Jump to content
IGNORERAD

Mediamarkt – eller tråden som swedbank glömde...

Pontus

Recommended Posts

Har säkert driftat detta förrut men med nyligen tillkomna detaljer känner jag mig tvingad till att ta upp detta återigen.

Maj 2008 och jag var i Tokyo på jobb. Jag kom dit fredag kväll och hann börja jobba lite på kontoret innan ”stängning”. Lördagen flöt på riktigt bra så jag visste att Söndagen skulle jag vara helt arbetsbefriad. Jag beslöt mig för att ta en liten svängom i detta asiatiska metropol.

Roppongi har jag besökt vid varje resa till Tokyo och så även denna gång. Mycket fart och fläkt och en hel massa oseriösa barer med dess ägare. Jag gillar att alltid gå till Hardrock cafe eftersosm där hänger det alltid vilsna utlänningar som jag själv. Även denna kväll gjorde det det och jag samspråkade med denne fransman under någon timme eller två.

Kände att det var dags och gå och titta någon annan stans men fransmannen var för packad för att ens ta sig längre än till en taxi. Gick upp på en klubb som jag varit på tidigare och drack lite pilsner och samspråkade med ägaren och någon kompis till honom. Hade trevligt och betalade och tog tunnelbanan till hotellet.

Söndag morgon och jag drog till Akihabara. Tänkte handla lite ny elektronik som inte hunnit komma hem till Sverige. Vid tunnelbanan går jag till en ATM och sätter in mitt kort men det vägrar spotta ut pengar. Tänker att det är den banken som inte är uppkopplad så jag går till nästa och nästa och nästa. Inser snart att något är skvatt galet och ringer därför swedbank hemma i Sverige.

Kontot är TOMT! Det finns 73 öre kvar att utnyttja. Dagen innan satt det 43000 härliga svenska kronor men nu alltså sjuttiotre öre. Jag får nästan panik och ber henne kontrollera och kontrollera. Efter en lång vända så stoppar hon tillbaka pengarna som dragits och jag spärrar kortet. Damen i telefon skickar pengar via Western Union så att jag kan klara mig med hotell och mat åtminstone. Hon lovar även att en utredning skall starta för att ta reda på varför detta inträffat. Kanske värt att tillägga är att det är ett VISA kort utan kredit?!

Hemma på Svensk mark anar jag tomtar i mossen och för över alla mina pengar till fruns konto. Vi sticker till Thailand på 6 veckors semester med firande av vårt giftemål bl.a. (sök efter ”en bra dag”). Jag tänker faktiskt knappt på det inträffade medans jag slappnar av och dricker chang på lite olika platser i landet som vi alla älskar (och hatar).

Semester tog slut och vi kom hem igen. Gissa om jag höll på att göra både ett, två och tre när jag börjar kolla posten. Inkasso från banken, kronofogden etc etc. Blir alldeles vansinnig och ringer banken som nu låter medella en helt annan story. Eftersom pengarna sattes tillbaka på kontot kunde ingen utredning påbörjas och därför ansåg dom nu att jag var skyldig dom 43000 riksdaler. Jag låg alltså back denna summa och var nu tvungen att ta mig in till ett bankkontor för att reda ut det hela.

Banken hade en rätt snygg ”sköterska” som tog mig på halvallvar och lät mig fylla i obligatoriska papper. Medans jag knåpade ringde hon samtal och skrev en massa på datorn som jag inte kunde se. Kändes inte alltför hoppfullt att det skulle komma tillbaka några pengar. Det jag inte visste var att om brev från inkasso och kronolle var jobba att öppna var det bara försmaken.

Det var rätt tyst från banken så jag körde på som vanligt men så i September kom ett samtal som faktiskt fick mig att få kalla kårar. En man från bankens bedrägeri enhet ringde och tyckte inte att min klargörelse för vad som hade hänt i Tokyo var något vidare. Han krävde att jag genast satte mig ner och skrev en ny för att sedan skicka som epost till honom. Sagt och gjort satte jag mig ner och plitade ner allt och då menar jag ALLT. Från det att jag landade på Narita till det att jag lämnade Narita. Det blev ett långt och invecklat brev där jag tänkte att nu kan han inte ringa mig och tala om för mig att detta var ofullständigt. Jag fick rätt!

Månaderna gick och banken lös med sin frånvaro. Pengarna drogs i slutet av Maj och inte föränns i mitten på Februari så satt bara pengarna på mitt konto. Inget brev eller telefonare från banken överhuvudtaget. I mitt tycke är ju i och för sig hela händelsen hanterad som djurtransporterna som Maurit Paulsen gastar om. Men ändå, kunde dom inte åtminstone ha tryckt på den knapp i sin dator som automatiskt genererar ett brev så att jag åtminstone vet att pengarna kommit tillbaka?

Då jag låg back på kontot under all den tid som det tog så drogs det ränta eftersom det var ”bankens” pengar i deras ögon. Jag hade fortfarande barnbidrag och bidragsförskott som gick in på kontot varje månad (ca 4-5000) så summan nollades i december om jag inte minns helt fel. I vilket fall som helst så innebar et att vi levde med den summan mindre varje månad vilket ju märktes då vi fick sänka vår levnadsstandard under denna tid.

Tillbaks till räntan! När pengarna åter satt på mitt konto så var det samma summa som dragits i Tokyo. Dom flera tusen som hunnit dragits i ränta under bankens utredning var inte inräknade vilket gjorde mig fundersam. Jag gick tåterigen till mitt lokala bankkontor och där fick jag veta att det inte var några problem och att jag visst skulle få tillbaka även dessa pengar. Det dröjde ytterliggare tre månader innan dom pengarna var tillbaka?! Här känns det precis som om banken inte ville återbetala dessa pengar. Jag menar vad hänt om jag inte hade sagt något?

Nu är det Juli och 2009 och jag beger mig till Mediamarkt för att handla en ny teve på deras avbetalningsplan. Jag snackar med en säljare och han lovar att den 50 tums plasma från Samsung som jag vill ha. Den ska tydligen vara riktigt bra att se på fotboll med. Jag tar även en ny scart kabel och en hdmi kabel till ungarnas xbox. Han får mitt leg och börjar fylla i uppgifterna. När han är färdig får han beskedet att jag har fått avslag?? Han ringer sin kontakt på banken och ganska snabbt lämnar han över luren till mig. I andra änden medellar en kvinna att jag har en betalningsanmärkning. Jag blir halvt bestört då jag minsann aldrig sett något brev ifrån kronolle om att så skulle vara fallet. Då jag frågar om vad det är för anmärkning jag har så är det ”missbruk av konto hos swedbank”!

Jag ber om ursäkt till försäljaren men samtidigt drar jag en kortis om vad som hände i Tokyo för ett år sedan. Han låtsas tro mig och även på att jag ska komma tillbaka. Jag styr min kosa återigen till mitt lokala bankkontor. Får faktiskt samma donna som jag var hos första vändan men hon nämner inget om att hon kommer ihåg mig så jag e tyst om det. Hon kollar med datorn, ringer en kollega, skriver på datorn och till slut säger att jag fått en banknotering. Detta är inte samma som en anmärkning men ett eget system som bankerna använder sig utav. Förbannad jävla tur det tänkte jag och fick henne att ringa ytterliggare en snubbe som lät medella att denna notering ska vara bort imorgon eller senast måndag nästa vecka. Försöker övertala bruden att hon måste ringa mig så fort som detta är överklarat och hon antecknar min mobil motvilligt.

Nu sitter jag bara och hoppas på att detta kommer att ordna sig till slut. Vi tänkte ju köpa hus inom kort och om detta ska förfölja oss så blir vi kvar i lägenheten i Stockholms västra förort.

Vad kan man då ta lärdom av detta? Kanske att aldrig använda sitt kort någon annanstans änn på ATM'er som inte verkar manipulerade. Åtminstone har jag inte gjort och kommer så heller inte att göra för all framtid.

Som en liten instickare kan jag berätta att en tjej på ett annat kontor sa åt mig att jag skulle haft ett Mastercard med kredit. Då hade jag sluppit varit utan pengar, dom hade alltså täckt upp medans utredningen pågick. Men inte VISA utan kredit?? Skumt men så fick jag förklarat för mig.

Tack för ordet.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Dela på andra sajter

PM:a mig om du vill ha numret på Camilla på UC.

Hon kan "ta bort" din felaktiga betalningsanmärkning om du har bevis för att den är felaktig.

Annars kan du bli sittande med den i 3 år. Praxis är att en anmärkning inte tas bort per automatik, utan du måste personligen se till att den raderas.

Dela på andra sajter

Donnan på mitt lokala kontor ringde och väckte mig imorses. Hon lät medella att banknoteringen nu var borttagen så jag gled iväg till mediamarkt och nu gick det hur bra som helst!

Tack Surin för din hjälp. Bra att veta!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig Pontus men du vet väl att banken gör aldrig fel  :whistle: vore jag du skulle jag be dom dra åt h..och byta bank omedelbums men det är jag det.Själv har jag Handelsbanken och dom är suveräna,har hänt lite i Thailand och det har dom löst genast efter påringning.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig Pontus men du vet väl att banken gör aldrig fel  :whistle: vore jag du skulle jag be dom dra åt h..och byta bank omedelbums men det är jag det.Själv har jag Handelsbanken och dom är suveräna,har hänt lite i Thailand och det har dom löst genast efter påringning.Mvh Måne

Bankerna gör fel då och då men ibland händer det att nån får rätt mot dom.

Kronofogder och socialtjänster däremot, dom har rätt per definition.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...