Jump to content
IGNORERAD

Resturang Koh Phangan på söder


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Guest Gurkan21

Tog ett nätt liten cykeltur till stan idag,väl därinne så

blev vi hungriga,så vi bestämde att vi skulle testa koh phangan

som alla människor lovordat så mycket.

Beställde en av mina favoriträtter pat krapaow endast 165 riksdaler ;)

Men som alltid när jag käkar thaimat i Sverige :nono:

det smakar inte bra helt enkelt :kort:

Vad säger ni andra som har varit på thairestauranger i svedala

kontra Thailand,tycker ni det smakar någorlunda lika eller?

Jag har sagt det förut,aldrig mera,men likt förbannat hamnar jag

där ändå,men nu var det sista gången i.a.f :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

  • honken

    6

  • Odin

    5

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Håller med Gurkan, överprisat och oftast smakar det "svenskt" på nåt sätt. Brukar vara bättre på de "billigare" små Thaiköken, 50-80 spänn, och man slipper dessa taffliga försök att låtsas vara i Thailänds miljö typ KhoPagnan.

MVH

Baa

PS, hur är "tigern?"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med ovan... en besvikelse

Bilden från rest Koh P. är tagen för 2 år sedan  Den kvällen var en mycket givande kväll. efter solen gick ner kom jag inte ihåg något... :drinks:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att få den där genuina thailands-känslan här hemma, och det blir svårt att jämföra med hur det smakade när man var nere tycker jag.

Samma sak om man dricker ett grymt gott öl utomlands.

När man sedan kommer hem och köper det på bolaget så tycker man inte alls att det var ngt märkvärdigt.

Atmosfären gör så otroligt mycket för helhetskänslan.

Tycker iaf jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Det var ju där jag drack Thailänsk öl  (beer Chang) för första gången  :drunk: , Har inte käkat där men thaikäk är väl inte så gott hemma i Sverige utan bättre i Thailand där det finns råvaror men en del thai restauranger köper fruset och/eller på burk sen wokar man det tills det är bränt på ytan och fruset innuti :beurk:

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja!

På Koh Phangan brukar jag bara känna mig halvlurad!

Maten har lite thai-känsla och antagligen har man thailänska kockar, men på ngt sätt försvenskas produkten och den riktiga känslan försvinner.

Jag tycker deras uteservering är halvtrevlig och därför har vi hamnat där några gånger under sommarhalvåret fast jag vet att jag blir halvlurad.

Annars finns det några restuaranger som serverar bra Thaikäk.

Som Baa säger är det oftast dom billigare som är bättre.

En kvaliteskontroll kan vara att kolla om dom har hel friterad fisk  samt  Som Tam på menyn  så har dom antagligen riktig Thaimat.

Hät är några bra resturanger i Stockholmsområdet:

Här brukar jag köpa hem hämtmat efter jobbet under vinterhalvåret:

http://www.thaiamari.se/    Sundbyberg

En liten anonym restaurang utan rättigheter finns vid vid hötorget mittemot Karlsson/kickis med riktigt god mat, slår sina kusiner Sawasdee mm med hästlängder.

80 spänn  för jätteportioner av riktig Thaimat!

Vid blå linjens tunnelbanestation vid t-centralenfanns det en restaurang som hette tjohoo eller ngt liknande. Dom har flyttat till ny lokal men är riktigt goda. Hel friterad fisk och som tam finnes.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste faktiskt lägga in ett litet veto... Prova Lindas Thaimat på Kubikenborgsgatan Örby. Ett litet oansenligt ställe men med riktig thaimat... Utan försvenskning. :rtfm:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Thaisty´s i vid skogskyrkogården har riktigt bra mat kom jag på nu.

Dit har vi varit på väg efter rekommendation men då var dom stängda.

Ska försöka igen!

Dom stänger ganska tidigt eller är stängda på sondagar?

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Måste faktiskt lägga in ett litet veto... Prova Lindas Thaimat på Kubikenborgsgatan Örby. Ett litet oansenligt ställe men med riktig thaimat... Utan försvenskning. :rtfm:

Nu blandar jag ihop det med en annan restaurang!

Den är nästan på gångavstånd för oss. Ska prova men hittar den inte på google?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett ställe i Huddinge på vägen ner mot IP, riktigt bra och prisvärt, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Har både servering och take away.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu blandar jag ihop det med en annan restaurang!

Den är nästan på gångavstånd för oss. Ska prova men hittar den inte på google?

mvh

Prova att Googla lindasthaimat.se

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker thaimatställern i svedala...jag vill ha husman när vi går ut på lunchen och äter

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

och man slipper dessa taffliga försök att låtsas vara i Thailänds miljö typ KhoPagnan.

Hur tycker du att en thailändsk restaurang i Sverige ska se ut?

Nikke Nyfiken

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Odin kan bara bekräfta vad du skrev om Lindas mat kanongott. jag bor ju nära så nu när jag vet var den ligger ska jag åka förbi någon dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns ett ställe i Huddinge på vägen ner mot IP, riktigt bra och prisvärt, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Har både servering och take away.

MVH

Baa

Sakhon Thai Take Away

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur tycker du att en thailändsk restaurang i Sverige ska se ut?

Nikke Nyfiken

Basthyddor och 35 gr varmt samt snygga Thailändskor med BTT T-shirts.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Måste faktiskt lägga in ett litet veto... Prova Lindas Thaimat på Kubikenborgsgatan Örby. Ett litet oansenligt ställe men med riktig thaimat... Utan försvenskning. :rtfm:

Det var ju synd :no:   Örby cyklade vi förbi på hemvägen,det enda

jag kunde se där det var en stor thaiflagga ut från fasadväggen

och som talade om att det fanns thaimassage(om det ingick happy endings det framgick aldrig :mdr: ) men Lindas ska jag testa någon gång helt klart :great:

eller ska jag det? :rtfm:

Kan för övrigt lägga in Lindas sida här

http://ankiscafe.se/thai/omoss.html

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Hur tycker du att en thailändsk restaurang i Sverige ska se ut?

Nikke Nyfiken

Skiter personligen i inredningen!

Men huvudsaken är att det är en riktig Thaikock! och att det är riktig thaimat!

Bottenrekordet nåddes i förrförra helgen när vi gav vår lokala thairesturang en ny chans. Den förra malaysiska! ägaren hade konkat och ersätts av HongKong Kineser!.

Beställde en Kha pao Nöä, och fick en rätt helt utan ngn basilika!! Gick fram och påpekade att ngt gått snett! Huvudindigriensen saknas! Den här Hong Kong lirarn tar inte kritiken på rätt sätt utan börjar svamla om att det här är det sättet som Kha Pao tillagas i Thailand. Påpekar då (lätt överdivet) att vi bor 6 månader per år i Thailand och vet hur en riktig Kha pao ska se ut. Hong Kong lirarn drivs av ngn prestigekänsla och vägrar erkänna att det är fel! Tänk dig du beställer en Våfflor med hjortronsylt och får pannkaka med socker och den som serverar vägrar att erkänna att dom gjort fel. Då gick jag i taket och lite väl hårda ord serverades från mig. Sett i backspegeln ska jag nog ta och köpa en knippe riktig Kha pao och gå dit och bjuda på den  och be om ursäkt för mitt betende. och se om han tillgodogör sig kritiken på ett bättre sätt :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Hur tycker du att en thailändsk restaurang i Sverige ska se ut?

Nikke Nyfiken

Joints! Du bor i London va?

Om jag får igenom mina semsterplaner kommer vi förära kungliga brittiska huvudstaden med ett besök i augusti.

Om gulligumman får bestämma, vilket är mer troligt :) , så blir det Aten.

men hur som helst har du ngt tips på ngn bra riktigt Thai restaurang i London?

behöver inte va i city, men gärna med goda kommunikationer.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skiter personligen i inredningen!

Men huvudsaken är att det är en riktig Thaikock! och att det är riktig thaimat!

Bottenrekordet nåddes i förrförra helgen när vi gav vår lokala thairesturang en ny chans. Den förra malaysiska! ägaren hade konkat och ersätts av HongKong Kineser!.

Beställde en Kha pao Nöä, och fick en rätt helt utan ngn basilika!! Gick fram och påpekade att ngt gått snett! Huvudindigriensen saknas! Den här Hong Kong lirarn tar inte kritiken på rätt sätt utan börjar svamla om att det här är det sättet som Kha Pao tillagas i Thailand. Påpekar då (lätt överdivet) att vi bor 6 månader per år i Thailand och vet hur en riktig Kha pao ska se ut. Hong Kong lirarn drivs av ngn prestigekänsla och vägrar erkänna att det är fel! Tänk dig du beställer en Våfflor med hjortronsylt och får pannkaka med socker och den som serverar vägrar att erkänna att dom gjort fel. Då gick jag i taket och lite väl hårda ord serverades från mig. Sett i backspegeln ska jag nog ta och köpa en knippe riktig Kha pao och gå dit och bjuda på den  och be om ursäkt för mitt betende. och se om han tillgodogör sig kritiken på ett bättre sätt :)

mvh

Det där med riktig thaimat är ju ett stort dilemma. Restauranger som främst riktar in sig på faranger i Thailand serverar ju även de något slags mellanting. Anledningen är väl att de flesta vill ha sin mat något blekare än orginalet. Tråkigt men sant. Jag har själv jobbat på thairestaurang och en del av klagomålen vi får är minst sagt konstiga. Men det är kunderna som bestämmer vad som är gott och vi får snällt rätta oss efter majoriteten.

Quote

Joints! Du bor i London va?

Om jag får igenom mina semsterplaner kommer vi förära kungliga brittiska huvudstaden med ett besök i augusti.

Om gulligumman får bestämma, vilket är mer troligt :) , så blir det Aten.

men hur som helst har du ngt tips på ngn bra riktigt Thai restaurang i London?

behöver inte va i city, men gärna med goda kommunikationer.

mvh

Nahm - första thaikrogen som fick en stjärna i guiden michelin. http://www.halkin.co...spx?code=1-8672

Fast chefskocken är australiensare och ägaren från Singapore  :whistle: . Tror det finns fler än 700 thaikrogar i London så de finns en del att välja på. För övrigt heter kocken David Thompson och han har skrivit en fantastisk matbok som heter http://www.judyoz.co...n-new-book.html

Lite om hans filosofi http://www.miettas.c...thompson99.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Quote

Hur tycker du att en thailändsk restaurang i Sverige ska se ut?

Nikke Nyfiken

Joints

Får säga att för min del vill jag ha att det skall se ut som en resturang som låter maten tala för sig och jag gillar inte då de försöker få restaurangen att se ut som en strandbar eller bambuhydda det blir liksom inte rätt då.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För övrigt heter kocken David Thompson och han har skrivit en fantastisk matbok som heter http://www.judyoz.co...n-new-book.html
´

Hej Joints!

Jag gillar denna kokbok skarpt!  :great:

David Thompson är duktig som fa...!  :wai:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Korat vid Sickla centrum funkade sist vi var hemma pa semester iaf. De ratter de inte hade pa menyn kunde man be dem fixa till utan konstigheter.

Tror ni inte smakupplevelsen i Sverige praglas av allt det ni "saknar" nar ni jamfor med totalupplevelsen ni hade i Thailand nar ni at just den matratten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...