Jump to content
IGNORERAD

Hur har Ni blivit lurade?


Guest HansG

Recommended Posts

Quote

Varför då om jag får fråga.talar du av egen erfarenhet eller vad syftar du på ???

Nej, ingen egen erfarenhet av investeringar i Thailand. Men jag har läst så många skräckhistorier om farang som investerar i något i Thailand för att sedan bli blåsta på allt. Lagstiftning och myndighetsutövning är ej heller särskilt gynnsam, så det blir inget med det för min del. Mina pengar stannar i Sverige. Xenofobiska Thailand får inget av dom.

Vad är dom rädda för egentligen? Varför kan jag inte starta ett företag där jag har 100% utan att behöva anställa ett antal thailändare? Rädda för lite verklig konkurrens? För att dom vet att farang kan sköta saker och ting mycket bättre i vissa fall... ynkligt beteende från ett u-land. När ska dom växa upp?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    9

  • broder tuk tuk

    8

  • jannegbg

    6

  • Changnoi

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hej

du är en vis man herr chang,skälv så äger jag en del saker i th, men jag äger inte mera än jag kan undvara. thaiare tycker inte om att falang tjänar pengar, varför kan jag ej förstå itcha avundsjuka kanske.

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

JoDu Herr Chang, Du har så rätt, ynkligt var namnet.

Lustigt, sånt spm man tidigare inte tänkte på mer än som tjänst grannar emellan kommer ner och mer att likna U-landshjälp, HEHE, lätt överdrift.

Grannarna i byn driver ett stort sågverk, åkeri och möbeltillverkning, självklart ingår som chef för ett sådant etablissemang en del kontorsarbete, men som f.d. big boss i Amphor så var detta lätt fixat på gamla arbetsplatsen, lite "mutor" bara.

Sen dog fadern i huset, dottern tog över, och vips blev Farangen väldigt intressant då han uppenbarligen besatt en massa logistisk kunskap. Lön, nä inget arb tillstånd, men lte svart då?

Jo visst. Nu efter 3 år har jag inte sett en enda bath för minst 200 timmars (U)hjälp.

Lurad vet jag inte, men varför lovar man att ersätta, inte bara farangen, den kan man ju blåsa utan att befara påföljd, men man blåser ju varandra hela tiden, tar för mycket betalt, har för lite på lasset, listan kan göras hur lång som helst.

Alltså inte bara vi faranger som blir blåsta, och detta bara rycker alla på axlarna åt, alla 65 miljonerna.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

ja baa ,pengar kan endast gå åt ett håll i th dvs från falang till thai

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Buhu  - alla radda och omogna thailandare forsoker blasa de stackars oskyldiga farangerna med de altruistiska motiven. Onekligen finns det ju mangder av utlanningar som gor sig bra med pengar i Thailand och utnyttjar export/import-regler, laga lonekostnader, relativt laga skattekostnader osv, sa hur javla hemskt ar det egentligen?

Klart man last om massa misslyckanden. Men kan det inte vara sa att bilden som malas upp inte ar representativ? Dels skriver de som lyckas sallan om sin relativa framgang och dels sa ar det inte orimligt att tro att de som lamnar landet med svansen mellan benen garna skyller sitt misslyckande pa andra.

HC,

Intressant att du verkar ta den thailandska lagstiftningen som en rent av personlig forolampning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveksam till att det finns mängder av faranger som gör bra med pengar i Thailand.

Undrar om det inte snarare är tvärtom.finns säkert en och annan som det går bra för, men mängder..tveksamt!!!

Kan bara skriva under på att mycket i den thailändska lagstiftningen är ett stort hån mot faranger.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Tveksam till att det finns mängder av faranger som gör bra med pengar i Thailand.

Undrar om det inte snarare är tvärtom.finns säkert en och annan som det går bra för, men mängder..tveksamt!!!

Tror sakerligen att kanske fler misslyckas an lyckas men tror aven det star i relation till satsningen. Folk tenderar att ge sig in i affarer/yrken de inte har tillracklig erfarenhet/expertis inom just det yrket endast for chansen att stanna i Thailand. Inte ovanligt med lastbilschaffisar som ger sig pa resturantbranschen eller sotare som blir fastighetsmaklare osv, osv. Av de som satsar seriost med en val underbyggd affarsplan och tillrackligt startkapital sa nog antalet misslyckanden inte fullt sa dramatiskt kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

HC,

Intressant att du verkar ta den thailandska lagstiftningen som en rent av personlig forolampning.

Ja, det gör jag. Den är rent ut sagt oförskämd enligt min mening.

Intressant då att jämföra med fru Chang då hon fått 2 års UT (kan man få det i Thailand?) utan advokat kunde registrera sitt AB i Sverige. OK, det var förstås jag som hjälpte till, men det gick mycket smidigt via internet med momsregistrering och F-skatt. Och verksamheten går bra, alla är nöjda inklusive skattemyndighet och revisor.

Skulle jag kunna göra motsvarande i Thailand? Knappast... Jag vidhåller att Thailand är xenofobiskt, och vill egentligen inte att några jämrans farang ska tjäna pengar där. Faranger ska komma två veckor och bränna en massa pengar på överprisat skit... det är thailändarnas önskedröm. Pengarna i Thailand är reserverade för thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Chang,frugan har kommit hem ser jag  :crazy: Mvh Måne

hehehe...  :kort:

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Det kommer till att bli stora förändringar i Thailand när det blir tronbyte, och tyvärr tror jag det blir

till det sämre. därför har jag dom senare åren börjat att täcka upp med Filippinerna som jag tycker blir bättre o bättre

ju mer jag har varit där.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej bp

har alldrig varigt i fillipinerna men jag är sugen på att prova langkawi nästa gång jag åker ner. mera avslapnat i malajsia förutom dessa indier

som kan vara lite tjatiga

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

balut power

hur är kostnadsläget på fillipinerna nu jämfört med Thailand?

Har inte varit där sedan 95

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetskraft är bra mycket billigare , ca 1500 pesos för en maid.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Hotellpriserna ligger i nivå med BKK men standarden är högre

då det är mycket nybyggda hotell, mat om man äter inhämskt är billigt men inte lika bra som thaiköket, dryck, mycket

billigt :drinks: . Överlag spenderar jag mindre pengar i Filippinerna mot vad jag gör i Thailand med samma leverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, det gör jag. Den är rent ut sagt oförskämd enligt min mening.

Intressant då att jämföra med fru Chang då hon fått 2 års UT (kan man få det i Thailand?) utan advokat kunde registrera sitt AB i Sverige. OK, det var förstås jag som hjälpte till, men det gick mycket smidigt via internet med momsregistrering och F-skatt. Och verksamheten går bra, alla är nöjda inklusive skattemyndighet och revisor.

Skulle jag kunna göra motsvarande i Thailand? Knappast... Jag vidhåller att Thailand är xenofobiskt, och vill egentligen inte att några jämrans farang ska tjäna pengar där. Faranger ska komma två veckor och bränna en massa pengar på överprisat skit... det är thailändarnas önskedröm. Pengarna i Thailand är reserverade för thailändare.

Herr Chang har talat.

Bra svarat HC!

Thailand har levt gott på sin hjälp/undfallenhet till USA under krigen i Bla Vietnam.

Turistorten Pattaya existerar väl till stor del pga Amerikanska flygvapnets bas i närheten som använde stället som semesterställe åt sina soldater?

Kommer Dollar, kommer damer :preved: .

Att Thailand har ett klimat som är som bäst när vi i Europa har det som mörkast och kallast hjälper till, fast de är inte ensamma om klimatet.

Hade Th haft mer konkurrens från sina grannländer  avseende turismen hade nog inte lika många svenskar hittat dit.

Th hade tur, de klarade sig utan kommunistrevolutioner, eller kvävde dessa i sin linda, samtidigt som deras grannländer (efter att kolonisatörena lämnat) föll för Vietcong osv.

Tror Th´s fördel liknar Sveriges efter Andra världskriget, vi fanns kvar oskadade med fungerande industrier och kunde sälja massor medans resten av det krigshärjade Europa byggdes upp igen.

Th hade tur, England och Frankrike enades om att ha Th som "buffert" mellan sina kolonier i SO-asien kan väl hända att det var ett uns av skicklighet från Th´s diplomaters sida, men jag tvivlar på det.

Orsaken till Th´s industriella överläge i regionen beror knappast på Thaländskt kunnande utan på relativt stabilt, kapitalistiskt, politiskt klimat i kombination med billig arbetskraft.

Detta har lockat utländska investerare, även inom turistindustrin.

Slut på det övertaget nu, men antar att Th inte fattar detta utan tror sig vara "bättre" än sina grannar...

Bara ett par personliga funderingar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mobilkontakt med tjejen från Laos sedan jag kom hem. Det har blivit allt från allmänt snack till Dirty talk. För 10 dagar sedan frågade hon efter min adress i Sverige och jag sms´ade den till henne. Jag har under tiden från slutet av april när jag kom hem bett henne sända mig lite hmhm-kort till mig. Förra veckan sa hon att hon sänt kort till mig. Jag har inte fått några skrev jag. I dag när jag kom hem låg det ett brev till mig, jag raffsade ihop posten och la den på sängen, hängde av mig kläderna och la in det jag inhandlat i kylen. sätter mig framför TV´n och tittar i brevhögen och ser att det är ett brev från tjejen. Öppnar kuvertet och där ligger ett kort på henne taget i hennes hemstad Vientiane i Laos. Kortet är taget den 20 juli i år.

När jag hade tittat klart på kortet, inget snuskkort, så kom jag tänka på när jag åkte hem den 27 april att jag gav henne 5000 THB men att hon lämnade tillbaks 3500 THB med orden att taxin bara kostar 1000 THB och 500 THB ska jag ha för att äta en god middag för.

Nu en liten löjlig fråga.

:mdr: Ska jag försöka behålla denna i mina ögon underbara tjej?  :whistle:

Det var så här många gånger, hon valde de billigare "hål i väggen matställena" i stället för finare mathak. När jag ville köpa henne kläder så gick hon hellre på marknaden och handlade än i klädbutiker.

Vad säger ni.

:mdr: gubben :mdr:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Gubben,

Vi kan ju alltid spekulera om ifall denna sparsamhet är spelad eller inte...

Min personliga åsikt är dock att du ska försöka med denna dam. Livet är för kort för att sitta och vänta på någon som är perfekt. Ingen är perfekt, varken jag eller fru Chang, men det funkar ändå.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Gubben

Damen verkar vara en god kvinna. Ibland måste man gå på känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben,vårda denna pärla ömt,de växer sannerligen inte på träd.Om det nu inte är en rutinerad sak som kan gången men det får vi ju inte utgå från,skicka henne de återstående 3500 då får du en indikation om läget.Mvh Måne som tror gott om alla damer(även bardamer)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gubben.

Liknar i många stycken min älskling, så "go 4 it" !!!!

Om du vill, vågar och kan. /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben,vårda denna pärla ömt,de växer sannerligen inte på träd.Om det nu inte är en rutinerad sak som kan gången men det får vi ju inte utgå från,skicka henne de återstående 3500 då får du en indikation om läget.Mvh Måne som tror gott om alla damer(även bardamer)

Måne och ni andra, nu är det så att jag har inget kontonummer dit jag kan sända dessa 3500THB. Får väl ge henne pengarna när jag kommer ner i maj nästa år. Och, jag tänker vårda denna pärla ömt.

Däremot tänker jag svara henne genom att sända ett kort på mig via den gamla kanalen, brev.

oldThaimer, jag är trött på att fega så jag kommer vilja, våga och kunna. Jag känner mig redo att ta språnget.

Herr Chang,  du är en av de personer jag respekterar mest på MPR och dina ord är extra viktiga för mig så: Jag tänker försöka med denna dam. Och, ja, Livet är för kort för att sitta och vänta, jag är 60, jag har inte råd att sitta och vänta på Lady Perfect.

Tack alla för era positiva svar. Nästan så det kommer en tår i ögonvrån, snyft, men bara nästan.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul Gubben!  Om du ger dig in i det med en lagom mix av hjärta och hjärna så tror jag det ordnar sig för dig och tjejen. Kör hårt!  :great:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

    Gubben, vet du?

Jag blev i början själv ”lurad” av en liten skönhet. Inga stora summor men visst fick jag betala läropengar.

Tror nog att det som kostade mest var nog att det ”kostade på” att så småningom inse att jag varit ett så ”lättfångat” byte…..

Inför nästa resa pluggade jag på. Läste allt om lättlurade falanger, boken pengar är nummer ett, jag svepte Internet, thaitjejer, flashback, Stickman mfl. Kort sagt jag gjorde mig FÖRBEREDD.

Lite kaxigt åkte jag ner igen, för jag visste ju att ingen skulle minsann lura mig!?!

Kan nu meddela att ingen, säger ingen lurade mig…

Så fort jag anade något lurt så drog jag.

Jag genomskådade ALLA!

Jag genomskådade servitriser, hotelltjejer, massagetjejer, bartjejer och showtjejer kort sagt alla.

Men nu till en varning: HUR KUL VA DET? ???

Inte fasen hade jag roligare för det.

En lagom mix av äventyrslusta och sunt förnuft är det bästa (tror jag…)

Senare träffade jag just en tjej som aldrig försökt blåsa mig –”tvärtom” faktiskt men det är en annan historia hehehe

Som sagt kör på. Tror att du är lite som jag: -inte fasen vill jag dö nyfiken….

Mvh /oldThaimer 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är dom rädda för egentligen? Varför kan jag inte starta ett företag där jag har 100% utan att behöva anställa ett antal thailändare? Rädda för lite verklig konkurrens? För att dom vet att farang kan sköta saker och ting mycket bättre i vissa fall... ynkligt beteende från ett u-land. När ska dom växa upp?

Jag kanner ganska manga europeer som startat upp foretag runt om i Asien och jag var sjalv ansvarig for att starta upp vart dotterbolag i Kina for ett par ar sedan. Jag tror de flesta ar relativt ense om att Thailand ar forhallandevis enkelt och billigt att vara utlandsk foretagare i. Vad manga inte tanker pa ar att det ar precis lika omojligt for en "vanlig" thailandare att fa konkurrera med samhallets besuttna som det ar for en utlanning. Alla har i stan vet att det finns industrier du inte far ge dig in i darfor att lokala "strongmen" har monopol dar. Jag har hort flera utlanningar som sager att thailandska myndigheter ar valdigt tillmotesgaende mot utlandska foretag som enbart agnar sig at export samt foretag dar det inte finns inhemsk konkurrens. Att de sedan satter upp regler som begransar utlanningars mojligheter att konkurrera pa den lokala marknaden ar ju beklagligt men sa gor vi aven i Sverige, framforallt inom byggsektorn. I manga asiatiska lander kan du som utlanning overhuvudtaget inte starta ett foretag utan bara utlandska foretag ar valkommna och ofta med en valdigt hog ingangstroskel.

De naringar dar de flesta utlanningar oppnar upp ar ju ocksa inom omraden dar det kravs valdigt liten kunskap och sma investeringar. Alltsa tillfor utlanningen valdigt lite och "snor" enkla forsorjningsmojligheter for lokalbefolkningen. Att de forsoker stoppa det ar forvisso protektionistiskt men inte sarskilt konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...