Jump to content
IGNORERAD

Försäkringar i Thailand


Mooauan

Recommended Posts

Hej Moo

För att bli utskriven från Sverige måste du/ni ansöka om det hos skatteverket.

/ SatanG

Man blir också tvångsutskriven när det upptäcks att "dygnsvilan" sker utanför Sverige mer än 6 mån/år.

Jag har en bekant, som nyligen blev drabbad av detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • Mooauan

    8

  • Jive

    7

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Man blir också tvångsutskriven när det upptäcks att "dygnsvilan" sker utanför Sverige mer än 6 mån/år.

Jag har en bekant, som nyligen blev drabbad av detta.

Hej Jive

Var din bekant svensk medborgare med permanent uppehållstillstånd? Har svårt att tro att det drabbar en då

skatteverket isf missar skattepengar, åtminstonde om personen jobbar för ett svenskt företag eller har svensk pension.

Själv var det hyffsat tidskrävande att för mig tvingas bevisa att jag verkligen inte längre hade anknytning

till sverige. Skattmyndigheten behövde också en skriven adress för mig i Thailand, hyreskontrakt etc.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir också tvångsutskriven när det upptäcks att "dygnsvilan" sker utanför Sverige mer än 6 mån/år.

Jag har en bekant, som nyligen blev drabbad av detta.

Njaaa, har man folkbokföringsadress i sverige, inte nån gammaldags postboxadress, så är Du fortfarande svensk med alla förmåner och skyldigheter.

Slutar man att betala skatt, inte finns i adressregistret på vare sig förs.kassan eller skatteverket, då kan man drabbas.

Hade just uppe detta eftersom jag bor c-a 8-9 mån om året i LOS och är arbetsbefriad, d.v.s. pensionär.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa, har man folkbokföringsadress i sverige, inte nån gammaldags postboxadress, så är Du fortfarande svensk med alla förmåner och skyldigheter.

Slutar man att betala skatt, inte finns i adressregistret på vare sig förs.kassan eller skatteverket, då kan man drabbas.

Hade just uppe detta eftersom jag bor c-a 8-9 mån om året i LOS och är arbetsbefriad, d.v.s. pensionär.

Baa

Reglerna är, enligt skriftligt besked från FK, att man får inte vara folkbokförd i Sverige om man har dygnsvilan mindre än 6 mån. i Sverige.

Om de sedan kollar är ju en annan femma.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar vara en himla djungel det där med försäkringar, undra även lite om någon lyckats få ut något från en thai-försäkring när det väl har hänt en olycka, man vet ju att många försäkringsbolag håller i lädret när det är dax att casha upp?

Själv så har jag turen att vi har full försäkring via frugan. På hennes arbete betalas all sjuk och tandvård av företaget, även om man måste skicka anställda eller familjemedlemmar till US för tex dyr hjärttransplantation. Jag fick även tillbaka pengar sist jag var hos tandläkaren i Sverige, dock var det bara den vanliga årliga checken av tänderna, men dock…

Ha det gubbs

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna är, enligt skriftligt besked från FK, att man får inte vara folkbokförd i Sverige om man har dygnsvilan mindre än 6 mån. i Sverige.

Om de sedan kollar är ju en annan femma.

Vänta ett tag nu!

Försäkringskassan har väl inte med folkboföringen att göra, eller har jag missat nån ny förordning?

Är det inte skatteverket som sköter den detaljen?

Beskedet från för.kassan som Du fick, gällde det även om Din pension utbetalas i Sverige och har adress där?

Lite frågande eftersom jag fick besked från skatteverket om att man räknas som boende i sverige så länge man uppfyller basickravet, d.v.s. erhåller pensionen i Sverige och betalar skatt där, samt då också har fast adress.

Tarvar ytterligare undersökning. Annars får man väl "flytta" runt med adressbyten hos syskon och barn.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Enligt 20 § första stycket folkbokföringslagen skall den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av andra stycket eller av 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet skall avregistreras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist utom landet. - I prop. 1990/91:153 s. 134 anges bl.a. följande. Vid bedömningen bör familjeförhållandena normalt tillmätas störst vikt. Den som vid vistelsen i Sverige bor hos sin familj bör således normalt anses ha sitt egentliga hemvist här. Med familj avses här normalt makar och sambor (även homosexuella sambor) eller hemmavarande barn. För den som saknar familj bör i första hand anknytning på grund av arbetsförhållandena väga tyngst.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så på vanlig svenska betyder det att även om man är i exempelvis Thailand 11 månader om året men fortfarande uppbär sin försörjning i Sverige samt är folkbokförd där räknas man som svenskboende?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta ett tag nu!

Försäkringskassan har väl inte med folkboföringen att göra, eller har jag missat nån ny förordning?

Är det inte skatteverket som sköter den detaljen?

Beskedet från för.kassan som Du fick, gällde det även om Din pension utbetalas i Sverige och har adress där?

Lite frågande eftersom jag fick besked från skatteverket om att man räknas som boende i sverige så länge man uppfyller basickravet, d.v.s. erhåller pensionen i Sverige och betalar skatt där, samt då också har fast adress.

Tarvar ytterligare undersökning. Annars får man väl "flytta" runt med adressbyten hos syskon och barn.

Baa

Basickravet för att vara folkbokförd i Sverige är, som jag har fattat det, att ha en fast adress (du kan givetvis byta fast adress hur många ggr du vill) + att du skall ha dygnsvilan större delen av året i Sverige.

Detta är basic, men det finns säkert olika omständigheter som kan motivera undantag från basicregeln.

Om man vill bo i Thailand större delen av året, men fortfarande vara folkbokförd i Sverige så skulle jag sett till att ha en fast adress i Sverige samt att pensionen utbetalas på ett konto i Sverige. Detta skulle minimera risken för upptäckt av det faktiska.

Vad som händer om det överväldigande utlandsboendet upptäcks vet jag inte, men det kan nog bli problem.

Visst är det så att det är Skatteverket som administrerar folkbokföringen, men Skatteverket och FK har ett automatiskt utbyte av information vid varje förändring, eller misstanke om förändring i medborgarnas status.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp, som vanligt alltså, ärlighet varar inte längst.

Lustigt när det finns en lag som säger hur det skall vara att försäkringskassans och skatteverkets representanter tolkar den olika.

Kan det vara så infernaliskt dumt att dom ser till eget bord? F-kassan som vill ha bort en för att tjäna pengar och skatteverket vill ha en kvar för att få in några surt förvärvade kronor! Misstänt scenario i dessa besparingstider. " Vaffö e de på detta vise"?

Så, behålla lägenheten, hyra ut i andra hand svart, ta ut folkpensionen i Sverige och låtsas som det regnar är melodin.

Tack svenska myndigheter för att Ni varit så godhjärtade och tagit emot min intjänade skattekrona i 50 års tid, Tack.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, vad är det egentligen för nackdelar med att bli utskriven från Sverige??

Skatten på pensionen blir ju lägre eftersom du betalar sk sink-skatt, som jag tror är 25%

Eftersom man är svensk medborgare så kan man ju alltid åka hem igen och få sjukvård osv, om man är född i Sverige så tas ju aldrig ditt medborgarskap ifrån dig, eller?

När det gäller pension så får man ju ut på kronan vad man själv betalat in, i alla fall i det nya systemet, det gamla kan jag inte så bra...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, vad är det egentligen för nackdelar med att bli utskriven från Sverige??

Skatten på pensionen blir ju lägre eftersom du betalar sk sink-skatt, som jag tror är 25%

Eftersom man är svensk medborgare så kan man ju alltid åka hem igen och få sjukvård osv, om man är född i Sverige så tas ju aldrig ditt medborgarskap ifrån dig, eller?

När det gäller pension så får man ju ut på kronan vad man själv betalat in, i alla fall i det nya systemet, det gamla kan jag inte så bra...

/ Joe

Hej Joe.

Om du skriver ut dej från Sverige, så har du också skrivit ut dej från det sociala systemet.

Om du, som utskriven, blir sjuk i Sverige så får du betala det faktiska priset för vården - och det är inga småslantar. Betydligt dyrare än vad du får betala i Thailand.

Mitt råd är:

Tänk er för både en och två ggr innan ni skriver ut er och ta ordentligt reda på alla fakta och konsekvenser.

Det är faktiskt lättare att bli utskriven än att bli återinskriven.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joe.

Om du skriver ut dej från Sverige, så har du också skrivit ut dej från det sociala systemet.

Om du, som utskriven, blir sjuk i Sverige så får du betala det faktiska priset för vården - och det är inga småslantar. Betydligt dyrare än vad du får betala i Thailand.

Mitt råd är:

Tänk er för både en och två ggr innan ni skriver ut er och ta ordentligt reda på alla fakta och konsekvenser.

Det är faktiskt lättare att bli utskriven än att bli återinskriven.

Hej Jive!

Så du menar alltså att jag som infödd svensk, som betalat skatt i hela mitt liv skulle ha sämre rättigheter än papperslösa flyktingar??

Jag har otroligt svårt att tro på detta, finns det några verkliga fall som referens??

Det enda logiska torde vara att även om man är utskriven, men behöver vård, naturligtvis får detta gratis! Allt annat är ju skandal!!

Jag kan däremot tänka mig att om man behöver medicin/hjälpmedel från vården, tex insulin så förfaller denna rätt om man inte betalar full skatt. Vilket ju iofs fortfarande kan diskuteras om man betalar 25% på pensionen, vad är dessa pengar till??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive!

Det enda logiska torde vara att även om man är utskriven, men behöver vård, naturligtvis får detta gratis! Allt annat är ju skandal!!

/ Joe

Kalla det skandal om du vill, men så är det!

Är du utskriven, så får du betala fullt pris för vården i Sverige!!!!

Om jag, som utskriven svensk, skall besöka Sverige så bör jag köpa en försäkring som täcker ev. vårdkostnad i Sverige - trots att jag betalar fortfarande 25% i skatt och bor i Thailand.

Jag har några utskrivna bekanta här nere som har åkt på 6-siffriga belopp får vård i Sverige.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Happ, verkar som mitt mer suspekta förfarande fortfarande är att föredra, i alla fall om man planerar att tillbringa 2-3 månader här om året, får väl se till att avhjälpa eventuella skavanker när man i alla fall är här. Ärlighet varar länge men inte längst.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärlighet varar länge men inte längst.

MVH

Baa

Och särskilt i detta fallet, där man inte kan finna dålig moral i oärligheten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kollade hemma innan vi flyttade ner hur det var om vi flyttade hem.

Ringde helt enkelt F kassan och frågade hur länge jag behövde var bossat i Sverige igen för att få nyttja den svenska sjukvården.

De sa att så fort jag hade en adress som jag bor på var jag skriven i sverige igen. Jag frågade för att vara helt säker henne igen om jag landar på flygplatsen tar en Taxi till F kassan medelar att jag nummera har flyttat hem och bor hos syrran var detta ok?

Då svarade hon att man skulle anmälla det på kommun huset eller något liknande och det var inte tala om att man behövde vänta på att de skulle registrera det utan hade man bara varit där innan så var det inget problem alltså allt ordnat på samma dag och i min stad där ligger dessa kontoren i samma hus.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kollade hemma innan vi flyttade ner hur det var om vi flyttade hem.

Ringde helt enkelt F kassan och frågade hur länge jag behövde var bossat i Sverige igen för att få nyttja den svenska sjukvården.

De sa att så fort jag hade en adress som jag bor på var jag skriven i sverige igen. Jag frågade för att vara helt säker henne igen om jag landar på flygplatsen tar en Taxi till F kassan medelar att jag nummera har flyttat hem och bor hos syrran var detta ok?

Då svarade hon att man skulle anmälla det på kommun huset eller något liknande och det var inte tala om att man behövde vänta på att de skulle registrera det utan hade man bara varit där innan så var det inget problem alltså allt ordnat på samma dag och i min stad där ligger dessa kontoren i samma hus.

Moo

Om jag vore i dina kläder, så skulle jag både dubbel- och trippelkolla detta beskedet Hos Skatteverket och Fk. Det finns en hel tjänstemän som tror utan att veta och som drar till med sin "sanning" för att leva upp till sin roll, eller status.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var inne och kollade igen lite nu då man inte vill vara orolig.

Detta går att läsa på denna sidan under Flytt anmällan : http://www.utlandssvensk.net/flytt.asp

För den som flyttar hem till Sverige är det viktigt att anmäla sin återflytt, detta skall göras senast en vecka efter ankomsten. Anmälan görs personligen på det lokala skattekontoret, så att korrekta uppgifter kan antecknas och införas i folkbokföringsregistret. Pass och andra identitetshandlingar skall medtas för att kunna styrka identiteten. Se länksamlingen för Invandringsanmälningsblankett.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...