Jump to content
IGNORERAD

Kim, Nobuzz plus andra har inga pengar


Joints

Recommended Posts

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • Joints

    4

  • noBuzz

    3

  • mr-noodles

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hehe Joints,

Mycket intressant artikel!

Jag tycker i och för sig att man var lite för spydig vad gäller farang med låg inkomst. Men visst finns det ett korn av sanning där. Behöver man inte lära sig thai så gör man i regel inte det. För det är en ansträngning.

Om man nu inte är väldigt språkintresserad. Och har lätt att lära.

Jag får medge att jag gav upp mitt försök. Det tedde sig inte värt besväret. Fast nog hade det varit användbart att kunna prata flytande thai.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Phom take Rot Ferrari wan ne, tirak. ;D

Seriöst, här på Samui eller i Phuket behöver man inte kunna ett ord thai och ändå leva ett vanligt liv. I Isaan blir det väl nästan ohållbart.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

I Isaan blir det väl nästan ohållbart, skrev Captain Thailand.

Jag bodde nästan två år i en liten by 70 km nordost om Udon Thani.

I byn fanns endast en person jag kunde prata (engelska) med och det var sambon och

även i viss mån hennes dotter (11 år) som lärde sig ganska bra.

Det fungerade skapligt då jag fick lära mig det nödvändigaste orden, för att kunna fara

till byns affär t ex.

Men visst var det en påfrestning många gånger att inte kunna göra sig förstådd när man

ville tala med hantverkare och andra.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra, hade tänkt mig en kurs i det Thailändska språket i vinter men det kanske är bäst att låta bli så man inte "loose face", HAHA,  annars håller jag med Jan L, bra att kunna handla själv men det går rätt bra med ett ordförråd på c:a 500 glosor, men man vill ju vara artig också om det går. Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:D Det enda jag kan i thai är fräcka ord.inte lämpliga här!  :crazy:

Men inte är jag rik för det.  :idea2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag inte kan Thai utan bra turist Thai, så måste jag va väldigt rik hmmm konstigt att det inte syns på mitt konto.

Men och andra sidan har jag just fått en skiva, Talk Thai som jag försöker lära mig.

Och eftersom jag inte har pengar, måste det gå ganska lätt att lära sig  :D

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

:D Den var fin!

Läste ni förresten Wanted-annonsen längst ner till höger på sidan?

"WANTED: Heir. Looking for blue blood in good health and loved by people. Sincere belief in sufficiency economy a plus. Must be Thai national. Send cover letter, resume and recent photo to rama9@yahoo.com. No spam please. " :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok - The fate of Nok Air was finally announced today when the board of Thai Airways, which controls a 40% stake in the discount airline, unveiled plans to continue the carrier’s operations but with significant changes. The airline will be re-branded as Noi Air, which is expected to attract more customers because “there are more Nois in Thailand than Noks,” according to a THAI spokesperson. The new airline will be aimed at small people traveling short distances through a unique pricing structure that alllows up to 6 people to share a 2-seat row, and waives the luggage surcharge for plastic fiber bags that are filled with local food products intended as gifts for everyone at the office.   Confirmed routes so far are Bangkok-Udon, Bangkok-Buriram, and Bangkok-Ubon.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det var en märklig artikel som man har svårt att ta på allvar, men förmodligen ligger det en del sanning i den.

Men dom glömmer bort att det kan finnas folk som väljer glesbygden på landet av fri vilja fast dom skulle kunna vistas på andra platser ekonomiskt sett.

Själv har jag rest mycket i tjänsten och tröttnat på dom fina hotellen och fina middagarna, och inte minst det så kallade fina folket, och trivs mycket bättre ihop med bönder och fiskare, enkla jordnära människor.

Jag tror också att dom är lyckligare än dom rika och "fina" , som ständigt törstar efter mer och aldrig blir nöjda.

Sitta i kostym med strypsnaran på, uppe på  14 våningen med ac på och umgås med viktigpettrar är inget för mig.

Man kan också vända på det och säga att dom "rika" aldrig skulle överleva i Isaan , utan AC, utan falang mat, utan vänner och förmodligen få blåsor i händerna av att bara se en hacka eller spade, och utan att förstå hur vanliga människor fungerar.

Mvh Isan Lover

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant artikel!  :thumbsup:

En annan förklaring till teorin om att dom faranger som talar thai inte har några pengar kan ju vara för att dom ödslat sina inkomster på att ta sig tiden att resa och uppleva så mycket att dom på köpet lärt sig ett nytt språk.  :)

Själv har jag väl snart lagt ner en kvarts miljon kr bara på flygbiljetter för att ta mig, och under dom senare åren även familjen, till Thailandet och tillbaka. För att inte tala om hur mycket fickpengar det har gått åt på att lalla runt i Sydostasien under en totaltid av 3,5-4 år.  :)

Dessutom att under 12 år haft ungefär 50 000 kr lägre årsinkomst än kollegorna för att man prioriterat ledighet istället för lön för utfört övertidsarbete gör ju också sitt till för att minska förmögenheten.

Så visst, kontentan av det hela är ju att jag är betydligt fattigare nu än vad jag hade varit om jag istället för att resa skaffat svensk fru, jobbat som fan och nöjt mig med en tvåveckorscharter till medelhavet varannat år.

För av dom förslösade slantarna har jag ju egentligen idag bara reseminnen och ett extraspråk kvar. Jag ångrar dock inget och skulle göra samma sak igen om jag fick en chans att leva om livet.  :)

Hellre ett nytt språk och en massa reseupplevelser i minnesbanken än en lyxig BMW på garageuppfarten. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att jag har pengar så att min familj klarar sig bra och min thai.. Ja den är ju som den är. Har postat en tråd om att jag vill lära mig thai mer. Just nu snackar jag lite mer änn turist thai :(

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Mkt bra talat. Håller med 100%

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra artikeln om biobesökarna gör mig mörkrädd. Tyvärr.

Kontentan av de båda artiklarna är alltså att man för att få ett gott liv i Los

helst undviker både bio och Thaitalande människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu handlade ju artikeln egentligen om expats och jag har ju i en annan tråd nyligen deklarerat att jag bara kan räkna mig som turist och då gäller väl egentligen andra undersökningar.  :)

Jag finner dock artikeln intressant ur många aspekter och t ex detta om "parningsrit" var extra kul.

Quote

“It confirms our original suspicions that with most expats, Thai fluency is a both a time-consuming hobby as well as a socially compensatory skill,” explained Weng-min Huang, a sociologist who co-authored the report. “Low-paid expats have both the time to devote to Thai studies as well as the motivation. They can’t afford to eat in nice restaurants, party in upscale nightclubs, or shop for tasteful furniture and quality electronics in their spare time. Additionally, their poverty of lifestyle and material possessions makes them unable to attract mates, so they have the motivation to adapt a non-material mating skill – speaking Thai.”

Alltså. kan man inte imponera på tjejerna genom att äga en massa dyra statusprylar så får man göra det genom att lära sig tala deras språk istället... he he

Att kunna tala thai funkar för övrigt finfint när och om man önskar jaga thaitjejer, det kan jag personligen intyga. Hur väl detsamma funkar med dyra statusprylar har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av men det funkar säkert minst lika bra. Frågan är väl bara med vilken av metoderna man lättast undviker lycksökerskor? ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frågan är väl bara med vilken av metoderna man lättast undviker lycksökerskor? ;)

Ska fråga Svarten vilken metod han använde med mig.  :D

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas man som "lycksökerska" om man är en kvinna och söker lycka?  :thumbsup:

Ha det!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood:

Annars är man väl en lycksökare ;)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det var en märklig artikel som man har svårt att ta på allvar, men förmodligen ligger det en del sanning i den.

Men dom glömmer bort att det kan finnas folk som väljer glesbygden på landet av fri vilja fast dom skulle kunna vistas på andra platser ekonomiskt sett.

Själv har jag rest mycket i tjänsten och tröttnat på dom fina hotellen och fina middagarna, och inte minst det så kallade fina folket, och trivs mycket bättre ihop med bönder och fiskare, enkla jordnära människor.

Jag tror också att dom är lyckligare än dom rika och "fina" , som ständigt törstar efter mer och aldrig blir nöjda.

Sitta i kostym med strypsnaran på, uppe på  14 våningen med ac på och umgås med viktigpettrar är inget för mig.

Man kan också vända på det och säga att dom "rika" aldrig skulle överleva i Isaan , utan AC, utan falang mat, utan vänner och förmodligen få blåsor i händerna av att bara se en hacka eller spade, och utan att förstå hur vanliga människor fungerar.

Mvh Isan Lover

 

 

 

Din tidigare definition av rika var ju typ alla med riktiga jobb i Bangkok och uppåt. Jag tycker du verkar leva i en ganska snäv värld. Själv så kan jag umgås med både rika och fattiga och de där emellan. De flesta jag känner i Thailand tillhör den så kallade medelklassen och den fördomsfulla bilden du målar upp stämmer inte med min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hann inte med att skriva sist så jag fyller på här.. Tycker att artikeln är intressant och undersökningsresultatet innehåller en hel hög av sanningar. Däremot så har artikelförfattaren färgat texten som beskriver undersökningsresultatet genom sin uppenbara dyrkan av människor med status, makt och pengar samtidigt som han mycket tydligt ser ner på människor utan dessa statusattribut och med en mer laidback syn på livets värden. Lite underligt eftersom skribenten fömodligen är buddhist och borde följa en religionen som i stort sett förespråkar kunskap som den högsta av livets värden och materiella begär som det lägsta.

Men jag är ju inte direkt förvånad av att se thailändare med denna typ av materiella värderingar eftersom detta synsätt verkar vara mer regel än undantag bland thailändare, trots buddhismen.

I västerlandet så är istället retro trenden för dagen, välj bort prylarna och umgås mer med dina barn/familj, sälj lyxkåken och gå ner på halvtid istället, skippa karriären, upplev omvärlden. Prylbegär är fult, stressa av, lev livet, res jorden runt, hoppa av ekorrhjulet, sluta tävla mot grannarna, tänk på miljön etc är vad som är inne hos oss. Dvs allt det som anses fult i Thailand där man anses framgångsrik om man sliter 362 dagar om året utan ledighet år ut och år in för att statusmässigt kunna glänsa rejält under 3.  :)

Fast prylsamhället måste väl upplevas innan man förstår att det inte ger något mervärde i livet så thailändarna kommer nog till insikt om detta dom också så småningom. Och en del kloka munkar vet ju bevisligen det redan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Ööööh... Kim och NoBuzz och nån mer, ni har förstått att "notthenation" är en skämttidning? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...