Jump to content
IGNORERAD

Försäkringar i Thailand


Mooauan

Recommended Posts

Hur gör ni som flyttat till Thailand med fösäkringar då tänker jag närmast på olycksfalls fösäkring?

Jag har flyttat till Thailand sedan 1 månad inget kvar i sverige förutom en C/o adress. Vi har skaffat oss ICA olycksfallsförsäkring kostar 65:-/ persson i månaden gäller ett år även utomlands.

Men nu till frågan även om den känns långt bort och igen vet om vi kommer att trivas vilken försäkring skall man välj när man bor här i Thailand

Sjukförsäkring tycker jag mig inte behöva då flyttar jag hem eller betalar själv.

Men en bra olycksfallsförsäkring som ger bästa vård akut om man skulle ex bli på körd av en bil skulle jag vilja ha.

Där ambulans transport samt de dagar som krävs för att se till att man kommer ut där ifrån i medvetet tillstånd ingår.

Är det någon här som har ordnat detta eller vet om det går att ordna. Har kollat med BUPA och flera med inte lyckat hitta någon till rimligt pris. Ett allternativ är ju att försöka var skriven i Sverige i fortsättningen men tror inte att det lyckas utan man kommer väl att bli utskriven efter ett år.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • Mooauan

    8

  • Jive

    7

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vi har konton i SiamComersial Bank, då kan man genom banken teckna olycksfallsförsäkringar i olika klasser, men det var VÄLDIGT prisvärt, vill minnas att jag betalade runt 10 000 för hela familjen 4 pers med lite olika klass beroende på vem det var, svärmor som knappt gick ur byn behöver ju inte lika hög gradering som grabben som åkte skolskjuts till stan 4 mil varje dag t.ex.

Vet inte om fler banker har samma service men fråga är ju gratis, OBS skicka frun att fråga det blev billigare på det viset för oss i alla fall.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sjukförsäkring tycker jag mig inte behöva då flyttar jag hem eller betalar själv.

Ett allternativ är ju att försöka var skriven i Sverige i fortsättningen men tror inte att det lyckas utan man kommer väl att bli utskriven efter ett år.

Moo

Nu vet jag inte hur gammal du är eller vad du ämnar syssla med i Thailand. Men om du blir akut sjuk så tänker du alltså ta första plan tillbaks till Sverige? Hur gör du om du är medvetslös? Det är ganska naivt att inte skaffa sig en heltäckande sjukförsäkring. Råkar du illa ut så kan det gå på stora summor även i ett land som Thailand.

Du blir inte automatiskt utskriven från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det iockförsig några år sen men BUPA kostade vill jag minnas runt 30 000 om året med fullförsäkring inkl liv,sjuk o olycksfall. Nån som har färska siffror?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inget om BUPA...men dom svenska försäkringarna blir ju dyrare dessto äldre

man är.jag har folksam (fackets) hemförsäkring med inbakad reseförsäk 45 dagar tror jag det är...stannade för några år sedan 14-dar längre...kostade mig nästan 2000  :yes: ...

så fan vet hur man ska ha råd med försäkring som pensionär?. :whistle:  

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om det är någon som vet försäkring som fungerar för diabetes sjuka? Om jag förstått det hela rätt så finns inga i Thailand att köpa och den enda som jag hört funka är Europeiska som kostar 8-11,000 SEK om året. Obs menar inte för medicinering utan för akuta sjukfall som kan orsakas av diabetes.

yoggi

Link to comment
Dela på andra sajter

Har grävt fram en gammal Tryggförsäkring som gällde mellan 1/11 04 till 30/3 05, 5400spänn, ålder på förs.tagaren var vid tillfället 60.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en del upplysningar om BUPA i repris.

Personförsäkring som erbjuds i fyra olika nivåer.

SAPPHIRE

RUBY

EMERALD

DIAMOND

Sapphire är billigast och Diamond är dyrast. Jag har Ruby och den kostar då lite drygt 20 000 baht per år. Priset är då självklart flexibelt beroende på hur gammal man är och för mig är det dyrast då jag är nyligen fyllda 65 år.

För att kunna jämföra skillnaderna kan jag berätta att Sapphire kostar 12 238, Ruby alltså 20 299, Emerald 29 569 och Diamond 44 760 per år och alla priserna förstås i baht.

Ovanstående för en försäkringstagare mellan 61 och 65 år.

Priserna faller ju yngre man är och för att ta ett exempel till, 36-40 år: 5 123, 8 497, 12 377 och 18 738 baht.

Ett exempel vad man får om olyckan är framme:

Room and board including nursing service, max per day: 1 200, 2 000, 3 000 och 5 000 baht. Som du ser får jag alltså med min Ruby 2 000 baht per dag för rummet, medan en Diamond försäkringstagare får hela 5 000 om dagen. Jag inser att 2 000 förmodligen inte räcker för rummet på sjukhuset, men det är en del och jag räknar med att jag inte skall bli ruinerad om något händer.

Man får helt enkelt göra en avvägning vad man har råd och lust att betala i årspremie. Vore jag 40 år skulle jag förmodligen satsa på en Diamond.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har Bangkok Bank kommit med en ny försäkring som jag rekommenderar alla att teckna, oavsett någonting.

Finns ett par alternativ...

256 Baht per år och det täcker MC olyckor, som förare eller passagerare.

100.000 till 200.000 Baht betalas som engångssumma per olyckstillfälle beroende på omfattning av skada. Inte uppskrapade knän, dock.

Från 650 Baht till 1.408 Baht per år om ni även vill ha försäkring för sjukhusvistelse.

20.000 Baht till 50.000 per sjukhusbesök.

100.000 Baht till 500.000 utbetalt som engångssumma beroende på olyckans omfattning.

Finns även högre försäkringsklasser än dessa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa 256 Bahts försäkringen till alla i byn. Det skulle uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla som har deltagit i fråge ställningen.

Det verkar som om Surin P3 har hittat något som jag kommer att titta närmare på.

Har även köpt bil som skall försäkras här stöter man också på lite konstiga saker ex Rätts hjälp där kommer vi upp i max 550000 Bath vilket man gärna skulle se vara 10000000Bath. Då dessa pengar andvänts till borgen samt ersättning till familjen om man råkar köra på någon så att denna skadas eller dör.

Men här vill inte försäkrings bolaget vara med och hjälpa dig i "förhandlingarna" utan kommer billigt undan med 550000Bath vilket inte ens räker till borgen i dessa samanhang och lämnar dig till ditt eget öde.

När man tar upp frågan med dem får man till svar sådant pratar man inte om det betyder otur utan i stället säger de att du får 80 procent av bilens värde vid en kollisionen.

Jonte skriver att man blir inte utskriven från Sverige efter 1 år har det med ålder att göra vi är  45 resp 35 år är det fler än han som har denna uppfattningen. Handlar det om slumpen där hittar vi några eller går det efter in och ut stämpling i Europa uninonen.

Våran anknyttning till Sverige är endast ett vilande bolag.

Det absolut bästa vore ju om man fortfarande kunde vara skriven i Sverige med tanke på pensions åren som vi behöver.

Man behöver inte vara borta länge förän man innser att det finns bra saker med lilla Sverige.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jonte skriver att man blir inte utskriven från Sverige efter 1 år har det med ålder att göra vi är  45 resp 35 år är det fler än han som har denna uppfattningen. Handlar det om slumpen där hittar vi några eller går det efter in och ut stämpling i Europa uninonen.

Våran anknyttning till Sverige är endast ett vilande bolag.

Vad jag menade var att man inte automatiskt skrivs ut från Sverige efter ett år. Skattemyndigheterna vill ju helst att man skriver sig på den plats där man spenderar mest tid. Själv så blev jag inte utskriven efter ett år i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu har Bangkok Bank kommit med en ny försäkring som jag rekommenderar alla att teckna, oavsett någonting.

Finns ett par alternativ...

256 Baht per år och det täcker MC olyckor, som förare eller passagerare.

100.000 till 200.000 Baht betalas som engångssumma per olyckstillfälle beroende på omfattning av skada. Inte uppskrapade knän, dock.

Från 650 Baht till 1.408 Baht per år om ni även vill ha försäkring för sjukhusvistelse.

20.000 Baht till 50.000 per sjukhusbesök.

100.000 Baht till 500.000 utbetalt som engångssumma beroende på olyckans omfattning.

Finns även högre försäkringsklasser än dessa...

Får vem som helst teckna en sådan försäkring, tex. turister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare så har vi försäkring i Siam Comercial, same, same. Vad man måste ha är ett konto i resp. bank samt en adress i Thailand. Har hustrun konto i banken duger det till att få teckna försäkring även för en farang.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa

Kommer att kolla med min bank "Krung Thai Bank" om de har någon liknande.

och tackar för hjälpen och kommer att åter komma om hur vi gör eller vad de kan erbjuda.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Funderar på att köpa 256 Bahts försäkringen till alla i byn. Det skulle uppskattas.

Fick samma tanke, fast det har jag inte råd med :-)

(Släkten bor i Bangkok)

Men fin ide som present. Tror inte någon i familjen har annat än den almänna.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

>Men en bra olycksfallsförsäkring som ger bästa vård akut om man skulle ex bli på körd av en bil skulle jag vilja ha.

>Där ambulans transport samt de dagar som krävs för att se till att man kommer ut där ifrån i medvetet tillstånd ingår.

Finns det ens någon sådan olycksfallsförsäkring?

Det är väl det som är den stora skillnaden mellan en sjukförsäkring och en olycksfallsförsäkring.

Olycksfallsförsäkring täcker inte vård utan endast mer av plåster på såren ersättning för vistelsen och besväret etc.

T.ex. ICAs olycksfallsförsäkring du nämner... helt meningslös... krocka med bilen och hamna på sjukhus 1 vecka. För det får du högst 4000 kr ersättning. Den  komplicerade operation att skruva ihop ditt brutna ben får du betala ur egen ficka. Och ambulanshelikoptern som tog frun med skallskada till sjukhuset får du betala själv.

Man får hoppas på att de tvingas kapa av benet på en så det går att söka invaliditets ersättning i efterskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

flugskit

Så här står det i villkoren!

"För varje sammanhängande period av

Sjukhusvistelse lämnas ersättning under högst

90 dagar. För de första tre (3) dagarna i en sådan

period lämnas ingen ersättning. Därefter lämnas

ersättning för varje dag under perioden som

den Försäkrade är kvar på Sjukhus med ett

belopp som motsvarar 1000 kronor per vuxen

och 500 kronor per barn. För flera perioder

av sammanhängande Sjukhusvistelse utgår

ersättning för maximalt 90 dagar."

Jag kan inte tolka det på annat viss än att de gäller för upp till 90 dagar men inte för de första 3 dagarna. Så varifrån fick du högst 4000:-. Sedan om det gäller för att skruva ihopp dig vet jag inget om.

Här är länken om villkoren men som sagt detta med försäkringar verkar var ett område att utveckla ju mera jag sätter mig in i det ju mer innser jag att jag har blivit lurade tidigare då man ej hade tid.

http://www.ica.se/fi...ksfall_webb.pdf

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

flugskit

Tackar för din upplysning.

Läste i genom försäkringen igen verkar som om ICA Försäkringen inte gäller för att skruva ihopp dig.

Blir nog till att kolla med banken.

Tack för alla synpunkter och kommer ni på fler är jag tacksam.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan inte tolka det på annat viss än att de gäller för upp till 90 dagar men inte för de första 3 dagarna. Så varifrån fick du högst 4000:-. Sedan om det gäller för att skruva ihopp dig vet jag inget om.

.krocka med bilen och hamna på sjukhus 1 vecka...

1 vecka = 7 dagar

7 - 3 (karens)dagar = 4 dagar

4 dagar * 1000 = 4000 kr  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet aldrig vad som är bäst men så här gjorde vi.

Det blev denna Allians familjeförsäkring. Bästa skydd för pengarna AKUT hjälp frugan 200,000 resp min del 100,000 barn har vi inga annars 50,000 oavset hur många barn. Vi får 1000 resp 500 bath per dag i 365 dagar detta i kombination med Ica 90 dagar med tre karens ger de 90 första dagarna ca5300 bath . För barn utgår ingen ersättning vid sjukhus vistelse.

För denna betalar vi 9300 per år.

Tog den på frugan då jag har en känsla av att utläningar för väntas ha pengar.

Det blev även en bilförsäkring hos Allians(bilens värde 600,000)då även de hade de bästa villkoren för Akut hjälp vid olycka 200,000 per person upp till 6 personer i våran bil. Rättshjälp 500,000.

Den andra bilen då orsaken till olyckan är min betals 2000,000 per person upp till 20,000,000 max och för skador på denna bilen upp till 5000,000 andra bilen.

Detta i kombination med Ica försäkringen tycker jag blir ett bra skydd inte som jag hade tänkt mig men efter att ha satt mig in i det Thailänska systemet tycker jag detta vara det bästa för penarna som vi har råd att lägga.

Total kostnad så här långt. Familjefösäkring 9300 Ica ollyksfallsförsäkring ca 6700 Bilen 21,200 = total kostnad per år 37200Bath per år.

Vid allvarliga skador tror jag även att svenska ambasaden kan vara till hjälp läst lite på deras hem sida men då blir det till att betala själv senare.

Det känns skönt att ha Sverige i ryggen.

Vi gjorde detta genom en mäklare

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ja att reda ut det här med försäkringar är inte lätt precis. Vi svenskar har blivit bortskämda med väldigt fördelaktiga försäkringsvillkor när vi är på semester resande fot, innefattade av de obligatoriska ca 45 dagarna i vår hemförsäkring och allt varit frid och fröjd.

Ska man teckna en likvärdig försäkring i Thailand blir det mycket dyrt beroende på t.ex ålder och tidigare sjukdomsbild. Försäkringsbolaget gör en riskbedömning och kan helt enkelt neka att försäkra dig eller att premien blir skyhög.

Att teckna en olycksförsäkring som ger 1000kr om dagen i ersättning och som inte täcker sjukvårdskostnaderna kan jag bara likt Sverker Olofsson förpassa till soptunnan. Om olyckan är framme vilket inte alls är direkt ovanligt i Thailand, har jag  vid ett flertal olyckstillfällen sett kostnaderna skena iväg i storleksordningen 500 000B för ett par dagar.

Jag har en del vänner som insjuknat under sina semestrar här nere och blivit akut sjuka. Slutnoterna har hamnat i 1,5 milj baths storleken. Som tur är har dom varit försäkrade i Sverige. Jag vet också ett flertal som varit utan försäkring och därmed fått betala ur egen eller andras fickor.

Ett gott råd är att vara ordentligt försäkrad och sedan får man hoppas att man aldrig behöver utnyttja den.

Hälsningar

Soppköket 

 

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jonte skriver att man blir inte utskriven från Sverige efter 1 år har det med ålder att göra vi är  45 resp 35 år är det fler än han som har denna uppfattningen. Handlar det om slumpen där hittar vi några eller går det efter in och ut stämpling i Europa uninonen.

Våran anknyttning till Sverige är endast ett vilande bolag.

Det absolut bästa vore ju om man fortfarande kunde vara skriven i Sverige med tanke på pensions åren som vi behöver.

Man behöver inte vara borta länge förän man innser att det finns bra saker med lilla Sverige.

Moo

Hej Moo

För att bli utskriven från Sverige måste du/ni ansöka om det hos skatteverket.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...