Jump to content
IGNORERAD

Dubbelt pass


Robby

Recommended Posts

Finns det några för eller nackdelar med dubbelt pass??  Svenskt / Thai ?? Pojken är född i Sverige? Tacksam för synpunkter, svar. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaipass=kan få göra militärtjänstgöring i Thailand (2 år) Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Thaipass = behöver inte söka visum om man vill stanna mer än 30 dagar i Thailand.

Thaipass = röstberättigad, och kan få betalt för det ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Halva priset på Sangsom.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratis inträde på nationalparker och dyligt ibland bara en sportstyver mot vad faranger får betala!

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Gratis inträde på nationalparker och dyligt ibland bara en sportstyver mot vad faranger får betala!

Mvh Maakaao  :wai:

Hehe, i och för sig tror jag det räcker att man ser ut som en thai för att slippa den hutlösa farangavgiften. Tror inte de kollar pass eller ID-kort särskilt ofta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Militärtjänsten slipper man tydligen om man inte har gedigen utbildning i thailändska språket. Vilket man inte har om man har gjort sin skolgång i Sverige.

Fördelar med dubbla medborgarskap... Inget visum/arbetstillstånd behövs vid besök eller bosättning, man tillåts äga mark och hus och göra business på lika villkor som en thai kan.

Man kan välja mellan att låta barnet ha medborgerliga rättigheter i båda länderna eller i bara det ena. Tycker det är ganska självklart vad som är bäst.

Vår snart 3 årige son är dubbelmedborgare sedan 2,5 år tillbaks och vår tremånaders dotter kommer att bli om bara någon månad. Vi fixar det när vi kommer till Thailand i höst. Och båda är född i Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Lilltjejen har dubbelt medborgarskap och jag kan inte se nagra som helst nackdeler men mangder av fordelar med det. Vi ville ge henne mojligheten att ta sitt eventuella beslut i framtiden och inte ta det at henne utan halla bada dorrar oppna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lilltjejen har dubbelt medborgarskap och jag kan inte se nagra som helst nackdeler men mangder av fordelar med det. Vi ville ge henne mojligheten att ta sitt eventuella beslut i framtiden och inte ta det at henne utan halla bada dorrar oppna.

Precis, håller man båda dörrarna öppna så kan barnet, när det inte längre är ett barn, välja själv att avsäga sig ett medborgarskap alternativt behålla det.

Vi har ju sett exempel här på forumet när drygt 20 åriga look krung's önskar få veta hur dom kan skaffa thaimedborgarskap. Hade deras föräldrar ordnat det när dom var liten hade dom inte behövt undra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att ge barnen möjlighet att välja var dom vill leva, rätt att ärva, rätt att köpa mark, rätt att starta företag m.m. är skäl för att ha dubbla pass.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tilägga att det är bra att låta barnen ha dubbla medborgarskap så de själva kan välja var de vill ärva, köpa mark, starta företag o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Sverige tillåter dubbla medborgarskap men jag undrar om Norge och Finland gör det?

Danmark gör det inte.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hehe, i och för sig tror jag det räcker att man ser ut som en thai för att slippa den hutlösa farangavgiften. Tror inte de kollar pass eller ID-kort särskilt ofta.

Herr Chang har talat.

Ja det är sant men jag känner flera som kommit som barn och inte fortsatt att prata thai med mamma, när de sedan kommer till Thailand och ska göra sig förstådda på Engelska så får de genast frågan om de inte kan Thailändska. Troligen går det bra att lösa biljett som Thailändare utan diskussioner i luckan. 

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sverige tillåter dubbla medborgarskap men jag undrar om Norge och Finland gör det?

Danmark gör det inte.

mvh

Det måste Danmak och Finland göra EU-beslut!!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det måste Danmak och Finland göra EU-beslut!!!

pigge01

Tror du har fel där, pigge.

Den europeiske konvention om medborgarrätt från 1997 ställer de kontraherende länder

fritt med hänsyn till frågan om dubbelt medborgarskap.

Har ofta funderat på att bli svensk medborgare efter många år här.

Men då förlorar jag det danska do. och därmed rätten att äga fast egendom i Danmark.

Och det är ett lite för högt pris att betala för att få rätten att rösta i riksdagsvalen.

En fördel vi haft med mitt danska medborgarskap är att fru GD fick uppehållsrätt direkt.

Inga intervjuar i hemlandet, inga krusiduller. Raka vägen in på SFI :-)    

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En fördel vi haft med mitt danska medborgarskap är att fru GD fick uppehållsrätt direkt.

Inga intervjuar i hemlandet, inga krusiduller. Raka vägen in på SFI :-)    

Samma för oss när jag ansökte om uppehållstillstånd i England för fru Joints. Gick snabbt och enkelt samt kostade ingenting. Hade jag varit brittisk medborgare hade det kostat 500 pund plus mer pappersarbete och troligtvis intervju.

Någon SFI kunde de dock inte bistå med, dåligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Samma för oss när jag ansökte om uppehållstillstånd i England för fru Joints. Gick snabbt och enkelt samt kostade ingenting. Hade jag varit brittisk medborgare hade det kostat 500 pund plus mer pappersarbete och troligtvis intervju.

Någon SFI kunde de dock inte bistå med, dåligt!

Har thailändska barn som går i svensk skola samma rätt till hemspråksundervisning

som mina barn (hör och häpna) hade när det begav sig?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Har thailändska barn som går i svensk skola samma rätt till hemspråksundervisning

som mina barn (hör och häpna) hade när det begav sig?

mvh GD

Ja, det har dom. Känner faktiskt en thaidam i Göteborg som jobbar med det. Men det är tydligen lite olika hur många timmar per vecka som beviljas.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ja, det har dom. Känner faktiskt en thaidam i Göteborg som jobbar med det. Men det är tydligen lite olika hur många timmar per vecka som beviljas.

Herr Chang har talat.

Sverige är för jävla bra !

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...