Jump to content
IGNORERAD

Kapsyler o proteser


born41

Recommended Posts

Det var ett inslag på aktuellt för några dagar sedan. 

En kille samlade in ringen från ölburkar och tog med 15 kg till Thailand för där gör man proteser av dom.

Är det någon som vet varför just ringar från ölburkar är så bra?

Smälter man ner ringarna och använder metallen eller gör man "trådarbete" som luffarslöjd och på det sättet tillverkar proteserna?

Är det någon speciell legering i materialet som gör dom värdefulle?

Kanske ett nytt sätt att hjälpa handikappade, som många på MPR skulle ha lätt för att göra en stor insats.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • born41

    5

  • WAXO

    4

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev born41:

Det var ett inslag på aktuellt för några dagar sedan. 

En kille samlade in ringen från ölburkar och tog med 15 kg till Thailand för där gör man proteser av dom.

Är det någon som vet varför just ringar från ölburkar är så bra?

Smälter man ner ringarna och använder metallen eller gör man "trådarbete" som luffarslöjd och på det sättet tillverkar proteserna?

Är det någon speciell legering i materialet som gör dom värdefulle?

Kanske ett nytt sätt att hjälpa handikappade, som många på MPR skulle ha lätt för att göra en stor insats.

 

Born41

Ett par månadsbesökare hemma som samlar kapsyler(flärpar) hela året i Sverige och sen skänker till vårt lokala sjukhus, det är väldigt uppskattat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi samlar en hel del på jobbet, thai är övertygade om att det är en starkare legering, jag tvivlar men det är möjligt.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi samlar en hel del på jobbet, thai är övertygade om att det är en starkare legering, jag tvivlar men det är möjligt.

 

 

MVH

Handlar inte om styrkan, utan om materialet i ringarna som är det samma som används i proteser.

Finns en organisation som tillverkar proteser till fattiga av dem, till ett pris som är ca 10 gr lägre än normala priser.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Handlar inte om styrkan, utan om materialet i ringarna som är det samma som används i proteser.

Finns en organisation som tillverkar proteser till fattiga av dem, till ett pris som är ca 10 gr lägre än normala priser.

Vet du namnet på organisationen så vi kan sprida den kunskapen till dom som vill angacchera sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi samlar en hel del på jobbet, thai är övertygade om att det är en starkare legering, jag tvivlar men det är möjligt.

 

 

MVH

Varthän skickar Thaiarna ringarna?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev born41:

Vet du namnet på organisationen så vi kan sprida den kunskapen till dom som vill angacchera sig?

Nä vet inte, men fått det berättat för mig på sjukhuset.

Dessa insamlingar till dem går via sjukhusen, vad jag vet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det var deras inslag som jag såg.

För mig verkar det överkurs att skicka dom med post i Sverige då med all sannolikhet portot kommer att överskrida värdet på metallen.

Jag tänker lokalt samla in kapsyler och ta med mig vid nästa resa - det blir billigast så.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Det var deras inslag som jag såg.

För mig verkar det överkurs att skicka dom med post i Sverige då med all sannolikhet portot kommer att överskrida värdet på metallen.

Jag tänker lokalt samla in kapsyler och ta med mig vid nästa resa - det blir billigast så.

 

Born41

Välkommen till Thaihouse i Partille, så får du så många du önskar, blir väl ca 100 burkar om dagen.

Du får ta av dem själv...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Varthän skickar Thaiarna ringarna?

 

Frugan brukar lämna dem på vårt tempel.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lämnat ölringar men tog med mig en krycka en gång. Lämnat kvar av föregående gäst till min lägenhet och efter ca 5 år gav vi bort den till en som behövde i Thailand.

En typ proffsgrej av lands stinget.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev jlh66:

Det är ren aluminium i ringen

Något speciellt är det med materialet i alla fall, då det lämpar sig för  tillverkning av invärtes proteser, vissa påstår renheten i aluminiumet och vissa legering med bla titan?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Något speciellt är det med materialet i alla fall, då det lämpar sig för  tillverkning av invärtes proteser, vissa påstår renheten i aluminiumet och vissa legering med bla titan?

Det är en thai kompis som säger att det är ren aluminium och att det används till proteser,men då är det ju mer troligt att det innehåller en viss % titan,ren aluminium är ju ganska mjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis försökte betala med kapsyler i byns 7/11, men det gick de inte med på. Som tur var hade han också en kompis som gjorde upp med butiken att han skulle komma in och betala totalen i slutet på veckan. När han dök upp på fredagen fick han veta att kompisen handlat för 63 kapsyler. Okej sa han, och frågade om de hade växel på ett grytlock?!!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus
10 minuter sedan, skrev WAXO:

En kompis försökte betala med kapsyler i byns 7/11, men det gick de inte med på. Som tur var hade han också en kompis som gjorde upp med butiken att han skulle komma in och betala totalen i slutet på veckan. När han dök upp på fredagen fick han veta att kompisen handlat för 63 kapsyler. Okej sa han, och frågade om de hade växel på ett grytlock?!!

 

WAXO

Får mig att tänka på fallout spelen där valutan är bland annat kapsyler .

Nåja har aldrig tänkt på att det är ett annat material i flärpen än i resten av burken.

 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även värmeljusens ljusskålar kan lämnas.

rengjorda från rester av typ stearin eller paraffin och förutan ljusvekehållaren som inte är i aluminium.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är antingen en ren fejkverksamhet eller så säljer de aluminiumet för att få pengar, vilket är rimligt då aluminium är vanligt i konsumentprodukter och ger ett okay pris på skrotmarknaden.

 

Invärtes proteser görs av antingen kobolt-kromstål eller titan beroende på användningsområde. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Detta är antingen en ren fejkverksamhet eller så säljer de aluminiumet för att få pengar,

Det är jag övertygad om att det inte är, är ju in landsomfattande scam av de flesta statliga sjukhus isåfall, det är omöjligt.

Och for den delen är det ju inte särskilt stora vikter det handlar om.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Boyan Slat säger att ca 80% av all ny plast i haven kommer från 5 floder. 

 

Hans reningsverk som redan nu är i gång, fångar ca 90% av den plasten. Även mikroplasten tydligen. 

Och det är ju fantastiskt bra. 

 

Mer uppfinningar för rening och mindre nedskräpning, så blir det säkert bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att begränsa nedskräpning och det gigantiska problemet med plast i haven är inte så lukrativt, så just därför får det inte så stor uppmärksamhet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är jag övertygad om att det inte är, är ju in landsomfattande scam av de flesta statliga sjukhus isåfall, det är omöjligt.

Och for den delen är det ju inte särskilt stora vikter det handlar om.

 

Jag tycker det faller på sin egen rimlighet!

Tänk efter lite nu, att rena och kvalitetssäkra denna skrotmetall så att den skulle fungera för medicinskt bruk ??

Det är nog enklare att tillverka flygplansvingar av dem istället, eller varför inte försöka betala med dem på 7/11?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...