Jump to content

Sambon till Sverige?

Amigo

Recommended Posts

Trident
3 timmar sedan, skrev Amigo:

Har nu läst igenom migrationsverkets hemsida, information när man söker UT till Sverige för den som planerar att gifta sig eller bli sambo med någon i Sverige. Finns rätt enkla o tydlig info i stort sett om allt. Sen hittade jag även svaret på min fråga om visum under ansökningstiden under Vanliga frågor och svar om att flytta till någon i Sverige: Beslutet ska vara klart innan du reser till Sverige. Medan du väntar på beslut har du möjlighet att ansöka om visum för att tillfälligt besöka Sverige. Det är ambassaden i det land där du bor som prövar din ansökan om visum och det görs alltid en individuell bedömning.

En förutsättning för att bli beviljad ett visum är att ambassaden bedömer att din avsikt är att lämna Sverige när ditt visum slutat att gälla. Om du blir beviljad ett visum för besök är det viktigt att du återvänder hem när det har slutat att gälla och där väntar på beslut i ditt ärende om uppehållstillstånd.

Som jag sa 🙂

• Fint 1
  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Amigo

27

• John Khonken

6

• Fredman

6

• frogfish

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fy fan vad less jag blir på alla jävla oseriösa arbetsgivare som ska hålla på med lönebidrag odyl. När tjejen kom och hörde sig runt om arbete så kom det där jävla otyget på tal. Nej tack sa jag åt de

Det blev lite liv här på forat, så ska det vara o tack alla som deltar. Intressanta synpunkter o alla har olika tankar om bidrag etc. Nu lever vi i denna samhälle iallafall o så länge det inte är olag

Finns såvitt jag vet inga ersättningar att söka och är det så att det skulle finnas så är det helt åt helvete uppåt väggarna fel.   Tar du hit din kärlek ska DU försörja henne/honom och inte

Posted Images

Amigo

Lser från migrationsverkets hemsida följande: Vanliga frågor och svar om att flytta till någon i Sverige

Förvalt­nings­lagen

Den nya förvaltningslagen är till för dig som är sökande för att du ska känna dig mer trygg i hur myndigheter, kommuner och regioner hanterar ditt ärende.

Om du upplever att handläggningstiden för din ansökan tar lång tid, kan du enligt förvaltningslagen skicka in en skriftlig begäran om att Migrationsverket ska avgöra ärendet. För att kunna skicka in en begäran till Migrationsverket måste det ha gått sex månader sedan du skickade in din ansökan. Migrationsverket ska då, inom fyra veckor, antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran.

För att begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende ska du fylla i blanketten Begäran om att avgöra ett ärende, nummer 270011, och skicka den till Migrationsverket.

Begäran om att avgöra ett ärende, 270011

Sidan senast uppdaterad: 2020-06-16

Innebär detta att på 7 månader kan man ha beslutet i handen? Under tid till beslut uppges handlingstid på 9-12 månader.

• Ge karma 1

--- Karma är garanterat---

frogfish
1 timme sedan, skrev Amigo:

Lser från migrationsverkets hemsida följande: Vanliga frågor och svar om att flytta till någon i Sverige

Förvalt­nings­lagen

Den nya förvaltningslagen är till för dig som är sökande för att du ska känna dig mer trygg i hur myndigheter, kommuner och regioner hanterar ditt ärende.

Om du upplever att handläggningstiden för din ansökan tar lång tid, kan du enligt förvaltningslagen skicka in en skriftlig begäran om att Migrationsverket ska avgöra ärendet. För att kunna skicka in en begäran till Migrationsverket måste det ha gått sex månader sedan du skickade in din ansökan. Migrationsverket ska då, inom fyra veckor, antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran.

För att begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende ska du fylla i blanketten Begäran om att avgöra ett ärende, nummer 270011, och skicka den till Migrationsverket.

Begäran om att avgöra ett ärende, 270011

Sidan senast uppdaterad: 2020-06-16

Innebär detta att på 7 månader kan man ha beslutet i handen? Under tid till beslut uppges handlingstid på 9-12 månader.

Om du kräver beslut, se till att vara säker. Risken finns att det fattas nån millimeter nånstans, men iom att du krävt beslut blir det då avslag.

Jag skulle rekommendera en dialog med handläggare istället..

• Ge karma 1
  • Fint 1
Amigo

Ju det tänkte jag också, att om man begär beslut går de efter de dockument som finns inne utan möjlighet att komplettera. De var bara en undran, vi har ju inte hunnit fylla på ansökan riktigt. Blir inom ett par veckor, passet går ut strax så måste förnya den först.

• Ge karma 1

Tekkor
On 2020-06-30 at 09:09, skrev Amigo:

Hur får jag kontakt med Thai konsult? Var finns han, Sverige eller Thailand. Pattaya t.o.m kanske? PM om det kan inte skrivas här.

Okey Googlade lite och hittade det. 5555

Tex ingen som vet hans fars födelsedag, han är död och troligen aldrig inskriven i Thailand. Kines från början. Hennes föräldrar har inte varit gifta officiellt. Kan man bara skriva att fadern okänd då för utan födelsedatum kommer man inte framåt. Däremot om man kryssar för okänt kan man fortsätta.

Ja, man skriver bara Okänd.

• Fint 1
samet
Posted (edited)
20 timmar sedan, skrev Amigo:

Ju det tänkte jag också, att om man begär beslut går de efter de dockument som finns inne utan möjlighet att komplettera. De var bara en undran, vi har ju inte hunnit fylla på ansökan riktigt. Blir inom ett par veckor, passet går ut strax så måste förnya den först.

Jag begärde avgörande enligt Förvaltningslagen. 

Men söker du lite på det så hittar du artiklar om att 90% av fallen som begär avgörande blir avslagna. 

Så som @frogfish säger, var säker. Ärendet skall vara komplett, det innebär att de fått alla papper, gärna nya aktuella uppdaterade, intervjun är genomförd osv... man hör många rapporter om att de har kompletterande frågor på inkomst, på kostnader för boende osv. 

De tycker att du skall redovisa, räkna och bevisa att din ekonomi är tillräcklig. Grundläggande plus och minus är för svårt för dessa byråkrater. 

Lycka till och försök boka intervjun såfort det går. Har tidigare varit lång väntetid för det. Skickar du in digitalt kommer inte uppmaningen om att boka intervjun förrän någon handläggare tittat på ärendet och begärt kompletteringar av dig, tittat igen och bedömt att det nu är dags för intervju. När samboSamet fick mailet under 2019 så var det drygt 4 månaders väntetid på intervju. 

Edited by samet
Rättstavning
  • Ge karma 6
wavis

10 månader för intervju för min tjej , Men då var coronan ivägen ett tag...

• Ojojoj 1
  • Tråkigt 2
  • 1 month later...
Amigo

Våran projekt har avstannat pga att Hon behöver förnya sitt pass. Som har gjorts men först kom en felaktigt och det tar tid att rätta till felet. Tydligen hade de en större "error" i systemet. Så nu väntar vi på ett nytt, andra pass.

• 2 weeks later...
Amigo
Posted (edited)

Migrationsverkets websida är verkligen jobbig. Vi försöker att göra ansökan om "uppehällstillstånd" men det är bara strul hela tiden. Nu vill inte One time pinkod komma på de 15 minuter som är tiden innan den blir ogiltig. Andra "test-SMS" kommer fram till telefonnummer som är reggat i systemet, både från svenska nummer o thai nummer men inte den från deras server.

Edited by Amigo
  • Snurrigt 1
  • Tråkigt 2
  • Haha 1

Rillex
4 timmar sedan, skrev Amigo:

Migrationsverkets websida är verkligen jobbig. Vi försöker att göra ansökan om "uppehällstillstånd" men det är bara strul hela tiden. Nu vill inte One time pinkod komma på de 15 minuter som är tiden innan den blir ogiltig. Andra "test-SMS" kommer fram till telefonnummer som är reggat i systemet, både från svenska nummer o thai nummer men inte den från deras server.

Ta ett djupt andetag och blanda inte in en öl eller annan starkvara 🍻😏

• Skål 1
  • Snurrigt 1
Amigo

Äntligen har man fått det in. Ansökan alltså, nu ska jag svara de frågor som ställs.

• Ge karma 8
  • Fint 1