Jump to content
IGNORERAD

Hur har Ni blivit lurade?


Guest HansG

Recommended Posts

broder tuk tuk

På såna trista ställen som Koh Samui eller på Phuket måste det väl bli billigare att hyra en motorcykel istället för att bli blåst av en massa idi*ter till taxiförare.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    9

  • broder tuk tuk

    8

  • jannegbg

    6

  • Joints

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Moppe Koh Chang, men i BKK fick man byta taxi bilar hela tiden när man sa "taxi meter" medans föraren ville ha ett fast pris.

Skulle jag fortsatt på detta sätt skulle jag kommit till hotellet utan att betalat en baht alls.

Men det kom en som körde taxi meter, hamnade som vanligt på dryga 50 baht, och som vanligt gav man han 100 o sa åt han att behålla växeln. :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Honken!!

Innan man åker taxi ser man väl till att ha gott om 5 bahtare i fickan till dricks.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Ja lurad på 1:a resan vart jag :crazy:

Både av TG,taxi och försäljare  :yes:

Får se det som läropengar :yes:

Är glad att det inte handla om så stora pengar trots allt. ;)

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr Honken!!

Innan man åker taxi ser man väl till att ha gott om 5 bahtare i fickan till dricks.

BTT

Ärsh, gav alltid 100, men hade mer nöje att få dom att köra efter taxa meter.

Sen om det blev 20-30-40 baht fick de 100 i vilket fall som helst.

Orkar dessutom inte med små valörer :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Problemet med att övergöda thaiarna med fin dricks o dyl är att de blir bortskämda och sen trissas priserna upp.

Inte minst bland barerna finns ju fenomenet med gubbar som sprider stålar omkring sig och sen mäts alla andra faranger efter dessa slösegubbar.

Eller de gubbarna som skickar 30-100.000 baht i månaden till darlingarna, då plötsligt är 10.000 baht bara skitpengar.

Rykten och myter om hur mycket man kan tjäna på falangerna sprids snabbt och då kan massa onödig dricks spå på myten om den vandrande plånboken eller att alla falanger badar i dollar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jo visst har man gått på nitar, men det var i början av mina besök i Thailand.

Då gjorde man väl dom klassiska misstagen, men man försökte ju lära sig så fort som möjligt.

Att fortsätta göra nybörjar misstag ser jag ingen vits med.

jojo men du e ju världsmästare i Thailand.

Mvh Isan Lover

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Moppe Koh Chang, men i BKK fick man byta taxi bilar hela tiden när man sa "taxi meter" medans föraren ville ha ett fast pris.

Skulle jag fortsatt på detta sätt skulle jag kommit till hotellet utan att betalat en baht alls.

Men det kom en som körde taxi meter, hamnade som vanligt på dryga 50 baht, och som vanligt gav man han 100 o sa åt han att behålla växeln. :)

Har fått frågan av några Taxichaffisar i Bkk, "Varför säger farranger alltid Taxi meter?", "jo för att de är rädda för att bli lurade, svarade jag" det förstod de inte alls, och hävdade att om går med på fast pris så är det inget lurande, utan en deal.

Har åkt på fast pris i Bkk billigare än vad det hade kostat på "Meter", de gångerna är det lite lustigt att se chaffisen börja skruva på sig när HAN fattar att han gjort bort sig vilket oftast händer i rusningstrafik :whistle:

Undvik att ta taxi som står och "lurar" utanför hotellen, stoppa en på gatan istället och påminn honom/henne om att han glömt sätta på metern, om han inte gör det direkt, säger han ett fast pris när du öppnar dörren och säger vart du skall, så har man några val nämligen: att acceptera, pruta eller ta nästa Taxi.

Lätt!

Om jag ger dricks så är det till en speciellt trevlig chaffis, eller för att runda av till jämna pengar. Har faktiskt fått rabatt några gånger också!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På såna trista ställen som Koh Samui eller på Phuket måste det väl bli billigare att hyra en motorcykel istället för att bli blåst av en massa idi*ter till taxiförare.

BTT

jojo om man e trött på livet så kan man ju alltid hyra en HD

(honda dream)

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har fått frågan av några Taxichaffisar i Bkk, "Varför säger farranger alltid Taxi meter?", "jo för att de är rädda för att bli lurade, svarade jag" det förstod de inte alls, och hävdade att om går med på fast pris så är det inget lurande, utan en deal.

Har åkt på fast pris i Bkk billigare än vad det hade kostat på "Meter", de gångerna är det lite lustigt att se chaffisen börja skruva på sig när HAN fattar att han gjort bort sig vilket oftast händer i rusningstrafik :whistle:

Ja måste säga att det va väldigt längesen taxigubbarna ville köra utan mätare.

Undvik att ta taxi som står och "lurar" utanför hotellen, stoppa en på gatan istället och påminn honom/henne om att han glömt sätta på metern, om han inte gör det direkt, säger han ett fast pris när du öppnar dörren och säger vart du skall, så har man några val nämligen: att acceptera, pruta eller ta nästa Taxi.

Lätt!

Om jag ger dricks så är det till en speciellt trevlig chaffis, eller för att runda av till jämna pengar. Har faktiskt fått rabatt några gånger också!

MVH Tommy

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har fått frågan av några Taxichaffisar i Bkk, "Varför säger farranger alltid Taxi meter?", "jo för att de är rädda för att bli lurade, svarade jag" det förstod de inte alls, och hävdade att om går med på fast pris så är det inget lurande, utan en deal.

Har åkt på fast pris i Bkk billigare än vad det hade kostat på "Meter", de gångerna är det lite lustigt att se chaffisen börja skruva på sig när HAN fattar att han gjort bort sig vilket oftast händer i rusningstrafik :whistle:

Undvik att ta taxi som står och "lurar" utanför hotellen, stoppa en på gatan istället och påminn honom/henne om att han

glömt sätta på metern, om han inte gör det direkt, säger han ett fast pris när du öppnar dörren och säger vart du skall, så har man några val nämligen: att acceptera, pruta eller ta nästa Taxi.

Lätt!

Om jag ger dricks så är det till en speciellt trevlig chaffis, eller för att runda av till jämna pengar. Har faktiskt fått rabatt några gånger också!

MVH Tommy

Quote

måste säga att det va längesen taxigubbarna ville köra med mätare

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Changnoi, vet inte hur ofta du är i Bkk?

Jag bor där och har ytterst sällan problem med taxi, i princip aldrig,

Och jag har åkt billigare på fast pris än vad taxametern hade kostat.

Sen var det svårt att se vad du skrev eftersom du skrev i mitt inlägg som du citerade.

Ett exempel på "Billigare än Meter" Ta en Taxi från Bkk till Pattaya, det går rätt enkelt att få den resan för 1000bath plus motorvägsavgifterna som brukar hamna på 160bath.

Taxameter hamnar på cirka 1600 bath, plus motorvägsavgifter, om du vill åka fort dvs.

Fast de gånger jag tänkte på när jag skrev mitt förra inlägg (om billigare än Meter) var från Bkk centrum och hem.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag kan inte heller påminna mig om att ha haft några större problem med taxichaffisarna i Bangkok.

De enda gångerna man fått höja tonen har varit på resorna från flygplatsen till Ekamai när de tjatat om att få köra en till Pattaya och erbjudit 1500 baht för trippen.

Inte fan hjälper det att påpeka att det enbart kostar 120 bht med bussen plus då ca 200 för taxin till Ekamai.

Men annars inga större problem.

Songtaewförarna i Pattaya är betydligt svårare att ha att göra med.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Makaao!

Finns ju numera ett ställe man kan ringa och anmäla skrupelfria songtaewförare i Pattaya.

Jag önskar att jag fick vara domare där.

BTT

Okej det visste jag inte, jag ska ner nu i slutet på augusti då får vi se om det har blivit någon bättring på kärringarna som sitter med i bilen och skriker som F*n när hon bra får 10 baht fastän thailändaren bara betalade 5 baht för samma sträcka.

Mvh Maakaao :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De enda gångerna man fått höja tonen har varit på resorna från flygplatsen till Ekamai när de tjatat om att få köra en till Pattaya och erbjudit 1500 baht för trippen.

Inte fan hjälper det att påpeka att det enbart kostar 120 bht med bussen plus då ca 200 för taxin till Ekamai.

Måste säga att du är snålheten personifierad av dina historier att dömma. :) Det enda som kostar dig är din okunskap. Kostar nämligen bara hälften så mycket att ta taxi till Mochit (norra busstn) än till Ekamai (östra busstn) från Don muang (antar att 99,8% av dina resor mellan flygplats och busstn skett från den gamla flygplatsen) och bussbiljetten därifrån till Pattaya är bara 2 baht dyrare än från Ekamai.

En taximetertaxi gick på ca 90-95 baht till Mochit och 230-240 till Ekamai under den tidsålder du brukade vara i Thailand vilket gjort att du tappat ca 1 sangsomflaska varje resa. Fast du har ju inte varit i Thailand mer än en gång dom 5 senaste åren så din ekonomi har väl hunnit återhämta förlusten. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Snålheten bedrar visheten. He he

Där var Kim's värja snabb och träffsäker.

Touché   :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Väldigt många lägger ner stor möda på att korrigera och ifrågasätta BTT

I allt från prisuppgifter till språkförståelse.

Syftet med att skriva i detta forum är väl att bidra med kunskap och erfarenheter om Thailand

eller att berätta från en tillvaro som påverkas av Thailand och BTT's inlägg om den lite mera råa sidan

av turismen där uppfyller mer än väl det kriteriet, tycker jag.

Frågan är om det finns något sätt att få slut på åtminstone den typ av häcklande

som bara innehåller galla eller syftar till att tillföra ont blod.

Det känns som det är flera bra trådar som präglats av det eviga hackande på brodern.

Jag känner mig lurad på dessa.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med den gamle dansken. Jag själv är ju minst lika skyldig som de andra. Vet inte varför men det är så otroligt frestande att slå broder på fingrarna eller göra sig lustig på hans bekostnad. Å andra sidan så verkar det ha noll effekt och broder själv verkar ju inte vara speciellt upprörd. Snarare tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det ha att göra med broders förmåga att få trådarna till en jämförelse mellan 7/11 och barstolen och de 99,9% övriga delarna av landet att förefalla lika stora?

MVH

Baa :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket brodern har häcklat oss i thai/svenska förhållanden på forumen dom senaste 6-7 åren så har han egentligen gjort sig förtjänt av betydligt mer än enbart verbala käftsmällar.

Så han behöver inte ömmas med.

Det kommer nog även GD att hålla med om år 2015.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Så mycket brodern har häcklat oss i thai/svenska förhållanden på forumen dom senaste 6-7 åren så har han egentligen gjort sig förtjänt av betydligt mer än enbart verbala käftsmällar.

Så han behöver inte ömmas med.

Det kommer nog även GD att hålla med om år 2015.

Broderns förmåga att provocera är uppenbar för envar.

Min poäng var snarare att ömma om trådarna än om brodern och det

är väl en aning kontraproduktivt om t.o.m. moderaterna hakar på trenden :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

"På såna trista ställen som Koh Samui eller på Phuket måste det väl bli billigare att hyra en motorcykel istället för att bli blåst av en massa idi*ter till taxiförare."

Bäste Bror, billigast är väl ändå att stanna hemma i Bjuv, på Lörda kväll kan han ju spatsera in till Seven Eleven i stan.

Hemmamannen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Broderns förmåga att provocera är uppenbar för envar.

Min poäng var snarare att ömma om trådarna än om brodern och det

är väl en aning kontraproduktivt om t.o.m. moderaterna hakar på trenden :-)

mvh GD

Det är till att kasta sten i glashus ser jag. ;) Om det är någon som väldigt gärna diskuterar formen istället för innehållet så är det väl du. Det jag tog upp var hur BTT blivit lurad på pengar av sin okunskap om avstånd i Bangkok, något som väl höll sig inom trådämnet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det är till att kasta sten i glashus ser jag. ;) Om det är någon som väldigt gärna diskuterar formen istället för innehållet så är det väl du. Det jag tog upp var hur BTT blivit lurad på pengar av sin okunskap om avstånd i Bangkok, något som väl höll sig inom trådämnet.

Så är det helt säkert och inte är ditt inlägg i denna tråd heller ett typisk exempel på dina och broderns

verbala fajtar :-)

Men håll med om att det är tråkigt när trådar som börjar bra, t.o.m. får flyttas till natteliv.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Kim!

Har faktiskt inte haft förmånen att få landa på Suvarnbumi ännu eftersom mina senaste resor tyvärr tagit mig till Krabi och Phuket.

Men jag tänker inte ta någon snabbus till Pattaya när jag landar på Subban utan det blir som vanligt taxi till Ekamai och bussen till Pattaya.

Inget Thailand utan Ekamaibusstation.

Gillar för övrigt inte Morsskit, eftersom det är alldeles för stökigt och för långa gångavstånd till bussarna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...