Jump to content
IGNORERAD

Nyare skitiga dieselbilar


copterfan

Recommended Posts

Hur kan det komma sig att så pass nya bilar som många har sotar så fruktansvärt? Har inte de dieslar som sälj här katalysatorer eller är de manipulerade för effektökning efter inköp. Här i Rayong är det nåt fruktansvärt  i rusningstrafik.....då de trycker på ordenligt(som thai villigt gör) så är det som ett stort svart moln då dom drar iväg. Vore det gamla slitna surdieslar skulle man först det men nu är det den nya bilparken som avses. Verkar ju vara hippt att byta avgassystem så det ska låta som satan dessutom.....kanske åker katalysatorn sin väg då?

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Matilda
20 minuter sedan, skrev copterfan:

Hur kan det komma sig att så pass nya bilar som många har sotar så fruktansvärt? Har inte de dieslar som sälj här katalysatorer eller är de manipulerade för effektökning efter inköp. Här i Rayong är det nåt fruktansvärt  i rusningstrafik.....då de trycker på ordenligt(som thai villigt gör) så är det som ett stort svart moln då dom drar iväg. Vore det gamla slitna surdieslar skulle man först det men nu är det den nya bilparken som avses. Verkar ju vara hippt att byta avgassystem så det ska låta som satan dessutom.....kanske åker katalysatorn sin väg då?

Nån som vet?

Nu är jag inget duktig på bilar men är det inte så att svart rök indikerar på att fordonet bränner för mycket bränsle e.v. att luftfilter eller andra intag är igentäppta. Det senare kanske är troligt med anledning av den luftförorening som råder sen tidigare. Bara spekulerar 😃.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai förstår inte många gånger att göra service på bilen. Vilket ger följd effekter. Ryker bilen kan det vara tecken på att olja kommer in i förbränningen. Ofta då för att kolvringarna är utslitna.

Har själv sett detta ofta och retat mig på det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen har dom skruvat upp bränslepumpen, med följd att allt bränsle inte förbränns utan utan kommer ut som partiklar. Hoppas nu MP i allmänhet och Greta i synnerhet läser detta när dom kräver att dieselbilar i Sverige skall förbjudas här i Sverige(men inte i utlandet). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev copterfan:

Hur kan det komma sig att så pass nya bilar som många har sotar så fruktansvärt? Har inte de dieslar som sälj här katalysatorer eller är de manipulerade för effektökning efter inköp. Här i Rayong är det nåt fruktansvärt  i rusningstrafik.....då de trycker på ordenligt(som thai villigt gör) så är det som ett stort svart moln då dom drar iväg. Vore det gamla slitna surdieslar skulle man först det men nu är det den nya bilparken som avses. Verkar ju vara hippt att byta avgassystem så det ska låta som satan dessutom.....kanske åker katalysatorn sin väg då?

Nån som vet?

Trimmade bilar brykar ryka pga. påställt turbotryck med högre bränsle förbrukning som följd.

Verkstaden utan för oss har börjat hjälpa Isuzi ägare att skrämma ur med effekt ur bilarna..

Inte sådana bilar 55555

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Matilda:

svart rök indikerar på att fordonet bränner för mycket bränsle e.v. att luftfilter eller andra intag är igentäppta.

Hahah du vet tydligen mer iaf än merparten av Thailändska bondläppar(säkert mer än de flesta på mpr också) :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Trimmade bilar brykar ryka pga. påställt turbotryck med högre bränsle förbrukning som följd.

Verkstaden utan för oss har börjat hjälpa Isuzi ägare att skrämma ur med effekt ur bilarna..

Nja, jag har mappat(dvs optimerat ECU:n) min L200, den ryker inte mer än tidigare, bättre bränsleförbrukning och betydligt bättre vrid.

Men förvisso har du rätt, när man går upp i några nivåer till med större turbo och spridare så kommer det att ryka.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, jag har mappat(dvs optimerat ECU:n) min L200, den ryker inte mer än tidigare, bättre bränsleförbrukning och betydligt bättre vrid.

Men förvisso har du rätt, när man går upp i några nivåer till med större turbo och spridare så kommer det att ryka.....

Optimera / trimma 2 skilda saker

Verstaden lovad att jag kan få ur 250hk ur min Ris picup Isuzi men inte intresserad.

Orginal duger åt mig

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Trimmade bilar brykar ryka pga. påställt turbotryck med högre bränsle förbrukning som följd.

Verkstaden utan för oss har börjat hjälpa Isuzi ägare att skrämma ur med effekt ur bilarna..

Inte sådana bilar 55555

 

Precis vad jag anat......förr i tiden skruvade man upp pumptrycket och nuförtiden är det chiptrimning och mappning.

Moderna tider och färmed modetna metoder. På 70-talet var man nöjd då man fick upp Dakotan i 70 efter att ha dragit pluggen och snitslat kolven. Men nutidens moppar tar du bara bort en liten bricka eller annan  moddning så går den 80-90!

Men jag tror faan de var roligare å trimma förr i tiden då man fick slita lite för resultatet 😉😆

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ställer upp dom för högre effekt = ryker.

Addblue har nog inte nåt Thailand.

En Addblue bil är bland det renaste som finns.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är kvaliteten på dieseln? bör väl vara en orsak?...kan mycket väl tänka mej att dom kör en hel del på "ful diesel" 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev Naam jai:

Hur är kvaliteten på dieseln? bör väl vara en orsak?...kan mycket väl tänka mej att dom kör en hel del på "ful diesel" 🤔

Är det något land där man kör med undermåligt bränsle så är det väl Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Är det något land där man kör med undermåligt bränsle så är det väl Sverige. 

är den bättre i landet vi diskuterar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligaste anledningarna i Thailand:
- Uppskruvade bränslepumpar och utbytta större spridare (för att få mer effekt)
- Borttagna eller saknade partikelfilter (för att få mer affekt)
- Dåligt servade eller slitna motorer, spridare, bränslefilter, luftfilter etc

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Naam jai:

Hur är kvaliteten på dieseln? bör väl vara en orsak?...kan mycket väl tänka mej att dom kör en hel del på "ful diesel" 🤔

Hej :)

 

Fuldiesel är inte vanligt, förutom kanske hos lokala fiskare och en och annan bränslesmugglare från Kambodja.

 

Dieseln i Thailand har bra kvalité och följer standards. Däremot finns det några länder som gränsar till Thailand som har höga halter av svavel, och detta passar

inte så bra att använda långvarigt då det bland annat påverkar partikelfilter.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om dieselbilar så har PTT i Si Songkhram julerbjudande till 3 Januari, diesel 10 Baht litern👍👍.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Nu kanske jag spårar ur lite och det här blir lite off-topic men jag skall nog hitta tillbaka till trådens ämne och även till Thailand, ge mig bara lite tid !

 

En av mina hjältar och föredömen är den stenhårda belgaren Jan de Rooy som körde lastbil och även ägde ett eget åkeri.

Sådär, nu kom vi in på diesel !

 

Han var ofta med som deltagare i ökenracet Paris-Dakar och lät bygga sina egna lastbilar och det var minsann inte några dåliga truckar !

 

Här skojar han lite med den gamla rallyvärldsmästaren Ari Vatanen  :D

 

 

 

Nu tror jag att jag kan återkoppla till vad det här har att göra med Thailand.

Det är tack vare mitt jobb jag hade som jag kan sitta här i Thailand och må gott och ljuga lite på MPR :^^:

 

Edit

För att gå on-topic så jag nog vilja påstå att det är ganska få lastbilar här i Thailand som skulle bli godkända på valfri besiktningsstation i Europa.

 

Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

På tal om dieselbilar så har PTT i Si Songkhram julerbjudande till 3 Januari, diesel 10 Baht litern👍👍.

Det blev lite fel när grabben förklarade  det var 10 Baht rabatt per liter men det är ju gott nog.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något land där man kör med undermåligt bränsle så är det väl Sverige. 
Amen.

Man blandar i all möjlig skit.

Det säljs ju per liter så helt ointressant för kunden vad denna liter innehåller.

15% etanol i soppan, och i begynnelsen så sålde dom ändå K-sprit inne i butiken som man kunde toppa upp med.

Dieseln innehåller Gunde Svan med mera dynga.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

är den bättre i landet vi diskuterar?
Kan inte vara sämre.

OK förstörde bränslefilter en masse en gång i tiden.

Tog inget ansvar såklart.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...