Jump to content
IGNORERAD

Tsunamin, vad gjorde ni för 15 år sedan?


Tommy

Recommended Posts

Jag och min nyblivna hustru vaknade i Bröllopssviten på Hotell Grand China Princess, lite tidigt ca 9-10 på morgonen.

Så småningom slog jag på TVn och såg bara en massa vatten på alla kanalerna, valde CNN och fick se de första inslagen om Tsunamin.

 

Hade 3 vänner som flugit upp till Bangkok, från Phuket för att vara med på vårt bröllop, och kände ingen som gick bort i katastrofen.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    6

  • Fantomen

    6

  • Soengsang

    3

  • kenneth073

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vaknade fyllesjuk som en grävling i Pattaya,bredvid låg det något kvinnliga styck,som jag inte hade sett förut.

Slog på Tv:n,bläddrade mellan kanalerna tog tid innan man fattade vad som hade hänt.

Jag  kände 6 st som gick åt.

Ändrades av pust
Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Pattaya grabben{9år] skulle klippa sig så frun följde honom. Jag och dottern gick soien upp mot buakaw där det var en bar med storbildstv som hade BBC på. Såg något om en kraftig jordbävning när dom visade en karta där man såg Phuket tidig förmiddag var detta. vi hade tänkt att åka dit det året men valde det närmare alternativet. En sekreterare med familj från mitt förra jobb omkom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade planerat att vara i Phuket just då men i sista stund valde jag istället Koh Chang. Vet fortfarande inte varför jag ändrade men är glad för det varje år vid den här tiden.

träffade flera skadade svenskar sedan på tjejens jobb (Privatsjukhus i Bangkok) dit många flögs för att minska belastningen på sjukhusen i området och hörde mycket om vad dom upplevt.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt i Riga på hotell, på väg till Thailand/Samui där vi bodde då.

Pga av att vi skulle få barn i Feb så bokade mina föräldrar av sin julresa och boende på ett av de utplånade hotellen i KaoLack, och kom till Samui i Feb istället.

Så min äldste dotter räddade nog indirekt livet på dem.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaknade tidigt, skulle väl upp och se Scooby Doo eller nåt... såg då ett sms från Glottiz att de mådde bra. Jaha, det var väl trevligt då tänkte jag och först några timmar senare när jag såg/hörde/läste nyheterna så förstod jag vad han menade. Då blev jag lite chockad. De hade ju ett guest house i Phuket på den tiden.

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ringde mig och kollade om jag överlevt. Men jag åkte inte till Thailand förrän dagarna efter. Men istället för Phuket hoppade jag av och åkte till Pattis. På den tiden var pattis grymt ställe att vara på. Golf-kvinnor och sång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Leila Freiwalds gick på en teaterföreställning i Stockholm efter att ha blivit informerad om katastrofen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

 

Direkt efter Tsunamin samlade vi ihop kläder, skor, mat och dryck som vi skickade söderut med lastbilar från Bangkok.

Min kompis bar lik i Khao Lak.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Jive:

Och Leila Freiwalds gick på en teaterföreställning i Stockholm efter att ha blivit informerad om katastrofen.

Mmm så korkad och icke ansvarstagande så man storknar.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Mmm så korkad och icke ansvarstagande så man storknar.....

Hon visste inte ens var Phuket låg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

Hon visste inte ens var Phuket låg.

Fanns det tydligen fler svenskar som inte visste iofs.

Men normal allmänbildning bör man kunna kräva av en minister kanske..

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt på flyget hem från Patong som gick vid midnatt, så förstod inte riktigt när telefon började plinga vid ankomsten till Arlanda och folk frågade om man var ok.

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Bibben:

Vaknade tidigt, skulle väl upp och se Scooby Doo eller nåt... såg då ett sms från Glottiz att de mådde bra. Jaha, det var väl trevligt då tänkte jag och först några timmar senare när jag såg/hörde/läste nyheterna så förstod jag vad han menade. Då blev jag lite chockad. De hade ju ett guest house i Phuket på den tiden.

 

 

Ja, jag hörde också på morgonen att något hänt, trodde inte att det var så allvarligt till en början men sen förstod man ju allvaret.

 

Ang. Glottiz så undrar man ju vad den gubben gör nuförtiden, längesen man hörde nåt från honom...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Bibben said:

De hade ju ett guest house i Phuket på den tiden.

Var låg det?

 

Själv låg jag (bakfull) och sov och blev väckt av tusentals skrikande människor utanför. Det var bara att packa ihop lite prylar och följa strömmen uppåt berget.

Inte en jävel som visste ett skit och det tog många timmar innan det gick att komma igenom och nå folk hemma och meddela att man var OK.

Hemska tider....

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Benriach:

Ang. Glottiz så undrar man ju vad den gubben gör nuförtiden, längesen man hörde nåt från honom...

 

Går ett envist rykte om att han försöker ta över nåt skandinaviskt ställe i KaoLak.

 

Kombinerad guesthouse och bildfabrik. Finns tydligen mycket på nätet som man kan återanvända, bilder alltså.

 

 

 

 

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en resa beställ i Februari så när jag slog på tv:n på morgonen tänkte bara inte dom stänger ner hotellet, själviskt insåg jag när omfattningen började gå upp för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ute med Kontiki diving i Ao Nang, jobbade som snorklingsguide då. Vi hade en himla tur tack vare vår kapten. Han lyssnade på radion och förstod vad som höll på att hända.

Han tog oss i lä på östra sidan av koh Phiphi, och därifrån kunde vi se vågorna skölja runt koh Bamboo och slå ihop som en gigantisk tvättmaskin över revet.

Vi hade varit på det revet bara 40 minuter innan.... Ingen hade överlevt om vi stannat kvar.

 

Det var en lång dag, första vågen kom 10:30 lokal tid....Minns att jag skickade ett sms till Krille (som var i Sverige då) och sa att vi klarade oss, vågen har passerat och alla är oskadda.

Han svarade nyvaket..."vilken jävla våg?"... Var ju inte förrns kl 6 på morronen resten av världen vaknade till.
Vi låg kvar utanför phiphi hela dagen, det kom massor med rapporter om att flera vågor var på väg.

 

Kom iland i Krabi hamn kl 7 på kvällen och åkte bussar tibax mot Ao Nang. Det var väldigt svårt att förstå vad som hade hänt.

Det är det fortfarande....Varje gång jag åker in i Ao Nang nuförtiden får jag tårar i ögonen....

 

DSC01371.thumb.JPG.7b24d15569e750894a0bfad358474884.JPG

 

DSC01372.thumb.JPG.5faf45d7c001d729a5716b67dbbfcce8.JPG

 

DSC01373.thumb.JPG.934a67ee92fd06123b4eb82a049637cf.JPG

 

DSC01387.thumb.JPG.f0e51888115d223ba31c2ec9636a3af4.JPG

 

DSC01389.thumb.JPG.b4afb96d392c62f658c165dc34529f8e.JPG

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade lite kort planerat en phuketresa. 

Men det blev inte så. 

 

Vi hade ingen tv på den tiden, utan visste inte förrän senare vad som hänt. 

Men jag såg hur en vattenreservoir "gungade" och undrade verkligen vad som orsakade det. 

 

Har för mig morsan ringde och undrade om vi var ok och då fick jag veta vad som hänt. 

 

En av kompisarna från Surin var dit med fru och två barn. 

Alla klarade sig. 

 

Några bekantas barn ifrån Sverige inte.

Tragiskt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaknade av att våra sängar skakade,frugan försökte skämta bort det med att grannarna hade boom boom .Gick ut och tittade men allt verkade normalt.Skulle åka moppe från Patong till Rawai och äta julbrunch,frugan och sonen 4år  blev kvar i Patong.

Kom till Rawai när frugans brorsdotter ringde och skrek o frågade vart vi var och sa att det var vatten överallt i Patong sen bröts samtalet,hörde på hennes röst att det var allvarligt.

Trodde först att någon damm hade sprängts  men kom inte på att det .. fanns någon .

Slängde mig på mopeden och körde hemåt men blev stoppad pga vattnet och fick ta vägen över berget till Kata.

Vilket kaos bilar och mopeder som skulle  uppåt från  vattnet.Gick inte nå frugan på mobilen ,högst upp på berget hade polisen stoppat alla från att åke ner mot Kata,träffade några svenskar som flytt från Kata och först då fick jag reda på att det var en tsunami ,hade aldrig hört omdet förut.

Sket i kontrollen o körde ne rmot Karon ,fick naturligtvis punktering  längst ner mot havet i all bråte ,åkte ändå för det var en brant uppförsbacke 1 km bort och där skulle jag vara säker   kom dit ställde mc n där o liftade med en skräddare på moped till utkanten av Patong  där fick ingen åka igenom.,men fick tag i en ung thaiare på moppe som erbjöd sig att skjutsa mig till hotellet.

Vi åkte  igenom kontrollen o jag hörde folk skrek efter oss, men vi åkte vidare,på vissa ställen var det så mycketvatten att vi fick stopp .vi närmade oss hotellet och jag visste inte hur det var med de mina.

De var dom första jag fick se ,glömmde jag säga att adrenalinet pumpade ,haha.

Vårat hotel var det första  från havet sett som klarade  sig tack  vare en stabil mur och  på gräsmatttan låg skadade som dom kom med ,en ny stor våg var på väg in sas det.Så thaikillen körde oss upp i bergen ovanför Patong där vi tillbringade natten  och han skulle åka ner o hämta fler svenskar som ville bort från hotellet, skulle betala honom men han ville inte ha nåt då ,så vi skulle betal a honom när han kom med nästa lass.

Såg honom aldrig mer igen men för oss var han en riktig hjälte, han riskerade sitt liv för att hjälpa okända. Hm blev visst lite längre än menat

 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt på flyget några dagar innan julafton funderade på åka till Phuket men det blev byn i isaan med min sambo. Det var jäkla tur annars kanske man inte satt skrev här.

Såg på nyheterna vad som hänt funderade ett tag åka ner för hjälpa till men tyckte det var för långt.


Livet är som en påse [emoji3] tomt om man inte fyller den med något.
www.tomtens-mandlar.se

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Fanns det tydligen fler svenskar som inte visste iofs.

Men normal allmänbildning bör man kunna kräva av en minister kanske..

 

Italien och Finland var dom första på plats med räddnings manskap medans man i Sverige pratade om annat, alltså regeringen gjorde det!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde på ett ställe strax öster om Bangla road i Patong. Föregående natt hade varit sen vilket inte var en 

självklarhet vid den tiden då jag tog det ganska lugnt vad det gällde alkohol och nattsudd för att komma

i form inför en veckas thaiboxning. Juldagskvällen släpptes dock på disciplinen och följande eftermiddag

när jag kom ner till receptionen berättade tysken som hade stället att det hade varit nån tsunami(vilket inte

sade mig särskilt mycket) och att jag borde ta med kameran ut i stället för badkläder. Bangla road var till att börja

med som att befinna sig på ett festivalområde dagen efter med en massa skräp överallt och knappt ngt

folk alls. Ju närmare stranden närmade sig desto mer märktes ödeläggelsen av med tex bilar som låg upp och ner. 

Jag tog lite bilder med mobilen som dock inte finns kvar. Medierna dominerades sedan av händelsen under de här

dagarna men det var svårt att riktigt ta in vad som hänt fast man var där. Antagligen hade det upplevts annorlunda

om man blivit vittne till när vågen sköljde in.

 

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev edvardpop:

Bodde på ett ställe strax öster om Bangla road i Patong. Föregående natt hade varit sen vilket inte var en 

självklarhet vid den tiden då jag tog det ganska lugnt vad det gällde alkohol och nattsudd för att komma

i form inför en veckas thaiboxning. Juldagskvällen släpptes dock på disciplinen och följande eftermiddag

när jag kom ner till receptionen berättade tysken som hade stället att det hade varit nån tsunami(vilket inte

sade mig särskilt mycket) och att jag borde ta med kameran ut i stället för badkläder. Bangla road var till att börja

med som att befinna sig på ett festivalområde dagen efter med en massa skräp överallt och knappt ngt

folk alls. Ju närmare stranden närmade sig desto mer märktes ödeläggelsen av med tex bilar som låg upp och ner. 

Jag tog lite bilder med mobilen som dock inte finns kvar. Medierna dominerades sedan av händelsen under de här

dagarna men det var svårt att riktigt ta in vad som hänt fast man var där. Antagligen hade det upplevts annorlunda

om man blivit vittne till när vågen sköljde in.

 

 

 

Patong klarade sej ju ganska bra från Tsunamin vågen nådde väl knappt upp till 2nd road?

Några dagar (5?) efter Tsunamin reste jag och frugan till Patong, och det mesta var öppet, Tex Mc Donalds på Beach road, och mitt gamla stamhak "Kangaroo bar" 150 meter upp på Bangla.

 

Vi firade Nyåret där, våra vänner som var med på bröllopet i Bkk, ringde och berättade att det inte var så illa i Patong, och de bokade ett "Tsunami-säkert" hotell åt oss uppe på berget bakom själva centrum.

Det var intressant att se den måttliga förödelsen, och Patong beach har aldrig varit vackrare, det var i princip bara jag och frugan där, inga solstolar eller försäljare...

 

Vi hade tänkt åka till Koh Chang där vi förlovade oss ett knappt år tidigare, men allt var fullbokat,  pga Tsunamin så hade alla turister som var på väg till Andamankusten bokat om till Pattaya, Koh Chang och andra oskadade ställen.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte riktigt om jag var på Koh Chang eller i BKK, (nära hemresan) och förstod nog inte riktigt omfattning av det hela - förrän jag kom tillbaka till Sverige och fick utförliga rapporter och folk som undrade hur man mådde. Måtte det finnas bättre beredskap och tekniskt material för övervakning idag.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...