Jump to content
IGNORERAD

Spöken - Phii


Enis

Recommended Posts

Jag tycker det är lite jobbigt och påfrestande med alla spökhistorier och berättelser om svart magi.

Inte alls för att jag skräms eller bryr mig om dem, utan för tjejen blir så oerhört arg/ledsen att jag inte tror på henne.

Jag försökte ju intala henne att när hon kom till Sverige tidigare i år, att här fanns det inga spöken och häxor och whatever. Det gick ju bra tills hon såg sitt första spöke.

Nu försöker jag bara snyggt avvika från eventuella diskussioner om detta område.

För samtidigt som jag inte vill säga till tjejen att hon ljuger eller att jag inte tror på det, så vägrar jag uppmuntra till tron på detta, speciellt eftersom det bara orsakar henne problem... Mörkrädd, mardrömmar etc etc.

Och som nämnts tidigare, att logiskt försöka gå igenom nån situation och hitta en naturlig förklaring till ett "fenomen" går ju bara inte.

"One night I sleep in room with sister, and she dream about ghost, and she see ghost, and in the morning, me and sister have head ache. I think Ghost very angry with me now".

"One day I hurt so much in stomach, but I dream about ghost, and now stomach good".

"Tirak, before I dream someone dead... I think soon someone dead, maybe in 3 months or 6 months. And after 5 months my uncle dead, him so old".

Att två människor som tjuvdrack lite alkohol på kvällen har huvudvärk morgonen efter, eller att man har ont i magen och att det sedan går över samt att någon av hennes ca 50 morbrödrar/farbrödrar, mostrar/fastrar/mormödrar/farmödrar och andra släktingar som just nu befinner sig i 75-100 årsälder har gått bort kan naturligtvis bara förklaras med det övernaturliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    10

  • Enis

    4

  • Franco

    4

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej Franco

Vi västerlänningar har ju svårt att tro på något av det här som du nämner.

Men många märkliga saker som jag själv inte kan förklara händer och numera är jag inte så säker på att vi västerlänningar alltid vet bäst och alltid har rätt.

Ta t.ex när frugan drömmer om att något hemskt har hänt hemma i byn, hon väcker mig och börjar berätta, inom några minuter ringer hennes syster ifrån Danmark och är uppriven efter liknande drömmar.

Dom kommer överens om att en av dom ska ringa och kolla, och hitills har det alltid stämt.

Detta är lite skrämmande, det har varit dödsfall och olyckor där närstående har varit inblandade.

Kanske har dom någon förmåga som vi saknar eller har förträngt, jag vet inte.

Det samma när folk bryter mot traditioner och tabun, nu kommer något att hända säger folk, och det gör det faktiskt oftast ganska snabbt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Problemet är att människans minne är selektivt. Man kommer ihåg de gånger en dröm stämt, men man glömmer alla de gånger det inte stämt. Precis som förutsägelser i horoskop.

Att drömmar eller horoskop stämt någon gång bevisar just ingenting.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer Changen...

Det selektiva minnet påverkar oss på så många olika sätt, det behöver inte bara vara drömmar och förnimmelser av övernaturliga slag.

T.ex. kan nämnas att folk med spelberoende ofta har starka och härliga minnen av vinster på diverse spel, medans förluster av alla de slag i det närmaste förträngs totalt.

Jag tror att horoskop endast är självuppflyllande profetior och drömmar (om framtiden) är den inre balansräkningen av den senaste tidens iakttagelser.

Och kanske med ett litet tillägg av slumpmoment... ibland kan man bara råka drömma eller tänka på något som sedan händer i verkligheten, och genast tänker man "Fan va läskigt".

Sen att man drömde/tänkte ungefär 5 miljoner andra tankar samma dag som inte "slog in" är då helt ovidkommande.

Att drömmar om hemska ting slår in då och då händer, sen vad oddsen för det är ju helt beroende på omständigheterna.

Du drömmer att en specifik familjemedlem dör i en bilolycka, och samma natt händer det = Otroligt liten chans/risk.

Du drömmer att en onämnd familjemedlem dör i en bilolycka, och nån dag senare händer det = Väldigt liten chans/risk

Du drömmer att en specifik familjemedlem dör i en bilolycka efter det att familjemedlemmen ifråga berättat att han/hon skall köra Paris-Dhakar rallyt och samma vecka händer det = Hygglig chans/risk.

Du drömmer att mormor måste åka till sjukhus för att hon har ramlat och slagit sig, efter det att din mamma ringt och berättat att mormor inte mår bra och att hon känt sig yr på sistone, och två dagar senare så ramlar hon och gör illa höften = Stor chans/risk.

Det senast exemplet kan tilläggas var en sann historia som inträffade för någon månad sen.

Jag ser det som helt naturligt, medans flickvännen min ser det som det yttersta beviset inte bara på att drömmar är sanna, utan att hon är ett slag orakel.

Spöken  :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, i natt drömde jag att jag befann mig på Sibylla ätandes en kokt vurre med senap.

Idag slog drömmen in, klart spooky!

Spöket Laban-Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

:D:D:D Spöket Laban...

Jo dom är ju bra på att efterkonstruera sina drömmar.. Hur ofta har man inte hört att dom drömt om ett nummer till lotteriet som slog in.. Men spela det numret, det gjorde dom ju såklart inte.. Konstigt att dom aldrig kan drömma om ett nummer och sen spela det och vinna.. För när dom spelar då vinner dom ju aldrig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur ofta har man inte hört att dom drömt om ett nummer till lotteriet som slog in.. Men spela det numret, det gjorde dom ju såklart inte..

Jag drömde faktiskt en gång om en lottorad, och spelade den. Drömde den gav flera miljoner och jag rättade raden gång på gång, drömde så starkt att jag vaknade och kom ihåg raden. Skrev ner den på ett papper och somnade om. Dagen efter lämnade jag in den, kryssade i ett åttende nr och lämnade in som system inför onsdagen. Men inte f*n blev det några sju rätt på den, fick in en fyra iallafall. Sen på lördagen höll det på att gå riktigt illa, satt då och skulle rätta mitt vanliga lotto, och använde samma papper jag hade skrivit ner "drömraden" på. Första bollen fanns där, andra bollen med, tredje gick in den också såg jag, när fjärde på raken gick in så skrek jag rätt ut..

Sen bommades resten av bollarna men jag använder aldrig ett gammalt papper igen.  :suicide:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att man ska vara lite ödmjuk inför andras tro, och ge det lite tid.

Allt som vi västerlänningar vill förklara vetenskapligt går faktiskt inte.

Vi svenskar var också vidskepliga förr, t.ex min mormor och morfar som var födda på tidigt 1900 tal.

Dom var väldigt vidskepliga och det fanns massor av saker som man inte fick göra, för då kunde det hända hemska saker.

Min morbror som var sjöman fick ett par byxor ifrån en död granne.

Han tog med sig dom på nästa resa och båten blev hemsökt av spöken.

Alla fick problem att sova och det blev oroligt på båten.

Det slutade med att han fick slänga dom överbord, detta var på 1960 talet.

Och då blev allt lungt igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hu, det var ju för väl att han inte tog med sig dig på båten, fast du kanske är duktig på att simma.

Vidskeplige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

har du försökt förklara om spöken för henne på ett sätt som kanske kan få hennea tt förstå at spöken inte är farliga?

Typ att spöken är snaälla å dom ser till så inget ont händer dig dom är som skydsänglar?

bara en åsikt oavsett om man tror eller inte tror har själv märkt att för många människor som har varit rädda för spöken oavsett nationalited har blivit lugnare då jag förklarat på det sättet.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: IL,behöll han byxorna då han slängt alla dom andra överbord och slutade det spöka då  :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan berätta om min dam när hon var i svedala första gången.

En morgon sa hon att hon ville flytta till en annan lgh. och jag fråga varför.

Då hade det kommet ett spöke till henne och pratat med henne.

Jag bara titta på henne och fråga på vilket språk då sa hon thai.

Och jag garva som f-n och undra om hon inte bara hade drömt, för du inbillar väl inte att en spöke från los skulle fara till svedala och spöka för dig här.

Hon har inte nämt spöken mer för mig men hon går inte in på kyrkogårdar, vi skulle fixa till min mammas grav men hon vägra gå in på kyrkogården och jag fråga varför many phii (spöken) sa hon.

Hon ser dom fast säger inget om dom till mig för hon tycker att jag driver med henne då.

Och det kommer jag göra för det finns inga spöken då människan är ett däggdjur och många har sett spöken men varför är det ingen som ser spökande kor med mera utan bara en massa vita damer eller svarta damen med mera för alla spöken på olika säten är av samma ursprung/historia bakom dom spökena.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... det finns inga spöken då människan är ett däggdjur och många har sett spöken men varför är det ingen som ser spökande kor med mera utan bara en massa vita damer eller svarta damen med mera för alla spöken på olika säten är av samma ursprung/historia bakom dom spökena.

Det var för mig ett nytt sätt att se på det, men javisst...

IL, självklart skall man vara ödmjuk inför andras tro, och jag sätter mig inte och gapskrattar åt min flickvän direkt om hon vettskrämd vaknar någon gång och drömt om spöken. Absolut inte, jag försöker ge det tid precis som du säger.

Men ömsesidigt så tycker jag att någon som tror på spöken, svart magi etc skall försöka ha förståelse för någon som inte tror på detta, eller i alla fall försöka diskutera det hela med någon slags logik i samtalet, men det är något som oftast inte går.

Och det behöver för den delen inte vara just spöken och svart magi, det samma gäller vilken människa som helst med tro på något "övernaturligt"... t.ex. en vanlig kristen svenne.

Jag skulle aldrig komma för mig att klandra eller öppet kritisera någon för någons tro. Det är väl bra att folk har något att tro på om det kan hjälpa dem att vara en bättre människa, eller om det får dem att må bättre.

Men jag har vid flertalet tillfällen blivit konfronterad av personer som kan klandra mig för min icke existerande tro eller försöka hobbykonvertera mig till [stoppa in valfri religion] och då kan jag gärna ta diskussionen och hugga tillbaks.

Det hela slutar alltid med något flummigt anti-argument, jag i status quo och personen på andra sidan bordet i huvudbry.

Det jobbiga med Thailand är ju att det är ett sånt potpuri av religioner, svart magi & vidskepelser, så det är ännu svårare att föra en saklig diskussion med en thailändare/ska om just deras tro.

Mantra, jag har kört lite med den stilen faktiskt.

"Om du nu ser spöken, så kanske de bara är här för att se till att allt är bra, etc"... Och visst, det sväljer hon ibland. Men ibland är hon helt och hållet livrädd, för att hon drömt/sett något som helt enkelt bara kan tolkas som ett ont omen. Och det kan kännas riktigt jobbigt emellanåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Franco

"Det jobbiga med Thailand är ju att det är ett sånt potpuri av religioner, svart magi & vidskepelser, så det är ännu svårare att föra en saklig diskussion med en thailändare/ska om just deras tro."

Är inte just detta potpuri och olikheterna som är en del av tjusningen också?

Tjejen och jag kan allt prata om sånt här.

Men att öppet argumentera om såna här ämnen med släktingar och folk i byn skulle jag inte göra.

Det skulle nog reta upp och förarga många speciellt äldre, och en del skulle nog tycka att jag var dum och ovanligt okunnig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Franco

"Det jobbiga med Thailand är ju att det är ett sånt potpuri av religioner, svart magi & vidskepelser, så det är ännu svårare att föra en saklig diskussion med en thailändare/ska om just deras tro."

Är inte just detta potpuri och olikheterna som är en del av tjusningen också?

Håller med till 100%. Största poängen med Thailands existens för min egen del är ju just skillnaden mot Sverige. Ibland är det bra och ibland är det dåligt. Men lägger man ihop allt så blir kontentan att det är väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ett tillfälle passerade vi ett hus där det pågick andeutdrivning, intressant spektakel som på gick ganska länge med dom klassiska indigrienserna, spasmer liggandes på golvet, fradga runt munnen o.s.v.

Det som kändes lite udda var något helt oandligt, matvagnarna som samlats utanför för att förse åskådarna med mat och dryck.

Kändes som marknad mer än ecxorsism.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, jag blir trött på att "spöken" ska styra ens liv. Vi lämnade en fin 100 kvadrat lägenhet i Chiang Mai endast för att fru Chang såg spöken där. Flyttade in i en sunkig 40 kvadratare i samma hus. Där var det tydligen inga spöken... men mitt fina biljardbord fick inte plats där, snyft!

Men det var sista gången jag gjorde något sådant. Om fru Chang får för sig att det finns spöken i vår lägenhet i Göteborg så är det hennes problem. Jag trivs här och tänker stanna oavsett konsekvenserna.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Västerländsk religion o västerländsk religion... Det finns inte en enda fransk by med självakting som inte har sin alldeles egna exorcist till städes. Och han har att göra...

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, uttryckte mig nog klantigt där...

Quote

Det jobbiga med Thailand är ju att det är ett sånt potpuri av religioner...

Självklart tycker jag inte det är jobbigt med Thailand.  :mdr:

Skulle nog varit mer att; Att föra en diskussion, eller att ifrågasätta tron/religionen kan vara jobbigt.

Jag, precis som ni, älskar detta med Thailand och tycker, trots att jag är väldigt superateistisk, att det är spännande med religion och historia och jag tycker det är ganska kul att höra om allt vad som vi pratar om här.

Det jobbiga är just om man försöker ifrågasätta något eller ibland bara få en förklaring till varför något fungerar på ett visst sätt... "vad tycker buddha om det?"

Då får man 1000 fria tolkningar, pga av att; Buddha sa det, Buddha sa inte alls det, en munk sa något annat, Khmer är inte samma som Thai, det gäller bara Laos, ett spöke i byn tycker si, en ande i huset tycker så..."

Fria tolkningar av diverse skrifter finns det ju gott om i världen, de flesta religioner är ju förvanskade och uppdelade till höger och vänster, både i små avvikelser till ren extremism.

Men Thailand med omnejd är ju de små avvikelsernas förlovade land. Alla tolkar buddhismen på sitt eget sätt, självklart på det för egen del mest gynnsamma sättet, och sen finns det i varje hus och vrå lokala inslag av svart magi, vidskepelser, häxor, munkar, träd och hokus pokus som gör att allt som en thailändare gör kan försvaras och förklaras på något sätt, men för någon utomstående är det helt ogreppbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens syster köpte ett fint hus utanför Bangkok men efter massa nätter med ylande hundar så har de flyttade tillbaka till lilla huset i Bangkok. :wizard:

Tjejens brors hus fick rivas efter hans död  död för två år sedan pga spöken.

Huset var dock mer en Thaihydda utan toalett så det kanske var svepskäl :yes: .

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, jag blir trött på att "spöken" ska styra ens liv. Vi lämnade en fin 100 kvadrat lägenhet i Chiang Mai endast för att fru Chang såg spöken där. Flyttade in i en sunkig 40 kvadratare i samma hus. Där var det tydligen inga spöken... men mitt fina biljardbord fick inte plats där, snyft!

Men det var sista gången jag gjorde något sådant. Om fru Chang får för sig att det finns spöken i vår lägenhet i Göteborg så är det hennes problem. Jag trivs här och tänker stanna oavsett konsekvenserna.

Herr Chang har talat.

Jag förstår dig chang kan bli rätt trött hennes sann drömmar i bland.

Sista gången drömde hon om sin mor (har varit sjuk diabetes många år är nu väldigt dålig) modern var död själva verket var det spöke levde.Därför klarat sig så länge nu vill hon ringa sin mor berätta om sin dröm jag tycker det inte det någon bra ide.Morsan sjuk behöver väll inte mer problem.

Hon lyssnar så klart inte på mig utan ringer berättar om drömmen modern tycker det bäst gå munk i byn hjälper henne driva ut spöket.  Om jag förstod rätt så var svärmor väldigt glad åt sin dotter ringde berättade hon var besätt av spöke.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela frugans familj har berikats med denna egenskap/förmåga att se spöken... jag som dom flesta andra farlanger är övertygad att dom inte finns. Men efter tre års möten med denna familjs berättelser och upplevelser så vete fan...

Igårnatt drömde hon igen om ett Spöke såg ut som jag fast lite mindre...he he  Han lade sig bredvid henne för att sedan dra ut henne på balkongen på vårt hus för att sedan knuffa ner henne precis då vakna de hon. Hon ville inte somna igen, ifall drömmen skulle fortsätta.. 

Balkongen är dock bara 1.80 över marken... så jag var inte så orolig . :drinks:      

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Bra att Enis tog upp det har med spoken. Har funderat sjalv att ta upp amnet flera ganger.jag sjalv har upplevt handelser i svagerns hem som gar inte att forklara.

Nar vi besokte forsta gangen (ar 2004) svagerns nybyggda hus sa jag och min familj fick sova i vardagsrummet for att var del av huset var inte utbyggt annu. Vi sov mitt i rummet och jag vaknar mitt i natten och kanner mig klarvaken...gar toaletten for att kissa och gar och lagger mig igen. Efter en stund hor jag som om nat barn som leker med vattnet i badrummet, mina barn sover och det finnsa inga andra sma barn i huset. Men ljudet upphor men efter en stund hor jag svag visslande och samtidigt jag kanner att nagon glor pa mig. Har aldrig kant sa forut.

Nasta morgon berattar handelsen for frugan och hon till svagern. Han sager visst han vet att det spokar i huset men eftersom det ar en "snall" spoke han har inte brytt sig att driva ut den. Det finns en berattelse om en kvinna som traffade en farang i omradet under andra varldskriget som hon fick barn med. Ok vet inte mycket om denna historia men vad jag vet sa drog farangen tillbaka till sitt land och lamnade kvinnan mmed barnet.

Har forsokt avfarda denna handelse som mina egna fantasier under alla ar. T.ex. ar 2007 nar vi besokte dem hande ingenting heller.

Men i forrgar det hande igen. Klockan var ungefar 21.30 nar vi tittade pa TV med svagern och hans fru och min dotter. Frugan och andra dottern satt i ett annat rum. Svagern, dottern och jag satt pa soffan. Dottern som satt vanster om mig hade somnat. Plotsligt kanner jag att nagon tar i min midja i hoger sida och tittar vad ar det nu??? Ser inget dottern sover och svagern tittar TV.

Nasta morgon berattar for frugan och hon kommenterar "jaha hon verkar gilla dig". Frugans och svagerns teori ar att den har kvinnans ande som jag berattade tidigare forsoker fa kontakt med faranger...om det nu ar sa som Fru Chang sager att spoken vill ha med sig den hon besoker..vem vet.Men thai  fragade om jag var radd jag sager nej jag kanner ingen radsla.

Har aldrig trott pa spoken och darfor vet inte hur ska jag forhalla mig till denna handelse.

Men svagern sager den vill ingen illa det ar ett snallt spoke.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Hej Franco

Vi västerlänningar har ju svårt att tro på något av det här som du nämner.

Men många märkliga saker som jag själv inte kan förklara händer och numera är jag inte så säker på att vi västerlänningar alltid vet bäst och alltid har rätt.

Ta t.ex när frugan drömmer om att något hemskt har hänt hemma i byn, hon väcker mig och börjar berätta, inom några minuter ringer hennes syster ifrån Danmark och är uppriven efter liknande drömmar.

Dom kommer överens om att en av dom ska ringa och kolla, och hitills har det alltid stämt.

Detta är lite skrämmande, det har varit dödsfall och olyckor där närstående har varit inblandade.

Kanske har dom någon förmåga som vi saknar eller har förträngt, jag vet inte.

Det samma när folk bryter mot traditioner och tabun, nu kommer något att hända säger folk, och det gör det faktiskt oftast ganska snabbt.

Mvh Isan Lover

Sanndrommar... joo det brukar min fru har. Det hade hon nar hennes pappa dog och detsamma hande nar brodern gick bort. Och senast nar hennes mamma fick stroke och var nara att do.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Lung To

Quote

Sanndrommar... joo det brukar min fru har. Det hade hon nar hennes pappa dog och detsamma hande nar brodern gick bort. Och senast nar hennes mamma fick stroke och var nara att do.

Sånt här tror jag att många som är tillsammans med en thaitjej upplever.

Och själv har jag accepterat att det är så här, tycker kanske t.o.m att det är en bra gåva.

Men förklara det kan jag inte, och det kanske inte är meningen att allt i livet ska gå att förklara vetenskapligt, lite gåtor får väl förbli olösta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...