" kylskåpsdörr

isolerar bättre än en glasdörr???

 

mvh

biker

P1080527.thumb.JPG.a619eda17794e49d7bd98367d29eb43e.JPG

 

P1080525.thumb.JPG.fc5d66a7b61a1c81db5829d7c0cbaa17.JPG

 

P1080529.thumb.JPG.a79b4e878622f678e73171121a833a3c.JPG

 

 

 

 

P1080526.JPG

P1080528.JPG

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Be bysmeden göra en ställning att ställa skåpet på.

I Sverige säljs underrede till tvättmaskiner, och ett sådant skulle nog fungera.

Antar att din fru, likt dom flesta Thai, är ganska kort, men hon kan ju ta fram en stol att kliva på dom få gånger hon skall in i frysen.

Vinkylar har nog oftast glasdörr, men det är nog för att man vill impa på vänkretsen, när dom är på besök.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Mankan said:

Har alla kyl/frys skåp i Thailand frys-delen överst jag föredrar att ha den nere? 

Det är tyvärr inte vanligt här (misstänker att det är desto vanligare i Saweeden) men det finns iaf några tillverkare som tänkt till och satt frysen under kylen.

För mig är det ofattbart att fler inte fattat grejen. Kylen öppnar man ju typ 10 gånger oftare än frysen.

För några år sedan köpte jag en sådan här (på Homepro) som jag vart riktigt nöjd med:

 

http://www.mitsubishielectric.com.au/mr-l710eg-l4-grande-french-door-refrigerator.html

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det man bör tänka på är att hålla sitt kylskåp fritt från bakteriehärdar. 
Jag har för mig att jag sett ett kylskåp på detta forum som mycket väl skulle kunna användas vid biologisk krigsföring 

Link to comment
Dela på andra sajter

Panasonic med frys längst ner, finnes fler som har den lösningen fast flertalet har som du säger frysdelen på topp. Hadde ett förut men tröttnade efter ett år att kröka ryggen för att hitta ölen. 

 

20200113_000528.thumb.jpg.6eb202e1f597594bc0ebe68a3e132cc4.jpg

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fantomen:

Det är tyvärr inte vanligt här (misstänker att det är desto vanligare i Saweeden) men det finns iaf några tillverkare som tänkt till och satt frysen under kylen.

För mig är det ofattbart att fler inte fattat grejen. Kylen öppnar man ju typ 10 gånger oftare än frysen.

För några år sedan köpte jag en sådan här (på Homepro) som jag vart riktigt nöjd med:

 

http://www.mitsubishielectric.com.au/mr-l710eg-l4-grande-french-door-refrigerator.html

 

 

 

1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Panasonic med frys längst ner, finnes fler som har den lösningen fast flertalet har som du säger frysdelen på topp. Hadde ett förut men tröttnade efter ett år att kröka ryggen för att hitta ölen. 

 

20200113_000528.thumb.jpg.6eb202e1f597594bc0ebe68a3e132cc4.jpg

Ja panasonic eller side by side verkar bra alternativ då om man inte vill ha frysen överst. 

 

Denna är det bra pris på. Den kanske kan vara nått. Side by side får man antagligen gå upp i pris för att hitta någon.

https://www.homepro.co.th/p/1045913

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panasonic har kyl med frysdel nederst. 
Köpte mitt för 6 år sedan. 
7B06EC70-5949-4F51-BAC8-7F10A761C326.thumb.jpeg.899a64f15e9b1d9045416a882d77d9e2.jpeg
Min Samsung liknande den postad tidigare har jag fått byta styrkort på samt magnetlisterna är slut också efter ett fåtal år.


I allmänhet vart tvungen att byta allt Samsung till andra märken här i Thailand.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Panasonic med frysen nertill.

Köpt på Homepro för drygt 2 år sedan.

Funkar perfekt, har aldrig behövt frosta av den.

20200113_103937.thumb.jpg.f19ffb15745c2a95ccc03af651b591f8.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara, vänd kylen upp och ned, och frysfacket hamnar i botten!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

En del kylskåp i Thailand för en hel del oväsen. För tio år sen Hyrde jag  lägenhet och då var det just ett Panasonic kylskåp som stog och brummade och dånade .kan ha blivit bättre nu eller var just det exemplaret slitet. Men skulle kolla upp det innan köp. (Ljudnivån alltså)

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på Homepro nu på Big C Klangen och var självklart tvungen att räkna haha.
Av 78 skyltade kylskåp hade 15 stycken frysen undertill.
Så nu vet ni det iaf. [emoji6]

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det ballt med egen öl-kyl men om man tänker till så kostar dom typ 3 ggr så mycket som ett vanligt kylskåp. Varfar fattar jag inte. Jag köpte min öl-kyl i Udon Thani ifrån en affär på stan som sålde butiksinredningar, senare upptäckte jag att deras fabrik låg typ 100m ifrån huset där vi bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-12 at 13:25, skrev Mankan:

Jag har varit sugen på att köpa en sån där "öl-kyl" med glasdörr att ha ute uppe i byn. Jag såg sist vi var uppe att de hade lite olika storlekar på makro i Chiang mai. Har för mig att de inte kostade mer ä 5-15 tusen beroende på storlek

Lazada, perfekt om du bor i obygden.

6A674AFA-9AD6-41B2-8A08-91A6ED727487.thumb.png.23b6d8b9d0279f4bed6057116c2d2bee.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-13 at 07:54, skrev Soengsang:

Hur svårt kan det vara, vänd kylen upp och ned, och frysfacket hamnar i botten!!

Du måste då vända kompressorn ett halvt varv annars hamnar oljan fel, såvida det inte är ett abbsorbationsskåp men dom är mycket ovanliga nuförtiden.

Ett gasol eller fotogendrivet kylskåp fungerar enligt den principen.

Termostaten hamnar i botten och den måste då flyttas.

Sedan kanske det fungerar.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev born41:

Du måste då vända kompressorn ett halvt varv annars hamnar oljan fel,

No shit Sherlock......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Att thai vill ha frysen uppe är ju inte så konstigt, dom är lite kortare än vad vi är.

 

Vi ska satsa på ett nytt nu i kristiderna, börjar se bra rabatterat ut nu. Vårt problem är att vi vill ha ett vänsterhängt och det verkar inte finnas i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Esspe:

Att thai vill ha frysen uppe är ju inte så konstigt, dom är lite kortare än vad vi är.

 

Vi ska satsa på ett nytt nu i kristiderna, börjar se bra rabatterat ut nu. Vårt problem är att vi vill ha ett vänsterhängt och det verkar inte finnas i Thailand.

Vissa modeller är möjliga att "hänga om" men långt ifrån alla så kolla på respektive modell

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att thai vill ha frysen uppe är ju inte så konstigt, dom är lite kortare än vad vi är.
 
Vi ska satsa på ett nytt nu i kristiderna, börjar se bra rabatterat ut nu. Vårt problem är att vi vill ha ett vänsterhängt och det verkar inte finnas i Thailand.
Vissa modeller är möjliga att "hänga om" men långt ifrån alla så kolla på respektive modell
Mina senaste två har varit möjliga att hänga om men då det nu är LCD displayer och sånt i dörrarna så har tillverkaren i instruktionsboken skrivet att omhängning skall göras av auktoriserad service tekniker.

Men men den normalhändige klarar det!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-12 at 13:25, skrev Mankan:

Jag har varit sugen på att köpa en sån där "öl-kyl" med glasdörr att ha ute uppe i byn. Jag såg sist vi var uppe att de hade lite olika storlekar på makro i Chiang mai. Har för mig att de inte kostade mer ä 5-15 tusen beroende på storlek.

 

Vi har en ganska lite kyl/frys inne så den är alltid belamrad med diverse mat när vi är hemma så det är is-box som gäller för dryck. Nu tycker väl min sambo att det är bättre att satsa på ett nytt större kyl/frys innan då kan man ju använda den gamla till öl-kyl men det känns inte lika roligt men det kan hända det blir så.

 

Frågor 

Är det nått att ha de där kylarna med glasdörr på makro?

Tips på affärer de finns att köpa till hyfsat pris?

 

Vanlig kyl/frys kombi.

Vart hittar man bra skåp till bra priser?

Har alla kyl/frys skåp i Thailand frys-delen överst jag föredrar att ha den nere? 

( Jag får i princip stå på knä när jag ska söka nått i kylen med de skåpet vi har idag medans frys-delen man sällan är i är i perfekt höjd).

 

PS

Lampang eller Phrae är närmast större städer för oss där det finns större köpcentrum.

 

Så se våran ky/frys ut med frysen nere.

Köpt på Home Pro,pris inget minne av det

312154002_Frysennere.thumb.jpeg.5b650890b5cdef2364938f26d738c35a.jpeg

Mvh. Dollemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...