Jump to content
Amigo

Sambon till Sverige?

Recommended Posts

hamnoi
23 minuter sedan, skrev Knasen:

Fy fan vad less jag blir på alla jävla oseriösa arbetsgivare som ska hålla på med lönebidrag odyl. När tjejen kom och hörde sig runt om arbete så kom det där jävla otyget på tal. Nej tack sa jag åt dessa och hon lyckades hitta bättre betalda jobb genom kontakter än dessa oseriösa jävla fåntrattar som vill att staten ska betala deras arbetskraft. 

Det är ganska simpelt,  behöver du arbetskraft så provanställer du någon och funkar inte det så är det 14 dagars uppsägningstid inom ramen av provanställningen. 

Allt annat är slöseri med våra skattemedel och företag som utnyttjar detta borde omyndigförklaras och sättas under  förmyndande till dess att konkursen är ett faktum. 

Och jo ja, jag vet att detta vansinne är sanktionerat av staten men det gör det tyvärr inte mindre idi*tiskt.

Du är het idag knasfan😂

93EAEAB0-FD55-4977-BC19-BD1B50E32914.thumb.jpeg.545e8827e2ad533b02420773226326db.jpeg

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 7

biker
7 timmar sedan, skrev Tommy:

Visst kan hon få "stöd" via arbetsförmedlingen/Skatteverket i upp till 3 år.

Vi har en kvinna anställd nu och får typ 2ggr arbetsgivaravgiften tillbaka varje månad, så vår kostnad blir ungefär 1/3-del av vad en normalt anställd kostar.

MEN tänk på att om hon har ett bra jobb med lite status i Thailand och tjänar hyfsat, så kommer hon troligen känna sej riktigt nedvärderad i Sverige, om hon får ett jobb som Restaurangbiträde eller Hotellstäderska (2 vanligt förekommande jobb för nyanlända Thailändare), även om lönen är lite bättre än vad hon tjänar i Thailand nu.

Från medelklass jobb till lägsta möjliga...

Det är viktigt att hon lär sej svenska, för att ha chans att skaffa ett bättre jobb.

MVH

Man kan ju också tänka sig en normal anställning?

Men det kanske inte är aktuellt när man kan få 2ggr arbetsgivaravgiften tillbaka varje månad?

Att ge en medarbetare en normal anställning är kanske inte aktuellt?

Det är mycket man inte förstår.......

mvh

biker

• Fint 1
  • Snurrigt 2

samet
1 timme sedan, skrev biker:

Men det kanske inte är aktuellt när man kan få 2ggr arbetsgivaravgiften tillbaka varje månad?

mvh

biker

Är väl enkelt. När inte syltan drar in mer men chefen inte vill jobba hårdare... ta emot bidrag är ju då win-win. 

• Ge karma 2
  • Buu 1
  • Fint 1
  • Haha 2

Tommy
1 timme sedan, skrev biker:

mvh

biker

Jovisst kan man det, vi har 2 st heltidsanställda Thai på månadslön, men de är utbildade och duktiga kockar, dvs exakt vad vi behöver, inte en kontorsarbetare som inte kan svenska.

Klart att du inte fattar, anställ nån själv och lär dej.

MVH

• Ge karma 1
  • Fint 2
  • Gilla 1
  • Haha 1

Tommy
50 minuter sedan, skrev samet:

Är väl enkelt. När inte syltan drar in mer men chefen inte vill jobba hårdare... ta emot bidrag är ju då win-win. 

Fan... Jag jobbar heltid och frugan dubbel heltid.

Om hon jobbade hårdare skulle hon ALDRIG vara hemma, tror inte hon fått en krona i Bidrag på strax 9 år i Sverige, om man inte räknar samma bidrag ni får.

MVH

• Ge karma 5
  • Fint 1

Enis
6 timmar sedan, skrev Knasen:

Fy fan vad less jag blir på alla jävla oseriösa arbetsgivare som ska hålla på med lönebidrag odyl. När tjejen kom och hörde sig runt om arbete så kom det där jävla otyget på tal. Nej tack sa jag åt dessa och hon lyckades hitta bättre betalda jobb genom kontakter än dessa oseriösa jävla fåntrattar som vill att staten ska betala deras arbetskraft. 

Det är ganska simpelt,  behöver du arbetskraft så provanställer du någon och funkar inte det så är det 14 dagars uppsägningstid inom ramen av provanställningen. 

Allt annat är slöseri med våra skattemedel och företag som utnyttjar detta borde omyndigförklaras och sättas under  förmyndande till dess att konkursen är ett faktum. 

Och jo ja, jag vet att detta vansinne är sanktionerat av staten men det gör det tyvärr inte mindre idi*tiskt.

4 timmar sedan, skrev samet:

5 timmar sedan, skrev biker:

mvh

biker

Ni skall inte tro att det bara är MR Alibabba och fru chingchong som utnyttjar detta utan också stora koncerner slickar sig om munnen och räknar in x-tra kronor till företagskassan.

/Enis

• Ge karma 8

John Khonken
10 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag förstod det som att det var barn din sambo hade i Thailand, var det inte så? När det gäller att du sökte alla möjliga bidrag trots din här redovisade förmögenhet i guld mm får mig att se ner på dig.

Fredman Du får gärna se ner på mig. Det är din rättighet. Jag har svårt att förstå varför men ändå. Du borde vara glad över dom fina tips du har fått som jag givit dig. Det är nästan så jag tror du är avis. Men så är det väl inte

Jag önskar dig ett gott nytt år.

Ett råd ska du få. Lyssna vad jag ger för tips och du kommer må mycket bättre

• Haha 4

SatanG
16 timmar sedan, skrev Amigo:

Beroende på livssituationen är vi tvungna att fundera olika varianter om framtiden. Om jag snabbt berättar hur det ligger till. Som jag skrev i annan tråd tidigare har jag genomgått en stor operation som innebär att i resten av livet är jag tvungen äta olika, väldigt kostsamma mediciner bla mot avstöttning etc. Eftersom prepareten räknas som narkotika ( Your medications that you are requesting to bring into Thailand are classified as medical preparations according to the Drug Act B.E. 2510 (1967). A patient under treatment can carry those medications into Thailand for personal use in a quantity NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE) har jag ingen möjlighet att ta med medicin för längre vistelse och enbart en preparat för två veckor kostar 470 USD sätter det sina ekonomiska begränsningar. Har inte lust eller råd att pendla mellan Thailand o Sverige månatligen heller.

Sambo är 49 år och har en bra jobb inom flyget, har jobbat för Bangkok Airways i 25 år tror jag i office och sale, både i Pattaya o U-tapao i deras kontor.  Hon pratar hyffsat engelska, men det är bara min egen bedöming. Om deet nu skulle vara så att hon skulle flytta till Sverige vad finns det för ekonomiskt stöd i början? Förrut var det ju SFI o annat även ekonomiskt stöd i tre år (tex Arbetsgivaren fick stöd i form av sänkt arbetsgivaravgift) 

Alla råd gällande flytt till Sverige tas tacksamt emot.

Kanske missförstår men varför inte bara förnya med medicin härnere?

/ SatanG

• Ge karma 1

Fredman
45 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fredman Du får gärna se ner på mig. Det är din rättighet. Jag har svårt att förstå varför men ändå. Du borde vara glad över dom fina tips du har fått som jag givit dig. Det är nästan så jag tror du är avis. Men så är det väl inte

Jag önskar dig ett gott nytt år.

Ett råd ska du få. Lyssna vad jag ger för tips och du kommer må mycket bättre

Att jag slipper fundera på vad jag kan få för bidrag får mig att må bra. Sedan blir jag även glad när jag ser att du lärt dig citera, snyggt jobbat Kånken och ett gott nytt år till dig med! 

Edited by Fredman
  • Ge karma 2
  • Snurrigt 1

Captain Morgan
1 hour ago, Amigo said:

Det blev lite liv här på forat, så ska det vara o tack alla som deltar. Intressanta synpunkter o alla har olika tankar om bidrag etc. Nu lever vi i denna samhälle iallafall o så länge det inte är olagligt tar jag gladeligen emot det som staten ger. Förra damen har jag själv bidragit ganska långt till samhället, första året levde vi på mina sparpengar, sen betalade ja flera kurser på svenska hos vuxen universitiet, tror det var tre fyra en månads kurser 4 timmar om dagen i 20 dagar, de var inte billiga men båda ville att hon skulle lära sig svenska. Sen anställde jag henne med introduktionsjobb, hon behövde inte jobba men jag betalade henne lön iallafall tills hon fick anställning hos en Thai restaurang, med att ägaren ville till slut ändra villkoren så att hon knappast hade varit hemma nånsin när jag va ledig. Jag körde sopbil på den tiden från kl 06.00-15.00 eller senare. Eller på bygget lite senare Sen startade jag en gästhus i Pattaya men insjuknade då och var tvungen att stanna i Sverige för undersökningar o inlagt på sjukan lnge perioder. Under tiden som tack för allt som jag gjort innan vänstrade hon med thai folket i Pattaya, bjöd anställda på fest hos andra restauranger, medan vårat eget var stängt och stoppade alla perngar som verksamheten tillbringade i egen eller i släktens ficka. Inte betalade hyran eller annat o hyresvärden (som kanske var med i noterna) sa upp hyresavtalet och jag förlorade alla mina besparingar, hade betalat rejält i förskobekantatt för att få ner månadshyran under de 6 år som hyreskontraktet skulle löpa. Det skulle ha varit mycket möjligt att leva på gästhuset om man inte har alltför stora krav på lyx o annat, utan vanligt stilla liv. Efteråt betalade jag flera tiotusen SEk lån som hon hade tagit i mitt namn, 70 000 THB i Thailand o ca 10 000 SEK i Sverige, dumma jag betalade trots att jag inte varit ens med på tilfället. Men de var gemensamma bekanta som är vänner till mig än idag.

Idag bedriver hon ett Thai hak på Drottningsgatan i Stockholm och troligen är en skattebetalare trots bidragen hon/vi fick i början, vet inte hur verksamheten är uppbyggt, inte min sak att syna, men omsätter några mijoner SEK vad jag snabbt tittat i de register som är offentliga.

De som dömer stöd o bidrag är ofta de som aldrig har vågat satsa på nåt, helt okey för mig. Själv har jag alltid velat prova på olika saker, ibland vinner man, ibland förlorar man, sånt är livet. Det är bara det att förlorar man kommer andra lätt ihåg det, lyckas man ingen bryr sig eller blir folk avundsjuka, si eller så, inte bra. Dessför innan hade jag ett åkeri, en mellansor med 6-8 anställda så lite erfarenhet av anställda har jag med, lite fler var det när jag var delägare på ett 12 stegs behandlingshem i Huddinge., men den branchen passade inte mig alls.

Ha det nu bra allihopa, gott nytt år, jag lär knappast få det bättre än år 2019 ellerr det måste hända otroiga saker för att slå det som hände mitten på juni 2019. Puss puss

Lycka till med nya kvinnan.

• Haha 1

Amigo
19 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Lycka till med nya kvinnan.

Nya o nya, varit ihop i fem år nu, vi har köpt/byggt ett radhus unit på Pattaya och så, livet går vidare Jag förstår din lyckoönskan som seriös, hur annars? 5555

• Ge karma 4

John Khonken
8 timmar sedan, skrev Fredman:

Att jag slipper fundera på vad jag kan få för bidrag får mig att må bra. Sedan blir jag även glad när jag ser att du lärt dig citera, snyggt jobbat Kånken och ett gott nytt år till dig med! 

Fredman när du är så snäll har jag bestämt mig att ge dig lite tips. Du som följer mig kan titta på guld och aktiesidan så får du lite tankar inför nästa årtionde

• Tråkigt 1

kenneth073
15 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fredman när du är så snäll har jag bestämt mig att ge dig lite tips. Du som följer mig kan titta på guld och aktiesidan så får du lite tankar inför nästa årtionde

Idag blev det klart med c-rads största order någonsin så snåla inte på skumpan ikväll

• Snurrigt 1
  • Haha 1