Jump to content
Amigo

Sambon till Sverige?

Recommended Posts

Swippe
9 minuter sedan, skrev Amigo:

Kortar citatet: Tommy skriver ju att Han har en anställd med introduktionsjobb/introduktionsbidrag  Verkar vara max 24 månader

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/stod-a-o/introduktionsjobb

Alltså, Tommy har ju bevisligen helt rätt i teorin och i hans/deras fall även i praktiken (detta lät konstigt, jag vet) men frågan är ju hur lätt det är egentligen att få ett jobb när man inte kan ett ord Svenska varken i tal eller skrift? Hur många vill anställa en sån person även om man bara behöver betala 1/3 del av lönen, för det finns ju många som kan tala och skriva svenska som man kan anställa på liknande villkor. Jag vet inte vilka krav som ställs om det räcker med att man varit arbetslös en viss tid eller hur det funkar men jag har några vänner som går på lönebidrag eller vad det heter och nån har varit sjukskriven länge och nån annan har nån arbetsskada så han inte kunde jobba kvar på sitt gamla jobb, de kostar sin arbetsgivare typ ingenting. Tyckte till och med en av dom sa att Försäkringskassan BETALAR företaget extra pengar för de räknar med att det tar resurser att lära upp honom på det nya jobbet och han kan inte jobba i samma takt som en "frisk" nyanställd. Menar att en arbetsgivare som kan välja och vraka förmodligen väljer nån som bott här länge och kan språket utan problem framför en nyanländ.  Tommy driver väl en Thairestaurang så då är det väl snarare en fördel att en nyanställd kan tala Thai i första hand så det får väl ses som ett undantag från regeln 😛 

• Ge karma 2

Guest Matilda
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Praktikanter är det billigaste! kostar inte en krona för arbetsgivaren, inte ens försäkring.

Men de får inga pengar, eller nästan inget från Försäkringskassan, en kille vi hade i 2 månader är duktigt upprörd, han fick knappt 60 kronor om dagen han slutade i månadsskiftet, eftersom facket tyckte att det var så nära Jul, och under helger kan man tydligen inte praktisera enligt dem, skönt att facket (HRF) i alla fall håller våra kristna högtider som viktiga (grabben är Buddist)...

MVH

Det var ny info 😃. Pratar en del med en kille som äger en bilreparations firma (eller vad de heter) 😃. Kostar han nästan inte något. Men han som jobbade där sa att han fick nått i stil med 70%  av arbetsförmedlingen eller försäkringskassan (vet inte) och resterande betalade arbetsgivaren. Det var slut med det sedan två år tillbaka. Detta är bara ryktesväg och litar på dig som själv är arbetsgivare och mer insatt 😃

Lyssna inte på mig 😃

Amigo
9 minuter sedan, skrev Swippe:

Alltså, Tommy har ju bevisligen helt rätt i teorin och i hans/deras fall även i praktiken (detta lät konstigt, jag vet) men frågan är ju hur lätt det är egentligen att få ett jobb när man inte kan ett ord Svenska varken i tal eller skrift? Hur många vill anställa en sån person även om man bara behöver betala 1/3 del av lönen, för det finns ju många som kan tala och skriva svenska som man kan anställa på liknande villkor. Jag vet inte vilka krav som ställs om det räcker med att man varit arbetslös en viss tid eller hur det funkar men jag har några vänner som går på lönebidrag eller vad det heter och nån har varit sjukskriven länge och nån annan har nån arbetsskada så han inte kunde jobba kvar på sitt gamla jobb, de kostar sin arbetsgivare typ ingenting. Tyckte till och med en av dom sa att Försäkringskassan BETALAR företaget extra pengar för de räknar med att det tar resurser att lära upp honom på det nya jobbet och han kan inte jobba i samma takt som en "frisk" nyanställd. Menar att en arbetsgivare som kan välja och vraka förmodligen väljer nån som bott här länge och kan språket utan problem framför en nyanländ.  Tommy driver väl en Thairestaurang så då är det väl snarare en fördel att en nyanställd kan tala Thai i första hand så det får väl ses som ett undantag från regeln 😛 

Man får testa sina polare från tiden man var företagare själv. Dessutom finns det gott om städjobb i grannskapen, bor ca 500 m från AstraZenega och Scania i samma stad. Vissa polare är underentrepenörer i båda. Men som sagt är jag tveksam om Hon klarar sånt jobb fysiskt, restauranger är lite så där men vet att Thai / Kineser vill anställa om man marknadsför på rätt sätt. (Billigt o bra är magiska ord)

Swippe
17 minuter sedan, skrev Amigo:

Man får testa sina polare från tiden man var företagare själv. Dessutom finns det gott om städjobb i grannskapen, bor ca 500 m från AstraZenega och Scania i samma stad. Vissa polare är underentrepenörer i båda. Men som sagt är jag tveksam om Hon klarar sånt jobb fysiskt, restauranger är lite så där men vet att Thai / Kineser vill anställa om man marknadsför på rätt sätt. (Billigt o bra är magiska ord)

Mmmm, jag hade nog inte velat att min tjej jobbade på restaurang som drevs av Thai eller Kineser, i synnerhet inte i en Storstad. Visst är billigt och bra magiska ord, men kan tänka mig att de tycker att en bra lön är typ 60 kr timmen svart för det är vad deras andra slavar jobbar för och de är ju nöjda. Nej, leta upp ett Svenskägt företag som kör med raka rör, avtalsenlig lön osv. Det tror jag du kan drömma om ifall du försöker fixa jobb åt din tjej hos en Thai eller Kinesägd restaurang... 😮 

• Ge karma 4
  • Fint 3
  • Snurrigt 1

Enis
38 minuter sedan, skrev Matilda:

Det var ny info 😃. Pratar en del med en kille som äger en bilreparations firma (eller vad de heter) 😃. Kostar han nästan inte något. Men han som jobbade där sa att han fick nått i stil med 70%  av arbetsförmedlingen eller försäkringskassan (vet inte) och resterande betalade arbetsgivaren. Det var slut med det sedan två år tillbaka. Detta är bara ryktesväg och litar på dig som själv är arbetsgivare och mer insatt 😃

Lyssna inte på mig 😃

Särskilt anställningsstöd kanske kunde ge upp till 89% i bidrag till arbetsgivaren

det var ju så förmånligt att den då som anställdes ej skulle få tillgodo se sig arbetade dagar till A-kassa.

hoppas verkligen det är borttaget, hittar inget om det på arbetsförmedlingens hemsida nu

emis

Amigo
4 minuter sedan, skrev Swippe:

Mmmm, jag hade nog inte velat att min tjej jobbade på restaurang som drevs av Thai eller Kineser, i synnerhet inte i en Storstad. Visst är billigt och bra magiska ord, men kan tänka mig att de tycker att en bra lön är typ 60 kr timmen svart för det är vad deras andra slavar jobbar för och de är ju nöjda. Nej, leta upp ett Svenskägt företag som kör med raka rör, avtalsenlig lön osv. Det tror jag du kan drömma om ifall du försöker fixa jobb åt din tjej hos en Thai eller Kinesägd restaurang... 😮 

Det finns vissa krav på lön o anställningsvilkoren för att kvalificera sig hos arbetsförmedlingen, bla ska löneunderlag in innan stödet betalas ut etc.
Vet inte, har inte varit med i svängen på ett tag, men med förra damen funkade det bra, visserligen var ägaren Syrian men iallafall. Men vi gick på kollisionskurs när han ville ändra till timanställning och att hon skulle jobba vid behov så hon fick sluta hos honom.  Det beror helt på ägaren o seriositeten hos dem, är medveten om kulturen hos kineser. Inget är planerat utan jag vill bara känna på lite hur det skulle ligga i såfall om Hon kom till Sverige. Får nog köpa en årskort hos Finnair annars.  Till saken tillhör att vi köpte ett radhus ganska nyligen.

• Ge karma 3

John Khonken

Vi försökte med allt när frugan kom. Några pengar fanns överhuvudtaget att få förutom barnbidrag. Gratis SFI . Men du får ta dig till skolan själv. Detta gäller i ditt fall.

Du får casha allt.

• Ge karma 4

Enis
1 minut sedan, skrev Fredman:

Va försökte du få bidrag trots en förmögenhet i guld mm. Skäms på dig att du ens tog emot barnbidrag, vem betalade det tror du? 

mycket vill ha mera...

• Fint 1
  • Haha 3

John Khonken
2 minuter sedan, skrev Fredman:

Va försökte du få bidrag trots en förmögenhet i guld mm. Skäms på dig att du ens tog emot barnbidrag, vem betalade det tror du? 

Fredman skönt att du bryr dig om lilla jag. Jag skulle självklart ha avstått barnbidraget när jag har barn. Så gör alla riktiga Svenskar eller hur

• Ge karma 3

frogfish

Vilken j*kla historia (ffa din egna hälsoresa). Tufft kämpat, och hoppas det fortsätter på bättringsvägen.

När det gäller situationen med sambon kan det nog vara ganska tufft där också. Det praktiska löser sig alltid, det hänger på hur envisa ni är. Men den största utmaningen tror jag är sambons statusskillnad mellan nuvarande liv i Thailand, och ev liv i Sverige (från vad jag läst här). Att byta från ett hyfsat bra kontorsjobb (en bit upp på stegen) till ett städ- eller diskjobb i Sverige (längst ner på stegen) tror jag är otroligt tufft, ffa för en thai. Men jag kan ha fel (har hänt förr), jag hoppas det.

Hursomhelst hoppas jag det löser sig för er, vare sig det blir i Sve eller Thai. Alltid intressant att höra om folk som inte ger sig. Lycka till!

• Ge karma 3
  • Gilla 1

hamnoi
2 timmar sedan, skrev Swippe:

Nja. Frugan har jobbat på 3 olika thai, thaiägare och thai/svensk ägare på de tidigare . Haft avtalsenlig VIT lön på alla, men först nu som det är fullt ut med OB osv, ägaren kines.

• Ge karma 4
  • Fint 1

Captain Morgan
8 hours ago, Amigo said:

Beroende på livssituationen är vi tvungna att fundera olika varianter om framtiden. Om jag snabbt berättar hur det ligger till. Som jag skrev i annan tråd tidigare har jag genomgått en stor operation som innebär att i resten av livet är jag tvungen äta olika, väldigt kostsamma mediciner bla mot avstöttning etc. Eftersom prepareten räknas som narkotika ( Your medications that you are requesting to bring into Thailand are classified as medical preparations according to the Drug Act B.E. 2510 (1967). A patient under treatment can carry those medications into Thailand for personal use in a quantity NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE) har jag ingen möjlighet att ta med medicin för längre vistelse och enbart en preparat för två veckor kostar 470 USD sätter det sina ekonomiska begränsningar. Har inte lust eller råd att pendla mellan Thailand o Sverige månatligen heller.

Sambo är 49 år och har en bra jobb inom flyget, har jobbat för Bangkok Airways i 25 år tror jag i office och sale, både i Pattaya o U-tapao i deras kontor.  Hon pratar hyffsat engelska, men det är bara min egen bedöming. Om deet nu skulle vara så att hon skulle flytta till Sverige vad finns det för ekonomiskt stöd i början? Förrut var det ju SFI o annat även ekonomiskt stöd i tre år (tex Arbetsgivaren fick stöd i form av sänkt arbetsgivaravgift) 

Alla råd gällande flytt till Sverige tas tacksamt emot.

Borde gå att få dispans för att få ta med din medicin för längre än 30 dagar.
Enklast vore nog att ringa eller besöka några stora privatsjukhus i Bangkok och be att få tala med chefen för admin för att få svar på om det går eller inte. 
Finns möjligheten så kan de säkert guida dig vidare till vilken thailändsk myndighet du ska kontakta. 

Lycka  till

• Ge karma 2
  • Gilla 1