Jump to content
IGNORERAD

Skrock och skrönor från thaivännerna i Sverige


Herr Chang

Irriteras du av vad din thaipartner får höra av sina thaivänner i Sverige?  

66 röster

  1. 1. Irriteras du av vad din thaipartner får höra av sina thaivänner i Sverige?

    • Ja
      7
    • Ja, oftast
      15
    • Ja, ibland
      34
    • Nej
      10


Recommended Posts

Herr Chang

Det är ju naturligt att en thailändare i Sverige diskuterar diverse svenska regler och omständigheter med andra thailändare i Sverige. De har ofta varit i Sverige längre tid, och borde ju veta en del nyttigt.

Men ofta undrar jag vad dom egentligen vet.

Har fått höra en del rent ut sagt makalösa felaktigheter om Sverige och svenskar från fru Chang. Som hon hört från sina kära thaiväninnor. Det värsta är att fru Chang ibland verkar mer benägen att tro på dom än på mig...

Som exempel kan jag ta fru Changs AB. Det är så att jag äger 49% och hon 51% i detta bolag. Thaiväninnorna är snabba att meddela att detta är INTE BRA! Dom har minsann hört om många svenskar som i liknande situation blåst sin thaidam på en massa pengar. Svensken drar iväg med alla pengarna och thaidamen blir fast i Sverige med stora skulder. Ironin är lysande...

OK, låt oss föreställa oss hur mycket jag skulle kunna blåsa fru Chang på. Det är lätt för mig att via internetbank plocka bolagets alla pengar (drygt SEK 100000) till mitt eget konto. Man kan också tänka sig att jag först lyckas få ett lån till företaget på SEK 100000, pengar som jag då också för över till eget konto. I och för sig tveksamt om banken skulle bevilja ett sådant lån utan att prata med båda ägarna.

Så nu har jag kanske en miljon baht. Skulle jag då smita iväg till Thailand med dessa pengar? Och hur länge räcker den summan? Det är ju inga problem för polisen att reda ut vem som gjort vad. Skulle jag då återvända till Sverige och ta mitt straff? Och min tillvaro och framtid förstörd? För en miljon baht? Möjligen om det rörde sig om hundratals miljoner baht...

Ett sådant agerande kanske ter sig naturligt för de thailändare som inte kan tänka längre än till morgondagen. Som man känner sig själv känner man andra. För mig är det otänkbart, och det är deprimerande och förolämpande att fru Chang ens tänker tanken.

Det är möjligt att det finns något enstaka svenskt pucko som gjort så här, men jag tvivlar starkt på att det skulle vara vanligt. Mer troligt är att dessa så kallade vänner är avundsjuka, och gärna ser att fru Chang oroar sig för att förlora det företag som hon är så stolt och glad över.

Det var ett exempel, men det finns fler och då måste jag tyvärr rösta på "Ja, oftast".

Vad har ni för erfarenheter?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Det är ju, som du säger, uppenbart att genom sig själv känner man andra. Gällande dessa thaitjejer alltså...

Men som sagt en Thailändare har "aldrig" fel...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade nej. Nu känner ju Fru Joints inga thailändare i Sverige men däremot en drös i England. Och av dem hon känner så är det oftast hon som bott längst i England och samtidigt pratar bäst engelska. Så frågan borde kanske gå till hennes vänninor och deras män (som oftast är thailändare). Det konstiga är kanske att de mest verkar tro på det jag säger fast min fru oftast vet bättre än mig när det gäller vissa intressanta detaljer angående UK. Jag är ju farang och att det skulle vara någon större skillnad eller ingen på svenskar och engelsmän verkar vara svårt att tro. De flesta verkar kalla engelsmän för farang än för engelsman. Ju mindre man vet desto mindre blir väl skillnaderna antar jag.

Quote

Har fått höra en del rent ut sagt makalösa felaktigheter om Sverige och svenskar från fru Chang. Som hon hört från sina kära thaiväninnor. Det värsta är att fru Chang ibland verkar mer benägen att tro på dom än på mig...

Byt ut Sverige och svenskar mot Thailand och thailändare och fru Chang till Herr Chang. Skulle vara intressant att höra vad fru Changs åsikt är om det... :whistle:

Jag vet ju inte hur det är i ert fall men men har ju hört fler än en gång att svenskar/faranger i Thailand heller lyssnar på andra faranger än på thailändare.

I vilket fall som helst ett bra ämne. Herr Chang tar forumet till högre nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jomenvisst har vi många fördomar om Thailändare som vi luftar titt som tätt.

Inte minst här :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tja det stämmer changen.dom lyssnar mer på s.k.väninnor än gubben.sen är avundsjukan ett stort

problem.konstigt när jag bosätter mig i Thailand inte fan blir jag avundsjuk på de svenskar som har elegantare kåk eller bil.men det är ju likadant med svenskor så det har väl med generna å göra

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, alla i min omgivning är väl införstådda om att jag alltid vet bäst.

Ödmjukingen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Visst har man blivet drabbat av liknande saker och det ställer en fråga till i mitt huvud.

Är det något som de gör även i Thailand eller uppstår det för att de befinner sig i främmande land? Får en del då lättare att lite på någon som har samma bakgrund eller..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Svarade nej. Nu känner ju Fru Joints inga thailändare i Sverige men däremot en drös i England. Och av dem hon känner så är det oftast hon som bott längst i England och samtidigt pratar bäst engelska. Så frågan borde kanske gå till hennes vänninor och deras män (som oftast är thailändare). Det konstiga är kanske att de mest verkar tro på det jag säger fast min fru oftast vet bättre än mig när det gäller vissa intressanta detaljer angående UK. Jag är ju farang och att det skulle vara någon större skillnad eller ingen på svenskar och engelsmän verkar vara svårt att tro. De flesta verkar kalla engelsmän för farang än för engelsman. Ju mindre man vet desto mindre blir väl skillnaderna antar jag.

Det är även mitt intryck att thailändare inte gör någon större skillnad mellan nordeuropeer. Möjligen mot sydeuropeer, typ spanjorer och italienare som väl också benämns farang?

 

Quote

Byt ut Sverige och svenskar mot Thailand och thailändare och fru Chang till Herr Chang. Skulle vara intressant att höra vad fru Changs åsikt är om det... :whistle:

Jag vet ju inte hur det är i ert fall men men har ju hört fler än en gång att svenskar/faranger i Thailand heller lyssnar på andra faranger än på thailändare.

I vilket fall som helst ett bra ämne. Herr Chang tar forumet till högre nivåer.

Hehe, jag visste att någon skulle vända på frågeställningen!

Vad gäller fru Chang får jag känslan att hon snarast är irriterad över att jag känner till en del obekväma sanningar om Thailand.

"Hur vet du det?"

"Har jag läst på internet."

"Jag hatar ditt jämrans internet!"

Men det är för all del möjligt att man får en del felaktig information från svenskar i Thailand. Varsågod att starta tråden "Desinformation från svenska vänner i Thailand" ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gäller fru Chang får jag känslan att hon snarast är irriterad över att jag känner till en del obekväma sanningar om Thailand.

Det låter som Fru Chang gärna vill att du lever på kunskapens botten. Är hon aristokrat? :mdr:

När det gäller desinformation så är det väl mest subjektiva ämnen som jag tänker på av typen "Hur äro thailändarna/svenskarna"? På det här forumet florera lite väl ofta "sanningar" som sällan tål närmare granskningar. Ofta har de uppstått i samtal mellan faranger som med bestämdhet slår fast om hur thailändare är och inte är.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

När det gäller desinformation så är det väl mest subjektiva ämnen som jag tänker på av typen "Hur äro thailändarna/svenskarna"? På det här forumet florera lite väl ofta "sanningar" som sällan tål närmare granskningar. Ofta har de uppstått i samtal mellan faranger som med bestämdhet slår fast om hur thailändare är och inte är.

Precis.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

OK, låt oss föreställa oss hur mycket jag skulle kunna blåsa fru Chang på. Det är lätt för mig att via internetbank plocka bolagets alla pengar (drygt SEK 100000) till mitt eget konto. Man kan också tänka sig att jag först lyckas få ett lån till företaget på SEK 100000, pengar som jag då också för över till eget konto. I och för sig tveksamt om banken skulle bevilja ett sådant lån utan att prata med båda ägarna.

Denna situation kan fru Chang förhindra på egen hand.

Jag utgår då ifrån att fru Chang med sina 51 % är bolagets styrelseordförande och du får nöja dig med tillvaron som suppleant. Såvida bolaget inte har fler ordinarie styrelseledamöter kan fru Chang då med ett enkelt penndrag frånta dig eller begränsa din teckningsrätt och skicka kopia på styrelsemötesprotokoll till banken och bolagsverket.  Förfarandet tar någon vecka och kostar några hundralappar i avgift till bolagsverket.

Så det är ingenting som fru Chang behöver bekymra sig för. Om det är en praktisk lösning så länge ni har förtroende för varandra är en annan fråga…

Jag har faktiskt själv råkat ut för detta missöde för ca 6 år sedan i samband med en separation ifrån en mycket ’kreativ’ farang-kvinna. Det var inte så roligt att se att bolagets kassa hade ’dränerats’ med mängder av privatuttag efter hemkomsten på min första ensamma semesterresa (ej Thailand).  Erfarenheten visar att det inte är så viktigt hur man fördelar ägandet (vi hade 50-50). Det viktigaste är vem som är styrelseordföranden och hur denne hantera de utpressningsförsök som så småningom kommer som ett brev på posten. Rent juridiskt kan en (minoritets-)ägare som skall lösas ut ifrån bolaget kräva en skälig ersättning som står i proportion till bolagets värde. I mitt fall har jag varit tvungen att köra ner bolaget  genom att bilda ett nytt bolag som bara tog emot intäkterna, medan kostnaderna belastade det gamla bolaget. Först då gav mitt ex upp och jag kunde lösa ut henne med 1 kr.

Ja, Herr Chang, jag hoppas nu inte att jag har trampat dig på tårna genom att ge fru Chang råd som skulle kunna gå dig emot. Än så länge har du ju alla möjligheter att tolka /utnytja  råden till din fördel. I värsta fall kan du ju som moderator ta bort meddelandet …

// Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Tycker nog att det skulle var

mera ömsesidig se å lär!!!!

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men ofta undrar jag vad dom egentligen vet.

Det värsta är att fru Chang ibland verkar mer benägen att tro på dom än på mig...

Det var ett exempel, men det finns fler och då måste jag tyvärr rösta på "Ja, oftast".

Vad har ni för erfarenheter?

Hej Herr Chang!

Jag har tyvärr upplevt det samma!  :gasp:

Same, Same!

Thaidamer vet ju det mesta, om det mesta!  :girl_wacko:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att Thai (både damer och herrar) har en tendens att tro på det de hör. Jag får ofta höra att saker och ting (även om de trotsar naturlagarna) är på ett visst sätt, för de har Thai:en visst hört av en nära släkting (eller vilken annan Thai som helst).

Detta irriterar mig såklart, men utan att visa min irritation brukar jag dra mig tillbaka inom mig själv och tänka på att vi (nordbor) e fan inte så annorlunda. Bara för att vi läst en sak på t.ex. MPR så betyder inte det att det är sant, hela sanningen, eller att sanningen  inte förändras hela tiden.

Vi har bara olika informationsmedium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen att folk utnyttjar dessa medium för sina egna syften, det är nåt som borde vara självklart vid det här laget..

Link to comment
Dela på andra sajter

[off-topic]Verkar lite udda det här, med föreställningen att alla styrelsemedlemmar per definition också har rätt att teckna firman, samt har fullmakt att göra utbetalningar/uttag på firmans konto! Känner ni inte till möjligheterna att reglera sådant?  :rtfm: [/off-topic]

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag upplever att Thai (både damer och herrar) har en tendens att tro på det de hör. Jag får ofta höra att saker och ting (även om de trotsar naturlagarna) är på ett visst sätt, för de har Thai:en visst hört av en nära släkting (eller vilken annan Thai som helst).

Detta irriterar mig såklart, men utan att visa min irritation brukar jag dra mig tillbaka inom mig själv och tänka på att vi (nordbor) e fan inte så annorlunda. Bara för att vi läst en sak på t.ex. MPR så betyder inte det att det är sant, hela sanningen, eller att sanningen  inte förändras hela tiden.

Vi har bara olika informationsmedium.

Syrakråkan

Detta gäller ej Arne för han använder samma medium som Thaierna.

Som han själv uttrycker det - alla i hans familj är överens om att han alltid har rätt.

[move]Informationsmanipulatorn GD [/move]

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Denna situation kan fru Chang förhindra på egen hand.

Jag utgår då ifrån att fru Chang med sina 51 % är bolagets styrelseordförande och du får nöja dig med tillvaron som suppleant. Såvida bolaget inte har fler ordinarie styrelseledamöter kan fru Chang då med ett enkelt penndrag frånta dig eller begränsa din teckningsrätt och skicka kopia på styrelsemötesprotokoll till banken och bolagsverket.  Förfarandet tar någon vecka och kostar några hundralappar i avgift till bolagsverket.

Så det är ingenting som fru Chang behöver bekymra sig för. Om det är en praktisk lösning så länge ni har förtroende för varandra är en annan fråga…

Jag har faktiskt själv råkat ut för detta missöde för ca 6 år sedan i samband med en separation ifrån en mycket ’kreativ’ farang-kvinna. Det var inte så roligt att se att bolagets kassa hade ’dränerats’ med mängder av privatuttag efter hemkomsten på min första ensamma semesterresa (ej Thailand).  Erfarenheten visar att det inte är så viktigt hur man fördelar ägandet (vi hade 50-50). Det viktigaste är vem som är styrelseordföranden och hur denne hantera de utpressningsförsök som så småningom kommer som ett brev på posten. Rent juridiskt kan en (minoritets-)ägare som skall lösas ut ifrån bolaget kräva en skälig ersättning som står i proportion till bolagets värde. I mitt fall har jag varit tvungen att köra ner bolaget  genom att bilda ett nytt bolag som bara tog emot intäkterna, medan kostnaderna belastade det gamla bolaget. Först då gav mitt ex upp och jag kunde lösa ut henne med 1 kr.

Ja, Herr Chang, jag hoppas nu inte att jag har trampat dig på tårna genom att ge fru Chang råd som skulle kunna gå dig emot. Än så länge har du ju alla möjligheter att tolka /utnytja  råden till din fördel. I värsta fall kan du ju som moderator ta bort meddelandet …

// Singha711

Hej Singha711,

Visst skulle jag kunna avstå från att få teckna firma i detta AB. Men nu är det ju så att till fru Changs bekvämlighet sköter jag skattedeklaration, räkningar, löneutbetalningar etc. Om inte jag gör det så måste någon annan göra det, för fru Chang lär inte vara intresserad av att sätta sig in i hur det går till. Hon kan givetvis hyra in en revisionsbyrå som gör det, men finns det större anledning att lita på att dom inte förskingrar?

Jag har absolut inget mot att du delger oss dina funderingar angående detta. Funderade länge när vi bildade bolaget, och kom fram till att kunna teckna firma var för sig är det absolut smidigaste. Jag har tecknat avtal för lokal, el, telefon etc, något fru Chang antagligen inte skulle våga göra då hon inte förstår vad som står i avtalen. Det har väl fungerat bra, ända tills de kära thaiväninnorna plötsligt ska så smolk i glädjebägaren...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

[off-topic]Verkar lite udda det här, med föreställningen att alla styrelsemedlemmar per definition också har rätt att teckna firman, samt har fullmakt att göra utbetalningar/uttag på firmans konto! Känner ni inte till möjligheterna att reglera sådant?  :rtfm: [/off-topic]

:wai:

Jag är inte bekant med de exakta reglerna för detta, men vill minnas att då vi bildade bolaget kunde man ange vilka aktieägare som skulle få teckna firma. Tillsammans eller var för sig. Huruvida man är med i styrelsen eller inte vet jag inte om spelar någon roll.

Min syster är suppleant i styrelsen, och har ej rätt att teckna firma. Men får väl anta att hon får det om jag och fru Chang av någon anledning blir oförmögna att skriva på papper. Annars vore det väl inte mycket mening med en suppleant.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta om en riktigt skrämmande sak, egentligen den enda gången som jag var aningens rädd i Sverige under vår ca 2 åriga vistelse där.

Vi hade bestämt oss för att flytta tillbaka till Surin.

Tuk (vår dotter, 15 år) meddelar detta i skolan till sina lärare, bl.a. hennes hemspråkslärarinna.

Denna lärarinna säger då på fullaste allvar att om Tuk inte vill flytta med oss, så hjälper hon gärna till med att fixa en ny familj till henne.

Hon har hjälpt många unga tjejer förut, säger hon.

Ska påpeka att detta inte är första gången denna lärare klämmer ur sig något sådant, utan det har hänt förut.

Dessutom ganska tidigt under Tuks tid i skolan. Precis som att hon faktiskt vill att tjejer ska göra uppror med familjen och att hon ska få fixa en ny familj till dem... Anar ugglor i mossen.

Detta var för övrigt en av mina 5 gånger som riktigt arg ;)

Nåväl, Tuk kommer hem och meddelar att hon visst kan stanna i Sverige om hon inte vill flytta med oss.

Detta är sant pga hennes thai-lärare sagt så. Och t.o.m. frun tror på detta.

Denna frustration som jag känner nu är obeskrivlig.

Det krävs en del kraft att övertyga dem om att det kanske inte är det smartaste att låta socialen (eller nåt ännu värre) komma och överta vårdnaden om Tuk.

Urk... vilken känsla att vara så maktlös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Exakt P3,

Precis vad jag menar. Det är otroligt frustrerande att se sin thaidam övertygad av något trams någon thaivän med tveksamma motiv vräkt ur sig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag svarade med ett stort NEJ, frugan är intelligent nog att sålla tramset själv.

Så det vållar inga som helst problem för oss, men man kan få några goda skratt av det som ibland påstås.

Frugan är nog lite som Magrood en som tjejerna vänder sig till för att få goda råd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av vårt förhållande, utan att nämna något konkret,

så var det ofta som jag fick övertyga sambon om att det som

hon hört av någon thai-väninna inte är är sant eller att vår

tradition/regelverk är annorlunda.

Med tiden har detta lyckligtvis avtagit mer och mer..  ;)

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag svarade med ett stort NEJ, frugan är intelligent nog att sålla tramset själv.

Så det vållar inga som helst problem för oss, men man kan få några goda skratt av det som ibland påstås.

Frugan är nog lite som Magrood en som tjejerna vänder sig till för att få goda råd.

Mvh Isan Lover

IL, stort Nej finns inte bland svarsalternativen.

Finns bara vanligt Nej.

För övrigt så har det nog inte med intelligens att göra.

Eller menar du att kulturkrockar uppstår pga brist på intelligens?

Om så var fallet så hade nog din fru inte brutit emot Svea Rikes Lag genom att nalla raps, intelligent som hon verkar vara.

Ser emot nåt exempel på vad du gott o småskrattat åt, IL. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är oftast bara skryt och avundsjuka som ligger bakom rykten som man försöker få till sanningar.

Lite på den nivå som förekommer även i Thailand, där man snabbt förstår att det omöjligen kan vara på det sättet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...