Jump to content
IGNORERAD

Har du varit på Sumatra?


Joints

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som åkt färja från Malaysia (eller Thailand om det går) till Sumatra? Har aldrig varit på denna gigant till ö och det skulle vara kul att pröva på något nytt. Skulle även vara intresserade av att åka vidare till Nias. Verkar vara ett spännande ställe.

Så, är det någon som vill dela med sig av erfarenheter och annat. All info är av intresse.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Forra sommaren tog jag en svang till Sumatra tillsammans med en thailandsk tjej jag umgas med. Vi akte till Langkawi fran sodra Thailand, och sedan vidare till Penang. Fran Penang tog vi en bat till Medan pa Sumatra. Medan var val egentligen inte sa mycket att se, men jag roade mig i alla fall med att for forsta gangen i livet besoka en moske.

Vi akte sedan vidare till Samosir Island i Lake Toba, en o i en sjo som bildades ratt nyligen (geologiskt sett) i en enorm vulkansik explosion. Detta ar en mycket vacker plats, som ar val vard ett besok. Tidigare var Lake Toba ett populart turistmal, men idag har det till stor del fallit i glomska. Det finns darfor ett stort overskott pa hotellrum, sa man kan bo bra till fordelaktigt pris.

Efter nagra dagar pa Samosir Island, akte vi tillbaka till Medan, och tog nattbussen upp till Ache, och sedan en bat ut till dykparadiset Pulau Weh. Vi tillbringade nastan en vecka dar, och dykningen var riktigt bra. Utover att dyka, sola, och bada fanns dock inte sa mycket att gora.

I narheten av Medan finns aven ett stalle der man kan titta pa orangutanger i djungeln, men eftersom vi borjade fa ont om tid, och ville tillbaka till Malaysia for att hinna med KL ocksa, valde vi att inte aka dit, aven om det nog hade varit kul.

Det lilla horn av Sumatra vi hann med att se var, liksom de ovriga delar av Indonesien jag besokt, en trevlig upplevelse, som jag varmt kan rekommendera. Man bor dock ha i atanke att det ar ganska tidskravande at resa runt i Indonesien (om man inte flyger), sa man bor ha gott om tid, och inte alltfor ambitiosa resplaner.

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt att se Thaikaj tillbaka på forumet! Vi har saknat dig...

Ursäkta mitt off topic inlägg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen någon som varit på Sumatra. Visst är det lite märkligt att det ligger så nära men ändå hittar så få thailandsresenärer dit?

Tack för rapporten.

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Hej!

Jag har rest runt i indonesien i ungefär 6 månader. Detta var för tjugo år sedan!

Första gången jag kom dit var från penang till Medan 1986. Medan var på den tiden ingen höjdare men Bukkitingi och Lake Toba kommer jag aldrig att glömma. Fantastisk natur och helt underbara människor. Besökte även orangutangreservatet och det var helt fantastiskt.

Jag var 19 år och hade precis lagt mina tre första månader i Thailand för att sedan fortsätta söderut.

Fortsatte sedan till Java och vidare till Bali innan Australien kallade. Där stannade jag inte så länge ( 2 mån) då jag var såld på indonesien. Tog flyget från Darwin till Kupang på Timor, stannade ett par dagar innan en helvetesbåtfätd vidare mot Sulawesi. 4nätter i grisklass och när jag kom fram så var vägarna åt helskotta. Men Sulawesi är kanske det bästa jag upplevt i resväg!  Minns jag inte fel så heter huvudstaden uljung Padang. Lämna den och bege dig norröver.

Kan även tillägga att i Jakarta så förlorade denne dansken sin "bargirlsvenne". Jag var orutinerad då och förstod inte att pruta. 36 kr kostade det. Vidare på Bali, när jag var varm i kläderna och king som man är fick jag ner kostnaden till 33 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Sorry, Nias har jag också varit på. Tolv timmas nattresa!

Väl där så fanns där enbart fransmän och några få kiwis. Denne åkte ut på brädan och trodde han var king, Närmre döden har jag aldrig varit!!! Vågorna var skyhöga och jag kunde inte ens bodysurfa!

Till saken hör att fransoserna och Nya Zeländarna hela tiden pratade om den ultimata vågen, dvs en tub. vi rökade majja å bara densikken och det gjorde det ju inte lättare för mig att "äga" vågorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra trip det där. Det är fortfarande roligt att resa fast samma känsla som när man var i den åldern går nog inte att uppleva igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Jag hävdar bestämt att det går det visst.

"nackdelen" är att men trillat dit och bildat familj.

Mitt jobb ger mig minst ett par resor ( ger och ger) per år. Då jag har hus i Thailand blir det dit man åker för det är så enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hävdar bestämt att det går det visst.

"nackdelen" är att men trillat dit och bildat familj.

Mitt jobb ger mig minst ett par resor ( ger och ger) per år. Då jag har hus i Thailand blir det dit man åker för det är så enkelt

Klart att det går att resa men vad jag menade var att det inte blir med samma känsla som när man var 20. I alla fall inte för mig.

Quote

Hej!  Här är lite bilder från en resa till Sumatra som jag gjorde 92-93! http://www.pbase.com/lovelos/sumatra  Lovelos  53341320.jpg

Fina bilder  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...