Jump to content
IGNORERAD

Dykcertifikat i Chumphon


Guest Toprunner

Recommended Posts

Guest Toprunner

Tänkte dela med mig några erfarenheter angående dykcertifikat i Thailand. Jag har just tagit mitt (med stor glädje). Jag hittade ingen bra info innan vi åkte till Thailand men lyckades fiska fram när vi väl kom hit.

Det finns många dykcenter som kan ge 4-dagars kurser, speciellt på Koh Tao och Koh Samui men även Rayong och Phuket givetvis.

Först tänkte jag ta mitt på Koh Tao men då vi kom till Chum Phon, varifrån man kan ta båt till Koh Tao, så hittade vi ett bättre alternativ för oss. Man är ju ingen ungdom direkt och vi gillar en mer avstressad tillvaro så i Chum Phon snubblade vi över ett stort dykcenter som heter Chumphon Cabana. Det är en Resort dit Thailändare från Bangkok åker och framförallt dyker.

Det är givetvis svårt att ta dykcert på Thailändska men de hade en skön man från Tyskland som jobbat där i 10 år för att lära internationella gäster. När jag talat med honom tvekade inte en sekund att köra igång. Han är alltså PADI instruktör och ett PADI-cert är giltigt i hela världen vad jag förstått.

För hela paketet med teori, poolträning, 2 båtturer med 4st 1 timmarsdyk samt lån av precis all utrustning betalade jag 10500 Baht. Då bodde vi utanför Resortet i stan ( 500-700 baht standardpris på hotell  :wai: ) ! Han körde hela kursen på engelska men hade svenska böcker att sälja om man hellre ville ha det.

Frugan (Thai) gillade stället skarpt för stränderna var rena och det fanns mycket bra matställen överallt. Hon bävade för 4 dagar på Koh Tao då jag sa jag ville dit.

Summa summarum så har man nu förverkligat ytterligare en ungdomsdröm och nu är det bara att jaga nästa dyk. Många säger ju att det är bättre ta certifikat i Sverige men jag har frågat många gånger där och bangat varje gång. Dels på grund av pris men framförallt för att det är så invecklat i Sverige... som allt annat. Tar massor med tid.

Nån som blir sugen så kontakta tysken direkt, han heter Werner och nås på följande:

Contact@DiveChumphon.com eller 0896455576  Hemsida (tysk/engelsk)

För de som redan har cert ordnar han mer avancerade kurser samt dykresor till Khao Lak där man går ut 4 dygn på en dykbåt med 2-3 dyk om dagen på olika platser. Något jag tänker mig nästa gång  :great: !

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar till dykcertet har själv gått i de funderingar att skaffa en av dagarna men har ännu inne hunnit bli nå av de.

Hopaps du får underbara dyk vart du än åker föra tt dyka

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar till ditt dykcert och därmed ingången till en helt ny värld! Jag garanterar att du kommer att få massor av fina upplevelser och kan med varm hand rekommendera dykning från Khao Lak! Jag har dykt i drygt 10 år och har först år 2007 börjat uppleva dykningen i Thailand, Den är väldigt fin.De har bra dykning på Kho Tao också, dök där i januari i år och har inget att klaga på. bra dykplatser och bra guider. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kul med en sadan postiv erfarenhet. Later som ni hade en bra kurs och intstruktor. Att man kanner fortroende for sin instruktor ar nog valdigt viktigt for hur dykupplevelsen blir. 10,500 later lite hogt men inte namnvart om utrustning osv. holl god kvalitet.

Gillade du dykningen i viken lar du garanterat ga igang pa dykningen runt Similan. Du behover inte nodvandigtvis ta dig till KL eftersom de flesta batarna gar fran Tapla Mu som ligger drygt en timme norr om Phukets flygplats. En 4D/4N liveaboard ar oslagbar och ser man till att valja ett center som inkluderar dykning pa Koh Bon/Koh Tachai samt Richelieu Rock utover Similan sa blir det ofta riktigt bra. 14 dyk brukar det bli total men da ar 3 stycken nattdyk for vilket advance cert kravs. Att ta advancekursen pa baten brukar vara ett mkt bra alternativ. Minimal teori samt att det brukar endast innebar 3,500 - 4,000 baht extra utover de ca 17-18,000 trippen kostar. Ar man ute under lagsasong sa kan man fa ned priserna rejalt. Tank dock pa att inga turer gar mellan Maj-Oktober da vadret inte riktigt tillater det.

Det finns egentligen inga fordelar med att boka trippen med nagon fran Patong, Koh Tao, Bangkok osv. De kor sitt 10-15% paslag och eftersom det ar sa enkelt att boka direkt med de firmorna som kor fran Tapla Mu ar det en onodig kostnad. 2 firmor jag varmt kan rekommendera ar Similan Diving Safaris samt Khao Lak Scuba Adventure for vilket jag jobbat for det ena och varit manager for det andra i ett tidigare liv. Numera finns det aven i princip alltid en svensk instruktor att fa hos alla liveaboard foretag. Svenska instruktorer kan jag rekommendera inte bara for att komma over eventuella sprakbarriarer men ocksa deras oftas gedigna utbildning och sakerhetstankande.

Efter att dykt otaliga ganger pa Koh Tao, Phi Phi, Hin Daeng, Surin osv sa ar det med absoluta overtygelse att inga av dessa platser kan mata sig med Similan (+3) vilket innebar att det finns nagot att se famemot for de som inte varit dar men gillar Thailand och dykning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till certet och en ny underbar anledning att resa.

Håller med Wille om att dykningen vid Similan/Surin Islands är helt otroliga.

Bäst blir det med advanced då du får dyka till 30 meter. Nattdyk är inte obligatoriskt längre för att ta advanced, det plockades bort för några år sedan om jag inte missminner mig.

Ha det bäst med din nya hobby och glöm inte bort att dyka i Sverige med.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte en fara med Similan att alla andra platser blir något av passé efter det? Kanske en konstig undran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Sant att inte nattdyk ar obligatoriskt for adv.cert. men vill man nyttja samtliga dyk pa live aboarden blir det viktigare.

Sjalv tycker jag sallan det finns ngt namnvart att se eller uppleva under ca 15 meters djup. Fargerna forsvinner, mindre djurliv osv. Revhajarna haller sig grunt. Liaksa muranor, skoldpaddor, mantor osv. Visst kan man hitta en och annan leopard shark eller rocka mendet ar knappast vart det man tappar i dyktid pa hogre luftforbrukning och snabbare kvavemattnad.

Joints,

Man kan alltid hitta ett guldkorn under ett dyk eller pa en viss plats. Visst ar det packat med sadana pa Similan men det innebar inte att manga andra platser ocksa ar underbara. Nagra av mina i sarklass basta dyk nagonsin har jag haft i Vattern i mitten pa februari. Upplevelsen ar ju alltid relativ till forvantningar, omstandigheter, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns det inte en fara med Similan att alla andra platser blir något av passé efter det? Kanske en konstig undran.

Donsol i Fillipinerna har dykning som är helt grym enligt dom som varit där.

Grottdykning i Mexico var otroligt.

En del gillar vrakdykning och det har dom inte så mycket av på Similan.

Det finns så mycket olika sorters dyk man kan göra så man får själv hitta sin grej.

Tänk så mycket vatten det finns, ändå ser man bara det översta

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...