Jump to content
Sign in to follow this  
Amigo

Sambon till Sverige?

Recommended Posts

Captain Morgan
9 minutes ago, Amigo said:

Vet inte om det är narkotikaklassade eller räknas som steroider? Men när ja frågade med lista vilka preparat det är frågan om fick jag följande svar:

Your medications that you are requesting to bring into Thailand are classified as medical preparations according to the Drug Act B.E. 2510 (1967). A patient under treatment can carry those medications into Thailand for personal use in a quantity NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE.

Här är en länk angående internationella överenskommelser för narkotikaklassade substanser. 
http://www.incb.org/

Thailand 

http://www.incb.org/documents/Travellers/files/THA_ENG_2017.pdf

Fritz
2 timmar sedan, skrev Amigo:

Vet inte om det är narkotikaklassade eller räknas som steroider? Men när ja frågade med lista vilka preparat det är frågan om fick jag följande svar:

Your medications that you are requesting to bring into Thailand are classified as medical preparations according to the Drug Act B.E. 2510 (1967). A patient under treatment can carry those medications into Thailand for personal use in a quantity NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE.

Kan någon med bättre kunskaper i engelska än jag översätta sista meningen av texten till begriplig svenska?

• Ge karma 1

andrejsdenruskige
Kan någon med bättre kunskaper i engelska än jag översätta sista meningen av texten till begriplig svenska?

Man får ha 30 dagar utöver det läkaren har skrivit ut???
  • Ge karma 1

frogfish
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Ungefär: En patient under behandling kan ta med sig dessa mediciner in i Thailand för personligt bruk, i en mängd som ej överskrider 30 dagars föreskriven behandling.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Fritz
5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Man får ha 30 dagar utöver det läkaren har skrivit ut???

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Ungefär: En patient under behandling kan ta med sig dessa mediciner in i Thailand för personligt bruk, i en mängd som ej överskrider 30 dagars föreskriven behandling.

Så tolkar jag det åxå. I så fall är det ju lugnt för Amigo att ta med sig mediciner för längre tid så länge som han har recept med sig att visa upp ifall han blir stoppad i tullen. 

• Snurrigt 1

frogfish
44 minuter sedan, skrev Fritz:

Så tolkar jag det åxå. I så fall är det ju lugnt för Amigo att ta med sig mediciner för längre tid så länge som han har recept med sig att visa upp ifall han blir stoppad i tullen. 

Så tolkar jag det inte. Som jag ser det får han ta med sig medicin för max 30 dagars behandling, inte mer. Det jag skrev borde tolkas så.

Edit: Förtydligande. Jag tolkar det som att han får ta med en mängd som ej överskrider 30 dagar UTAV föreskriven behandling, inte UTÖVER.

Edited by frogfish
  • Ge karma 5

Jive
40 minuter sedan, skrev frogfish:

Så tolkar jag det inte. Som jag ser det får han ta med sig medicin för max 30 dagars behandling, inte mer. Det jag skrev borde tolkas så.

Ja, om läkaren har skrivit ut t ex tabletter som skall intas 1 tablett 3 ggr dagligen (1 tabl morgon, middag, kväll), så får han ta med sig 3x30 =90 tabletter.

I tabl 2 ggr dagligen = 2x30 = 60 tabl osv.

• Ge karma 6
  • Skål 1

Fritz

OK, jag tolkade tydligen fel, inget ovanligt med det.

• Ge karma 2
  • Skål 1
  • Haha 2

Jive
27 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, jag tolkade tydligen fel, inget ovanligt med det.

Det är väl bra att du visste att du inte var säker. Det är inte alla som har den ödmjuka självinsikten.

• Ge karma 3
  • Fint 3

apknug
Det är väl bra att du visste att du inte var säker. Det är inte alla som har den ödmjuka självinsikten.
Helt rätt, de som hade fel ovan inbegripet, pudlar är ett sällsynt ödmjukhet av egenskap.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

• Ge karma 4

Amigo
Posted (edited)

Eftersom läkarna rekommenderar att jag inte reser till Thailand närmaste 6 månader och även andra anledningar talar om att det blir svårt att leva tillsammans enbart i Thailand har vi nu bestämmt att söka uppehällstillstånd för henne. Troligen blir hon av med jobbet efter över 20 år i samma företag, rekonstruktion är på G. Hon har blivit erbjuden "pension", men jag tror att avgångsvederlag är närmaste översättning i verkligheten, ett visst belopp per månad i drygt ett år. Håller på att fylla i ansökan via nätet och har kontakt med henne via zoom videomötes application där man kan dela skärmen med varandra är det lätt att hjälpa till. Undrar om de varit tiktigt kloka med alla frågor? Hon är ju 50 och ska svara på mors o faders uppgifter, alla systras o bröders status o om deras barn.

Sen tillhör ju saken att när man skrivit ungefär 2500 tecken på förklaring om relation, hur man träffades, hur man lever o annat så krashar deras program o allt är borta, bara börja igen. Då hade man hållit på i ca en o en halv timme. Även ett tiotal tidigare frågor var borta. ush. Men skriver upp detta så kan kolla hur lång tid det tar, enl migrations verkets sida är behandlingstiden fn 9-12 mån beroende om man lyckas att fylla rätt o korrekt från början.

onödiga kommetarer om färg etnisitet etc undanbeds.

Edited by Amigo
  • Ge karma 1

frogfish
47 minuter sedan, skrev Amigo:

Eftersom läkarna rekommenderar att jag inte reser till Thailand närmaste 6 månader och även andra anledningar talar om att det blir svårt att leva tillsammans enbart i Thailand har vi nu bestämmt att söka uppehällstillstånd för henne. Troligen blir hon av med jobbet efter över 20 år i samma företag, rekonstruktion är på G. Hon har blivit erbjuden "pension", men jag tror att avgångsvederlag är närmaste översättning i verkligheten, ett visst belopp per månad i drygt ett år. Håller på att fylla i ansökan via nätet och har kontakt med henne via zoom videomötes application där man kan dela skärmen med varandra är det lätt att hjälpa till. Undrar om de varit tiktigt kloka med alla frågor? Hon är ju 50 och ska svara på mors o faders uppgifter, alla systras o bröders status o om deras barn.

Sen tillhör ju saken att när man skrivit ungefär 2500 tecken på förklaring om relation, hur man träffades, hur man lever o annat så krashar deras program o allt är borta, bara börja igen. Då hade man hållit på i ca en o en halv timme. Även ett tiotal tidigare frågor var borta. ush. Men skriver upp detta så kan kolla hur lång tid det tar, enl migrations verkets sida är behandlingstiden fn 9-12 mån beroende om man lyckas att fylla rätt o korrekt från början.

onödiga kommetarer om färg etnisitet etc undanbeds.

För några år sen när vi gjorde samma resa med UT så var ansökningssystemet ostabilt på allt annat än Internet Explorer. De kanske har korrigerat det, annars är det värt ett försök för att slippa tappa info.

Annars lycka till. Tror det är smart med din historik att inte släppa taget om Sverige. Finns ju inget som hindrar att ni är en hel del i Thailand iaf.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Amigo
Posted (edited)

Ok får prova med Explorer eller heter det Edge nuförtiden. Visst kommer vi vara i TH så mycket det går, har ju en radhus på mörka sidan o har inte planer på att bli av med den, om möjligt men man vet ju aldrig hur det utvecklar i världen.

Edited by Amigo
  • Ge karma 1

frogfish
Posted (edited)
7 minuter sedan, skrev Amigo:

Ok får prova med Explorer eller heter det Edge nuförtiden

Internet Explorer.

Då jag själv är i branschen (IT) så var jag förvånad att systemet var så pass dåligt testat, och jag la ner mycket tid på tappad info innan  jag frågade Mig om detta. Och de sa att man skulle använda Internet Explorer, det stod tom så på deras sida (då iaf). Jag höll på att ramla av stolen.

De borde ju ha fixat detta nu, men iom att du verka ha liknande problem kan det vara värt ett försök.

Edit:

Hittar inget på deras hemsida om detta nu, det kanske är fixat. Men det finns några tekniska grundkrav, se länk nedan:

https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Teknisk-support-och-stod-for-e-tjanster/Krav-for-webbansokan.html

Edited by frogfish
  • Ge karma 2
  • Fint 1