Jump to content
IGNORERAD

Slut på plastpåsar


hasseryd

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • born41

    5

  • kenke

    5

  • Nicholas

    5

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Förbjuda plastpåsar för att förhindra att de hamnar i naturen och havet?

 

Det låter som en jävligt udda idé, varför gör de inte som vi här i Sverige - som ju vet bäst hur man räddar natur och klimat - och beskattar påsarna istället...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar med spänning på hur det kommer att se ut i bildäclstunnorna och på marken runt dom när sopbilen hämtat.....

Kompostering o sortering är ingen favoritsyssla

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Precis.Och vad är dom påsarna gjorda av?

Plast givetvis, att alla plastpåsar kommer försvinna kommer nog att ta många många år till men det går att minska förbrukningen.

 

I butiken behöver de inte lägga tuggummit i en liten påse som de sedan lägger i en stor påse och hundgodis behöver de inte lägga i en egen påse, det går bra i samma påse som de andra matvarorna.

67936754_3353109484714335_8386573714510053376_n.thumb.jpg.a633f0bf7ace85854224cad6a47efae1.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvirringen är total

81694463_1105547003121164_1305138310967984128_o.jpg


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

 

Va just på 7 / 11 men inte faan hade dom några tygpåsar att köpa….

Link to comment
Dela på andra sajter

Som med alla andra nya lagar i Thailand.

Ett djävla gapande och ståhej några månader, sedan glöms det bort och är tillbaka till normal.

Detta känner ju 7/11 ägarna till och ligger lågt med åtgärder.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Benriach:

Det blir säkert jättebra för miljön när alla ska gå över till tygpåsar eller liknande. Det krävs ju inga resurser för att framställa sådana. Heja Greta och miljömupperiet...


 

för att en bomullspåse ska "bära sig" och bli klimatneutral så måste du använda den ca 2000 ggr. Troligtvis kommer den falla i bitar långt innan dess.... ( och NEJ jag tänker inte ge källor på det. Ni får faan googla själv)

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plasthink verkar vara populärast 

81198186_2808539492502933_3623932471940218880_n.jpg

81002596_2808539439169605_8296081227484495872_n.jpg

81219845_2808539659169583_7699769918023008256_n.jpg


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e det bara att kopa en ryggsack for enkelhetens skull    eller skall man ta cabinvaskan  den har ju bade handtag och hjul😀

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev HajKaj:

för att en bomullspåse ska "bära sig" och bli klimatneutral så måste du använda den ca 2000 ggr. Troligtvis kommer den falla i bitar långt innan dess.... ( och NEJ jag tänker inte ge källor på det. Ni får faan googla själv)

Nu ljuger du...

20000 gånger om det är en kasse av ekologiskt odlad bomull

 

"Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger."

 

Enligt en dansk undersökning: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/tygkassen-stor-miljobov-jamfort-med-plastpase/

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2020‎-‎01‎-‎02 at 16:21, skrev Tommy:

Nu ljuger du...

20000 gånger om det är en kasse av ekologiskt odlad bomull

 

"Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger."

 

Enligt en dansk undersökning: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/tygkassen-stor-miljobov-jamfort-med-plastpase/

ljug och ljug... jag Underdrev bara lite.... hehehehe

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vart det att köpa tygpåse både på Villa Market och 7/11, med förmaningen "remember to bring next time kaa".

 

Thailand är topp fem i världen enligt en lista, sexa enligt en annan, avseende mest plastavfall, Inte ens om man lägger ihop alla EU-länder kommer de upp i samma volym som Thailand. Mekong är också en av de floder som levererar mest plast ut i haven. 

 

Även om det såklart finns en mängd andra källor som allt detta plastavfall kommer ifrån än 7/11:as plastpåsar, så tycker jag det är ett bra initiativ. Nånstans ska man börja. Precis som när vi Sverige på 80-talet (?) inledde initiativet att inte kasta ut plast och annat skräp genom bilrutorna och ut på vägrenen, vilket följdes av fler åtgärder som källsortering i hushållen, återvinningsstationer, etc. etc.

 

Allting har en början.

 

IMG_20200103_171531.thumb.jpg.8947d09d99f86325e49f12a1eb653cef.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige kunde ju i alla fall följa efter flertalet länder genom att förbjuda den vanligast nedskräpningen på våra gator som även är toxisk. Ciggarettfimpar!

Helt sjukt att det ska var tillåtet att slänga ciggarettfimpar var man vill!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenomenet har nått Thaishop i Svedala

 

noplastic.JPG.eda76e6b25e8d4f43783172b914578e4.JPG

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir till att skaffa ett gäng IKEA "Frakta" medium, kostar bara dubbelt så mycket som en plastkasse i butiken idag, 5 SEK!

 

image.png.8c0436af6b75cb626b7b2f4d43ba21ba.png

 

Iofs är även den tillverkad i plast, säkert 20 ggr mer än en normal ICA-kasse, men håller längre och funkar utmärkt som soppåsar!

 

Kollade just på IKEAs webshop, kostar 599 om man vill hämta 100st i nån IKEA-butik men bara 569 om man väljer leverans till ett utlämningsställe, hemleverans blir dyrt, 699 för 100...

 

Köper dem direkt i butik istället, skall bli kul att se kassörskans reaktion!

 

https://www.ikea.com/se/sv/p/frakta-kasse-medium-bla-60301707/

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-02 at 15:40, skrev kenke:

Nu e det bara att kopa en ryggsack for enkelhetens skull 

Där går gränsen🤣

 

Heller hur @andrejsdenruskige :)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev HajKaj:

ljug och ljug... jag Underdrev bara lite.... hehehehe

Du sa ju faktiskt cirka  så vadå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Plastpåsar är nog rätt ok om man använder dem på rätt sätt och inte slänger dem i naturen.

Supercheap i Chalong idag hade IKEA kassar.IMG_20200104_115921.thumb.jpg.89809d5089723f5c2e664c89b81327c2.jpg

 

IMG_20200104_120023.thumb.jpg.009524cb3e16a5073c8767e1cf151896.jpg

 

Fan det är inte ofta man sträcker på sig och säger att man är svensk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir till att skaffa ett gäng IKEA "Frakta" medium, kostar bara dubbelt så mycket som en plastkasse i butiken idag, 5 SEK!
 
image.png.8c0436af6b75cb626b7b2f4d43ba21ba.png
 
Iofs är även den tillverkad i plast, säkert 20 ggr mer än en normal ICA-kasse, men håller längre och funkar utmärkt som soppåsar!
 
Kollade just på IKEAs webshop, kostar 599 om man vill hämta 100st i nån IKEA-butik men bara 569 om man väljer leverans till ett utlämningsställe, hemleverans blir dyrt, 699 för 100...
 
Köper dem direkt i butik istället, skall bli kul att se kassörskans reaktion!
 
https://www.ikea.com/se/sv/p/frakta-kasse-medium-bla-60301707/
 
 
MVH
Fast när MPs skatt på "plastpåsar" slår in så ska ju en Ica/Domus/Konsum kasse kosta 7 kr.

Då blir det ju billigare att köpa o sälja ikeas Japanpresseningar med handtag!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Många i byn gör om rissäckar till väskor

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I min " by " är det en tant som syr kassar av tomma kaffeförpackningar.

Mycket starka så man kan packa tunga varor i dom och färggranna blir dom också.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev apknug:

Sverige kunde ju i alla fall följa efter flertalet länder genom att förbjuda den vanligast nedskräpningen på våra gator som även är toxisk. Ciggarettfimpar!

Helt sjukt att det ska var tillåtet att slänga ciggarettfimpar var man vill!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Borde väl gå att förbjuda själva filtret! Vill man suga i sig skiten varför filtrera skiten på vägen. Tycker själv att bara kasta ut fimpen hur som är ett djävla ofog. Ser det även efter sjöar och utanför affärer och arenor så ligger det drösvis med gamla fimpar. 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...