Jump to content
IGNORERAD

Hjälp!! behöver jag skaffa provisoriskt pass?


Sansuk

Recommended Posts

Hejsan alla, behöver tips angående min resa den 2020 01/02 insåg nu att min pass går ut den 12 maj, och det innebär att det bara är giltigt i 4,9 månader när jag åker och det ska va 6 månader. Jag hinner såklart inte göra ett nytt pass på 4 dagar. Jävligt klumpigt av mig att inte kolla sånt här. Hur noga är dom att kolla sånt här?  Med vänlig hälsning, Jocke 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Matilda
7 minuter sedan, skrev Sansuk:

Hejsan alla, behöver tips angående min resa den 2020 01/02 insåg nu att min pass går ut den 12 maj, och det innebär att det bara är giltigt i 4,9 månader när jag åker och det ska va 6 månader. Jag hinner såklart inte göra ett nytt pass på 4 dagar. Jävligt klumpigt av mig att inte kolla sånt här. Hur noga är dom att kolla sånt här?  Med vänlig hälsning, Jocke 

Kopierat från https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

Thailand tillämpar den internationella rekommendationen att passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa. Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning. Ambassaden rekommenderar därför att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa till Thailand.

Vad stor texten blev 🤨

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Matilda:

Kopierat från https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

Thailand tillämpar den internationella rekommendationen att passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa. Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning. Ambassaden rekommenderar därför att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa till Thailand.

Vad stor texten blev 🤨

 

Tack, men det är alltså en chansning 😀😀

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Sansuk said:

Hejsan alla, behöver tips angående min resa den 2020 01/02 insåg nu att min pass går ut den 12 maj, och det innebär att det bara är giltigt i 4,9 månader när jag åker och det ska va 6 månader. Jag hinner såklart inte göra ett nytt pass på 4 dagar. Jävligt klumpigt av mig att inte kolla sånt här. Hur noga är dom att kolla sånt här?  Med vänlig hälsning, Jocke 

Jag antar att du inte har något turistvisum i passet utan tänker resa in på 30 dagars visa exempt. Bara du kommer på planet så tror jag du klarar dig igenom immigration på Suvarnabuhmi. Numera är det oftast flygbolagen som är mest noggranna med formella krav som giltighetstid på pass, bokad returbiljett etc. Kolla med flygbolaget först med andra ord, mycket möjligt att det tar stopp redan där och då är det bara att fixa provisoriskt.

 

Här finns också en tråd, med rätt färska kommentarer från folk som kommit in på pass med mindre giltighetstid än sex månader (så sent som denna månad).

https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293915-i3686-k12093770-o20-Enter_Thailand_on_a_passport_valid_for_less_than_6_months-Thailand.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabben min fick åka till Indonesien och fixa ett pass där, han hade 5 månader kvar tills det gick ut.

Han blev inte insläppt utan fick boka flyg på flygplatsen.

 

     FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Matilda
52 minuter sedan, skrev Sansuk:

Tack, men det är alltså en chansning 😀😀

Ja, det ser ut att vara en gambling 😃. Funkar det med provisoriskt pass (även om det kostar en del) hade jag skaffat en sån. Snopen hade jag blivit om jag inte hade blivit insläppt och fått resa hem igen. 😃

Men förstår inte vad de menar med denna text angående provisoriska pass. Ett provisoriskt pass är väl bara giltigt under den tid man ska semester? Reser man exempelvis två veckor är passet också bara giltigt i två veckor. Att den skulle vara giltig 6 månader vid inresa låter konstigt. Men är ingen expert. 🤭

Thailand accepterar inresa med svenskt provisoriskt pass, förutsatt att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa. Visum kan krävas inför inresa med provisoriskt pass, kontrollera detta med en thailändsk ambassad.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev spooncreek:

Numera är det oftast flygbolagen som är mest noggranna med formella krav som giltighetstid på pass, bokad returbiljett etc. Kolla med flygbolaget först med andra ord, mycket möjligt att det tar stopp redan där och då är det bara att fixa provisoriskt.

 

Deras kontroll känns väldigt godtycklig. Både jag och lilleman åkte utan visum. Returbiljetten är om nästan 5 månader. Inte en fråga om det. 

 

Vid immigration hade jag fyllt i 20 dagar på min lapp och 60 på lillemans lapp, )vi gör extension på honom då vi inte räknar med att hinna lösa byråkrati, pass och utlandsresa inom 30 dagsr). Inga frågor där heller...

 

Så vi kanske hade tur... 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag antar att du inte har något turistvisum i passet utan tänker resa in på 30 dagars visa exempt. Bara du kommer på planet så tror jag du klarar dig igenom immigration på Suvarnabuhmi. Numera är det oftast flygbolagen som är mest noggranna med formella krav som giltighetstid på pass, bokad returbiljett etc. Kolla med flygbolaget först med andra ord, mycket möjligt att det tar stopp redan där och då är det bara att fixa provisoriskt.

 

Här finns också en tråd, med rätt färska kommentarer från folk som kommit in på pass med mindre giltighetstid än sex månader (så sent som denna månad).

https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293915-i3686-k12093770-o20-Enter_Thailand_on_a_passport_valid_for_less_than_6_months-Thailand.html

Jo precis, åker bara 2 veckor, känns ju jätte konstigt att få nekat då. Men som sagt man vet ju aldrig. 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Sansuk:

Jo precis, åker bara 2 veckor, känns ju jätte konstigt att få nekat då. Men som sagt man vet ju aldrig. 😀

Är väl inget att tveka på, undvik krångel och skaffa ett provisoriskt pass.

Thailands ambassad rekommenderar ju bestämt att passet ska vara giltigt 6 månader.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är väl inget att tveka på, undvik krångel och skaffa ett provisoriskt pass.

Thailands ambassad rekommenderar ju bestämt att passet ska vara giltigt 6 månader.

Jo det blir nog ett provisoriskt, men kommer först testa det vanliga för att se om det funkar 😁

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Sansuk:

Jo det blir nog ett provisoriskt, men kommer först testa det vanliga för att se om det funkar 😁

Lite sent och finna ut att det inte funkar när du står vid passkontrollen i Bkk.

Se FF:s inlägg ovan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Sansuk:

Jo det blir nog ett provisoriskt, men kommer först testa det vanliga för att se om det funkar 😁

Hmm, det kan vara en dålig idé då man normalt sett bara får ha ett giltigt pass. Blir du nekad på ditt "normala" pass för att sedan hala upp det rosa passet kan jag tänka mig att det skulle kunna bli lite problem. Jag är inte på något vis säker, men något gnager i mig att detta kan orsaka större skada än det är värt! 

// S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ops,, Tack så mycket Skulle precis köpa biljett o såg tråden o kollade passet ,, Går ut i April så blir o fixa nytt..

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

 

Deras kontroll känns väldigt godtycklig. Både jag och lilleman åkte utan visum. Returbiljetten är om nästan 5 månader. Inte en fråga om det. 

 

Vid immigration hade jag fyllt i 20 dagar på min lapp och 60 på lillemans lapp, )vi gör extension på honom då vi inte räknar med att hinna lösa byråkrati, pass och utlandsresa inom 30 dagsr). Inga frågor där heller...

 

Så vi kanske hade tur... 

 

 

 

När jag åkte ner hade jag nytt pass, utan något uppehållstillstånd i, det satt ju i gamla passet som jag då ville vissa. Killen i incheckningen var inte alls intresserad av att se mina stämplar, sade att de slutat kolla sånt. Ville man bli bannlyst från Thailand var det upp till en själv. De hade enligt honom slutat kolla sedan Thailand börjat bli hårdare att följa reglerna för overstay. Detta var med Thaiair i oktober.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev gst:

När jag åkte ner hade jag nytt pass, utan något uppehållstillstånd i, det satt ju i gamla passet som jag då ville vissa. Killen i incheckningen var inte alls intresserad av att se mina stämplar, sade att de slutat kolla sånt. Ville man bli bannlyst från Thailand var det upp till en själv. De hade enligt honom slutat kolla sedan Thailand börjat bli hårdare att följa reglerna för overstay. Detta var med Thaiair i oktober.

Jag reste i september och då ville incheckningspersonalen på Arlanda se mitt uppehållstillstånd. Jag fick bläddra fram stämpeln själv för de visste tydligen inte vad de skulle leta efter. Nytt pass sedan förra året så jag har inget inklistrat visa.

För övrigt var de väldigt trevliga och tillmötesgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag ringde Thai airways igår och dom sa att det är inga problem om jag bara är där i 2 veckor. Men däremot är du där längre än 30 dagar bör nog passet gälla 6 månader framåt sa hon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...