Jump to content
IGNORERAD

Kapsyler o proteser


born41

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev WAXO:

Jag tycker det faller på sin egen rimlighet!

 

WAXO

Har varit benägen att hålla med dig, men att det är en landsomfattande scam med hjälp av statliga sjukhus är också orimligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • born41

    5

  • WAXO

    4

  • samet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Captain Morgan
4 hours ago, samet said:

Detta är antingen en ren fejkverksamhet eller så säljer de aluminiumet för att få pengar, vilket är rimligt då aluminium är vanligt i konsumentprodukter och ger ett okay pris på skrotmarknaden.

 

Invärtes proteser görs av antingen kobolt-kromstål eller titan beroende på användningsområde. 

 

Har själv samlat här i Thailand då det varit kampanjer att lämna in just dessa burkkapsyler och det hade säkert blivit ramaskrik om det varit fejk. 
Om jag minns rätt så används de för normala benproteser, alltså inte invärtes. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev WAXO:

Jag tycker det faller på sin egen rimlighet!

Tänk efter lite nu, att rena och kvalitetssäkra denna skrotmetall så att den skulle fungera för medicinskt bruk ??

Det är nog enklare att tillverka flygplansvingar av dem istället, eller varför inte försöka betala med dem på 7/11?

 

WAXO

Kollade just med mina arbetskamrater, samma scam i Filipinerna också då tydligen, men killarna är övertygade om att det inte är någon scam.

1 minut sedan, skrev Captain Morgan:

 

Har själv samlat här i Thailand då det varit kampanjer att lämna in just dessa burkkapsyler och det hade säkert blivit ramaskrik om det varit fejk. 
Om jag minns rätt så används de för normala benproteser, alltså inte invärtes. 

 

Lite så jag tänker, men samtidigt så funderar man ju...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har varit benägen att hålla med dig, men att det är en landsomfattande scam med hjälp av statliga sjukhus är också orimligt.

Orimligt?

Du vet väl att man inte skall bada inom en timme efter att man ätit, Då kan man ju nämligen få kramp och drunkna!

Allt enligt den moderna vetenskapen!

Detta fick väl alla väluppfostrade barn höra otaliga gånger när man slängt i sig några kex och lite saft, för att åter rusa ner till vattnet.

Sanningen var väl kanske att mamma & pappa var lite dåsiga efter maten och gärna ville vila en timme eller två!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev WAXO:

Orimligt?

Du vet väl att man inte skall bada inom en timme efter att man ätit, Då kan man ju nämligen få kramp och drunkna!

Allt enligt den moderna vetenskapen!

Detta fick väl alla väluppfostrade barn höra otaliga gånger när man slängt i sig några kex och lite saft, för att åter rusa ner till vattnet.

Sanningen var väl kanske att mamma & pappa var lite dåsiga efter maten och gärna ville vila en timme eller två!

 

WAXO

Hur hinner du skriva allting🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev WAXO:

Orimligt?

Du vet väl att man inte skall bada inom en timme efter att man ätit, Då kan man ju nämligen få kramp och drunkna!

Allt enligt den moderna vetenskapen!

Detta fick väl alla väluppfostrade barn höra otaliga gånger när man slängt i sig några kex och lite saft, för att åter rusa ner till vattnet.

Sanningen var väl kanske att mamma & pappa var lite dåsiga efter maten och gärna ville vila en timme eller två!

 

WAXO

Nu blev det överkurs för mig, hänger inte med riktigt 🤣🤣🤣🤣

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstått det så kunde flärparna tidigare smältas ned och direkt användas för benproteser etc (mig veterligen används aldrig aluminium för invärtes bruk, där ska det vara titan och höglegerat stål).

 

Numera anses inte aluminium vara bra nog för proteser utan istället görs proteserna av aluminiumlegerat rostfritt stål. Flärparna säljs då till någon rostfritillverkare som smälter ned dem och blandar med stålet. Det blir fortfarande billigare än att använda "virgin" aluminium men marginalnyttan är inte lika stor som tidigare.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

 

Har själv samlat här i Thailand då det varit kampanjer att lämna in just dessa burkkapsyler och det hade säkert blivit ramaskrik om det varit fejk. 
Om jag minns rätt så används de för normala benproteser, alltså inte invärtes. 

 

 

Då är det troligen igen scam. 

 

Utvärdes proteser kan jag absolut tro på, där är låg vikt kontra styrka av intresse och livslängs inte lika noga. 

 

Där ser man... när nog mycket korrekt fakta kommer fram blir det rimligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nja, jag köper det ändå inte. Allt som står på internet behöver ju inte alltid vara helt sant, eller?...

Men Ok säg att vi skall tillverka proteser av aluminium och det är för dyrt att köpa ny råvara.

Ja, då verkar det ju lite overkill att sikta in sig på just kapsyler. Men låt oss ändå jämföra hur många kapsyler kan det gå på en 17" aluminiumfälg som sitter på varenda pickup som skrotas?

 

Nja, jag vill nog se en bättre källa än en thaison blogg!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-05 at 09:54, skrev WAXO:

Men låt oss ändå jämföra hur många kapsyler kan det gå på en 17" aluminiumfälg som sitter på varenda pickup som skrotas?

Antagligen fel alu Legering där.

Jag kan bara tala om egen erfarenhet, sett kapsylinsamlingen på sjukhus och även frågat om det.

Har även som jag nämnt tidigare i tråden vänner som regelbundet lämnar in flärpar

Och har svårt att tänka mig att 1000-tals sjukhus är inblandade i en scam, inte särskilt lönande med att sälja de små vikterna som skrot-alu.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändamålet är ju väldigt gott men frågan om den här välgörenheten är så genomtänkt?

 

Krävs bra många hundra kapsyler för att få ihop ett kilo som då ändå inte är värt mer är några kronor (skrotpriset i Sverige är 5-15 kr/kg).

 

Att hålla på och samla in ock skicka kapsyler över hela Thailand (och tydligen även från Sverige) för det låga värdet känns inte speciellt effektivt - men det kanske är jag som är korkad inte förstår logiken bakom?

 

/Krille

 

 

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Krille:

Ändamålet är ju väldigt gott men frågan om den här välgörenheten är så genomtänkt?

 

Krävs bra många hundra kapsyler för att få ihop ett kilo som då ändå inte är värt mer är några kronor (skrotpriset i Sverige är 5-15 kr/kg).

 

Att hålla på och samla in ock skicka kapsyler över hela Thailand (och tydligen även från Sverige) för det låga värdet känns inte speciellt effektivt - men det kanske är jag som är korkad inte förstår logiken bakom?

 

/Krille

 

 

Har en polare som samlar, har nog inte tänkt hela vägen även om hjärtat vill väl. 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu inte är en scam, vore det då inte bättre att ta med hela burken, ja tillplattad förstås? Det blir ju liksom lite mer volym då...



Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Antagligen fel alu Legering där.

Jag kan bara tala om egen erfarenhet, sett kapsylinsamlingen på sjukhus och även frågat om det.

Har även som jag nämnt tidigare i tråden regelbundet lämnar in flärpar

Och har svårt att tänka mig att 1000-tals sjukhus är inblandade i en scam, inte särskilt lönande med att sälja de små vikterna som skrot-alu.

 

Rimligt egentligen om man tänker efter. Kampanjen likt detta handlar minst lika mycket om att sprida information och budskap. Kan man då med små medel få till en "snackis" på sociala medier och få många sjukhus att ställa fram burlkar för i samling, så har man ju lyckats väl. 

 

Därtill, de små flärparna har hög densitet så är antagligen betydligt bättre att samla in än hela burken, som såklart skulle kräva större behållare, mer hantering och inte lika enkelt för folk att ta med sig. Å igen, det blir ingen snackis av att samla in burkar. 

 

Skrotpengarna kan nog bli en del ändå. Gissar vi att varje sjukhus samlar in endast 3kg om dagen genererar de 1000kg per år vilket är ca 6000kr. 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bild hur en burk är uppbyggd.

Visserligen några år gammal men troligen görs burkarna så här idag också.

Tydligen är locket och ringen(?) gjord av en annan legering som är starkare.

 

Burk.thumb.jpg.2ac54acf94774ec3459453d2506e6e69.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Googlade lite snabbt och hamnade på ett husbilsforum. 
hur det är med metallen i ringen vet jag inte. Finns ju tusentals olika legeringar, men där kommer titan upp och det är något jag hört för en massa år sedan. 
Det var just Thailand och proteser som var på tapeten även då. 
 

https://www.husbilskompisar.se/portal/showthread.php/2124-Flärpen-på-Ölburken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
7 timmar sedan, skrev clion:

Har börjat samla har väll 10 nu

Lätt utanför damens mini mart finns en plastkorg där det slängs både pet glas och burkar

20200316_200402.jpg

Du har ett gott hjärta så jag hoppas att du blir rikligt belönad med beröm.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är väll uppe i 30 nu och jag blir kvar till 30 april eller längre  fortsätter nästa resa

Thaiarna undrar vad jag gör så för säger

protes och låtsas som jag går med kryckor

Då blir det tummen upp

de känner tydligen till det

20200328_100520.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...