Guest Isan Lover Inlagd Juli 14, 2008 Dela Inlagd Juli 14, 2008 Hej En gång för ca 12 år sedan skulle jag hälsa på några svenska kompisar i pattya över julhelgen. Jag hittade några av dom på Hasses bar där dom satt och åt kåldolmar, pytt m.m , dom ville att jag skulle göra dom sällskap. Så jag gick in och satte mig och tog en öl, dom frågade om jag inte skulle äta men jag svarade "Bå kin ahan falang, ahan falang tong seua" säkert inte helt rätt grammatiskt men tjejerna skrattade och höll med. Jag gick ut på gatan och beställde mat från en man med cykelkärra som stod på gatan. Han kom in och serverade mig och jag blev uttittad av alla utlänningar men tjejerna log och gjorde tummen upp. Jag åt klibbris med kycklig och diverse lök och grönsaker tillsammans med chili. Gästerna som mest bestod av golfspelare började viska tillvarandra att jag skulle hamna på lasarett och att det nog vat första gången jag var i Thailand. Kompisarna som visste vad jag brukar äta skrattade gott. Maten var underbart god och billig. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest larbejo Inlagd Juli 14, 2008 Dela Inlagd Juli 14, 2008 Hej,Isan Lover ! Märkligt! Jag tänkte just starta en tråd i nästan samma ämne, men nu hänger jag på. I Pattaya till höger om Mike Shopping Mall finns ett hål i väggen,servering, kombinerat "varuhus".Mycket god och billig mat,om man nu vill prova på annat än gatuserveringarna och turistställena. Åt där senast i maj så informationen är aktuell Sedan vill jag tacka dej för de trevliga och roliga berättelserna du deltar med här Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest larbejo Inlagd Juli 14, 2008 Dela Inlagd Juli 14, 2008 Ett annat ställe för den inhemska befolkningen,jag besökt finns i Khon Kaen. Namnet?Jag vet inte ens om det hade något namn,men det låg centralt och bredvid fanns ett internetcafe. Kanske någon vet?Stort ställe för ca 150 pers.Man fick äta hur mycket som helst för 100 bath. Man fick gå längs bord och plocka på det man ville ha, och sedan koka i buljong vid bordet. El-kastrull,alternativ kol i lerkärl.Jag undrar om det blev så mycket vinst på mej? Det skulle väl vara några Chang då. Ville man inte laga till själv så fanns det personal friterade mat,som man kunde plocka. Åt där 4 dar i sträck och såg väl max 10 farangar på hela tiden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juli 14, 2008 Dela Inlagd Juli 14, 2008 Oj, vilka erfarenheter ni ligger inne med, imponerande Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 14, 2008 Dela Inlagd Juli 14, 2008 Hej Igen Jag håller med om att dom thailändska buffeerna är prisvärda och goda, det finns fina sådana i Udon Thani också "steak Buffe" med blandad mat och dom ställen som serverar "Neua Yang" borde få dom flesta falang resturanger att gapa tomma. Otroligt mycket och god mat nästan gratis från 79 baht till 150 baht, men dyr dricka förstås, men det får det gärna vara. Anledningen till att jag inte gärna äter falang mat i värmen är att jag brukar bli magsjuk av det, och det brukar ta några veckor, ibland en månad innan jag kan äta potatis och sås m.m efter att jag har kommit tillbaka tll Sverige. Magen ställer om helt och jag har aldrig så bra mage någonannanstans än i Thailand. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Augusti 9, 2008 Dela Inlagd Augusti 9, 2008 Brukar alltid dyka in hos Hasses när jag är i Pattaya och detta för att frossa i Svensk husmansmat, och barnen älskar maten hos Hasses och brukar tjata om att "kan vi inte gå till Hasses idag igen". Frun brukar däremot precis som Isaan Lover gå ut till någon av matvagnarna och ta med sig maten in till Hasses. Och efter nu bott 6,5 år i Asien och gift med en Thai, så söker jag efter Svenskmat i varenda håla i Thailand som omväxling.. Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Augusti 9, 2008 Dela Inlagd Augusti 9, 2008 Isan Lover Trevligt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Hejsan, jag har också varit rätt på Hasses och även käkat maten från vagnarna som står utanför Hasses Bar, men jag tog ofta en kotiao( stavningen), en nudelsoppa som är mycket god. Den familjen hade sålt mat där i många år och dottern i familjen som hade soppvagnen gifte sig med en svensk. Laosgubben som hade den andra matvagnen gillade öl och blev ofta bjuden på öl av gubbarna som satt på Hasses, så ibland blev han riktigt full och somnade, då hände det att dom som kom för att äta hos honom lagade maten själva och lade pengar i fickan på förklädet han hade på sig Stefan BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Hej igen Visst är maten på gatan underskattad och både god och prisvärd. Det är också otroligt att dom kan hålla allt så rent och fräsht under så enkla förhållanden. Jag tycker att det är en god gärning att stödja isaan borna genom att äta där. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Isan Lover, jag håller med dig, för 30-50 bath får man en kanon god middag och visst kan det se lite orent ut men jag har aldrig blivit magsjuk när jag ätit mat från en matvagn på gatan. Det har väl att göra med att matvagnarna har dagsfäska råvaror Och tar man en håliväggenrestaurang så får man ju mat och dryck 100-120 bath, Jag skulle aldrig äta en falangmiddag för 500-600 bath när jag är i Thailand MVH BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bengt-Erik Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Håller med, de är god mat ute på vagnarna, och för de priset helt ok, men 300-400 bath för lite svensk mat ibland, gott i gott gott Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Hej Stefan Nej jag äter inte heller för 500-600 baht, utan ska vi äta på resturang går vi på Buffe eller Neua Yang och dom kostar inte mer än 79-150 baht och då får man äta hur mycket man vill. Då kan man ju ta med lite släktingar också. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Tja, Håller väl med till viss del, däremot tycker jag gatumaten i Isaan håller avsevärt sämre klass än Bangkok och södra Thailand. Generellt tycker jag bästa gatumaten lagas av Thailändarna som ej kommer från Isaan. Puss Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Matvagnarna just utanför Hasses har man ju många fina minnen från och dom poppar upp i huvudet efter Isanlovers story. Bodde vid flera tillfällen på just Hasses för runt 9-10 år sedan, men har aldrig någonsin provat deras mat eller suttit ner och tjatat med alla svenskar som alltid sitter där och dricker öl. Dom 2 stora rum Hasse hade var dock riktigt prisvärda på den tiden iallafall och maten fixade man förstås i vagnarna utanför. En av gångerna jag åt där i den koitiovagn som råkade stå precis utanför så blev jag tvungen att dela ett pyttelitet bord med två tjejkompisar och vi kom i samspråk vilket ledde till än det ena, än det andra. En av tjejerna var bara 17 och det vackraste jag någonsin sett på två ben. Historien slutade förstås med en längre romans som jag med glädje tänker tillbaka på än idag och ibland funderar man lite över var den tjejen kan leva för liv nu så här 10 år senare. Finns också bara en liten bit från Hasses (ca 50 m) på samma sida av soi:en en liten grändstump in där ett antal bord brukar ställas upp och där maten lagas i flera olika vagnar utanför. Alla thailändare som har jobb i närheten äter sin lunch där och maten är allt som oftast suveränt god och förstås billig. Jag och frugan åker gärna dit och äter även om vi bor riktigt långt därifrån eftersom ett lika bra ställe är svårt att hitta någonstans. Stället är dock bara öppet på morgon och över lunchtid och inte heller alla dagar. Vet inte riktigt vad det är som styr vilka dagar som det inget finns där (?) men dom dagar då där serveras mat så är det suveränt gott. Rekommenderas varmt! Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Quote Tja, Håller väl med till viss del, däremot tycker jag gatumaten i Isaan håller avsevärt sämre klass än Bangkok och södra Thailand. Generellt tycker jag bästa gatumaten lagas av Thailändarna som ej kommer från Isaan. Puss Erkki Då har du inte ätit på någon av våra favvorestauranger i Ban Dan. Mmmmm! Fast det är ju mer thaikhmerinspirerad mat där än thailaoispirerad vilket väl har sina fördelar smakmässigt. Laomaten är inte alltid en höjdare. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Inhemsk Isaan mat är ingen höjdare imo, ska väl tilläggas att jag inte provat allt för många rätter. Men det jag provat har inte varit gott! Men jag håller med i övrigt, ska man käka bra och god thaimat, så föredrar jag vagnarna. Från BKK och, Isaan, Khun Han. Mycket god mat! Ser inte så flott ut, men maten är det väldigt sällan nåt fel på. Lätt att tänka: Döm inte boken efter omslaget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Eftersom jag inte kan Thai så bra så blir det ibland lite konstigt på tallriken. Men en sak jag gillar är dom där ank och kyckling-grillar som finns lite överallt, ofta som ett hål i väggen, med ris,gurka, ingefära och nån typ soyasås, smasken, längtar redan ner.47 dar kvar. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Hej Baa Menar du dom där kycklingarna och ankorna som hänger i glas skåp eller dom som dom grillar på kolbädd. Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 QuoteEftersom jag inte kan Thai så bra så blir det ibland lite konstigt på tallriken. Men en sak jag gillar är dom där ank och kyckling-grillar som finns lite överallt, ofta som ett hål i väggen, med ris,gurka, ingefära och nån typ soyasås, smasken, längtar redan ner.47 dar kvar. "Kao man gai" heter rätten på thai och är även en av mina favoriter... Mums! Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Japp, käkar det med god aptit som lunch då o då. Billigt som skam är det också, 30 bth ungefär. Precis lagom mycket mitt på dan i värmen. Sen gillar jag Khapkhapao eller va det nu heter, typ risbulle med hackat nånting ovanpå, serveras alltsom oftast med stekt ägg. Ännu mer sugen.. Längtar efter LEO. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Quote"Kao man gai" heter rätten på thai och är även en av mina favoriter... Mums! Tackar, blir väl "Kao man ped" med anka kan man anta, f-n va jag bli hungrig, är ju gräsis så det blir inte så mycket Thaikrubb just nu. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Nar jag ar hemma i "byn" sa blir det 100% thailandsk mat men aker vi in till Bkk sa brukar vi passa pa att kaka indiskt, japanskt, italienskt eller nagon annan utlandsk mat. Tanken att ata svensk mat i Thailand har dock inte slagit mig an, det kanske kommer under nasta 10-ars period. Nu ska jag dock ta mig till TGI Friday och fa imig lite ribs och en eller ett par Carlsberg. Efter en vecka pa den kinesiska landsbygden, eller vad man nu kallar en stad med under 5 miljoner invanare, sa kanns det som himmelriket att vara i Shanghai. Skont att vara saker pa att "det dar" i grytan inte ar en pudel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Hej Baa Båda rätterna är jättegoda och till dom brukar man få en god soppa också, jag brukar äta dom ofta i stan. Även "khao kao moo" är jättegod , en stor gryta där fläsk lägg kokas under lång tid och serveras med ris. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Detta kräver en bild tagen vid Hasses Soft Rock Cafe.. IMG_6038 (Large).JPG Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BIGBOSS Inlagd Augusti 14, 2008 Dela Inlagd Augusti 14, 2008 Quote "Kao man gai" heter rätten på thai och är även en av mina favoriter... Mums! "Kao man gai" det äter man till frukost varje dag när man är hemma i byn brukar alltid funka även de mornar som man är lite tung i huvet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu