Jump to content
Sign in to follow this  
Mankan

Nytt kylskåp

Recommended Posts

Mankan

Jag har varit sugen på att köpa en sån där "öl-kyl" med glasdörr att ha ute uppe i byn. Jag såg sist vi var uppe att de hade lite olika storlekar på makro i Chiang mai. Har för mig att de inte kostade mer ä 5-15 tusen beroende på storlek.

Vi har en ganska lite kyl/frys inne så den är alltid belamrad med diverse mat när vi är hemma så det är is-box som gäller för dryck. Nu tycker väl min sambo att det är bättre att satsa på ett nytt större kyl/frys innan då kan man ju använda den gamla till öl-kyl men det känns inte lika roligt men det kan hända det blir så.

Frågor 

Är det nått att ha de där kylarna med glasdörr på makro?

Tips på affärer de finns att köpa till hyfsat pris?

Vanlig kyl/frys kombi.

Vart hittar man bra skåp till bra priser?

Har alla kyl/frys skåp i Thailand frys-delen överst jag föredrar att ha den nere? 

( Jag får i princip stå på knä när jag ska söka nått i kylen med de skåpet vi har idag medans frys-delen man sällan är i är i perfekt höjd).

PS

Lampang eller Phrae är närmast större städer för oss där det finns större köpcentrum.

Edited by Mankan
  • Ge karma 3

born41

Be bysmeden göra en ställning att ställa skåpet på.

I Sverige säljs underrede till tvättmaskiner, och ett sådant skulle nog fungera.

Antar att din fru, likt dom flesta Thai, är ganska kort, men hon kan ju ta fram en stol att kliva på dom få gånger hon skall in i frysen.

Vinkylar har nog oftast glasdörr, men det är nog för att man vill impa på vänkretsen, när dom är på besök.

Born41

• Ge karma 1

Fantomen
2 hours ago, Mankan said:

Har alla kyl/frys skåp i Thailand frys-delen överst jag föredrar att ha den nere? 

Det är tyvärr inte vanligt här (misstänker att det är desto vanligare i Saweeden) men det finns iaf några tillverkare som tänkt till och satt frysen under kylen.

För mig är det ofattbart att fler inte fattat grejen. Kylen öppnar man ju typ 10 gånger oftare än frysen.

För några år sedan köpte jag en sådan här (på Homepro) som jag vart riktigt nöjd med:

http://www.mitsubishielectric.com.au/mr-l710eg-l4-grande-french-door-refrigerator.html

• Ge karma 6

andrejsdenruskige

Det man bör tänka på är att hålla sitt kylskåp fritt från bakteriehärdar. 
Jag har för mig att jag sett ett kylskåp på detta forum som mycket väl skulle kunna användas vid biologisk krigsföring 

• Ge karma 1
  • Haha 6

Mankan
3 timmar sedan, skrev Fantomen:

Det är tyvärr inte vanligt här (misstänker att det är desto vanligare i Saweeden) men det finns iaf några tillverkare som tänkt till och satt frysen under kylen.

För mig är det ofattbart att fler inte fattat grejen. Kylen öppnar man ju typ 10 gånger oftare än frysen.

För några år sedan köpte jag en sådan här (på Homepro) som jag vart riktigt nöjd med:

http://www.mitsubishielectric.com.au/mr-l710eg-l4-grande-french-door-refrigerator.html

1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Panasonic med frys längst ner, finnes fler som har den lösningen fast flertalet har som du säger frysdelen på topp. Hadde ett förut men tröttnade efter ett år att kröka ryggen för att hitta ölen. 

20200113_000528.thumb.jpg.6eb202e1f597594bc0ebe68a3e132cc4.jpg

Ja panasonic eller side by side verkar bra alternativ då om man inte vill ha frysen överst. 

Denna är det bra pris på. Den kanske kan vara nått. Side by side får man antagligen gå upp i pris för att hitta någon.

https://www.homepro.co.th/p/1045913

hakancnx

Panasonic har kyl med frysdel nederst. 

Köpte mitt för 6 år sedan. 

7B06EC70-5949-4F51-BAC8-7F10A761C326.thumb.jpeg.899a64f15e9b1d9045416a882d77d9e2.jpeg

• Ge karma 8

Nicholas
Panasonic har kyl med frysdel nederst. 
Köpte mitt för 6 år sedan. 
7B06EC70-5949-4F51-BAC8-7F10A761C326.thumb.jpeg.899a64f15e9b1d9045416a882d77d9e2.jpeg
Min Samsung liknande den postad tidigare har jag fått byta styrkort på samt magnetlisterna är slut också efter ett fåtal år.

I allmänhet vart tvungen att byta allt Samsung till andra märken här i Thailand.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• Ge karma 3

Chrille Columbus

En del kylskåp i Thailand för en hel del oväsen. För tio år sen Hyrde jag  lägenhet och då var det just ett Panasonic kylskåp som stog och brummade och dånade .kan ha blivit bättre nu eller var just det exemplaret slitet. Men skulle kolla upp det innan köp. (Ljudnivån alltså)

lasseiudon

Visst är det ballt med egen öl-kyl men om man tänker till så kostar dom typ 3 ggr så mycket som ett vanligt kylskåp. Varfar fattar jag inte. Jag köpte min öl-kyl i Udon Thani ifrån en affär på stan som sålde butiksinredningar, senare upptäckte jag att deras fabrik låg typ 100m ifrån huset där vi bor.