Jump to content
IGNORERAD

Repris: Fra Thy til Thailand


lars60

Recommended Posts

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • honken

    18

  • swedenfarang

    10

  • Herr Chang

    9

  • måne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det var en bra dokumentär,undrar hur många som får nej av danskarna.Anar att detta är det vanliga sättet för många  att få "ett bättre liv".Men nog är det ett högt pris våra darlingar får betala.Men men jag tillhör ju de lyckliga som tillbringar mitt liv med en thaikvinna och det är för det mesta en betydligt bättre tillvaro än den jag hade med mitt ex (svenska)Så vi får hoppas att våra nordiska grannar oxå får ett bra liv med sina nya fruar(och självfallet thaidamerna oxå)naturligtvis önskar jag detsamma för er forumvänner  :mdr: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommit halvvägs in i denna dokumentär, och har skilda tankar till den redan nu.

1. Min danska är urkass, missar mycket ur textningen.

2. Ett tag fick jag känslan om en blandning på Bar mixat med hemkörning vad det gäller Kae (hon såg inte så lycklig ut, mer rädd och osäker)

3. Nu är detta inte en generell dokumentär, då de följer en liten grupp thai's. Så samma gäller inte för alla i just Danmark.

Inget fel på det jag sett fram tills nu, det är kul med dokumentärer som denna.

Men exakt hur man väljer att avsluta sin analys av dokumentärer får jag vänta med tills jag sett hela, och funderat kring den.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket bra dokumentär, som man dessutom kan ladda ner gratis.

Kan också rekommendera den norska dokumentären "Et lite stykke Thailand", även om den måste köpas på DVD.

Som jag skrivit tidigare, när ska SVT få tummen ur och göra en dokumentär om samma fenomen i Sverige? Eller åtminstone köpa in och visa den danska och den norska? De krossar många fördommar...

Fast jag kan hålla med Honken att det känns lite magstarkt med thaidamen som tämligen omgående flyttar ihop med en dansk man i Danmark. Hon såg inte precis lycklig ut...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket mer att säga förutom detta.

En bra dokumentär, men endå vart man lite missnöjd hur allt slutade.

Kjeld verkade bli insyltad via grupptryck till giftemål, typ när dom mot slutet satt och snackade vid bordet och den äldre thai damen sa nått i stilen "hon är redo att gifta sig" och Kjeld tog en stor klunk av sin öl, garvade till lite och troligen kände point-of-no-return.

Samma gällde nog för Kae, hon såg inte heller så nöjd ut, började likna tvångsgiftemål.

Lik de som hägrar i mellanöstern.

Om jag fattade detta rätt också så var det nått om att Kjeld fick pynta 54.000 danska kronor till staten för att försäkra dom att det inte var ett skengiftemål, utan att det var en tanke att det skulle funka.

Och att det var tvungen att hålla minst 7år för att Kae skulle få PUT i danmark.

Känns lite fel att det ska gå till så där, tror ingen av de där två var riktigt redo för detta giftemålet.

Mer att grupptrycket slog till.

Eller så var Kjeld nöjd med blyg, och Kae nöjd med mak mak blyg.

Dansk tv borde göra en uppföljning så man får se hur det artade sig, för nu vart man nyfiken.

Men men... saker och ting kan ändras, kanske släppt och de har börjat vara lite mer öppna nu?

ptja.

Får glo på den norska versionen som Herr Chang tipsade om, fick hem DVD2 men DVD1 segar :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Oj oj, laddade du ner? Nu blir Herr Chang purken, du skulle ju köpa de! hehehehe...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj oj, laddade du ner? Nu blir Herr Chang purken, du skulle ju köpa de! hehehehe...

hehe, kan köpa den om jag finner den bra nog :)

Titta först, avgöra sen!

:D

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Jo, eller hur... hahaha

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, gör som ni vill, inte mitt bekymmer...

Vad gäller Kjeld och hans dam så får man ju också betänka att dom blev filmade. Inte alla som kan vara helt naturliga när en dokumentärfilmare ständigt gör intrång i privatlivet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hehe, gör som ni vill, inte mitt bekymmer...

Vad gäller Kjeld och hans dam så får man ju också betänka att dom blev filmade. Inte alla som kan vara helt naturliga när en dokumentärfilmare ständigt gör intrång i privatlivet.

Herr Chang har talat.

Sant, alla kan inte vara som mig när man blir filmad och uppslängd på tv.

Jag sparade tydligen inte på mina krafter, men det gjorde Herr Kjeld den blyge dansken :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Finns inte dina diktatordrömmar ute på Youtube? Så du kan dela med dig för di andra på forumet..hehe.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

De finns dom *i know*.

Finns även på kanal5s hemsida om man vet hur man editerar urlen lite :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hei .

Ser at Et lite stykke Thailand er omtalt her , det er mulig å laste det ned som Podkast .

Her har dere en addresse http://podcast.no/po...soder-/episodes

Det er mulig å finne den ved å gå rett til nettsiden til Itunes og lete der .

Aha, tackar för tipset Burner! Läste något om att norsk TV skulle lägga ut en massa program som podcasts.

Det verkar dock som att man måste sitta i Norge för att få ladda ner via iTunes? Jag har som sagt redan serien på DVD, men någon annan kanske är intresserad?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Kan du inte prova att gå in på Itunes via en norsk "fake" proxy?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog bara leta upp en VPN tunnel i norge, ansluta sig till den så är saken biff sen.

kanske dold.no finns? :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

det finns en del 2 av serien, som heter fra thy till Thailand där dom följer upp giftermålet, om nån vill ha den så skicka mig ett pm så kan jag skicka över den på msn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär.

Nu har jag sett den Norska som Herr Chang tipsade om, och den var nog bra mycket bättre än den danska.

Såg ingen större glädje i den danska, men mycket glädje i den norska (förutom när hon torskade fingrarna).

Med risk för att Herr BTT börjar skriva nu pga namnet på det par jag tyckte va kul o följa så kör vi på med en liten genomgång :)

Men Noy var ju så kul att följa, vilken energi hon visade, och sen hennes roliga engelska var ju bara för sött.

Mycket trevliga lyckliga par, nästan lite gås hud hur bra dom verkar komma överens.

Hade i och med den danska versionen inga större förhoppningar, men helt klart mycket bättre.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Honken,

Visst känns den norska dokumentären mer positiv! Man fick tydligen också pris som årets bästa norska dokumentär.

Jag skulle i och för sig kunna beskriva den danska dokumentären som mer realistisk (om än dyster), men jag tycker båda är sevärda.

Fru Chang tittade med visst intresse, men hade just inga kommentarer. Man undrar ju varför?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.

Tyckte iofs att den norska var rätt realistisk den med, typ samma område som i den danska.

Dock lite glesare i den norska versionen, men fortfarande lite om man får säga "bondigt".

Men förstår var du menar, har nog lite med hur de klipper ihop och vinklar saker och ting.

Tror de hade kunnat få den norska att se ut som att alla norrmännen var hustrumisshandlare om de velat, för de var inga direkta "släng pussar" mm. när gubbarna kom hem från jobbet.

Troligen pga samma för Kjeld i den Danska, lite feg inför kameran :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Honken,

En dokumentär kan man ju klippa ihop på många sätt.

Men det mest intressanta enligt min åsikt är att man knappt nämner något om prostitution i Thailand eller för den delen i Danmark eller Norge.

Ska man då tycka att det fattas något i dessa dokumentärer? Eller är det bara bra att vi slipper den biten?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...