Jump to content
IGNORERAD

Vaccinerar du dig?


Joints

Du som inte är förstagångsresenär, vaccinerar du dig när du åker till Thailand?  

84 röster

  1. 1. Du som inte är förstagångsresenär, vaccinerar du dig när du åker till Thailand?

    • Ja, jag vaccinerar mig mot det mesta
      12
    • Ja, men bara lite
      16
    • Nej
      56


Recommended Posts

Snurrade in på ett forum för thailandsromantiker där alla verkar veta allt om vaccinationer. Själv så tror jag mig komma ihåg att jag tog några sprutor för drygt tio år sedan och har sedan dess inte haft en tanke på att vaccinera mig när jag åker till Thailand.

Hur gör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • ban99arne

    3

  • hoggarn

    3

  • Singha711

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kan väl utveckla frågeställningen med att jag har en teori om att charterturister vaccinerar sig mer noggrant och vi lite mer erfarna tänker inte så mycket på det där. Egentligen borde det ju vara tvärtom eftersom vi spenderar mer tid där och antagligen inte bara håller oss till turistorter. Fast för min egen del tycker jag det verkar råda någon slags vaccineringshysteri. Tror inte det är så viktigt när man reser till Thailand. Afrika däremot...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta av nödvändig skydd får du ju innan första asientrippen.

Det är bara det med farang- diare, eller vad det nu kallas för, som man nog får följa upp vart annat år.

Ban99arne, kan du bekräfta det?

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Havrix mot Hepatit A.

Andra dosen efter 6-12 månader ger skydd i 20 år.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag ser i min lilla gula vaccinationsbok att jag vaccinerat mig mot polio och difteri. Plus Havrix och Ducoral (vad det nu är?). Senaste var dock 2000-10-24, antagligen inför någon resa till Bali eller medelhavet.

Första resan till Thailand juni 2002, inga vaccineringar inför den resan och inte sedan heller. Fast kanske dags för en Twinrix nu.

Tänker dock inte ryckas med i paniken för H1N1...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ducoral mot diarré.

Twinrix mot Hepatit A och B

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att förglömma stelkramp och rabies (4 injektioner tror jag) .

Men det får du automatiskt när du blir biten av en hund i Thailand.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hmm, jag ser i min lilla gula vaccinationsbok att jag vaccinerat mig mot polio och difteri. Plus Havrix och Ducoral (vad det nu är?). Senaste var dock 2000-10-24, antagligen inför någon resa till Bali eller medelhavet.

Första resan till Thailand juni 2002, inga vaccineringar inför den resan och inte sedan heller. Fast kanske dags för en Twinrix nu.

Tänker dock inte ryckas med i paniken för H1N1...

Herr Chang har talat.

Enligt någon här tillhör du ålderskategorin som nästan vart med om spanska sjukan

och därför har ett fullgott skydd mot H1N1.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det mesta av nödvändig skydd får du ju innan första asientrippen.

Det är bara det med farang- diare, eller vad det nu kallas för, som man nog får följa upp vart annat år.

Ban99arne, kan du bekräfta det?

// Singha711

Mja, en god diarre om dagen är inget som man skall räds, det är tvärtom nyttigt att rensa ut tarmkanalen en gång om dagen. Däremot bör man se upp med ihållande morgonstånd vilket bäst botas med ett par isbitar i filsingarna.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det behövs inte!!

Har klarat mig bra på mina 36 resor till Thailand på 11år

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge: Struntar du i hemförsäkring också och bältet i bilen? Finns väl ingen anledning att strunta i vaccunation mot t ex. hepatit. Är ju ingen stor kostnad precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mot hepatit är väl rimligt att ha.

Jag är däremot tveksam till vaccin mot japansk hjärnhinneinflammation. Eller tabletter mot malaria.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker dock inte ryckas med i paniken för H1N1...

Herr Chang har talat.

Herr Chang! Har du inte hört hur fru Chang hostar väl mycket när du har svamlat här en längre stund?  :whistle:   Vad kan det vara tro?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Twinrix!  ;)

mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta Ducoral mot diarré det känns lite säkrare även om det inte täcker mer än 30-40% och så fyller jag på med Twinrix när det behövs. I början när jag inte visste vart det bar av så tog jag även japansk encefalit (mot hjärninflammation) och malaria men numera blir det inga djungelturer i nordöstra Thailand.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Twinrix, ger ett långvarigt skydd mot obotligt gulsot.

Annars tror jag min kropp klarar det mesta.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänker dock inte ryckas med i paniken för H1N1...

Herr Chang har talat.

Herr Chang! Har du inte hört hur fru Chang hostar väl mycket när du har svamlat här en längre stund?  :whistle:   Vad kan det vara tro?

Det beror snarare på att jag rökt för många cigaretter vid datorn...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stelkramp har väl de flesta av oss tagit i grundskolan, kommer dock inte ihåg hur länge skyddet räcker och behövs säkert en booster snart. Den är ju snarast ett måste för den som inte har det.

Har frågat på företagshälsovården hur länge skyddet som vi alla tog när vi gick i grundskolan mot tuberkulos gäller. Svaret var lite svävande men verkar vara hela livet. 

Har själv tagit livslångt för hepatit A/B, kolera samt gula febern via jobbet. Gula febern verkar inte funka alls då jag gifter mig nästa vecka :-)

Dukoral är bara mot vanligt racerbajs och räcker bara några månader. Enkelt och billigt att ta för den som vill det. En hundring för några år sedan och den dricker man en gång innan resan.

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Första resorna ja..mumsade till och med malariatabletter.. på inrådan av oroliga mamma doktorn.

Nu mera ingenting..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Mitt svar är samma som Enis  "Första resorna ja..mumsade till och med malariatabletter.. "

Nu mera ingenting, men är vaccinerad mot Hepatit A och B.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog nåt hepatit vaccin för nåra år sen, har funkat kanon. Djäkligt viktigt att inte åka på hepatit, det kan sabba hela livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej ITOY

Jag tror också att Hepatit vaccinering är viktig att ha, käkar själv mycket skaldjur och kött som är både rått och halvrått.

Sedan finns ju alltid risk för blodsmitta vid olyckshändelser och kontakter med smittade personer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...