Jump to content
IGNORERAD

Svininfluensan - Vaccinera sig i Thailand?


lompok

Recommended Posts

Hej!

Någon som känner till om det går att få

influensavaccin i Thailand i så fall var?

lompok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • AnOnYm

    13

  • BanFang

    5

  • Merlins

    4

  • Surin P3

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag skulle fråga på de större välrenommerade sjukhusen i Bangkok!

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett vaccin ska enl. uppgift finnas tillgänglig i Augusti för allmänheten i hela Thailand.

Då ska det bara vara att gå in på närmsta sjukhus och få en spruta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina barn är vaccinerade i Thailand, men sen jag såg på nyheterna här i Sverige igår att det krävs 2 injektioner och att svin-influensavaccinet inte är färdigtillverkat ännu, så funderar jag på vad sjukhuset "sålde" för vaccin :diablo:

Jag har inte varit hemma sedan hysterin bröt ut, frugan tog barnen till ett stort privat-sjukhus där de redan vaccinerar för fullt (mot betalning förstås), frågan är vad de vaccinerar emot???

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer att Sverige beställt 18 miljoner doser av vaccinet, som då ska räcka till två doser för varje invånare. Beräknad leverans är månadsskiftet september-oktober.

Vi får väl se hur det blir med det. Om paniken (omotiverad enligt min mening) ökar, så blir det väl den som betalar bäst som får leverans i första hand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Ett vaccin ska enl. uppgift finnas tillgänglig i Augusti för allmänheten i hela Thailand.

Då ska det bara vara att gå in på närmsta sjukhus och få en spruta.

Thailand har bestallt 2 miljoner doser till 60+ miljoner befolkning sa knappast tillgangligt for alla. Vidare sa ar val slutet pa September leveransdatum tror jag. Hur som helst lar det bli dyrt att kopa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thailand har bestallt 2 miljoner doser till 60+ miljoner befolkning sa knappast tillgangligt for alla. Vidare sa ar val slutet pa September leveransdatum tror jag. Hur som helst lar det bli dyrt att kopa.

Bra med uppdaterad info om detta. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du missat att det är Thailand vi pratar om,

vad som händer i sverige är ej av intresse.

Herr Ola har talat nej-- tänkt.?

Quote

Det stämmer att Sverige beställt 18 miljoner doser av vaccinet, som då ska räcka till två doser för varje invånare. Beräknad leverans är månadsskiftet september-oktober.

Vi får väl se hur det blir med det. Om paniken (omotiverad enligt min mening) ökar, så blir det väl den som betalar bäst som får leverans i första hand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Någon som vet huruvida man kan vaccinera sig mot svininfluensan i Thailand? Likväl man gör det när man är där istället för att vänta tills i höst här hemma.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det existerar inget vaccin i hela världen ännu förutom på experimentstadiet. Tvivlar på att det kommer snabbare till Thailand än till Sverige. Men är du där när det blir tillgängligt så kan du ju göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har Du missat att det är Thailand vi pratar om,

vad som händer i sverige är ej av intresse.

Herr Ola har talat nej-- tänkt.?

Ähum,

Jaha, tack för lektionen...

Jämförelser med Sverige är enligt min mening alltid relevanta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min frus morsa (61 år) har enligt egen uppgift blivit vaccinerad mot svinsjukan igår. Hon blev kallad av den lokala sjukvården. Bor utanför Bangkok. Då borde det ju finnas vaccin. Stämmer det så är det ju smått fantastiskt att ulandet Thailand ligger före vår egen svenska trygghetsmodell:).

mvh

Ateisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej

Min frus morsa (61 år) har enligt egen uppgift blivit vaccinerad mot svinsjukan igår. Hon blev kallad av den lokala sjukvården. Bor utanför Bangkok. Då borde det ju finnas vaccin. Stämmer det så är det ju smått fantastiskt att ulandet Thailand ligger före vår egen svenska trygghetsmodell:).

mvh

Ateisten.

Stammer med sakerhet inte. Dock vaccinerar de gamla och sjula mot vanliga influensan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är intressant...

Enligt vad jag har läst (Bangkok Post) så har Thailand beställt (tror inte det är levererat) 2 miljoner doser (kanske bara första skedet?), och med en befolkning på över 60 miljoner och 2 doser/pers så räcker det inte långt...

Tror nog att i Thailand är det den som betalar som får vaccinet, oavsett om man är Thai eller Farang.

Undrar just hur vården i Sverige ställer sig till att vaccinera personer med t.e.x besöksvisa. Betala förstår jag, men tillgången på vaccin gör kanske att de får låg prioritet?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det här är intressant...

Enligt vad jag har läst (Bangkok Post) så har Thailand beställt (tror inte det är levererat) 2 miljoner doser (kanske bara första skedet?), och med en befolkning på över 60 miljoner och 2 doser/pers så räcker det inte långt...

Tror nog att i Thailand är det den som betalar som får vaccinet, oavsett om man är Thai eller Farang.

Undrar just hur vården i Sverige ställer sig till att vaccinera personer med t.e.x besöksvisa. Betala förstår jag, men tillgången på vaccin gör kanske att de får låg prioritet?

Med det resonnemanget kan man föreställa sig att de häringar Gothia Cup ungdomar

som visade sig smittade, redan skickats hem - och helst utan behandling.

Visst finns det regelryttare i Sverige men man ska inte överdriva.

Jag tvivlar på att någon som ber om hjälp eller vaccination prioriteras bort.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med det resonnemanget kan man föreställa sig att de häringar Gothia Cup ungdomar

som visade sig smittade, redan skickats hem - och helst utan behandling.

Visst finns det regelryttare i Sverige men man ska inte överdriva.

Jag tvivlar på att någon som ber om hjälp eller vaccination prioriteras bort.

mvh GD

Nja...Att skicka hem en sjuk spelare med hela mediauppbådet runtomkring. Kanske ingen bra lösning, och troligtvis ganska dyr(vem vill vara med på ett sådant plan)...

Men jag hoppas du har rätt GD, att vi alla bemöts lika när(om) vi vill vaccinera oss. Jag oroar mig för mycket nu när jag och min Tiirak väntar besked från ambassaden för visum.

I vaccinfrågan prioriterar Sverige, med helt rätt, "riskpersoner" först och jag hoppas att jag och min tjej kan vaccinera oss samidigt.

Samtidigt är väl riskerna för komplikationer inte så stora med svininfluensan, enligt SVT-text så är dödligheten (död per insjuknad) inte större än i en vanlig influensa men risken att bli smittad är större. Sverige är orolig att många blir smittade och sjuka vilket i sin tur ger stora kostnader/minskade intäkter.

Vi får väl hoppas att det inte blir så allvarligt  :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det här är intressant...

Enligt vad jag har läst (Bangkok Post) så har Thailand beställt (tror inte det är levererat) 2 miljoner doser (kanske bara första skedet?), och med en befolkning på över 60 miljoner och 2 doser/pers så räcker det inte långt...

Tror nog att i Thailand är det den som betalar som får vaccinet, oavsett om man är Thai eller Farang.

Undrar just hur vården i Sverige ställer sig till att vaccinera personer med t.e.x besöksvisa. Betala förstår jag, men tillgången på vaccin gör kanske att de får låg prioritet?

http://www.maipenrai...93064/#msg93064

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Svininfluensan var det töntigaste jag varit med om.

Jag arbetade som en av dom ansvariga för Gothia Cup. Och det var många som drabbades av influensan. Många många fler än vad det framgick av pressen. Jag fick huvudvärk torrhosta samt hög feber. Jag tänkte att shit nu är det kört för denna veckan iallafall. Men jag var bara sjuk i ett dygn.

Sen gick det över på mig. En läkare som jag pratade med sa att en del får bara symtom i ett eller i ett fåtal dygn sen blir dom symtom fria. Sedan sade han att man smittar andra precis innan man själv blir sjuk. Är man frisk och inte har hosta eller nyser smittar man inte.

Så för mig var svininfluensan töntigt.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej.

Svininfluensan var det töntigaste jag varit med om.

Jag arbetade som en av dom ansvariga för Gothia Cup. Och det var många som drabbades av influensan. Många många fler än vad det framgick av pressen. Jag fick huvudvärk torrhosta samt hög feber. Jag tänkte att shit nu är det kört för denna veckan iallafall. Men jag var bara sjuk i ett dygn.

Sen gick det över på mig. En läkare som jag pratade med sa att en del får bara symtom i ett eller i ett fåtal dygn sen blir dom symtom fria. Sedan sade han att man smittar andra precis innan man själv blir sjuk. Är man frisk och inte har hosta eller nyser smittar man inte.

Så för mig var svininfluensan töntigt.

MVH BanFang

Du kan ju ringa han 22-åringen i järnlungan på Karolinska och tala om hur töntig han är.

Fast det är inte säkert han svarar :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du kan ju ringa han 22-åringen i järnlungan på Karolinska och tala om hur töntig han är.

Fast det är inte säkert han svarar :-)

mvh GD

Ja det kan jag göra om du har telefonnumret till järnlungan :crazy:

Nä men skämt åsido. Har man nedsatt imunförsvar eller någon annan allvarlig sjukdom måste man naturligtvis vara försiktig.

Det gäller naturligtvis vid "vanlig" infuensa också. Den dödar många människor som är sjuka sedan innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar drabba dom som har ett starkt immunförsvar värst...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Verkar drabba dom som har ett starkt immunförsvar värst...

Källa på det? socialstyrelsen säger att "de flesta som fått allvarligare symtom ha haft en underliggande sjukdom, t.ex. svår astma eller övervikt."

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Verkar drabba dom som har ett starkt immunförsvar värst...

Fel Fel Fel Fel. Som Brasse sa i fem myror är fler än fyra elefanter. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom svenskar som är värst drabbade , en frisk 20-åring , en frisk 21-åring .

För vanlig influenza stämmer det att dom med lågt immunförsvar blir värst drabbade.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dom svenskar som är värst drabbade , en frisk 20-åring , en frisk 21-åring .

För vanlig influenza stämmer det att dom med lågt immunförsvar blir värst drabbade.

Källa på det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...