Jump to content
IGNORERAD

Vad ska man tro?


Marlon

Recommended Posts

Hejsan,

Är ny medlem på forumet men har läst inläggen en period. Finns mycket erfarenhet som jag gärna skulle vilja få ta del av.

Nu till min fundering:

Har den senaste tiden haft kontakt med en thai tjej som jag träffat via en dejtingsajt. Har läst och hört att man ska vara försiktig när man träffar tjejer så men även hört om folk som faktiskt har möte den rätta på det sättet.

Hon säger att hon har universitetsutbildning och jobbar på ett Japanskt företag (har kollar och både företaget, adressen och byggnadens namn existerar) som inköpare. Säger att hon bor hemma hos sina föräldrar (är väl kanske inte märkligt eller). Vidare säger hon att hon pendlar till jobbet varje dag med sin bil. Då började mina varningsklockor ringa.

Alltså, är det realistiskt att hon kan ha råd att ha en bil? Vet inte hur lönebilden i Thailand ser ut, har t.ex. medelklassen bilar? Själv har man ju svårt att ha en bil på en normal svensk lön. Vet inte vad jag ska tro och jag vill undvika att lägga en massa tid på detta för att senare komma fram till att det finns någon/några pojkvänner som "sponsrar" henne.

Kan tillägga att vi hittills aldrig har pratat om pengar, ingen av oss har tagit upp ämnet. Men det börjar kanske bli dax...

Så vad ska man tro, ni som har erfarenhet av sånt här?

Tack och godnatt!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    8

  • AnOnYm

    7

  • biker

    6

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Bilen kan väl inte vara nåt problem, vad vet Du om hennes familj, hon bor ju hemma hos föräldrarna vilket i sig är ganska vanligt tills man gifter sig, kanske det är familjens bil t.ex.

Grubbla inte över det, försök att hålla en intressedialog och om det verkar bra, åk ner på kort varsen så hon inte hinner städa framför egen dörr om förstår vad jag menar.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar växa fram en så kallad medelklass i Thailand, och visst har dom råd med en bil

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är inte omöjligt att hon tjänar 25 000 baht eller mera som inköpare speciellt när de är japanska företag. Jag skulle nog gå vidare och kolla vad hon har i månadslön (fråga försiktigt). Du ska nog inte vara rädd för att hon har några andra sponsorer i detta skede.

Du kan ju fråga vad mamma och pappa jobbar med, be om mobilnummer och ringa vid olika tillfällen. Då märker du snart om hon inte kan prata eller stänger av telefon.

Lycka till!

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ovanligt för en tjej i bkk med rätt utbildning att tjäna bra med pengar (25-30,000 baht) på ett utländskt företag.

Var inte allför misstänksam ,var bara vaken .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de snabba svaren. Kanske bara jag som är nojig, har inte så mycket erfarenhet på det här området. Visste inte om det är realistiskt med bil.

Hon bor hos sina föräldrar och bror. De ska ha ett lantbruk (vet inte om det är stort eller litet). Har fått flera bilder från henne, bland annat från hennes jobb (stämmer med företaget hon säger) samt från Japan där hon varit några gånger i jobbet.

Hon verkar seriös, är mest hon som frågar mig om jag är seriös för hon tycker hon börjar bli gammal (30 år) och vill träffa någon och har inte tid med massa strul :)

Ok, då fortsätter jag och lägga tid på detta. Ska bli intressant och se vad det leder till.

Tack och godnatt

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte ovanligt för en tjej i bkk med rätt utbildning att tjäna bra med pengar (25-30,000 baht) på ett utländskt företag.

Var inte allför misstänksam ,var bara vaken .

Tycker kanske att lönerna som nämns i tråden är lite optimistiska. Tjejen jobbade som QC (Quality Controller) på japanskt

företag i Nakhonratchasima (Korat). Plastbranschen, allt inom vattenavrinning, dränering, mm. Månadslön 7000B. Och då talar vi

om 6-dagars vecka.

Detta hindrar dock inte en vanlig arbetare från att ha en bil för 700000b. Banklån, ni vet...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker kanske att lönerna som nämns i tråden är lite optimistiska. Tjejen jobbade som QC (Quality Controller) på japanskt

företag i Nakhonratchasima (Korat). Plastbranschen, allt inom vattenavrinning, dränering, mm. Månadslön 7000B. Och då talar vi

om 6-dagars vecka.

Detta hindrar dock inte en vanlig arbetare från att ha en bil för 700000b. Banklån, ni vet...

/biker

Oj då.. 7000Bath påminner om ingångslönen för en fabriksarbetare. Men tjejen kanske bara var provsmakare vattnet därav den låga lönen?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj då.. 7000Bath påminner om ingångslönen för en fabriksarbetare. Men tjejen kanske bara var provsmakare vattnet därav den låga lönen?

Ett märkligt inlägg du gör. Provsmakare av vattnet? Det tycks finnas en utbredd missuppfattning om löneläget för fabriksarbetare i Thailand.

Men jag ska i alla fall fråga henne om hon bara provsmakade vattnet.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Oj då.. 7000Bath påminner om ingångslönen för en fabriksarbetare. Men tjejen kanske bara var provsmakare vattnet därav den låga lönen?

Fru GD har två söner i Bangkok, bägge universitetsutbildade och bägge har just 7000 baht i månadslön.

Den ena jobbar som försäljare av möbler och när tiderna är bättre är det provision på lönen så den

blir lite bättre. Men just nu alltså 7000.

Den andra pojken har vald att jobba på ett universitet trots att han som jurist kan tjäna bättre på

annat håll, men utsikten till fri läkarvård, billig bostad på universitetsområdet och förväntade löne-

höjningar p.g.a. anställningsår har fått honom att välja som han gör.

Och ingen av dom har en tanke på att skaffa bil med den lönen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fru GD har två söner i Bangkok, bägge universitetsutbildade och bägge har just 7000 baht i månadslön.

Den ena jobbar som försäljare av möbler och när tiderna är bättre är det provision på lönen så den

blir lite bättre. Men just nu alltså 7000.

Den andra pojken har vald att jobba på ett universitet trots att han som jurist kan tjäna bättre på

annat håll, men utsikten till fri läkarvård, billig bostad på universitetsområdet och förväntade löne-

höjningar p.g.a. anställningsår har fått honom att välja som han gör.

Och ingen av dom har en tanke på att skaffa bil med den lönen.

mvh GD

Tackar att du verifierade mitt påstående om att en arbetarlön mycket väl kan ligga omkring 7000b.

Till Silom vill jag säga att förutom att provsmaka vattnet på firman varje dag så ingick dessutom:

Kvalitetskontroll, dvs. kontrollmätning av all tillverkad materiel. Mottagning av alla materialleveranser.

Dagliga rapporter till ledningen avseende produktionen. Och stå till svars för eventuella avvikelser..

Välkommen till verkligheten, Silom.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det tycks finnas en utbredd missuppfattning om löneläget för fabriksarbetare i Thailand.

Tycker mig finna en utbredd missuppfattning om det totala löneläget för hela Thailand. Att det blir misstänksamheter för att någon äger en bil är helt absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inget konstigt i att tjejen har bil.

Frugan har 4 kvinnliga kusiner i Bkk (26-37 år gamla) och 3 av dem har egen bil, 2 av dem har fått hjälp av sina föräldrar att köpa bilarna.

Frugans bror hade bil (Volvo 940!) men den blev för dyr i drift, nu har hans fru en halvgammal Honda som de använder dagligen, hon fick den av sin mor.

25000 bath i lön som inköpare låter förresten helt rimligt.

Så jag har inga svårigheter att tro din flickbekants story.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lönerna i Thailand liksom i övriga världen flutuerar kraftigt med yrke, duglighet samt inte minst vilket företag det är, japanska företag betalar bra till chefspersoner generellt sett.

Nu har ju inte trådskaparen sagt att hon tjänar 25 000, han bara frågade om det kunde vara möjligt för en anställd att ha bil.

Kan det vara så? Jag tror det är mycket möjligt, även om lönen är runt 10 000, trådskaparen har inte sagt Merca, men en liten Toyota har dom säkert råd med.

Det enda jag vet om löner i BKK är att min tjej jobbade på TOT callcenter innan det blev hemflytt till byn för ett par år sen, lön 6000 plus OT.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker mig finna en utbredd missuppfattning om det totala löneläget för hela Thailand. Att det blir misstänksamheter för att någon äger en bil är helt absurt.

Det är ju bara att titta på gatubilden i Thailand. Folk HAR bilar. Tycker personligen att standarden på bilparken är ganska hög. Är ingen skillnad där, jämfört med Sverige. Folk som jobbar skuldsätter sig för att köpa bil.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, definitivt är det många som tar lån för att köpa en bil. Samtidigt har lönerna en mycket större bredd än vad som verkar vara den gemensamma uppfattningen här.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så länge det inte handlar om att träffas eller skicka större summor finns det ingen anledning till överdriven försiktighet anser jag.

Har varit med om härdade figurer som redan i första samtalet ber om saker eller pengar till sin sjuka mamma.

Många har ett visst image och framtoning som man håller fast i tills det börjar verka seriöst.

I det kan väl ingå bilar som senare visar sig vara fiktiva eller lånade.

Inget att haka upp sig på i ett tidigt skede.

7000 baht (om det nu är det hon tjänar) är en låg lön men det finns å andra sidan riktigt många

arbetslösa och fattiga i Thailand så de som tjänar såpass kan sägas vara lyckligt lottade.

På mig verkar det på nåt sätt mera ärligt att damen ifråga inte genast säger hur fattig hon är

och därmed kanske bereder mark för kommande överföringar av medel :-)

Så kör hårt var inte allt för misstänksam eller nojig som du säger.

Det är lång väg kvar och det gäller njuta av varje steg.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oj då.. 7000Bath påminner om ingångslönen för en fabriksarbetare. Men tjejen kanske bara var provsmakare vattnet därav den låga lönen?

Silom,

Som du vet är det inte bara i denna tråd som du blir ertappat med väldigt bristfälliga kunskaper om thailändsk realitet. I dit ställe skulle jag ta nästa plan till Thailand, för det har du ju råd med och studera verkligheten på den thailändska landbygden. Gärna tillsammans med en jämnårig thaiflicka som har en stor och fattig släkt i Isaan. Jag garanterar, denna upplevelse kommer du aldrig att glömma och den kommer att påskynda din mognad och leda till ett uppvaknande ur dina västerländska illusioner och översittarfasoner.

// Singha711 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, definitivt är det många som tar lån för att köpa en bil. Samtidigt har lönerna en mycket större bredd än vad som verkar vara den gemensamma uppfattningen här.

Instämmer  , tjejens chef kör Ferrari , hans brorsa får nöja sig med Porsche.

Hon är inte särskilt impad utav min peugeot..

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lönerna i Thailand liksom i övriga världen flutuerar kraftigt med yrke, duglighet samt inte minst vilket företag det är, japanska företag betalar bra till chefspersoner generellt sett.

Nu har ju inte trådskaparen sagt att hon tjänar 25 000, han bara frågade om det kunde vara möjligt för en anställd att ha bil.

Kan det vara så? Jag tror det är mycket möjligt, även om lönen är runt 10 000, trådskaparen har inte sagt Merca, men en liten Toyota har dom säkert råd med.

Det enda jag vet om löner i BKK är att min tjej jobbade på TOT callcenter innan det blev hemflytt till byn för ett par år sen, lön 6000 plus OT.

MVH

Baa

Definitivt underbetald , det är vad min burmesiska maid tjänar.

15-25,000 baht är lönen på callcenter med engelskkunskap.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Definivt underbetald , det är vad min burmesiska maid tjänar.

15-25,000 baht är lönen på callcenter med engelskkunskap.

Du verkar ha koll..

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Du verkar ha koll..

/biker

Sarkasm?

Siffran från AnOnYm kan vara i överkant.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kontakter inom den branschen .

Vet vad min tjej tjänar ... :whistle:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...