Jump to content
IGNORERAD

Kritik mot svårigheter att söka visum till sverige för Thai


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

tja.

ngn gång på 70-talet när jag växte upp fick veta att en turistnatt betyder lika mycket för sverige som importnation som för sverige som en såld volvobil. Om detta stämmer eller inte gäller inte frågan.

men tydligen gäller inte denna sanning hos våra myndigheter som delar ut  turistvisum till sverige.

I morse kl 9 lyfte noweigans flight från Stockholm Arlanda till Oslo Gardemoen.

Ombord fanns min kära hustru och min dotter samt 6 av mna närmaste kompisar i Thailand.

Framför sig har dom 5 underbara dagar för att se 'Norway in a nutshell' , vilket om jag fattar rätt är en rundtur med turistgrejer som Hurtigrutten mm.

Redan den 16  april så skrev jag på en garanti (Bilaga E) för att jag trodde att  detta skulle lättare ge mina kompisar ett visum.

Deras visumansökan gäller en 11! dagars vistelse i Sverige (Schengen) med betald biljett!!

Deras visumansökan är väldigt enkel så som jag ser det; Dom kan var och sig bevisa att dom äger mer än det som behövs för att besöka sverige(schegen) 11 dagar.

Men problemet är denna jäkla kö.

Hur tusan kan det vara motiverat att sätta besökare i en 3 månaders kö för att få visum??

Hade mina kompisar inte känt OSS hade de antagligen sökt visum via Norge. Bingo!! och fått en behandlingstid för visat under en vecka!

Nu stod dom tålmodigt i kö i 3 månader och fick boka om sin flygbiljett 2 gånger!!

Efter sin tålmodiga köbildan tog dom sin samlade förmögenhet i THB och åkte till Abisko och såg Midnattsolen. Betyg 5 plus enligt dom!! Lovordar särskilt bastun i Abisko mountain Village!!!

Om dom inte hade så gärna besökt OSS, i sthm, hade nog deras + betyg på Abisko gällt ntg annat i norden!!!

Jag säger stoppa behandla våra turister jävla lla!!

mvh

PS TELEFONSAMTAL! Nu Har mina gäster anlänt Thor Hotel Astoria Oslo.

Dom förstår fortfarande inte varför dom sökte visum via Sverige??

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur tusan kan det vara motiverat att sätta besökare i en 3 månaders kö för att få visum??

Det tar ambassaden 7 dagar att utfärda ett besöksvisum. Men det tar 3 månader att bara få lämna in ansökningspappren. Detta är den egentliga skandalen!

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen är det budgeten för UD som är alltför hårt nedskuren.

Man skulle ju kunna tänka sig höjda avgifter och snabbare behandling, men vet inte om det skulle vara så populärt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tittat på visumansökningar till Norge, men eftersom jag delvis bor här (och i Thailand) så har jag hört från bekanta att visumreglerna skulle vara mycket strängare. Varför det skulle vara på det sättet förstår jag inte, eftersom det är ett Schengenvisum så borde reglerna vara desamma oavsett vilket Schengen land man ansöker till.

Hursomhelst, så kommer kärringen hit på torsdag!  :mdr: Vi ordnade tid på Svenska ambassaden, fick först en tid 2 månader framåt, fick sen en ny tid en vecka fram i tiden, avbokade den och fick en ny tid 3 veckor framåt, avbokade den och fick sen en tid en månad efter första kontakt..

Lång kö ursprungligen, men med så många som avbokar är det inga problem att hoppa fram i kön.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Det tar ambassaden 7 dagar att utfärda ett besöksvisum. Men det tar 3 månader att bara få lämna in ansökningspappren. Detta är den egentliga skandalen!

// Singha711

Exakt! mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Antagligen är det budgeten för UD som är alltför hårt nedskuren.

Man skulle ju kunna tänka sig höjda avgifter och snabbare behandling, men vet inte om det skulle vara så populärt.

Herr Chang har talat.

Eller också sponsrar fabror staten några fler tjänstemän. Det man förlorar på detta kanske vinns tillbaks i besöksnäringen och lite momspengar här och där från besökande turister. Dessutom höjer det ju Sveriges pr värde lite att inte behöva framstå som en bananreplublik med 3 månaders kö för att få söka ett turistvisum.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm bantad ekonomi hmmm kanske skulle ta å skära ner på alla politikers budjet istållet å ge dom pengrna till där det verkligen gör nytta för dom/oss som söker visa eller sånt för sin kära eller väner samt familjemedlemar för besök å så.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...