Jump to content
IGNORERAD

Thailand eller Sverige?


Herr Chang

Var vill du helst tillbringa din tid?  

131 röster

  1. 1. Var vill du helst tillbringa din tid?

    • I Sverige
      2
    • Högst en månad i Thailand, resten i Sverige
      13
    • Tre månader i Thailand, resten i Sverige
      18
    • 50/50 Sverige och Thailand
      32
    • Tre månader i Sverige på sommaren, resten i Thailand
      37
    • En månad i Sverige, resten i Thailand
      11
    • I Thailand
      18


Recommended Posts

Herr Chang

Det diskuteras en del om var man vill bo med sin thaidam. Man kan för all del ha åsikter om var man vill bo även utan att vara med en thaidam.

Se här en liten omröstning om hur man vill organisera sitt liv just nu. Observera just nu, det må ju vara annorlunda när man till exempel pensioneras eller blir arbetslös.

För min och fru Changs del är det högst en månad i Thailand per år, och resten i Sverige. Något som sannolikt kommer att ändras i en obestämbar framtid.

Frågan gäller alltså vad man vill just nu, inte vad man har pengar till.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha max en månad i Sverige per år.

Bara för att träffa vänner på hemmaplan liksom. Sen klämma in ca en månad i Finland också. För att träffa släkt.

Och för att få lite tid ensam ifrån familjen ;) Det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 månader per år i Thailand, passar mig bra.

Har avvecklat allt i Sverige - utom kontakten med de som betalar ut min pension.

Flyttade hit våren 2005 och har inte varit i Sverige efter det.

Känner ingen som helst längtan dit heller.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Efter ca 7 ar i Thailand sa ar jag bara saker pa en enda sak och det ar att jag aldrig vill att mitt barn skall vaxa upp har. Sjalv trivs jag bra men skulle inte ha nagra problem med att bo i Sverige och enbart semestra i Thailand nagon manad per ar. Frun och jag ar rorande overens om att langsiktigt sa ar inte Thailand nagot verkligt alternativ. Sverige ar sjalvklart ett men flera andra lander lockar ocksa. Far se var ett intressant arbete kan locka samtidigt som det finns bra mojligheter till arbete for Alisa.

For mig ar Thailand nastan lite manodepressivt - ena stunden underbart harligt pa gransen till euforiskt och i andra stunden ratt, hart och vidrigt och helt klart deprimerande. A andra sidan sa lamnar jag oppet att det kanske ar en subjektiv upplevelse som praglas av min personliga psykiska halsa :)

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

För mig är tanken att stanna i Sverige på sommaren för att träffa dotter med barnbarn. och bo i Thailand den kalla och mörka tiden.

För mig blev det kärlek vid första resan. Och den växte med den andra resan när jag åkte upp till Si Saket och bodde en vecka där plus resan till Khmerruinerna och det lilla jag såg av Bangkok gör att jag har mycket kvar att uppleva i Thailand.

Det troliga är nog att jag nästa resa kommer vara minimalt i Pattaya/Jomtienområdet och mera på resa i Thailand. Det är lite svårt att få en uppfattning av Thailand genom att bara hålla sig i Pattaya/Jomtien/Bangkokregionen.

[move]

:wai: globetrottern gubben :great:

[/move]

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt.just nu passar en månad i Thailand, med arbetande sambo och son som ska börja 2:a året i gymnasiet.

I framtiden...nobody knows?  ;)  

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi planerar ju för ett liv i Thailand, i nuläget blir det bara 3 månader om året.

Nästa steg blir 6 månader och när pojken ska börja i skolan måste vi bestämma oss för antingen Thailand eller Sverige.

Själv hoppas jag att det blir Thailand då, jag tycker att livet där är överlägset.

Den gemenskap som släkt och vänner har där finns det inte tid till i Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att planlöst fördriva tiden 50/50 skulle passa mig ypperligt, dvs flyga till LOS när man är trött på swedala och vise versa.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade på sista alternativet (i Thailand) även om jag skulle vilja vistas i Sverige under sommarmånaderna, men tyvärr är vårt (mitt och min thaifrus) förhållande inte accepterat i Sverige av svenskarna pga kombinationen stor åldersskillnad och thaidam.

Jag vill inte utsätta min fru för obehaget i Sverige med stirrande svenskar och trista kommentarer.

Här i Pattaya är det ingen som höjer på ögonbrynen och livet för oss här blir ganska okomplicerat och enkelt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har succesivt ökat till nuvarande 9/3 Thai/Sve.

Inga barn i skolan, gillar inte,(läs orkar inte) vintersporta längre, kostnadsläget,och inte minst kvinnan min som inte gillar kyla, vilken tur att snubbla över en som har samma syn på tillvaron.

Sen måste man ha ett öppet sinne och inte snöa in på svensk standard i LOS, då går det garanterat åt helskotta, tror inte nån skulle orka mer än ett par år.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om året hade haft fler månader än 12 så hade jag gärna utökat dom ca 4 mån vi spenderat i Thailand årligen i genomsnitt. Vill helst inte missa några årstider i Sverige och under många år reste jag/vi 2 ggr per år till los, fördelat på 2,5 mån under midvintern och 1,5 mån under försommarn. Och det var ett hyfsat bra upplägg tycker jag där man åtminstone lyckades se delar av alla årstider i Sverige samt även torrperiod/regnperiod samt hög/låg-säsong i Thailand.

Men praktiska problem att få ihop allt för hela familjen kommer ju göra att det i framtiden blir mindre och mindre los varje år så jag valde alternativ 3 mån Thai/9 mån Sve.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde 1 mån i Thailand och resten i Sverige.

HC poängterade ju att det skulla vara hur man vill göra just nu, och då stämmer detta på mig.

Jag kan varken av ekomiska eller familjesituationen vara mer än så i Thailand, men i mina framtidsplaner ingår en flytt och då troligtvis 12 månader per år, precis som JanL skriver så tror jag inte att jag skulle sakna det ett smack faktiskt.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det beror på Din familjesituation om Du saknar Sverige eller inte, har man som jag barn och barnbarn släpper man nog aldrig hemlandet fullt ut. Dessa tre månader i Sverige blir något att se fram emot med glädje varje år.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

3-4månader i Thailand under vintertid passar mig perfekt.jag gillar inte snö och kyla längre och sen brukar det passa fint med jobb oxå.Det brukar alltid vara lite lugnare med jobb under vintern och därför kan jag ta ledigt  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man barn i skolåldern så blir det en sommar resa!

Till barnet är 12år och då kan flyga med eskort av flygbolaget.

Har 8-13 år till pention 60-65års ålder.

nitt har 27år innan hon får pention.

Jag skulle föredra 50/50 väkelvis.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Mitt alternativ fanns inte :cry: ; sex månader i Sverige på "sommaren" :penguin: fem månader i Thailand och en månad i Europa typ april eller maj  :party: .Hoppas att det blev 12 månader totalt :bag: .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle helst vilja bo heltid i Thailand men sen beror det på flickvännen å så med hur hon vill ha det.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Mitt förslag var 50 /50. Drömmen är att kunna njuta av det bästa från båda världar. Men jag vet också att det är omöjligt. Men drömma kan man väl få. När man blir äldre så finns alla alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Vi vill gärna bo i Thailand 12 mån om året, säljer jag av verksamheten här hemma så skulle det gå runt om vi bosätter oss där men barnen växer och snart är det dags för grundskolan, då kommer det svåra beslutet var är bästa skolan och framtiden för barnen. Vi får se vad som händer de närmaste åren än är inte sista ordet sagt.

Än så länge får det bli 1 månad om året, i år blir det sen semester vi åker i augusti för för 21 gången.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste man jobba för att överleva, så för tillfället så är det 5 månader Norge / 7 månader Thailand. Jobbar mig mot 3/9 typ, men då blir det nog 3 månader jobb, 2 månader (Sverige + annat) och resten i Thailand. Vill åtminstone vara baserad där, och sen spendera en del tid på resor och träffa min sida av familjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

:whistle: Tillbringar helst min tid i sängen,vid grillen eller i bastun.-  :8:

Det kvettar la,om det sedan är i Svedala eller Isan  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Och vilka  är intresserade av din vistelse i säng eller annorstädelse,Jag har skrivit till dej förut,varför berättar du inte om allt du upplevt istället för att ge korta meningslösa inlägg. Känns att du har så mycket att ge oss här.Varför inte delge oss här dina erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Larbejo, det är inte alla som har ordets gåva. Och det är förstås frivilligt att lägga ner en massa tid och energi på att skriva längre reseberättelser. Enligt min åsikt bör man endast göra det om man själv tycker det är roligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...