Jump to content
IGNORERAD

Vackraste vägen i Thailand?


Joints

Recommended Posts

Hej, Alla!

Brukar ofta hyra mig en stor motorcykel och köra omkring, men senaste gången blev det ingenting. Så jag tänkte ta igen det med råge nästa gång.

Platser där jag redan kört en eller flera gånger är Chiang Mai och norrut, Samui och Phangan, Phuket till Krabi och slutligen av de som jag kan komma på nu - Koh Chang.

Finns det någon annan som tycker om att köra båge och kan rekommendera någon ovanligt fin väg som bjuder på körupplevelser utöver det vanliga? Även tips från bilburna forumister är givetvis av värde.

Mvh

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    8

  • Baa

    3

  • Surin P3

    2

  • Mantra

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Trafiken dödar ju ganska många i Thailand. Otroligt många dårar som utför sanslösa manövrar på vägarna.

Som fru GD säger: Här (i Sverige) är det ju mycket lättare att köra även om det är på fel sida av vägen..

de andra följer ju nåt som liknar ett regelverk.

Jag gillar och härhemma kör jag tung MC, men har hittills inte vågat i Thailand.

Har du haft många tillbud när du åkt omkring?

Räcker det med det svenska MC-kortet eller måste det till ett internationellt eller mer?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det andra regler som gäller men man kommer snabbt in i det. Förresten så vet jag inte riktigt vilka regler det är utan försöker bara att anpassa mig till de andra. Sunt förnuft och att inte överdriva sin egen eller andras förmåga att köra räcker ganska långt. Har aldrig varit med om något tillbud.

Tvärtemot en del andra så tycker jag det känns säkrare att köra större mc än de små hojarna.

Har blivit stoppat av polisen ett par ggr och då har det i alla fall räckt med vanligt svenskt AB-körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vagen mellan Chang Mai och Mae Hong Song ar riktig fin. Likasa vagen mot Pai faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ta och följa Mekongfloden, många fina berg o dalbaneliknande upplevelser, på ren svenska, skitfina MC-vägar.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför inte ta och följa Mekongfloden, många fina berg o dalbaneliknande upplevelser, på ren svenska, skitfina MC-vägar.

MVH

Baa

Någon speciell plats du har i åtanke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en mindre väg mellan säg, på Kambodjanska gränsen söder om Nang Rong och ner till Aranyaprathet.

Den här vägen går precis på Kambodjanska gränsen och utsikten över grannlandet är riktigt fin.

Åkte på denna väg för ca 10 år sedan och vet inte i hurdant skick den är idag.

Kanske inget för en MC...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort sett hela den Issanska delen är mestadels kuperad, det finns gott om småsamhällen eller större "städer" utefter floden som ju dessutom utgör gräns mellan Thailand o Laos i dessa regioner.

Vid staden Loei finns PhuroaPeak, 1350 m ö.h. Dessutom finns i Phuroa kommun en vingård, väl värt ett provbesök, vidare västerut PhoKathon, 1500 m.ö.h ett stort naturreservat, e.t.c.

Kolla in Thaikartan så hittar Du vägsträckningen som är både intressant och mestadels väldigt väl underhållen, räkna med några dagar, det är det värt, och kommer Du i närheten av Udon skall jag ned gädje bjuda på en öl eller två.

MVH

Baa (som tyvärr slutat med stora cyklar)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det med det svenska MC-kortet eller måste det till ett internationellt eller mer?

Du måste ha Thailändskt eller internationellt körkort

/Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara en kort sträcka, ca. 10 km, men jag njuter av den varje gång. Jag menar då sträckan mellan Kai Bae och Bang Bao på Koh Chang's "ringväg". Fru Singha är dock alltid lite skraj vilket hon uttrycker genom klämma åt min bakdel med sina lår när det går för fort. Visst är det på sina ställen ganska så brant och serpentinkurvor lyser inte heller med sin frånvaro. Å andra sidan får man en fin naturupplevelse i tropisk regnskog, magnifika utsikter och inte sällan sällskap av djungelapor som nyfiket granskar dessa underliga farangers förehavanden. Lägligt till solnedgången återvänder man hem, dock inte utan att avnjuta en drink eller maträtt i avslappnad atmosfär i ett kaffe med det passande namnet ”Sunset Coffee”.

080109_001.jpg

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns en mindre väg mellan säg, på Kambodjanska gränsen söder om Nang Rong och ner till Aranyaprathet.

Den här vägen går precis på Kambodjanska gränsen och utsikten över grannlandet är riktigt fin.

Åkte på denna väg för ca 10 år sedan och vet inte i hurdant skick den är idag.

Kanske inget för en MC...

Ok, antecknat.

Quote

Stort sett hela den Issanska delen är mestadels kuperad, det finns gott om småsamhällen eller större "städer" utefter floden som ju dessutom utgör gräns mellan Thailand o Laos i dessa regioner.

Vid staden Loei finns PhuroaPeak, 1350 m ö.h. Dessutom finns i Phuroa kommun en vingård, väl värt ett provbesök, vidare västerut PhoKathon, 1500 m.ö.h ett stort naturreservat, e.t.c.

Kolla in Thaikartan så hittar Du vägsträckningen som är både intressant och mestadels väldigt väl underhållen, räkna med några dagar, det är det värt, och kommer Du i närheten av Udon skall jag ned gädje bjuda på en öl eller två.

MVH

Baa (som tyvärr slutat med stora cyklar)

Låter intressant. Loei finns med på listan av ställen som bör besökas. Tackar gärna ja på inbjudan med öl. Skulle vara roligt att få träffa den berömda Baa  :mdr: .

Quote

Det är bara en kort sträcka, ca. 10 km, men jag njuter av den varje gång. Jag menar då sträckan mellan Kai Bae och Bang Bao på Koh Chang's "ringväg". Fru Singha är dock alltid lite skraj vilket hon uttrycker genom klämma åt min bakdel med sina lår när det går för fort. Visst är det på sina ställen ganska så brant och serpentinkurvor lyser inte heller med sin frånvaro.

När jag var på Koh Chang 2003 åkte jag på varje väg jag såg. Tyvärr hade då bara små hojar men utsikten var ju ganska fantastisk överallt. Kan vara jobbigt med en brud på pallen som inte vill lägga sig i kurvorna. Fru Joints hade lite problem med det i början när vi åkte från Vientienne till Lung Prabang. Men de vägarna är nog de kurvigaste jag någonsin kört i så hon lärde sig ganska snabbt. De turen slog de mesta jag upplevt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm varför inte bara ta några bilder från dom olika vägarna å lägga upp här å sen göra en röstning av det?

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, Alla!

Brukar ofta hyra mig en stor motorcykel och köra omkring, men senaste gången blev det ingenting. Så jag tänkte ta igen det med råge nästa gång.

Platser där jag redan kört en eller flera gånger är Chiang Mai och norrut, Samui och Phangan, Phuket till Krabi och slutligen av de som jag kan komma på nu - Koh Chang.

Finns det någon annan som tycker om att köra båge och kan rekommendera någon ovanligt fin väg som bjuder på körupplevelser utöver det vanliga? Även tips från bilburna forumister är givetvis av värde.

Mvh

Joints

Tjena Joints!

Jag har väl inte något vägtips direkt enda stället som jag kört hoj längre sträckor var på koh Chang och det är verkligen sevärt. Vad för "stor" hoj brukar du hyra? Jag var och tittade hos HD uthyraren i Pattaya för ett antal år sedan, det blev ganska dyrt om man räknar in deponiavgiften. Vad finns det mera för stora hojar att hyra i custom klassen?

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Maakaao,

Jag kör helst stora offroads som African Twin, Yamaha Tenere och sånt. Minst 40 hästar och fyrtaktare ska det vara. När jag körde i Laos hade vi bara en tvåtaktare och det var enormt jobbigt att växla upp och växla ner flera steg vid varje kurva. Med en Tenere hade man kunnat köra på en växel nästan hela tiden. Jag har bara hyrt en custombike och det var på Phuket. Kommer inte ihåg märket men det såg ut som hd, lät som en fiat och hade körkänsla som en folkvagnsbuss. Men det finns säkert bättre. Visst kostar det en slant men jag drar hellre ner på något annat och unnar mig den hojen jag vill ha. De dagarna på sadeln brukar vara de bästa från en resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

HeHe Joints, låter som om cykeln på Phuket är en Honda Phantom, ser ut som en hoj men bara 200 eller 250 cc. snygg men svag.

MVH

Baa

PS vadå berömd DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HeHe Joints, låter som om cykeln på Phuket är en Honda Phantom, ser ut som en hoj men bara 200 eller 250 cc. snygg men svag.

MVH

Baa

PS vadå berömd DS

Vi pratar alltid om dig när du är offline  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:

Tidningen Allt Om Resor

har i det senaste nr 07 ett reportage om att upptäcka Thailand med bil.

5 olika sträckor

Den mest populära sträckan är nog Mae Hong Son-loopen.

Kanchanaburis sjöar och berg med Sangklah Buris sjunkna tempel är en annan sträcka som jag blev sugen på

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag soi 6 är underbar,blommor på båda sidorna och mycket exotiska djur  :whistle::clapping: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sangklah Buris sjunkna tempel är en annan sträcka som jag blev sugen på

Vad är det? Låter intressant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sangklah Buris sjunkna tempel är en annan sträcka som jag blev sugen på

:scratch_ones_head:

Quote

Vad är det? Låter intressant...

Same, same!  :mdr:

Knifetown, vad är det?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...